Toon posts:

Dolby Prologic of Dolby Digital receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de receiver van mijn pa voor een laag bedragen overkopen, het gaat om een Sony STR-DE335, een Dolby Prologic receiver. Nu zegt mijn vader dat het een Dolby Digital receiver is, omdat:

Er zit een 5.1 CH/DVD aansluiting op.
In de handleiding staat: "Hebt u een Dolby Digital AC-3 decoder, dan kunt u een gedecodeerd Dolby Digital AC-3 geluidsspoor versterken met de volgende aansluitingen..."

Omdat er een Dolby Digital decoder op de DVD-speler zit, denkt mijn vader dat de receiver van het type Dolby Digital is. Heeft hij gelijk en zo nee, wat is het verschil met een echte Dolby Digital-receiver?

Verwijderd

De versterker zou ik in dit geval geen Dolby Digital, omdat deze geen decoder bezit. Maar met deze versterker kun je in ieder geval 6 kanaalen (inclusief het subwooferkanaal) uitversterken mits je dus die dvd speler met ingebouwde decoder hebt. Je hebt alleen een probleem als je een dvd speler hebt met alleen een gecodeerde 5.1 SPDIF uitgang, maar zoals je al zei heb je die niet, geen probleem dus.
Kortom je mag de versterker dus alleen Dolby Digital compatible noemen

Verwijderd

Je DVD speler moet dus zelf een ingebouwde decoder hebben..

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 12:00

Arjan A

Cenosillicafoob

Jouw vader verwart Dolby Digital met Dolby 5.1
Dolby 5.1 geluid *kan* dmv Dolby Digital worden verkregen, maar het kan ook door 6 analoge ingangskanalen worden verkregen. In dat laatste geval moet het geluid al door de DVD-speler worden gedecodeerd. Een Dolby Digital versterker krijgt het signaal via één kabeltje digitaal binnen en decodeert het zelf. Eventueel naar 5.1 (als het geluidskanaal 5.1 is, stereo (2.0 dus) kan bijv. ook).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Even voor de goede orde, je pa heeft geen gelijk,
het is een pro-logic receiver met 5.1 ingang
dat wordt ook wel genoemd: dolby digital voorbereid

enne... hoeveel moet je neerleggen voor dat ding?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

'k Heb zelf de 435, het duurdere broertje.
Deze receiver is 5.1 voorbereid, wat wil zeggen dat je een Dolby Digital decoder erop kan aansluiten(of natuurlijk een DVD-speler met ingebouwde decoder)

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Die versterker is geen dolby digital versterker, maar idd een 5.1 voorbeide versterker. De versterker heeft geen eigen decoder, maar een analoge 5.1 ingang. Daardoor is ie wel geschikt voor het weergeven van 5.1 kanaals geluid.
Wil je er dus een dvd-speler op aansluiten, dan moet die wel een ingebouwde decoder hebben als je 5.1 kanaals geluid wilt hebben.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:36
Op maandag 20 mei 2002 10:40 schreef Asclepius het volgende:
Die versterker is geen dolby digital versterker, maar idd een 5.1 voorbeide versterker. De versterker heeft geen eigen decoder, maar een analoge 5.1 ingang. Daardoor is ie wel geschikt voor het weergeven van 5.1 kanaals geluid.
Wil je er dus een dvd-speler op aansluiten, dan moet die wel een ingebouwde decoder hebben als je 5.1 kanaals geluid wilt hebben.
Een DVD speler met ingebouwde decoder kosten niet afgrijselijk veel meer als zonder decoder.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/panasonicdvdra71back.jpg

Dit is de achterkant van een DVD(audio/video)-speler (Panasonic RA71) met een ingebouwde decoder.
Zoals je ziet heeft deze 6 analoge aansluitingen deze moet je op je receiver aansluiten zodat ie 5.1 kanaals geluid kan weergeven. Deze aansluitingen heb jij nodig om je receiver 5.1 kanaals geluid te laten weergeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/yamahadvds520back.jpg

Een dvd-speler zonder decoder zoals hierboven (Yamaha DVD-S520), heeft deze 6 analoge aansluitingen niet en alleen digitale in- en uitgangen. Deze moet je d.m.v. een digital kabel op je receiver aansluiten zodat je 5.1 kanaals geluid krijgt. Hierbij heeft de receiver een ingebouwde decoder nodig. Dit heb jij dus niet (net zoals ik).

Voor uitleg over wat Dolby Digital is kun je HIER kijken.
Pagina: 1