[CM] Best oplossing om harddisk te koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:25
Kan ik beter fans er op of onder monteren.
of is zo'n 5 1/4 inch pak beter?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
Je kan bij de meeste computerwinkels gewoon HD koelers kopen :) Dat is denk ik de beste koeling :P
Of anders watercooling :+

The devil is in the details.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Ik snap nog steeds wat mensen het nut vinden van een fan op de hdd gooien. ervoor is veel beter. Best is nog een 5,25 hdd cooler

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
code:
1
2
3
     |
[-hd-] |hier de fan's
     |

De verhouding klopt niet helemaal maar de fan's of fan bv 80mm ervoor monteren koelt erg goed.

Ik zelf heb de hd cooler van coolermaster

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Verwijderd

Best = waterkoeling

Makkelijkst = Fan ervoor

:)

• TheDataDude
  • Niet online
Een iets duidelijkere versie van hierboven:
code:
1
2
3
     |F
[ HD ] |A
     |N

Bij mij zit ie ook zo, en t werkt perfect. Meteen een 2e intake ;)

Verwijderd

en eronder zal niet veel nut hebben aangezien de warmte niet vanonder zal komen.. d8 ik..

Verwijderd

Ik heb zelf 2 IBM deskstars. Schijnen nogal wat problemen te geven bij mensen. Maar ik heb er nog geen probleem mee gehad. Ik koel ze gewoon met een 80mm fan ervoor. Werkt prima, ze worden nauwelijks warm.

Verwijderd

ik heb zo`n ice berg koelertje die amper koelt voor me IBM van 41 gieg

Verwijderd

fanduct maken langs je hdd??

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

ik bezit deze en die is met een papst fan erin uiterst relax... (met stoffilter :D:D) ik ga hem nog modden om er waterkoeing in te doen!

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
IK vind de Spire HDD cooler erg goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/pics/products/hd05040b.gif

• The_FrankO
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 19:27 schreef Mark_Oostdam het volgende:
ik bezit deze en die is met een papst fan erin uiterst relax... (met stoffilter :D:D) ik ga hem nog modden om er waterkoeing in te doen!
papst fan? welke die standaard fan maakt een klere geluid

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Verwijderd

een andere cooler, door de alu slede (lian-li rh600) en dubbele fan werkt deze zeer goed :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~mvbalkom/MOD_1.jpg

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 19:36 schreef maartenb het volgende:

[afbeelding]
die heb ik hier nog liggen :)
HD wordt nu gekoeld door een 80mm fan, wou iets stils :)

Verwijderd

Dat is idd een hele goeie koeler. Daar heb ik er nu twee van :7. Anders dan een papst fan kan je de ventilators ook gewoon veel langzamer draaien ( @ 5 à 7 volt bijvoorbeeld) maken ze ook bijna geen lawaai meer, het is tenminste niet meer te horen :)

Verwijderd

hmm ik heb een intake voor onderin me kast en die blaas net onder mijn HD door tegen de hd onderdelen. En nu issie 25 C ipv 35 *D

• VisionMaster
Bedankt voor de reacties mede-tweakers.

Ik zal gaan kijken voor de Coolermaster bay, de Spire en de Lian Li oplossing.

De Lian Li is wel erg Cool trouwens. Staat dat ding in de pricewatch. Ik zal zelf ook nu gaan kijken.

Goeie 's avonds nog verder

• VisionMaster
Hmmm
ik heb nu mijn keuze nog eens verder onderworpen aan een crities blik...

De Spire oplossing hierboven is duidelijk een goed apparaat en koelt zeer goed voor het type element (schroef-erop-koeler)
Zelf zat ik meer te kijken naar de 5,25inch oplossingen, maar de specs van de Spire zijn zeer goed.

De Lian-Li is er koel en Cool, maar beetje duur grap...

De Coolermaster DCD-4002 komt overeen met de ThermalTake oplossing met hun HardCano 5. Dezelfde is eigenlijk de Hardcano 3, maar dan zonder een metale casing. Allemaal met 1x een Fan. (Correct me if I'm wrong)

IceBerg daarin tegen heeft oplossingen met 2 en 3 Fans.
De 3 Fans oplossing lijkt me het Coolste en het Koelste.
Is ook iets goedkoper. En zonder die casing mogelijk te combineren met die Spire... Maar dan ben je wel erg extreem bezig...

Completer verkoopt er ook 1 met 3 Fans aan de voorkant, volgens mij is dat een Iceberg of een Kind-a-thing.

Ik denk dat ik de 3 Fans dus zal nemen. Iemand een beter idee ?

Verwijderd

ja dat dingetje is supergoed en kost maar 26 euro :)

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 21:06 schreef MasterOverdrive het volgende:
hmm ik heb een intake voor onderin me kast en die blaas net onder mijn HD door tegen de hd onderdelen. En nu issie 25 C ipv 35 *D
y ep zo heb ik em ook :D

Verwijderd

Best = waterkoeling, makkelijkst is (bijvoorbeeld) een Coolermaster DCD4200 te halen (scheelt bij mij 20 granden celcius) of een HD cooler van ThermalTake.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 17:40
ikzelf heb ook 2 IBM deskstars 60 GXP (40G), maar die koel ik ook niet. Zit geen fan voor of achter en ik heb nooit problemen.

check mijn sig voor meer info

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb nou muijn HD een 3 cm naar achteren vast gezet, en ervoor een 80mm fan, deze zuigt lucht aan door de floppy gat, je weet wel zon ingebouwd gleufie waar je je floppy achter ken schroeven. niet dat mijn HD erg warm word, want ik ga nog een nieuwe kopen, want ben me computer nu aan het opbouwen, maar zo heb ik in ieder geval een wat betere intake
(FrontFuckFloppy's)

Verwijderd

ik kreeg vorige week een maxtor 80gig schijf uit garantie, die was een beetje verbrand door een lange tijd tussen 4 andere schijfen te liggen zonder cooling...
cooling is nodig maar zoals elke tweaker wordt het meestal overkill ;-)

Verwijderd

Hoe kun je dan het beste je HDD's waterkoelen? Kan me zo voorstellen dat je het beste je koel element op een warme plek van de HD kan plaatsen.

Zag laatst dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.innovatek.de/Pics/HDOmat4.gif

Maar volgens kan dat buisje die de twee zijkanten met elkaar verbind best wel de stroming van je water ophouden, of zie ik dat fout????

Verwijderd

Zit er niet een buisje onder?

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

beter is buisje naar 8eren. Je kan het erg goedkoop doen door 2 aluprofielen waar een ronde koker opzit te gebruiken.
Net zo als de opstellings langs de zijkant en achter de hd-langs met een plastic slangetje verbinden, voorkantheb je dan in en uitvoer van het water.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op woensdag 15 mei 2002 20:49 schreef mad_maxz het volgende:

[..]

Dat is idd een hele goeie koeler. Daar heb ik er nu twee van :7. Anders dan een papst fan kan je de ventilators ook gewoon veel langzamer draaien ( @ 5 à 7 volt bijvoorbeeld) maken ze ook bijna geen lawaai meer, het is tenminste niet meer te horen :)
papst @7V is nog stiller en koelt beter!

coolermeester kut fannetjes zuigen echt kontje!

PS: je kunt natuurlijk elke 40mm fan gebruiken van papst, maar als je niet om het geluid geeft koop je er een met veel cfm-etjes en andrs met weinig cfm-etjes... simpel as that!
ik heb mijn fanz bij de DIL gekocht (www.dil.nl)

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• VisionMaster
Ik ben niet van plan om een waterkoelingsunit te installeren voor alleen mijn harddisk.
Ik wil een eenvoudige oplossing. Dus met Fans. De Spire en de Iceberg IB-110 zijn wel geschikt hiervoor.

Heeft iemand nog andere orginele oplossingen?

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 19:36 schreef maartenb het volgende:

[afbeelding]
die heb ik ook, die kogellagers zijn volges mij best wel naar schijt. bij het opstarte maakt ie 30 seconde een lawaai, net te leauwen :P
Pagina: 1