Toon posts:

IBM 120GXP 80gb tikt & ratelt

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik heb eergisteren ofzo een 120GXP 80gb gekocht, maar ik ben er niet helemaal zeker van dat het exemplaar 100% in orde is. Op internet lees ik (ook hier) dat deze harddisk toch aardig stil is, maar de mijne ratelt echt als een gek als ie laadt en hij lijkt soms ook wel 'over te slaan' door een paar keer te tikken (vergelijkbaar met het geluid als je met een vinger op een tafel tikt). Is dit wel normaal e/o heeft hier iemand ook ervaring mee (gehad)?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een andere serie gehad van IBM, en die ratelde ook, en liep ook af en toe even vast (daar leek het op). Gooi in ieder geval even Drive Fitness Test e.d. er overheen (te vinden op de site van IBM) en kijk of daar wat concreets uitkomt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Mijn 60gxp ratelt wel, maar niet meer dan alle andere schijven die ik tot nu toe heb gehoord.

De 120gxp die ik heb ratelt ook (maar zachter), en geeft soms een hele zachte klik. Een beetje alsof je een kauwgom uit z'n pakje drukt... zo'n soort geluid, maar dan veel zachter. Drive Fitness Test geeft aan dat beide drives perfect in orde zijn. De IBM Feature Tool geeft aan dat de 60gxp 31 graden is, en de 120gxp 30... na installatie van Baldur's Gate 2. (2.5 gig.)

Dit zijn 2 60GB schijven in RAID-0

Ooit heb ik een IBM 8.4 GB gehad. Als die leeg was of weinig data bevatte, maakte hij echt een wazig geluid...
rrrrrt KLANG, rrrrrrt KlANG KLANG, echt heel hard. Ik heb altijd gedacht dat die schijf binnen een maand zou kreperen. Maar naarmate er meer data opkwam, werd dit minder. :? Nu is hij 3 jaar oud, en draait nog steeds vrolijk in dezelfde pc, die nu aan mijn oom toebehoort.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels die fitness test er overheen gegooid, niks mee aan de hand.. en met die IBM feature tool heb ik acoustic mode aangezet.. nu issie iig al een stuk stiller. Daarnet ff gebenchmarked met Sisoft Sandra.. score van 24312. ik heb er geen idee van of dat voldoende is...

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik heb dat ook...

Het klinkt niet echt fout (niet dat ie meteen stuk aan het gaan is in ieder geval). 't Is een beetje moeilijk te omschrijven, maar ik probeer het toch :o

Het is vooral bij gebruik van partitie E (die aan het eind van de disk staat). De schijf is zo stil dat je hem normaal (bijna) niet hoort dan opeens maakt ie een hard parkeer geluid (voor de mensen van vroeger), net of ie dus de kop in de slaapstand zet, om meteen weer 'wakker' te worden. Bij het 'wakker' worden maakt een standaard 'seek'-geluid maakt, als of ie de van begin van schijf naar einde gaat ('gezond' ratelend dus).

Drive-fittness zegt dat alles ok is, dat lijkt mij ook (maar het is gewoon bijna irritant). Feature tool heb ik nog niet gebruikt (zal ik dan ook maar eens gaan doen). In windows en in het BIOS staat sleep uit voor deze schijf (misschien moet het wel aan, zodat ie om de zoveel tijd 'rust' krijgt).

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het toch geen maandagochtend model. Hij is nu aardig stil en na opnieuw benchen met sandra haalt ie een score van 31909 >:)

• Jake
  • Niet online
Met acoustic mode aan ?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 13:58 schreef Jake het volgende:
Met acoustic mode aan ?
jep :)
voor specs zie sig

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
mja, dat tikken heb ik dus ook.. Volgens mij demagnetiseren die nieuwe ibm disks de koppen op deze manier ofzo :? (om dus uitval tegen te gaan)

In ieder geval hebben ze dit vanaf dag 1 gedaan (beiden disks zijn van December 2001), en het is soms best irritant, vooral als je defragmenteerd of grote files overkopieerd van partitie naar partitie.
Dan krijg je me toch een getik, klinkt echt niet gezond... Maar het schijnt dus toch normaal te zijn.
Ik maak me er al geen zorgen meer om...
Ze zijn nl wel verrekte snel
1x ibm 80GB is sneller dan 2x maxtor in raid 0 :)
2x ibm in raid 0 is :9~
;)

• IQM
  • Laatst online: 13-03 22:08

IQM

Ik heb ook 2 IBM 80 Gb in RAID 1 hier draaien. Nu had al het idee dat de laatst bijgekochte schijf een beetje vreemde geluiden maakte. Vorige week begon de array software te piepen en ging de array zichzelf opnieuw opbouwen. Gaat allemaal vanzelf en je kunt gewoon doorwerken maar toch... het idee dat je ook in RAID 0 had kunnen werken en alles kwijt zou zijn ! Je moet er niet aan denken. Of beter: net als in de tijd van de 75 GXP.

• cruncher
  • Laatst online: 11-03 21:31

cruncher

wanna crunch someone?

Dat klikken had ik ook met een 40gb ibm schijfje, dat deettie +/- 1 maand en toen deettie helemaal nix meer....... :(

can you read my mind?

• KBDE
  • Laatst online: 21:56
75GXP tijd heb ik nooit zo veel problemen mee gehad... heb nog steeds mijn 30GB, doet ut nog perfect. (ik heb me wel aangewend om bij ibm disks bij een herinstallatie oid een lowlevel format te doen, ipv gewoon formateren of bestanden ervan af te gooien, blijkt tot nu toe effect te hebben :))

Verwijderd

ik heb er twee stuks in raid 0 :)
bij mij tikken ze soms ook ff, lijkt alleen te gebeuren als ze van platter veranderen.

Verwijderd

ik heb ook een deskstar maar ik krijg nu failure code 0x70 te zien - defective device.

Is deze schijf ook naar de haaien aan het gaan?

klote ibm #@$#@%#@%R schijven

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Heb hier ook 2 van die drives in raid 0 lopen en ze zijn echt super stil, moet met mijn oor aan de kast gaan liggen wil ik ze horen en dan maken ze niet eens een tikkend geluid, ze zoemen dan alleen wat.

Verwijderd

IBM is gewoon ronduit TROEP! 2 kapotte schijven 30gb en 60 gb in 13 maanden naar de haaien! Voor mij nooit meer IBM :r
Bij informatique 1350x maxtor verkocht uitval 3.24%
128x WD uitval 2.36%
IBM 2000x uitval 14.69% gewoon bagger!!!

• Jake
  • Niet online
Ik vind al die percentages veel te hoog...

Weet je ook nog types van de HD's ?? (dus of 75GXP echt slechter is dan de andere).

Verwijderd

Het hangt er vanaf waar de hd's zitten in de kast. Ik heb een AOpen HQ08 en als ik me IBM 120GXP 80Gb helemaal boven in doe hoor ik em niet rattelen en heel ligt zoemen. Maar als ik hem in een 5,25 Inch slot zet dat hoor ik hem wel kraken en tikken. Dussssss..... nix aan de hand :)

Verwijderd

GXP75 is gewoon bij voorbaad een klote serie! dat heb ik al van meerder bedrijven gehoord, GXP60 is beter maar nog steeds niet alles! veel uitval. Maxtor een stuk minder!

Verwijderd

die ibm schijven rulen gewoon :7 snelheid is gewoon om :9~

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb hier nu ook een schijf die op spint en dan het bekende KLANG geluid geeft, maar wat is het nu voor probleem?

DFT draait niet meer want de hd is niet te benaderen.
is al onderweg naar IBM

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37
Ik heb eind maart een nieuwe 75GXP (307030) voor in mn desktop en die heeft prima gewerkt tot een paar dagen geleden. Zo nu en dan valt ie dood met voorafgaan een soort van doorslippen geluid en komt daarna weer op. Heel vaag, want dft geeft aan dat ie 100% ok is. Gisteren gaf FT aan dat ie 48° was, maar werkte zonder enkel probleem. Vandaag was ie even warm, maar geeft ie wel dat probleem. Ik mn pc open gezet, tafelventilator er op gezet en FT geeft aan dat ie 30° werd. Nou ok, maar nog niet werken he.. WinXP crashes ed. Momenteel heb ik de schroeven er uitgehaald en nu werkt ie weer prima :? Ik hoop dat ie zo blijft werken, want ik vind dit heel vaag.

Kortom, schroef dat ding eens los en kijk hoe die zich dan gedraagt.

BTW, in mn server heb ik 2 ibm's zitten; een 13,5GB (IBM-DJNA-371350) en ook een 30GB (DTLA-307030). Staan 24/7 aan en werken respectievelijk al bijna 2 en 1 jaar.

Verwijderd

Breng hem terug naar de winkel en ruil hem om. Voordat je straks je data kwijt bent!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37
Op vrijdag 17 mei 2002 18:12 schreef questa.unigame het volgende:
Breng hem terug naar de winkel en ruil hem om. Voordat je straks je data kwijt bent!
Was dat een reactie op mij? In dat geval, deze schijf heb ik retour gekregen voor een RMA. Wat ik wel vreemd vond (en nog steeds vind) is dat er een label 'servicable used part' op zit.. De garantie sticker die er op zit is overigens wel gewoon van maart dit jaar.

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2025

QuestGamer

Questje

Op vrijdag 17 mei 2002 18:18 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Was dat een reactie op mij? In dat geval, deze schijf heb ik retour gekregen voor een RMA. Wat ik wel vreemd vond (en nog steeds vind) is dat er een label 'servicable used part' op zit.. De garantie sticker die er op zit is overigens wel gewoon van maart dit jaar.
Een kennis van mij heeft dit ook gehad. Die had ook een kapotte IBM (wie niet :( ) en stuurde hem op. Diegene die 'ie terugkreeg stond ook 'servicable used' op. Deze IBM is een paar weken later ook weer half overleden. Wel kunnen repareren met dat IBM progje om te formatten, maar ja data kwijt natuurlijk.

Ik heb na al deze ervaringen besloten (mijn 40 GB ging ook kapot) geen IBM's meer te kopen voorlopig. Maxtor rulez.

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 01:31 schreef WelcomeHome het volgende:
Hey,
ik heb eergisteren ofzo een 120GXP 80gb gekocht, maar ik ben er niet helemaal zeker van dat het exemplaar 100% in orde is. Op internet lees ik (ook hier) dat deze harddisk toch aardig stil is, maar de mijne ratelt echt als een gek als ie laadt en hij lijkt soms ook wel 'over te slaan' door een paar keer te tikken (vergelijkbaar met het geluid als je met een vinger op een tafel tikt). Is dit wel normaal e/o heeft hier iemand ook ervaring mee (gehad)?
Ik heb ook zo'n IBM gehad, ik kan je één vertellen bij mij precies zelfde verhaal en heb hem na een maand weer verkocht. Dikke rommel dat IBM!!!

Verwijderd

Tja ik weet niet helemaal wat ik van dat IBm moet denken wat betreft hun harddisks. Ik heb ook een periode gehad dat ik ze verfoeide. Dat was toen een 30G 75GXP (die beruchte serie) crashde (deed het ineens niet meer na restart, al heb ik wel een klapje op de kast gegeven daarvoor, crashde blijkbaar niet meteen maar pas na reboot deed ie het niet meer). 20Gig aan data kwijt ofzo. Daarna een nieuwe gekregen die een beetje resoneerde. Tenminste in mijn kast,...... hoe je hem ook inpakte, ophing, vastschroefde,..... maar in een andere kast gedraagd hij zich weer heel anders, daar resoneert hij neit maar hoor je hem ineens ratelen wat je in mijn kast juist niet hebt.
In mijn kast hoor ik die 2 IBMs van me dus echt helemaal niet lezen of schrijven. ALS ze het doen zijn het prachtige schijfjes hoor. Ik heb dus onlangs nog een 80G 120GXP aangeschafd.

Ik realiseer me dat je noueenmaal echt belangrijke data gewoon af en toe moet backuppen, met welk merk dan ook. De 120GXP die ik nu heb doet het weer fantastisch,....... voor hoelang weet je nooit, een HD is noueenmaal minder betrouwbaar als een videokaartje of netwerkkaartje of wat dan ook vrees ik. Al zou men doorgaans liever hebben dat dit andersom was aangezien op een videokaart niet zo bar veel data opgeslagen staat :) en je met het falen van een dergelijk component niet direct al je data kwijt bent die je in jaren verzameld en aangemaakt hebt bladibla...

Conclusie voor mij: Ik blijf voorlopig nog bij IBM, krijg ik weer uitval en verlies van data dan stap ik wel eens over misschien maar voorlopig is voor mij IBM nog wel een topper. Snel & stil.

Overigens: weekje terug nog voor mijn ouders mijn 'oude' 75GXP bij hun pc ingebouwd ter vervanging van een nogal trage en luidruchtige 5400 rpm Maxtor. Zeer geslaagde actie, de boel draait nu stukken sneller en stiller. Alleen die maxtor, al is er TOTAAL nix vreemds of hardhandigs mee gebeurd is, is nu ineens nauwelijks te lezen en geeft constant vastlopers en blauwe schermen als je hem wilt benaderen. Dat ding heeft het dus ook min of meer begeven, FAT is in ieder geval flink beschadigd.

Het kan dus met elk merk gebeuren.

Verwijderd

Ik heb dus PRECIES hetzelfde als de anderen met een maxtor schijf. Als ik op station E: aan het kijken ben naar films, dan ratelt ie als een gek, net of is ie aan het zingen, en klik klik is het dan hoor. Moet de schijf naar maxtor?

Verwijderd

Neem voor je Maxtor deze Faq eens door: OM Faq: HDD doet vaag

Dan kan dit 2 jaar oude IBM schijfje tenminste zijn eeuwige rust vinden ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.