Tja ik weet niet helemaal wat ik van dat IBm moet denken wat betreft hun harddisks. Ik heb ook een periode gehad dat ik ze verfoeide. Dat was toen een 30G 75GXP (die beruchte serie) crashde (deed het ineens niet meer na restart, al heb ik wel een klapje op de kast gegeven daarvoor, crashde blijkbaar niet meteen maar pas na reboot deed ie het niet meer). 20Gig aan data kwijt ofzo. Daarna een nieuwe gekregen die een beetje resoneerde. Tenminste in mijn kast,...... hoe je hem ook inpakte, ophing, vastschroefde,..... maar in een andere kast gedraagd hij zich weer heel anders, daar resoneert hij neit maar hoor je hem ineens ratelen wat je in mijn kast juist niet hebt.
In mijn kast hoor ik die 2 IBMs van me dus echt helemaal niet lezen of schrijven. ALS ze het doen zijn het prachtige schijfjes hoor. Ik heb dus onlangs nog een 80G 120GXP aangeschafd.
Ik realiseer me dat je noueenmaal echt belangrijke data gewoon af en toe moet backuppen, met welk merk dan ook. De 120GXP die ik nu heb doet het weer fantastisch,....... voor hoelang weet je nooit, een HD is noueenmaal minder betrouwbaar als een videokaartje of netwerkkaartje of wat dan ook vrees ik. Al zou men doorgaans liever hebben dat dit andersom was aangezien op een videokaart niet zo bar veel data opgeslagen staat

en je met het falen van een dergelijk component niet direct al je data kwijt bent die je in jaren verzameld en aangemaakt hebt bladibla...
Conclusie voor mij: Ik blijf voorlopig nog bij IBM, krijg ik weer uitval en verlies van data dan stap ik wel eens over misschien maar voorlopig is voor mij IBM nog wel een topper. Snel & stil.
Overigens: weekje terug nog voor mijn ouders mijn 'oude' 75GXP bij hun pc ingebouwd ter vervanging van een nogal trage en luidruchtige 5400 rpm Maxtor. Zeer geslaagde actie, de boel draait nu stukken sneller en stiller. Alleen die maxtor, al is er TOTAAL nix vreemds of hardhandigs mee gebeurd is, is nu ineens nauwelijks te lezen en geeft constant vastlopers en blauwe schermen als je hem wilt benaderen. Dat ding heeft het dus ook min of meer begeven, FAT is in ieder geval flink beschadigd.
Het kan dus met elk merk gebeuren.