• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik houd het toch maar bij de theorie van Einstein die zegt dat het heelal niet oneindig is maar wel met gigantische snelheid uitbreid. (en steeds sneller uitbreid)
Terwijl ik dit typ is het heelal dus weer een paar lichtjaren groter geworden.

Dat is iig hoe ik het zie.. wat daarna komt? Geen id. Misschien een andere dimensie die wij ons niet voor kunnen stellen.

Misschien is het zelfs zo dat onze oerknal niet de enige was, misschien zijn er wel net zoveel ruimtes als sterren in ons melkwegstelsel.

Men zei vroeger dat de aarde alleen was.
Later kwam men er achter dat er meerdere planeten in ons zonnestelsel waren.
Later kwam men er achter dat er miljarden andere 'zonnen' in ons melkweg waren.
Later kwam men er achter dat er miljarden andere melkwegen van opeengepakte sterren zijn. Vage plaatsen waar heel andere natuurwetten kunnen gelden.
Waarom zou het dan niet mogelijk zijn dat er ook meerdere ruimtes zijn?

edit: mijn voorganger heeft kennelijk dezelfde Discovery-uitzending gekeken :)
Of hoe het zit met dingen als Zwarte gaten enzo dat is toch ook vaag. Het zuigt alles op naar het "NIETS" of toch iets. Of is het gewoon een soort wervel stom dat alles vernietigt en aan het uiteinde een stuk verder op de ruimte in weer verbrijseld uit poept ofzo
Ik dacht dat zwarte gaten dingen waren die zo'n grote zwaartekracht hebben dat ze atomen met de kernen op elkaar drukken. De kern van een atoom is slechts 1/heeeeelveelste van het atoom maar bevat wel alle massa. Je krijgt dus een megagrote dichtheid in een zwart gat.
Alle dingen die dus in zwarte gaten terecht komen kunnen miljoenen tonnen per cm3 gaan wegen.
Ik dacht ook ergen gelezen te hebben dat zwarte gaten verzadigd kunnen raken waarna ze exploderen en je weer een soort van mini-oerknal krijgt.

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Ik denk ook wel dat er meerdere universa kunnen bestaan. Niet toegankelijk voor ons, en zelfs niet zichtbaar natuurlijk omdat we het "niks" ertussen niet kunnen betreden, overbruggen of doorzien (in de zin van, electromagnetische straling kan niet door dat "niks", dus kunnen we het niet waarnemen). Dus als je het zo bekijkt heeft het universum een grens. Maar het "niks" erbuiten zal wel oneindig zijn en dus kan ons universum zelf oneindig lang door groeien. Of dat ook zal gebeuren is een ander verhaal...

Maar de bigbang als een explosie voorstellen is denk ik niet goed. je kan het denk ik beter zien alsof er een heel klein balonnetje was dat word opgeblazen (nu nog steeds en wellicht steeds sneller), waardoor alles wat in dat kleine ballonnetje zat uit elkaar lijkt te bewegen (verder uitgespreid word in het uitdijende volume). Bij een explosie wordt namelijk kinetisch alles uit elkaar gedrukt, terwijl in ons universum de ruimte uitzet/groeit en niet doordat een gigantische explosie de materie alle kanten op heeft geblazen.

En ik denk eerlijk gezegd ook niet dat materie in het niks kan komen, en dus ook niet zijn eigen ruimte en tijd aanmaakt zoals ik een paar posts terug las. Tijd en ruimte moeten er eerst zijn voordat materie daar kan komen...

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 20:30 schreef XLerator het volgende:
Ohh ik bedoel....we weten ZO weinig, we zijn nog niet eens verder dan de maan gekomen, we komen met moeite van deze aarde af, er zijn op deze aarde zoooveeel dingen die we nog niet snappen, en die ons telkens weer verbazen, en dan denk jij dat je zoiets zekerweet??
maar we kunnen wel verder -kijken- dan de maan. heel veel verder. en je kan heel wat te weten komen dmv observatie.

ook licht dat van ver komt kan geanaliseerd worden. en dan valt op dat daarin een verschuiving te zien is vd zgn absorbsie-lijnen:
ieder materiaal zendt bij verhitting een uniek patroon van div golflengtes licht uit, en op bepaalde golflengtes zend het juist geen licht uit. dat laatste is in een spectrum vh licht te zien als donkere lijnen. aan het patroon van lijnen kan je het materiaal herkennen.

er is gebleken dat in het licht van vele objecten in het heelal, die patronen van absorbsielijnen in hun geheel verschoven zijn in de richting van "rood". dat wordt rood-verschuiving (red-shift) genoemd.

het gaat dan met name om melkwegstelsels; de sterren in ons eigen melkwegstelsel hebben nauwelijks rood-verschuiving, en melkwegstelsels die verder weg staan (oa af te lezen uit de licht-sterkte van die objecten) hebben juist meer rood-verschuiving. Meneer Hubble was de eerste die dat heeft geobserveert.

verder is bekend dat bij licht van een bewegende bron het doppler-effect optreed; net als bij geluid wordt de golflengte langer (voor een 'stilstaande' waarnemer) naarmate de bron zich sneller bij je vandaan beweegt.

conclusie: objecten in het universum bewegen zich sneller bij ons vandaan naarmate ze verder weg staan. dus het heelal zet uit.

er zijn div onzekere factoren zodat we niet precies weten hoe snel het heelal uitzet. op het moment is het bvb de vraag of het heelal wellicht steeds sneller uitzet.
maar alle observaties wijzen erop dat het heelal uitzet. dat is een vd aanleidingen geweest voor de big-bang theorie.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 21:20 schreef Vertex het volgende:

[..]

De ruimte is ook niet oneindig, het is gewoon eindig. Wel heel erg groot en steeds groter aan het worden, maar oneindig is de ruimte niet.
... dus is er ook een begin ....
???????????????????????

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 14:09
Zoals bij Dangerous Dave - Warp zone... hmmm (8>

Verwijderd

Een zwart gat is een plek waaruit (onder andere) geen licht meer kan ontsnappen, daarom zie je het gat dus ook niet meer. Dit is makkelijk te verklaren. Einstein: E=mcc. Dus massa is energie en andersom. Licht is energie, maar volgens dit voorbeeldje dus ook vatbaar voor zwaartekracht (=aangetoond). Wanneer je nu een hele hoop massa concentreert in een klein punt (door bijvoorbeeld een ster die ontploft als supernova), zal er lokaal een heel hoge zwaartekracht heersen, zo hoog dat licht niet meer kan ontsnappen. En voila, het zwarte gat is gecreeerd.
Het is dus niet zo dat iets (massa of licht) dat in het zwarte gat 'verdwijnt' daarna ook echt verdwenen is. Het laat alleen de kern van het zwarte gat groeien. Maar deze kan je niet direct waarnemen.

Verwijderd

Mijn idee hierover is dat de ruimte bestaat uit een aantal grote ronde ballen met daarin zonnestelsels zoals die van ons en dat er weer een grotere ruimte is vol met deze ballen met zonnestelsels. op deze manier gaat het volgens mij oneindig door.

Het kan niet stoppen iest moet zich altijd in iets bevinden, natuurkundig gezien.

NTG
Pagina: 1 2 Laatste