• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb eens zitten denken. De ruimte kan toch niet oneindig doorgaan en als er een eind is wat zit er dan achter dat eind en wat zit daar weer achter enz. Nou bedacht ik dat als mensen de snelheid van het licht kunnen halen en ze overal heen kunnen reizen ze op het laatst gewoon weer terug bij de aarde komen. Dat alles dus in een soort ronde gaat. Stel ik start bij de zon. Ik ga als maar rechtdoor dan kom ik later weer bij de zon uit zonder gestuurt te hebben. Wat denken jullie hierover? Is dit een logische verklaring van het oneindige?

Verwijderd

Daar heb ik ook al eens aan gedacht ja: dat je dan op een gegeven moment wordt geteleporteerd naar het andere 'uiteinde' van het heelal en zo weer van voor af aan begint. Maar achter die uiteinde zou dus eigenlijk ook weer iets moeten zitten, en achter die 'ronde' die je noemt zit dan tog ook weer iets! :?

(Zullen btw vast al enkele tientallen topics over lopen)

en we kunnen ongetweifeld een reactie van xentric verwachten, waar ik me overigens dan bij aansluit...

- ;) -

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 19:48 schreef Mpdrichel het volgende:
Ik ga als maar rechtdoor dan kom ik later weer bij de zon uit zonder gestuurt te hebben. Wat denken jullie hierover? Is dit een logische verklaring van het oneindige?
Dat is de theorie die de meeste wetenschappers tegenwoordig ook aanhangen :D Je hebt opzich dus niets nieuws bedacht :D

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Op zaterdag 11 mei 2002 19:54 schreef ChRiZzie het volgende:
en we kunnen ongetwijfeld een reactie van xentric verwachten, waar ik me overigens dan bij aansluit...
Nou vooruit dan maar... Maar je moet mijn posts kritisch blijven bekijken hoor. Er zullen zat fouten in zitten, en ik heb liever dat iemand fouten weerlegt zodat we er allemaal van kunnen leren !

Zoals ik het begrepen heb dijt het heelal uit met een steeds grotere snelheid, en dat dit niet alleen aan de "rand" van het heelal gebeurd zoals men vaak denkt.
Er zijn geen regels die het uitdijen van ruimte-tijd aan de lichtsnelheid binden, want als er ruimte aangemaakt wordt binnen in de ballon (we noemen het even voor de simpelheid een ballon), overal een beetje, dan kan dat een verrekte grote uitdijings snelheid geven. Dus reizen met de lichtsnelheid zou je niet eens dichterbij de grens van ons heelal brengen.

Wat er voorbij de grens van ons uitdijende heelal ligt, daar kan ik letterlijk geen zinnig woord over zeggen. Tijd en ruimte bestaan daar niet, dus hoe moet je het omschrijven? Misschien is het simpelweg niet voor te stellen omdat er gewoon niets, nada, noppes is...

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

De ruimte kan toch niet oneindig...
De ruimte is ook niet oneindig, het is gewoon eindig. Wel heel erg groot en steeds groter aan het worden, maar oneindig is de ruimte niet.

Verwijderd

Volgens de quantum theorie is het universum zo oneindig dat als je die oneindigheid weer aflegt, dat je dan weer uitkomt waar je begon.

Feit is....dat het universum uitdijt.
Uitendelijk komt die materie weer op de plaats uit waar het begon(big bang).
Wat dus betekent dat het universum weer implodeert.

Waarna het volgens sommige filosofen weer explodeert en zo opnieuw en opnieuw ......voor alle eeuwigheid.

Verwijderd

Om op de zelfde plek uit te komen waar je begonnen bent moet je een rondje vliegen. Een vliegtuig hou je ---> recht door de hoogte ten opzichte van de aarde. Maar ik denk niet dat je bij onze zon weer uit zal komen. En waarom zou je.... :9

Verwijderd

TheRademaker :
Volgens de quantum theorie is het universum zo oneindig dat als je die oneindigheid weer aflegt, dat je dan weer uitkomt waar je begon.
Hoe kun je van een grens spreken bij iets oneindigs? Als iets een grens heeft, dan is het gewoon hartstikke eindig. Neemt natuurlijk niet weg dat het universum verschrikkelijk groot is en steeds groter aan het worden is.
Uitendelijk komt die materie weer op de plaats uit waar het begon(big bang). Wat dus betekent dat het universum weer implodeert.
Dit zou alleen kunnen als het universum ooit weer krimpt, en dat zal waarschijnlijk niet meer gaan gebeuren. Zelfs als het universum ooit weer krimpt is het nog maar de vraag of alles weer op dezelfde plek komt waar het ooit is begonnen.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 21:20 schreef Vertex het volgende:

[..]

De ruimte is ook niet oneindig, het is gewoon eindig. Wel heel erg groot en steeds groter aan het worden, maar oneindig is de ruimte niet.
Wat er achter de ruimte zit heet nu geen ruimte, maar zeg als de ruimte groter is geworden wel weer...

Hoe heet de ruimte achter de ruimte en word er niet iemand zeer pisd off dat dat steeds kleiner word, tenzij ook de ruimte achter de ruimte groeit. Lekker he. We weten de fijten gewoon weg niet !

Verwijderd

Heb je mij het woord "grens" ooit in de mond horen nemen?

of het woord "krimpen"?

Je moet het universum niet zien als een ruimte zoals die in een oneindig grote kubus.

Als iets oneidig uitdijt komt het gewoon weer uit waar het begon, dit is omdat de ruimte in het universum een bepaalde vorm heeft, deze vorm heeft geen grenzen.

Stel je eens een Torus voor....iets dat over de oppervlakte van een torus uitdijt naar de buitenkant komt uiteindelijk weer terecht waar het begon aan de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: http://www.wapol.org/down/images/torus.jpg

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 21:41 schreef TheRademaker het volgende:
Stel je eens een Torus voor....iets dat over de oppervlakte van een torus uitdijt naar de buitenkant komt uiteindelijk weer terecht waar het begon aan de binnenkant.
Ja, tenzij de torus zelf sneller uitzet dan de maximale uitdijings snelheid aan de oppervlakte van de torus!
Het hoeft dus niet perse te betekenen dat alles weer op 1 punt terechtkomt.

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

TheRademaker :
Heb je mij het woord "grens" ooit in de mond horen nemen?
Nee, maar daar gaat het niet om. Je zegt dat de ruimte oneindig is terwijl er van een grens sprake is. Je kunt dus niet spreken van een oneindige ruimte.
of het woord "krimpen"?
Nee, maar wel het woord 'imploderen'.

Verwijderd

Ja maar er is geen bewijs voor het groeien vd ruimte.....
De materie dijt uit naar buiten ja...
Maar de ruimte zelf dijt niet uit....alleen de materie.

Als de ruimte ook uit zou dijen dan heeft ons universum een eeuwig leven...en zou het dus nooit hergeboren worden in een newe big bang.
Want zou de ruimte uitdijen, dan zou alle materie nooit meer imploderen of uitkomen bij zijn beginpunt.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 21:47 schreef Vertex het volgende:

[..]

Nee, maar daar gaat het niet om. Je zegt dat de ruimte oneindig is terwijl er van een grens sprake is. Je kunt dus niet spreken van een oneindige ruimte.
[..]

Nee, maar wel het woord 'imploderen'.
Imploderen moet je niet zien als terug naar binnenkrimpen....maar juist zo ver uitdijen dat het bij het beginpunt terechtkomt zoals in die torus.
Dan heb je namelijk ook een implosie, alleen in de andere richtingen.

Tsjah je moet het maar net ff doorzien hoe het werkt...
Het is moeilijk te visualiseren, maar als je het snapt is er nix geks aan.

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 21:51 schreef TheRademaker het volgende:

Als de ruimte ook uit zou dijen dan heeft ons universum een eeuwig leven...en zou het dus nooit hergeboren worden in een newe big bang.
Want zou de ruimte uitdijen, dan zou alle materie nooit meer imploderen of uitkomen bij zijn beginpunt.
Mag ik dus aannemen dat jij er van uit gaat dat tijd & ruimte opzich al bestonden en dat de big-bang de materie als vulling voor die ruimte erin gebracht heeft !?

Ik dacht dat tijd & ruimte ontstonden op het moment van de big-bang...

Heb je misschien een link/url of boektitel die jouw versie uitlegt? Wil dat graag iets zeker weten namelijk.

Verwijderd

Hmmm daar raak je een goed punt........
Nee, ik denk dat de tijd en ruimte net een fractie sneller voor de materie uitdijden.....en in een oneindig kleine tijd, de gehele oneidige afstand aflegden en uiteindelijk weer uitkwamen bij het begintpunt.

Je kunt het dan zien als Magnetische velden.....er is altijd 1 lijn in een magnethisch veld die een oneindige afstand door het universum aflegt en aan de andere kant weer uitkomt.
Ik denk gewoon niet dat de ruimte zelf groeit, alleen de materie in de ruimte dijt uit.

Maar de ruimte en tijd werden wel op hetzelfde moment gecreerd als de materie, alleen de materie dijt langzamer uit als de ruimte en de tijd.(want die zijn oneindig snel)

Verwijderd

Wat ik mij afvraag is eigenlijk of we met onze huidige telescopen het beginpunt kunnen zien van het universum(het punt waar de big bang begon).

Het centrum van het universum......

Verwijderd

Alle materie komt verder van elkaar af te liggen, maar dit betekent niet perse verder naar buiten. Neem bijv. ster A en ster B. Ster A komt steeds verder van ster B af te liggen, omdat de ruimte tussen deze twee sterren steeds groter wordt.
Dit is onzin. Als de ruimte niet groter zou worden, maar de materie wel, dan zou de ruimte juist steeds kleiner worden en dit nemen we niet waar.

Verwijderd

Kun jij ruimte waarnemen dan?
Ik niet hoor....

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 22:05 schreef TheRademaker het volgende:
Wat ik mij afvraag is eigenlijk of we met onze huidige telescopen het beginpunt kunnen zien van het universum(het punt waar de big bang begon).
Het centrum van het universum......
Misschien wel, maar misschien is de ruimte zelf wel zo "distorted" dat je het centrum (waar de oerknal plaatsvond) kan zien als je verschillende kanten op kijkt. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je moet beginnen met zoeken in een heelal waar wij toch nog steeds helaas bar weinig van afweten.

Verwijderd

We nemen afstanden waar tussen verschillende objecten, dus is het veilig aan te nemen dat daar iets tussen zit. Dit iets noemen we ruimte.

Verwijderd

Hehe....eerlijk gezegd snak ik zelf ook naar meer info van het Universum.
Damn...zo'n prachtige creatie....pure Art...een meesterwerk.

Het is jammer dat we er zo weinig vanafweten.
Komt allemaal door dat klote geld.
NASA en ESA zijn tegenwoordig veel te commercieel, daardoor is het zo ongelooflijk duur om de ruimte te exploren.
Geld is de bottleneck van ons ras.

Verwijderd

Inderdaad, het zit allemaal zo mooi in elkaar. Ik ben niet gelovig, maar af en toe lijkt het iets te toevallig dat het allemaal precies past, en dat brengt je wel aan het twijfelen.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
je hebt dus bedacht dat het universum een bol is waarin andere bollen ( planeten ) zijn. correct me if I'm wrong maar dit is niet iets nieuws !

dikzak

Verwijderd

Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn tegen wie je het hebt. Gebruikt voortaan desnoods de quote tags. Ik begrijp ook niet echt wat jouw reactie bijdraagt aan de 'discussie' die gaande is.

Verwijderd

Ja zal ik doen.

Tegen wie had chello200 het btw?

Verwijderd

Ik had het niet tegen jou TheRademaker, en tegen wie Chello200 het had is mij niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk tegen de topicstarter nu ik eens goed naar zijn reactie kijk.

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 22:36 schreef Vertex het volgende:
Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn tegen wie je het hebt. Gebruikt voortaan desnoods de quote tags. Ik begrijp ook niet echt wat jouw reactie bijdraagt aan de 'discussie' die gaande is.
Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn tegen wie je het hebt. Gebruikt voortaan desnoods de quote tags.

;)

Verwijderd

Hey, ik gebruik altijd quote tags ja :(

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 21:20 schreef Vertex het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat de ruimte steeds groter aan het worden is? volgens mij is de ruimte gemaakt door een hogere macht, en was het in één keer volledig af. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het niet verandert!

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 22:56 schreef -=DeLirium=- het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat de ruimte steeds groter aan het worden is?
Lees dit maar eens:
http://archive.ncsa.uiuc.edu/Cyberia/Cosmos/ExpandUni.html

Verwijderd

Dat zegt slechts dat de materie in het universum uitdijt, niet het universum zelf.

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 23:03 schreef TheRademaker het volgende:
Dat zegt slechts dat de materie in het universum uitdijt, niet het universum zelf.
Letterlijke quote:

It also means that the galaxies are not moving away through space, they are moving away with space, as space itself expands. Think of a loaf of unbaked raisin bread you've set in a warm place to rise. The raisins are like galaxies or clusters of galaxies, and the dough, space. As the dough rises, the raisins move farther apart, but they've moved with the dough, not through the dough.

Dus even lezen graag voordat je dingen gaat posten die niet kloppen !

Verwijderd

Hmmmm....

Dan heb ik daar overheen gelezen.
Interessant.

Verwijderd

TheRademaker, je moet het zo zien. Zet een aantal stippen op een ballon en blaas de ballon op. De stippen zullen steeds verder uit elkaar gaan liggen, doordat de ruimte tussen de stippen groter wordt.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-01 10:43
Maar wat gebeurt er dan als je enemaal aan het eind van het heelal bent? als ergens niets is. is niet logisch wat zie je dan.. zwart? zwart is leegte maar leegte zou je niet kunnen zien.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Het eind van het heelal=het begin van het heelal

Dat had ik al uitgelegd met die torus, dat de ruimte(die torus) ook uitdijt(groter wordt) doet er nog steeds niet toe.
Dat zou er alleen toe doen als de ruimte sneller uitdijt dan de materie(waaronder ook licht)

Verwijderd

Ik begrijp je niet precies, kun je iets duidelijker zijn.

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 23:17 schreef TheRademaker het volgende:
Dat zou er alleen toe doen als de ruimte sneller uitdijt dan de materie(waaronder ook licht)
En wie zegt jou dat ruimte-tijd niet sneller uitdijt dan materie ? Bovenstaande link lijkt duidelijk aan te geven dat het niet de materie is die expandeerd, maar de ruimte-tijd zelf !
En recente onderzoeken lijken aanwijzingen te geven dat deze uitdijing met steeds grotere snelheid plaatsvind i.p.v. met een afnemende snelheid.
Als het echt zo zou zijn dat ruimte steeds sneller uitdijt dan heeft dat behoorlijke implicaties op veel vlakken van de wetenschap. Maargoed, hoe je het ook bekijkt, het blijft een fascinerend fenomeen !

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 23:22 schreef Vertex het volgende:
Ik begrijp je niet precies, kun je iets duidelijker zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.wapol.org/down/images/torus.jpg

Kijk, als je de ruimte als een torus ziet(een binnenste buiten geklapte bol), dan zou het beginpunt v/h universum op de oppervlakte liggen van deze torus.
Nou vraag je je natuurlijk af:Waar dan?

Een punt op de binnenste horizontale lijn in dit plaatje.
Nou....als op dat punt materie explodeert en dan gaat uitdijen over de oppervlakte van deze torus(over een verticale lijn bijv.), dan komt de materie weer aan op het punt waar het was.
Terwijl de materie eigenlijk uit elkaar dijt!
Het komt dus weer op hetzelfde punt terecht, waardoor alles op hetzelfde moment weer bij zijn beginpunt terechtkomt.
En als dat gebeurt krijg je dus een implosie, terwijl alles eigenlijk oneindig is uigedijt!
Ook al zou deze torus oneidig groot zijn of zelf ook groeien.

Snapje?

Verwijderd

Kijk, als je de ruimte als een torus ziet...
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het universum torusvormig is? Volgens mij is het ondoenlijk om het universum een bepaalde vorm te geven.
...dan zou het beginpunt v/h universum op de oppervlakte liggen van deze torus.
Ik denk zelf dat je niet van een beginpunt kunt spreken, want dan zou je dat kunnen terugzien in het uitdijen. Alles verplaatst zich t.o.v. al het andere, dus is het onmogelijk om een beginpunt aan te wijzen. Je weet zelfs niet of het bestaat.

• xentric
Hier is een iets makkelijkere uitleg dan de eerste link:
http://www.sciam.com/askexpert/astronomy/astronomy22.html

Vooral het laatste stukje beantwoord de vraag van stam15 een beetje van wat er voorbij de grens van ons heelal ligt:

"Many scientists do not ask 'What came before the big bang?' because it is beyond the scope of our physical theories. Usually we consider the big bang to be the beginning of time and space, and so it is meaningless to ask what existed before or what lies beyond the expanding universe. Because space itself is intimately connected with matter in the universe, as matter was created in the big bang, so was space. There is no 'empty space' that the universe is expanding into."

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 23:44 schreef Vertex het volgende:
Ik denk zelf dat je niet van een beginpunt kunt spreken, want dan zou je dat kunnen terugzien in het uitdijen. Alles verplaatst zich t.o.v. al het andere, dus is het onmogelijk om een beginpunt aan te wijzen.
Eigenlijk kan je zeggen dat de grens van ons heelal (de uiterste omtrek) het beginpunt is dat is opgeblazen als een ballon. Op die manier zie je dus in iedere richting het begin van het universum.
Alleen kunnen wij het niet daadwerkelijk zien omdat er zoiets is als een optische horizon die onze waarneming beperkt tot een bepaalde afstand.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 23:44 schreef Vertex het volgende:

[..]

Hoe kom je er eigenlijk bij dat het universum torusvormig is? Volgens mij is het ondoenlijk om het universum een bepaalde vorm te geven.
[..]

Ik denk zelf dat je niet van een beginpunt kunt spreken, want dan zou je dat kunnen terugzien in het uitdijen. Alles verplaatst zich t.o.v. al het andere, dus is het onmogelijk om een beginpunt aan te wijzen. Je weet zelfs niet of het bestaat.
Omdat wetenschappers van mening zijn dat het universum OF bolvormig is OF torusvormig.(torus is een binnenstebuitengeklapte bol)

Geloof het of niet...een torus komt in de natuurkunde net zoveel voor als een bol.
In feite...het kleinst mogelijke bekende deeltje in de string theorie(kwantummechanica) is een torus en niet een bol(zoals een electron, proton, foton of quark).

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 23:06 schreef xentric het volgende:

[..]

Letterlijke quote:

It also means that the galaxies are not moving away through space, they are moving away with space, as space itself expands. Think of a loaf of unbaked raisin bread you've set in a warm place to rise. The raisins are like galaxies or clusters of galaxies, and the dough, space. As the dough rises, the raisins move farther apart, but they've moved with the dough, not through the dough.

Dus even lezen graag voordat je dingen gaat posten die niet kloppen !
LOL, dit is vertaald in dit boekje; "Wat was er voor de oerknal ?
... en andere kwesties die het voorstellings-
vermogen te boven gaan" Echt een leuk boek.

En ik denk dat daar ook in staat geschreven dat je het beginpunt van de oerknal nooit kan terug vinden. Waarom weet ik niet meer.

• xentric
Op zaterdag 11 mei 2002 23:53 schreef TheRademaker het volgende:
Omdat wetenschappers van mening zijn dat het universum OF bolvormig is OF torusvormig.(torus is een binnenstebuitengeklapte bol)
Ik heb geloof ik meerdere keren gelezen op meerdere plekken dat ons universum waarschijnlijk een 3 dimensionaal zadel figuur had. Ik zal eens op zoek gaan naar meer info...

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

De theorie dat het universum torus-vormig zou zijn is niet echt op feiten gebaseerd geloof ik. Er zijn in feite drie mogelijke 'vormen' die het universum kan hebben, afhankelijk van de precieze totale massa.

Wij kunnen maar in 3 dimensies denken, dus om deze vormen uit te leggen doe ik nu even alsof het universum 2 dimensies heeft. Dit zijn er natuurlijk meer, maar je kunt zelf wel bedenken hoe je dit moet generaliseren.

De eerste mogelijke vorm is 'vlak'. Het universum is gewoon een plat vlak, niets bijzonders.

De tweede mogelijke vorm is 'gesloten'. Dit is een boloppervlak. Stel je een bol voor in 3 dimensies, het universum is dan het oppervlak van deze bol. In dit geval kom je dus weer uit waar je begon als je maar lang genoeg 1 kant op vliegt (er vanuitgaande natuurlijk dat het universum niet te snel expandeert).

De derde mogelijkheid is 'open'. Dit moet je je voorstellen als een zadelfiguur. Zeg maar de grafiek van de functie z = x^2 - y^2.

Op dit moment vermoed men dat de laatste theorie de juiste is. Maar zeker weten doet men het niet.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Hmmm kheb hier weer wat news gevonden.....die bol en torus theorie zijn nu ook al verouderd(de wetenschap gaat snel hehe)

Wetenschappers weten nu zeker dat het universum 1 van 10 vormen heeft.(een beetje kinderachtig gevisualiseerd op deze plaatjes maar goed)

Ze claimen dat ze binnen een paar jaar kunnen zien of berekenen hoe vorige universa eruit hebben gezien.

http://www.sigmaxi.org/amsci/articles/01articles/Adams.html

Lees dit...mega interessant.

Verwijderd

Nog een interessant artikel.
We zullen binnen 5-10 jaar weten of het universum gaat imploderen of oneindig gaat expanden.

http://ngst.gsfc.nasa.gov/science/shape.html

Verwijderd

TheRademaker :
In feite...het kleinst mogelijke bekende deeltje in de string theorie(kwantummechanica) is een torus...
Die kleinste deeltjes waar jij het over hebt zijn in werkelijkheid niet torusvormig.
...en niet een bol(zoals een electron, proton, foton of quark).
Deze deeltjes zijn in werkelijkheid niet bolvormig.

Verwijderd

Nou dan heeft mijn scheikunde/natuurkundeleraar vroeger zeker net als discovery channel gelogen.

Verwijderd

Hij heeft niet zozeer gelogen, hij heeft je een plaatje gegeven dat makkelijk te visualiseren is. Elektronen zijn in werkelijkheid helemaal niet bol en strings zijn helemaal niet torusvormig.

Kort geleden maakte ik dezelfde fout. Ik ging conclusies trekken uit het beeld dat materie drie dimensionaal is op een twee dimensionaal ruimte-tijd vlak. In werkelijkheid is dit niet zo, dus waren mijn conclusies verkeerd.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 21:51 schreef TheRademaker het volgende:

Ons universum heeft ook een eeuwig leven. Door onderzoek aan supernovae is gebleken dat die zich steeds sneller van ons verwijderen en dat er sprake moet zijn van nuppuntsenergie/vacuumenergie/donkere energie of hoe je het ook noemt. Eerst werd gedacht dat alles zich steeds langzamer van ons verwijderde door de zwaartekracht, maar das dus niet zo. Er is nog wel een andere mogelijkheid die ik nog NOOIT ergens heb gelezen of gehoord, maar zelf heb bedacht en dat is dat er simpelweg nog een universum moet zijn en dat ons universum nu door dat andere universum wordt aangetrokken, maar hiermee verklaar ik niet waarom onze sterren niet uit de bocht van ons melkwegstelsel vliegen. Dan nog iets: als licht beweegt heeft het toch massa. Dat zou de ontbrekende massa kunnen zijn die onderzoekers zoeken, licht is namelijk overal aanwezig, net als de donkere energie (die volgens mij gewoon dus al die tijd al dezelfde zijn).

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Maar waar kwam ligt dan vandaan voor de Big-Bang? En nu er is vast niet overal zon.

Verwijderd

Okee, even voor de duidelijkheid:
hoe groot de ruimte is weet niemand, en de materie in het heelal dijt uit.

We weten dat de materie uitdijt door kleine afwijkingen in het lichtspectrum van sterren. Licht valt namelijk uit te drukken in een soort golfbeweging, en als een object van ons af beweegt, zullen de golven van het licht van dat object iets verder uit elkaar liggen, wat weer meetbaar is.
Zo kwamen wetenschappers er achter dat alle (nou ja, in elk geval bijna alle :)) sterren die ze zagen, van ons af bewogen. Dit deed ze weer vermoeden dat alle sterren (eigenlijk alle materie) van een vast beginpunt wegbewogen. Dus: de materie in het heelal dijt uit. Over de ruimte weten we niets, aangezien we geen absolute maatstaf hebben waarmee we de ruimte zouden kunnen meten (edit: iets wat op zichzelf ook een belachelijk idee is :D).

Wat ik wel weet is het volgende: als het heelal in zichzelf omkrult, zullen de uiteinden van het heelal elkaar ooit tegenkomen. Tevens zou dat betekenen dat de uiteinden van het heelal elkaar via die omweg (laten we zeggen: de achterkant van het heelal) weer aantrekken, wat een verklaring zou kunnen vormen voor het versnellen van de uitdijing van het heelal. Van dit laatste ben ik echter niet helemaal zeker.

Verwijderd

De ruimte dijt uit, niet materie. Bewijs hiervoor is dat bij de oerknal een verschrikkelijke hoop energie vrij kwam, waarvan veel vrijkwam als licht. Dit licht had een bepaalde golflengte, een erg kleine golflengte omdat de energie die vrijkwam verschrikkelijk hoog was..
Nu nog steeds nemen we dit licht waar: achtergrondstraling. (Hiervoor is redelijk recent nog een nobelprijs uitgereikt). Bekijk nu zo'n lichtgolf:
Doordat de ruimte overal(!) uitdijt (ook tussen het begin en eindpunt van onze lichtgolf) wordt onze lichtgolf langer. En de frequentie ervan dus lager. Deze frequentie geeft ons veel informatie over de oerknal.
De frequentie van onze lichtgolf heeft alleen maar kleiner kunnen worden doordat de ruimte zelf uitdijt, een andere mogelijkheid is er niet.
Wat de persoon voor mij zegt, dat alles van ons afbeweegt is een bijkomstigheid. Dat je met het dopplereffect kan zien of sterren van ons afbewegen is waar, maar bewijst niet per se of de ruimte uitdijt.

Geleerden zijn er nog niet over uit of het heelal voor altijd uit zal dijen of weer ineen zal krimpen na gestopt te zijn met uitdijen. Dit hangt af van de hoeveelheid zwarte materie die nog aangetroffen wordt of nodig wordt verondersteld om theorien kloppend te maken. (Versimpeld: De potentiele energie van het heelal moet kleiner zijn dan de uitdij-energie (kinetisch) om oneindig te kunnen uitdijen. (is niet helemaal waar, maar goed.. :) )).
Een ander heelal heeft hier nix mee te maken, aangezien tussen twee heelallen geen ruimte bestaat (anders zou het één heelal zijn :) ). Gravitatie werkt alleen indien er ruimte is. Zonder ruimte geen afstand. Dus twee heelallen kunnen elkaar niet aantrekken met gravitatie of zoiets.

Dan nog antwoord op de moeilijke v

Verwijderd

op de moeilijke vraag of er al ligt (licht??) was voor de oerknal.
Nee, dat was er niet. Ik kan alleen geen makkelijke uitleg verzinnen zonder m'n dictaat van een paar jaar geleden ('k studeer beetje natuurkunde) dat ik bij m'n ouders heb liggen en niet hier op m'n kamer. Wat ik wel kan zeggen is dat er zoiets was als een soort veld. Dieper ga ik er niet op in omdat ik anders onzin vertel die toch meteen weerlegd wordt. U hoort nog van me.
ps corrigeer me aub waar ik de fout in ga, want het is 3 jaar geleden dat ik dit bestudeerd heb.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik denk het volgende:

Stel:
1 D Je hebt 1 lijntje, waar je eigelijk in zit. Dan kan je alleen maar voor en achteruit. Totdat je bij het einde komt. Hoe lang je het lijntje ook maakt, er komt hoe dan ook een einde.

#n1 Nu buig je dat lijntje zo om zodat de 2 uiteinden aanelkaar komen. Nu is het een oneindig lang lijntje, dus je kan oneindig lang voor- of achteruit. Alleen, je komt dan wel op het zelfde punt uit.

Ok, nu gaan we naar 2 D
2 D Nu ga je van dat 1 dimensionale rondje een 2 D rondje maken, je gebruikt nu de oppervlakte binnen de lijntjes zeg maar. Dus dan zit je in die oppervlakte. Dat betekend dat je nu ook naar links en naar rechts kan.
Maar weer komt er zowizo een einde. Hoe groot die circel ook is, er komt een einde aan.

#n2 Nou gaan we alle uiteinden van die cirkel ( of een ander 2 D figuur ) aanelkaar plakken zodat we een bol krijgen, maar let op, we blijven alleen in de 2-D 'wereld' dus alleen in die oppervlakte
Dat betekend dat je oneindig lang door kan gaan zonder een einde tegen te komen. Maar je komt wel op het zelfde punt uit. Nu gaan we er een 3D bol van maken.

3 D Ok, nu gaan we de ruimte in die 2-D bol gebruiken. Dat betekend dat je nu ook naar boven en naar onderen kan.
Nu is het weer zo, hoe groot die bol ook is, je komt hoe dan ook ooit bij de 'wand'.
En nu komt het volgende:

4 D Als er op een een of andere manier die (lees: een) 3D figuur op dezelfde manier verder gevouwd zou worden, zou het betekenen dat we in deze 3D wereld oneindig ver kunnen reizen in het universum, alleen......je komt steeds op dezelfde plek uit.
Maar let wel, ik heb het nu over een 4 D wereld in 3 D.
Dus net als in stap #n1 en in stap #n2, gaan we deze wereld verder ombuigen, zonder dat we een extra dimensie (dus een richting) erbij krijgen.

Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets zou kunnen voorstellen.

Maar nog een ander punt is:
Zie, wij geven danwel de benaming 1 D, 2 D en 3 D aan, en dan lijkt het logisch dat er ook een 4 D zou zijn, maar die naam hebben we zelf verzonnen.
Dus waarom zou er een 4e dimensie zijn?
Maar het zou inderdaad ook met tijd kunnen, maar daar heb ik helemaal geen idee van.

oh ja, plaatje
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tegroen/4d.jpg

Stip zijn wij zeg maar.
Zie, bij stap 1 kan je alleen voor of achteruit. ( links of rechts )
Bij stap 1 D => 2 D kan je oneindig voor of achteruit.
Bij 2 D kan je over de hele oppervlakte (donkere).
Bij stap 2 D => 3 D kan je oneindig over de oppervlakte van de 2D bol.
Bij 3D kan je ook in de bol.
En dan... :)

Groetjes,
XL

Zo, nu ff de andere reacties lezen :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Inderdaad, ik ben het helemaal met Xlerator eens. De vorm van het heelal is de oppervlakte van een vierdimensionale bol. :? Net zoals je op aarde op het zelfde punt uitkomt als je rechtdoor reist, geldt dat ook voor de 3D ruimte. Het aantal km3 in het heelal is dus beperkt, hoewel het wel toeneemt. Het heelal is dus niet oneindig groot, maar we kunnen er niet uit ontsnappen. We zitten er in opgesloten. Alleen bewegen in de 4de dimensie, die dus wel degelijk bestaat, geeft meer bewegingsvrijheid.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 23:49 schreef Campo_Blanco het volgende:
De ruimte dijt uit, niet materie. <interessant>
Je hebt gelijk. Ik dacht dat er geen enkele manier zou zijn om het uitdijen van de ruimte te meten, maar dit is er één. Alleen: hoe weten we dan hoe hoog de frequentie van deze straling was toen ze vrijkwam?
Wat de persoon voor mij zegt, dat alles van ons afbeweegt is een bijkomstigheid. Dat je met het dopplereffect kan zien of sterren van ons afbewegen is waar, maar bewijst niet per se of de ruimte uitdijt.
De persoon voor je is het daar mee eens, sterker nog: het zegt helemaal niets over de vraag of de ruimte uitdijt. Het doet echter wel zeer sterk vermoeden dat alle materie vanuit een beginpunt wegbeweegt.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 09:54 schreef thebink het volgende:
Inderdaad, ik ben het helemaal met Xlerator eens. De vorm van het heelal is de oppervlakte van een vierdimensionale bol. :? Net zoals je op aarde op het zelfde punt uitkomt als je rechtdoor reist, geldt dat ook voor de 3D ruimte. Het aantal km3 in het heelal is dus beperkt, hoewel het wel toeneemt. Het heelal is dus niet oneindig groot, maar we kunnen er niet uit ontsnappen. We zitten er in opgesloten. Alleen bewegen in de 4de dimensie, die dus wel degelijk bestaat, geeft meer bewegingsvrijheid.
Jaja, interessant allemaal, maar: hoe zit het dan met de uiteinden van het heelal? Komen die elkaar weer tegen? Trekken die elkaar 'achterlangs' weer aan?

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 09:42 schreef XLerator het volgende:
lang verhaal over vele dimensies
Het heelal zou ook een 4 dimensionale torus kunnen zijn. Maar dat maakt niet zoveel uit. Ik denk ook dat je niet op hetzelfde punt uit kunt komen door rechtdoor te gaan, omdat je niet sneller dan het licht kan.

Verwijderd

Het heelal heeft geen uiteinden. Je denkt dat waarschijnlijk omdat het wel eens vergeleken wordt met een uitdijende ballon. Dat werkt verwarrend. De oppervlakte van de aarde heeft ook geen einden. Zo is het ook met het heelal, maar dan 1 dimensie hoger.
Als het heelal uitdijt met een hogere snelheid dan de lichtsnelheid (kan dat en is dat zo?) kan je inderdaad geen rondje heelal maken. Anders kan het wel en duurt het erg lang.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Op maandag 13 mei 2002 11:01 schreef sbesselsen het volgende:

[..]

Jaja, interessant allemaal, maar: hoe zit het dan met de uiteinden van het heelal? Komen die elkaar weer tegen? Trekken die elkaar 'achterlangs' weer aan?
Jij snapt mijn verhaal niet.
Lees het anders nog eens.
De oppervlakte van een 3D bol heeft toch ook geen einde/begin?
Just read :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Xlerator, ik snap je verhaal helaas nog steeds niet helemaal. Ik denk wel dat er geen begin/einde is in dit heelal. Dat dit een indirect bewijs is voor het bestaan van een vierde dimensie, lijkt mij wel duidelijk. Je zou wel als je in de vierde dimensie zou kunnen reizen, via een omweg naar een andere plaats kunnen gaan. Zoals je een gat in de grond zou kunnen graven om ergens anders weer te voorschijn te komen. Dan zou je even verdwijnen en ergens anders weer kunnen verschijnen. Dat lijkt me wel aardig. Het is aan wetenschappers om uit te zoeken of je gebruik kan maken van die vierde dimensie.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Op maandag 13 mei 2002 12:24 schreef thebink het volgende:
Xlerator, ik snap je verhaal helaas nog steeds niet helemaal. Ik denk wel dat er geen begin/einde is in dit heelal. Dat dit een indirect bewijs is voor het bestaan van een vierde dimensie, lijkt mij wel duidelijk. Je zou wel als je in de vierde dimensie zou kunnen reizen, via een omweg naar een andere plaats kunnen gaan. Zoals je een gat in de grond zou kunnen graven om ergens anders weer te voorschijn te komen. Dan zou je even verdwijnen en ergens anders weer kunnen verschijnen. Dat lijkt me wel aardig. Het is aan wetenschappers om uit te zoeken of je gebruik kan maken van die vierde dimensie.
Huh :?
Zo te zien snap je wel wat ik bedoelde hoor :)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 11:42 schreef XLerator het volgende:

[..]

Jij snapt mijn verhaal niet.
Lees het anders nog eens.
De oppervlakte van een 3D bol heeft toch ook geen einde/begin?
Just read :)
Ik begrijp het heel goed, maar maakte een denkfout. Mijn redenering was als volgt: jij gelooft dat als je heel lang (al dan niet sneller dan het licht) in één richting vliegt, je vanzelf weer op je beginpunt uitkomt. Dit zou betekenen dat de sterren (die allemaal vanaf een beginpunt naar buiten bewegen) elkaar ook vanzelf weer tegenkomen.

Ik zat echter fout: als je een cirkel op het aardoppervlak tekent, en deze steeds groter maakt, zullen de randen van de cirkel elkaar ook nooit tegenkomen. In plaats daarvan zal de cirkel op een gegeven moment weer krimpen en tot een punt terugkeren.

Dat zou dus betekenen dat het hele heelal ooit weer tot een punt zal terugkeren, wat ook wel logisch is, aangezien het waarschijnlijk ook vanuit een punt is ontstaan.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Maar ik geloof er niet in dat de ruimte krimpt of groeit, of hoe je dat ook maar wil noemen.

Dus dat argument heeft geen betekenis op mij zeg maar. ( :? ... hmm :) )

Verwijderd

:'( Gelukkig, dan snap ik het blijkbaar wel. ;)
Was het trouwens niet bewezen dat het heelal steeds sneller uitdijt i.p.v. steeds langzamer?
Volgens mij is er inderdaad te weinig materie en dus zwaartekracht om het heelal weer ooit te doen krimpen.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 13:44 schreef XLerator het volgende:
Maar ik geloof er niet in dat de ruimte krimpt of groeit, of hoe je dat ook maar wil noemen.

Denk dat je er dan wel naast zit maar goed das weer mijn mening ;)

• xentric
Op maandag 13 mei 2002 13:44 schreef XLerator het volgende:

Dat argument heeft geen betekenis op jou omdat jij er nou eenmaal niet in gelooft !? Mag ik dat een vreemde houding vinden in een discussie als deze ?

Hier is een wetenschappelijke verklaring die uitlegt waaruit men afleid dat de ruimte uitdijt:

"It is the expansion of space, between the time when the stars in these distant galaxies emitted light and our telescopes receive it, that causes the wavelength of the light to lengthen. The lengthening, or redshifting, of light that Primack describes was first observed by Edwin Hubble in 1929. This phenomenon is often referred to, incorrectly, as a Doppler shift. A Doppler redshift results from the expansion of light emitted by a receding object. Cosmological redshifts result from the expansion of space (and the light moving through that space) between us and a distant galaxy or quasar. Space is expanding everywhere, so the more distant an object is, the more rapidly it appears to be moving away."

Heb jij een andere verklaring voor red-shift ?

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 10:59 schreef sbesselsen het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Ik dacht dat er geen enkele manier zou zijn om het uitdijen van de ruimte te meten, maar dit is er één. Alleen: hoe weten we dan hoe hoog de frequentie van deze straling was toen ze vrijkwam?
[..]
Oerknal = vrijkomen van verschrikkelijk veel energie. Deze energie komt vrij in licht en materie (onder andere).
Vlak na oerknal (en dan bedoel ik heel erg vlak na oerknal) is er dus een uitdijende brij van licht en materie. De materie absorbeert echter het licht (want licht botst op materie, het moet door de brij van materie heen) en zendt dit licht ook weer uit (atoom wordt aangeslagen maar vervalt op willekeurig tijdstip weer naar lager energetische toestand). Zo verplaatst het licht zich langzaam door de brij.
Dit licht dat uitgezonden wordt door de materie kan alleen maar bepaalde (zeer nauwkeurig vaststaande) frequenties (= vaststaande golflengte) hebben. Denk bijvoorbeeld aan spectra van bijvoorbeeld waterstof (een vd simpelste atomen).

Xentric, mooi voorbeeld. Helemaal met je eens.

Verwijderd

Het is zo'n gespeculeer over de einigheid van het heelal, ik heb der al al heel wat over gelezen, en er is heel simpele oplossing voor.
Wij kunnen oneindigheid niet bevatten met onzez beperkt IQ, het is voor ons gewoon niet mogelijk om daar een voorstelling van te maken, een oneindig getal okee, maar een oneindige ruimte dat is voor ons niet voor te stellen, dus ik vind het nogal nutteloos om over de grenzen van het heelal te speculeren, dat het heelal op dit moment uitdijt is een feit, en dat het over een tijd weer implodeert ook, maar om het voor onszelf te bevatten is gewoonweg onmogelijk, die geleerden kunnen wel theorien ontwikkelen over de vorming van het heelal, maar niet over de grootte zeg tegen een typ met een IQ van 250 : een object heeft of een ruimte zit altijd ergens in of staat ergens op , als de ruimte oneindig is, waar zit het dan in, en als de ruimte eindig is, en stel het is een kubus ofzo waar staat dat dan weer op/in ook al is de ruimte eindig, die eindige ruimte moet zich dan ook ergens weer bevinden...
zelfs de meest intelligente persoon op aarde kan dat niet beantwoorden...

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 19:59 schreef dascension het volgende:
Het is zo'n gespeculeer over de einigheid van het heelal, ik heb der al al heel wat over gelezen, en er is heel simpele oplossing voor.
Wij kunnen oneindigheid niet bevatten met onzez beperkt IQ, het is voor ons gewoon niet mogelijk om daar een voorstelling van te maken, een oneindig getal okee, maar een oneindige ruimte dat is voor ons niet voor te stellen, dus ik vind het nogal nutteloos om over de grenzen van het heelal te speculeren, dat het heelal op dit moment uitdijt is een feit, en dat het over een tijd weer implodeert ook, maar om het voor onszelf te bevatten is gewoonweg onmogelijk, die geleerden kunnen wel theorien ontwikkelen over de vorming van het heelal, maar niet over de grootte zeg tegen een typ met een IQ van 250 : een object heeft of een ruimte zit altijd ergens in of staat ergens op , als de ruimte oneindig is, waar zit het dan in, en als de ruimte eindig is, en stel het is een kubus ofzo waar staat dat dan weer op/in ook al is de ruimte eindig, die eindige ruimte moet zich dan ook ergens weer bevinden...
zelfs de meest intelligente persoon op aarde kan dat niet beantwoorden...
Ik denk dat het best mogelijk is dat er nu mensen zijn die het tenminste gedeeltelijk bevatten. Maar ik denk dat die mensen het niet kunnen uitleggen. Dus kunnen wij nooit controleren of ze het bevatten.

• xentric
Wij kunnen oneindigheid niet bevatten met ons beperkte IQ, het is voor ons gewoon niet mogelijk om daar een voorstelling van te maken
Oneindigheid is een begrip dat eigenlijk nergens voorkomt in de fysieke wereld om ons heen, en daarom inderdaad moeilijk voor te stellen, maar niet onmogelijk. Ik denk dat het grootste probleem meer op het vlak van acceptatie ligt. Accepteren dat wat om ons heen is, wat dat ook moge zijn, oneindig is, laat je wel realiseren hoe nietig je als mens eigenlijk bent.
dat het heelal op dit moment uitdijt is een feit, en dat het over een tijd weer implodeert ook
Dat het uitdijt zou je een feit kunnen noemen, maar dat het implodeert is pure speculatie!
Men weet het nog steeds niet zeker en nieuwe onderzoeken lijken in de richting van eeuwige expansie te wijzen. Maar ons universum, dat waarschijnlijk ontstond bij de big-bang, dijt nog steeds uit en heeft dus wel een grens in absolute zin. Als je stelt dat ons universum reikt tot waar tijd en ruimte bestaan, dan zal het dus een eindig universum zijn. Maar wat daar voorbij ligt is vrijwel onmogelijk te beschrijven.

• Aphelion
  • Laatst online: 05-01 10:43
Oke nu snap ik het wat beter.. Toch een vreemde gedachte als je je bedenkt dat er voor het onstaan van het heelal niks was. want hoe kan iets nou ontstaan uit niks ? Het is een gekke gedachte dat er niks is als je denkt aan het leven dat komt en gaat.. gek dat er eerst niks is hoe kon er dan in gods naam iets komen..

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

xentric :
Maar wat daar voorbij ligt is vrijwel onmogelijk te beschrijven.
Vrijwel? Ik durf te stellen dat dat onmogelijk is. Het valt buiten ons universum, dus kunnen we het simpelweg niet waarnemen. De vraag: Wat ligt er buiten het universum? is dus niet te beantwoorden.

• xentric
Op woensdag 15 mei 2002 00:16 schreef Vertex het volgende:
Het valt buiten ons universum, dus kunnen we het simpelweg niet waarnemen. De vraag: Wat ligt er buiten het universum? is dus niet te beantwoorden.
Tja, er is een grote kans dat je gelijk hebt. Misschien dat we met abstracte of wiskundige beschrijvingen en benaderingen een manier kunnen vinden om het enigzins benaderbaar te maken. Maar een probleem waar ik harder tegenaan zit te hikken is dat ik misschien ook terug moet nemen dat het heelal een grens heeft. Ik zal daar later op terugkomen na wat verder speur en denkwerk.

Verwijderd

xentric :
Maar een probleem waar ik harder tegenaan zit te hikken is dat ik misschien ook terug moet nemen dat het heelal een grens heeft. Ik zal daar later op terugkomen na wat verder speur en denkwerk.
Als het heelal geen grens heeft kun je toch ook niet spreken van uitdijen? Als iets uitdijt is er in beginsel sprake van een begin grootte, later spreek je van een nieuwe grootte, omdat het groter is geworden. Het heelal moet dus wel een grens hebben, want we nemen waar dat het heelal uitdijt. Ik benieuwd waar je mee gaat komen.

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-01 02:28

Error323

d-_-b

En wat zit er na die grens??? Er is geen grens het blijft maar doorgaan... dat kan niet anders... net als die torus... heel fijn enzo.. maar wat zit er achter die torus?? Het kan niet zo zijn dat het stopt op een gegeven moment...

github.com/Error323

Verwijderd

Error323 :
En wat zit er na die grens???
Deze vraag kun je gelijk stellen aan de vraag: Wat ligt er buiten het universum?. Zoals ik boven al zei, is deze vraag onmogelijk te beantwoorden, omdat het 'iets' dat zich buiten de grens begeeft niet waar te nemen is. Ik ga er nu vanuit dat er 'iets' bestaat na die grens, maar het is ook heel goed mogelijk dat er gewoon werkelijk niets is.
Er is geen grens het blijft maar doorgaan... dat kan niet anders...
Het heelal zal waarschijnlijk (daar ziet het nu i.i.g. naar uit) eeuwig door blijven groeien, maar dit neemt niet weg dat het heelal ten alle tijden een grens heeft. Het heelal is ten alle tijden eindig groot, dus er is wel degelijk een grens.

• Error323

Error323

d-_-b

Ik snap dat niet.. hoe kunnen wij dat als mens die niet nog niet eens verder komen dan ons eigen zonnestelsel dat weten???
Dat kan niet... je weet het niet.. niemand is er geweest of kan het bewijzen toch?? En je zegt dat er na het universum nog iets is maar niemand weet wat.. en waarom noemen we dat dan opene het universum niet meer???

github.com/Error323

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Op woensdag 15 mei 2002 10:39 schreef Error323 het volgende:
Ik snap dat niet.. hoe kunnen wij dat als mens die niet nog niet eens verder komen dan ons eigen zonnestelsel dat weten???
Dat kan niet... je weet het niet.. niemand is er geweest of kan het bewijzen toch?? En je zegt dat er na het universum nog iets is maar niemand weet wat.. en waarom noemen we dat dan opene het universum niet meer???
Heel simpel, door dat het licht er wel is geweest. Er vindt een frequentie verschuiving plaats als de plek waar het licht/geluid word geproduceerd/gereflecteerd van je af beweegt. (Denk maar aan de fluit van een trein, die bij passeren eerst hoger en dan lager klinkt).

Als wij dus naar het licht van een planeet kijken en het licht is voornamelijk rood/infrarood (lage golflengten), beweegt deze planeet van ons af. Als het licht blauw (hoge golflengten) beweegt de planeet naar ons toe.

Als wij nu naar 2 planeten kijken, waarvan er 1 dichtbij en 1 verweg staat. En het licht van de dichtbij planeet is infrarood(nog lagere golflengte dan rood licht) en het licht van de verre planeet rood, kan geconcludeerd worden dat het heelal versneld uitdijt.

Aangezien het licht van de verre planeet het langst heeft gereisd je dus ver terug in de tijd kijkt. En het licht van de dichtbij planeet, niet ver terug in de tijd kijkt.

De verre planeet was rood dus vroeger bewogen de planeten langzaam van ons af. De dichtbij planeet was infrarood dus tegenwoordig bewegen de planeten sneller van ons af.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Error323

Error323

d-_-b

Jah okay.. maar dan zit je alleen in dit zonnestelsel... omdat met de lichtsnelheid het gewoon alsnog een lange tijd duurt.

Maar dan bewijs je dat die planeet verdwijnt in de ruimte.. toch niet dat het heelal vergroot???

Wel coole methode trouwens.

github.com/Error323

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 12:09 schreef Error323 het volgende:
Maar dan bewijs je dat die planeet verdwijnt in de ruimte.. toch niet dat het heelal vergroot???
Maar alles beweeg van elkaar af en volgens mij ook even snel. Dit kan alleen als niet de materie zich verplaatst maar als de ruimte zich uitdijt.

Ik denk zelf dat het "volume" van het heelal eindig is, maar dat er geen grenzen zijn. Net zoals dat het oppervlak van een bal eindig is maar dat het oppervlak geen rand heeft.

• Error323

Error323

d-_-b

Ik denk dat het netzo is als het verkleinen van een object.. daar kun je ook oneindig doorgaan... (als je ff heel diep nadenkt).

moleculen, protonen, elektronen enz enz enz enz enz enz ga maar door...

github.com/Error323

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

dat het heelal op dit moment uitdijt is een feit
Hoe kunnen we nou in .. naam, zo zeker weten dat het heelal uitdijt?? Waarom is dat een feit?
Als we ons al niet kunnen voorstellen hoe groot die ruimte is, waarom denken ze dan wel dat ze dat wél zeker weten?

Nee daar kan ik niet bij. Xentrec, dát bedoelde ik dus met mijn replie :)

Verwijderd

Okee, nog even een ding.

Teken een cirkelboog die ligt op een cirkel. De cirkelboog is een ééndimensionaal model van het heelal. Maak de hoek die deze cirkelboog beschrijft, steeds groter (maak het heelal dus steeds langer). Uiteindelijk komen de uiteinden van ons ééndimensionale heelal elkaar weer tegen, aan de andere kant van de cirkel.

Teken een cirkel op de aarde. Het beeld van deze cirkel op het aardoppervlak is ons tweedimensionale model van het heelal. Maak deze cirkel steeds groter. Uiteindelijk komen de uiteinden van deze cirkel weer bijeen aan de andere kant van het aardoppervlak, dus komen de uiteindelijk van ons tweedimensionale heelal elkaar weer tegen, aan de andere kant van de (aard)bol.

Neem ons driedimensonale heelal, dat op het 'oppervlak' (of moet ik zeggen: de ruimte :?) van een vierdimensionale 'bol' ligt. Maak ons heelal steeds groter (laat het uitdijen). Wat zal er nu gebeuren met de uiteinden van ons heelal? Juist!

Verwijderd

moet een aantal correcties voorstellen...
Op woensdag 15 mei 2002 11:55 schreef djexplo het volgende:

[..]

Heel simpel, door dat het licht er wel is geweest. Er vindt een frequentie verschuiving plaats als de plek waar het licht/geluid word geproduceerd/gereflecteerd van je af beweegt. (Denk maar aan de fluit van een trein, die bij passeren eerst hoger en dan lager klinkt).
Het licht dat wij kunnen zien is nooit bij de rand van het heelal geweest. Dit is onmogelijk, de bol die wij kunnen zien is nog vele malen kleiner dat het heelal..
Als wij dus naar het licht van een planeet kijken en het licht is voornamelijk rood/infrarood (lage golflengten), beweegt deze planeet van ons af. Als het licht blauw (hoge golflengten) beweegt de planeet naar ons toe.

Als wij nu naar 2 planeten kijken, waarvan er 1 dichtbij en 1 verweg staat. En het licht van de dichtbij planeet is infrarood(nog lagere golflengte dan rood licht) en het licht van de verre planeet rood, kan geconcludeerd worden dat het heelal versneld uitdijt.
ook dit klopt niet. Ruimte dijt uit dus de golflengte van de verre ster zou net zo goed uitgerekt moeten zijn. Zelfs meer dan de dichtbije ster, omdat de lichtgolf langer onderweg is geweest en dus meer aan uitrekking blootgesteld is geweest (zie een van m'n eerdere verhaaltjes).
Aangezien het licht van de verre planeet het langst heeft gereisd je dus ver terug in de tijd kijkt. En het licht van de dichtbij planeet, niet ver terug in de tijd kijkt.

De verre planeet was rood dus vroeger bewogen de planeten langzaam van ons af. De dichtbij planeet was infrarood dus tegenwoordig bewegen de planeten sneller van ons af.
En als mensen gaan beweren dat dit alles niet te begrijpen is omdat het iq van de mens nog zo laag is: Dat jij dit nog niet kan begrijpen of dat je dit nog niet wilt begrijpen wil niet zeggen dat dit voor de hele wereldbevolking ook geldt..
gegroet.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Op woensdag 15 mei 2002 17:15 schreef sbesselsen het volgende:
Okee, nog even een ding.

Teken een cirkelboog die ligt op een cirkel. De cirkelboog is een ééndimensionaal model van het heelal. Maak de hoek die deze cirkelboog beschrijft, steeds groter (maak het heelal dus steeds langer). Uiteindelijk komen de uiteinden van ons ééndimensionale heelal elkaar weer tegen, aan de andere kant van de cirkel.

Teken een cirkel op de aarde. Het beeld van deze cirkel op het aardoppervlak is ons tweedimensionale model van het heelal. Maak deze cirkel steeds groter. Uiteindelijk komen de uiteinden van deze cirkel weer bijeen aan de andere kant van het aardoppervlak, dus komen de uiteindelijk van ons tweedimensionale heelal elkaar weer tegen, aan de andere kant van de (aard)bol.

Neem ons driedimensonale heelal, dat op het 'oppervlak' (of moet ik zeggen: de ruimte :?) van een vierdimensionale 'bol' ligt. Maak ons heelal steeds groter (laat het uitdijen). Wat zal er nu gebeuren met de uiteinden van ons heelal? Juist!
Ehh dat is ongeveer wat ik zei dus, maar ik had plaatjes :P :)

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 15:17 schreef XLerator het volgende:

[..]

Hoe kunnen we nou in .. naam, zo zeker weten dat het heelal uitdijt?? Waarom is dat een feit?
Als we ons al niet kunnen voorstellen hoe groot die ruimte is, waarom denken ze dan wel dat ze dat wél zeker weten?
nah dat is nogal simpel, kan je uitleggen aan een vierjarige :P we weten niet hoe groot het is, of dat uberhaupt te defineren is maar de afstanden tussen planeten en sterren ed. worden steeds groter dus dijt het waarschijnlijk uit :)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ohh ik bedoel....we weten ZO weinig, we zijn nog niet eens verder dan de maan gekomen, we komen met moeite van deze aarde af, er zijn op deze aarde zoooveeel dingen die we nog niet snappen, en die ons telkens weer verbazen, en dan denk jij dat je zoiets zekerweet??

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-01 17:36
Iets wat geen begin heeft .. heeft toch ook geen einde... Een getallen reeks kan oneindig door gaan. En begint ook nergens....

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

[edit] laat maar

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Wat zit er achter het einde?
Das een vraag die voor mij makkelijk is te bepalen.
Achter het einde van de ruimte zit het begin.
Dan kom je NIET!!!!! terrug waar je was maar je bent wel weer bij het stuk waar je begon.

Kortom je komt in een soort andere dimensie die exact hetzelfde is maar toch weer niet want de locatie is anders... of niet?

Samen staan we sterk!

• Error323

Error323

d-_-b

Op vrijdag 17 mei 2002 23:14 schreef IkBenAlles het volgende:
Kortom je komt in een soort andere dimensie die exact hetzelfde is maar toch weer niet want de locatie is anders... of niet?
Moet je zelf weten... =) Niemand weet het.

github.com/Error323

Verwijderd

imagine >:)

Verwijderd

ik vraag me af waarom er aan t 'einde' niet gewoon niks kan zijn.... ik bedoel, de ruimte waar wij in leven bestaat ook eigenlijk voornamelijk uit niks... de ruimte die ik 'inneem' bestaat echt voor meer als 99% uit niks.

deze quote vink eigenlijk ook wel goed:
"Many scientists do not ask 'What came before the big bang?' because it is beyond the scope of our physical theories. Usually we consider the big bang to be the beginning of time and space, and so it is meaningless to ask what existed before or what lies beyond the expanding universe. Because space itself is intimately connected with matter in the universe], as matter was created in the big bang, so was space. There is no 'empty space' that the universe is expanding into."
de ruimte dat het universum inneemt hangt altijd af van de ruimte tussen de materie, dus als net iets daarbuiten geen materie is, ook al is het ernaast, bestaat er geen afstand. Dus dan weet je ook niet hoever je onderhand al naast het alles zit. Je kan er ook niet buiten zitten, want dan dijt het uit door jou.

't meeste zal wel geblaat zijn... moet maar is gaan slapen.

Verwijderd

Ff een vraagje wat een beetje offtopic is: Zou het niet zo kunnen zijn dat er veel meer heelallen zijn dan alleen het onze. Dus meedere Big-bangen enz. Ik bedoel: het niets is oneindig groot. Dus => kans op bigbang oneindig groot. Nu krijg ik waarschijnlijk zo'n reactie terug van: Er kunnen geen twee heelallen zijn, omdat er na een Bigbang influentie onderling is. (Dit is zeer slecht uitgelegd, omdat ik het zelf niet meer weet). Mijn reactie op zoiets: Dus jij zegt dat die twee Bigbangen met oneindig grote snelheid elkaar beinvloeden.

Verwijderd

Mmh ik denk dat het zo zit: Als je een bom laat onploffen midden in de lucht en je hebt rond om allemaal camera's zal je zien dat de explosie kracht alle kanten op gaat in een bol achtige vorm. je moet niet kijken naar de rook die mischien alleen opzei en om hoog gaat me de Kracht.

Die dijt uit in een bol vorm, maar je moet die BOL NIET ZIEN ALS EEN BAL MET EEN RAND. Als ik een 3d tekenaar was en met autocad ofzo kon omgaan wou ik het wel tekenen maar helaas :P

Maar het uitdijn gaat gewoon door. waardoor het komt dat het sneller gaat weet ik niet. Maar in ieder geval dijt het lijkt mij zoals elke explosie in een vrijomgeving alle kanten op.

Het zou ook kunnen dat er meer Big Bangs op andere plaatsen zijn geweest. nog verder uit elkaar, zodat je zeg maar meerdere universums ofzo iets hebt. en Dat mischien zit in een Ruimte die gewoon om de 1 of andere reden oneindig is.

Maar je moet er ook rekening mee houden dat veel mensen naar een natuurkundige ideen uit gaan. Omdat dit van jongs af aan is aan geleerd en dagelijks om je heen gebeurt. Want het heeft ook allemaal met Quantum shit te maken, ik heb daar geen soep van gegeten dus ik kan me daar geen voorstelling van maken helaas. Maar hierbij gelden weer andere wetten waardoor het mischien mogelijk maakt om te verklaaren waarom het oneindig is ofzo.

En van dingen uit het niets een oerknal laten komen, ik heb ook wel eens gehoord van Quantum computers die vanuit niks data kunnen maken ofzo het was heel vaag en had geen energy ofzo nodig. Nou ik kan me het niet echt voorstellen. Maar mischien zou het makkelijker zijn als iemand wat meer info gaf over Quantum Fysieka ofzo.

Zodat we dieper kunnen speculeren over dit onderwerp.

Ik vraag me ook af hoe het zit met bijvoobeeld "SubSpace" waarmee je 2 plekken in de ruimte aan elkaar kan plakken (dubbel vouwen) en een gaat er tussen openen ofzo en dat je binnen 1 sec 4324242 lichtjaren af hebt gelegd in de nomrmale ruimte.

Of hoe het zit met dingen als Zwarte gaten enzo dat is toch ook vaag. Het zuigt alles op naar het "NIETS" of toch iets. Of is het gewoon een soort wervel stom dat alles vernietigt en aan het uiteinde een stuk verder op de ruimte in weer verbrijseld uit poept ofzo :P

Maar goed let niet op mijn vele spelfouten het is laat, en ik ben slecht in nederlands :P:P
Pagina: 1 2 Laatste