cpu fan op 17V?

Pagina: 1
Acties:

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 15:06

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Ik weet dus dat dit gaat dmv van -5 en +12V te gebruiken van je voeding, maar nu wilde ik nog ff weten of het nog uit maakt of je dit aan 1 psu vastmaakt of aan 2, heb namelik wat posts gezien waarin gesuggereerd werd dat je zoow je voeding kunt mollen.
Nu heb ik toch 2 psu's erin zitten (2x 300W) duz ik zou het in principe kunnen verdelen over die 2, maar heb natuurlik geen zin om ze allebei te op te blazen :)
het gaat trouwes gewoon gewoon om een standaard intel koelertje, trekt maar 0.16A dus dat valt wel weer mee, psu's zijn op -5V 0.3A en 0.5A (weet niet of dit nog veel uitmaakt)
(en ja ik weet dat dit slecht is voor de fan en nee het boeit me niet als hij over een week stuk is, ik wil alleen geen andere hardware stuk maken!)
Oftewel hoe ga ik dit aansluiten en er (bijna) zeker van zijn dat de vlammen er niet in 1x uitslaan?? >:)

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 22:50
ahum. Als je je fan aansluit op de 5V - en de 12V + kom je op 7 VOLT uit hoor grapjas!

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
er staat duidelik -5V (witte draad van voeding duz) en het verschil tussen -5V en +12V is??? juist 17V!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Op vrijdag 10 mei 2002 18:06 schreef maartenb het volgende:
ahum. Als je je fan aansluit op de 5V - en de 12V + kom je op 7 VOLT uit hoor grapjas!
nee maar wel op 17....

Beter lezen.....

if broken it is, fix it you should

• Chiron
  • Laatst online: 10:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
tsja probeer het eens uit zou ik zeggen.. ik sta niet in voor eventuele gevolgen (doorgefikte cpu, oogbeschadigingen als gevolg van afgebroken fanbladen, afgebrand huis door kortsluiting e.d. :P)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

5+12=17 volt zo denk jij er zeker over?

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 18:10 schreef clockdevil14 het volgende:
5+12=17 volt zo denk jij er zeker over?
geloof het of niet, maar min 5V en plus 12V geeft echt 17V

maare ik wilde eigelik weten hoe ik dit beetje safe kan aanpakken :S

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Op vrijdag 10 mei 2002 18:14 schreef DDan het volgende:

[..]

Klopt, net ff gemeten :)
Bedankt voor de tip ;)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 18:14 schreef DDan het volgende:

[..]

dus +12V en -12V zou dan logischerwijs 24V moeten geven?? |:(

als ik een molex stekker in me handen heb en ik sluit een fan aan op geel(12v) en op 1 van de 2 zwarte draden(aarde) heb ik 12V en geen 17! aarde = aarde
dus ik ben heel benieuwd hoe jij dat voor elkaar hebt gefixt?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Hij sluit em dus niet aan op de aarde maar op de -5V.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 19:56 schreef Shuriken het volgende:
Hij sluit em dus niet aan op de aarde maar op de -5V.
ah..dat verandert de zaak :D
dat is wel mogelijk ja,hoewel de min lijnen niet zoveel ampere kunnen leveren.
op zich wel handig voor casefans.

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Op vrijdag 10 mei 2002 17:59 schreef DDan het volgende:
Ik weet dus dat dit gaat dmv van -5 en +12V te gebruiken van je voeding, maar nu wilde ik nog ff weten of het nog uit maakt of je dit aan 1 psu vastmaakt of aan 2, heb namelik wat posts gezien waarin gesuggereerd werd dat je zoow je voeding kunt mollen.
Nu heb ik toch 2 psu's erin zitten (2x 300W) duz ik zou het in principe kunnen verdelen over die 2, maar heb natuurlik geen zin om ze allebei te op te blazen :)
het gaat trouwes gewoon gewoon om een standaard intel koelertje, trekt maar 0.16A dus dat valt wel weer mee, psu's zijn op -5V 0.3A en 0.5A (weet niet of dit nog veel uitmaakt)
(en ja ik weet dat dit slecht is voor de fan en nee het boeit me niet als hij over een week stuk is, ik wil alleen geen andere hardware stuk maken!)
Oftewel hoe ga ik dit aansluiten en er (bijna) zeker van zijn dat de vlammen er niet in 1x uitslaan?? >:)
Als hij op 17 Volt ook onder de max. belasting van de -5v lijn zit kan het volgens mij wel (niet op mijn verantwoordelijkheid). Want die 0.16A zal wel op standaard voltage zijn.

Sluit hem aan op één PSU, degene die niet op je mobo zit... je weet nooit hoeveel je mobo ervan af trekt, als die tenminste -5v gebruikt.

Heb een upgrade nodig =/

• Sneaky_Dill
Op vrijdag 10 mei 2002 19:54 schreef Foeker het volgende:

[..]

...
Jah :P

Spanning over de twee draden: v=|p1-p2|

p1 en p2 potentialen van de twee draden, als je aarde als 0 neemt... dan heb je dus +12v--5v=+17v :z

Heb een upgrade nodig =/

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 07:52

[..]

als ik een molex stekker in me handen heb en ik sluit een fan aan op geel(12v) en op 1 van de 2 zwarte draden(aarde) heb ik 12V en geen 17! aarde = aarde
Duh |:( Je zegt het nog zelf. Ene draad op 12V en de andere op aarde (0V). Tuurlijk heb je dan 12V. Bij -5V en +12V heb je +17V, net als bij +5V en +12V dan heb je +7V.

Coïtus ergo sum

• FragFrog
  • Laatst online: 10:48
hmmmz, koop toch gewoon een sterkere/grotere fan, maakt nog stuk minder herrie ook ;)

maar goed, aangezien we aan't tweaken zijn... Sluit me aan bij wat hierboven allemaal gezegd is over zwakke -5V lijn, die dingen zijn niet echt bedoeld om veel te leveren meen ik :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 20:40 schreef Sneaky_Dill het volgende:

[..]

Als hij op 17 Volt ook onder de max. belasting van de -5v lijn zit kan het volgens mij wel (niet op mijn verantwoordelijkheid). Want die 0.16A zal wel op standaard voltage zijn.

Sluit hem aan op één PSU, degene die niet op je mobo zit... je weet nooit hoeveel je mobo ervan af trekt, als die tenminste -5v gebruikt.
dus hij zouw 0.16/12*17=0.23A trekken?

psu die niet op me mobo zit heeft maar 0.3A op -5V lijn maar ok, dat zit dus wel goed aangezien daar toch geen andere apparaten aanhangen... maar wat jij dus zegt is dus zowel +12V en ground loshalen uit het stekkertje en beide aan die psu hangen? (ik wilde eigelik alleen de ground loshalen en die aan -5V hangen en het duz ook zoow verdelen over 2 psu's)

maar ik ga es ff experimenteren geloof ik, zal wel weer goed gaan, zou de eerste keer worden dat ik wat mol :P

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 17:02
Een 12V ventilator kan over het algemeen zo'n 10% wel verdragen, maar meer ook niet, anders zal zijn leven wel heel erg kort zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 20:45 schreef FragFrog het volgende:
hmmmz, koop toch gewoon een sterkere/grotere fan, maakt nog stuk minder herrie ook ;)

maar goed, aangezien we aan't tweaken zijn... Sluit me aan bij wat hierboven allemaal gezegd is over zwakke -5V lijn, die dingen zijn niet echt bedoeld om veel te leveren meen ik :)
ik heb nog een 60mm 6800rpm delta fan liggen, maar ik zou niet weten hoe ik die op die p4 blok moet vastmaken met die waazige klemmetjes... EN die pokke herrie he :)

dit is sowieso maar tijdelijk hoor, tis gewoon om weer 3MHz verder te kunnen klokken, kga toch binnekort een fatsoenlijke koelblok + fan kopen

• Sneaky_Dill
Op vrijdag 10 mei 2002 20:49 schreef DDan het volgende:

[..]

dus hij zouw 0.16/12*17=0.23A trekken?

psu die niet op me mobo zit heeft maar 0.3A op -5V lijn maar ok, dat zit dus wel goed aangezien daar toch geen andere apparaten aanhangen... maar wat jij dus zegt is dus zowel +12V en ground loshalen uit het stekkertje en beide aan die psu hangen? (ik wilde eigelik alleen de ground loshalen en die aan -5V hangen en het duz ook zoow verdelen over 2 psu's)

...
Dat rekensommetje van jouw geldt voor lineare weerstanden, dit is geen lineare weerstand... maar het zal wel niet boven de 0.3A uitkomen, kan je het niet voor de zekerheid testten met een betere bron en multimeter ofzow?? :P

En zowel de +12 als de -5 op een PSU moet niets uitmaken, als je beidde PSU's wilt gebruiken moet denk ik de aarde ofzo doorverbonden worden. (ivm met de stroomwet ofzo, er moet een lus zijn wil er stroom lopen)

Ik zou het beidde aan één PSU doen.

Heb een upgrade nodig =/

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
ok hij draait nu op 17V, 4100~4200rpm ipv 2900~3100 :D, heb -5V op de 2de voeding gedaan (die wat niet op mobo zit) en +12V & sensor gewoon op mobo gelaten, lijkt perfect te draaien allemaal, en temperatuur is ook tamelijk stukje lager, 32C idle op 2015MHz op 1.85V (ja heb em ff wat lager geklokt, just in case...), net was hij nog 41C op dezelfde snelheid :) (moet ik wel zeggen dat de case temp nu 3C lager is @28C)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb een delta 120hp wel een tijdje op 17v laten lopen, ding vreet dan iets van 50w ofzo (normaal 36). Dat ding maakt echt 5200 toeren (4000 normaal), lijkt niet zo heel veel maar blazen dat dat ding deed joh >:)

btw ik heb geen min-lijnen hiervoor gebruikt, die kunnen het amperage niet leveren, gewoon de +12 van psu1 op de aarde van psu2 aangesloten, dan heb je over de +5 van psu 2 en de aarde van psu1 17v staan. Heb de 24v maar niet op mun dure delta geprobeert, een noname sleevebearing fan deed het 5 minuten prima op 24v (ding blaast dan echt HARD), en hij leeft nog steeds :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• elgringo
  • Laatst online: 01-02 09:13

[..]

auw die plank komt hard aan:
geel=+12
zwart=0
rood=+5

zoals jij zegt (geel/zwart) is dus 12V
-5 en -12 zitten niet op een molex maar alleen in de atx stekker. en -5 en +12 is wel degelijk 17

if broken it is, fix it you should

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

de meeste voedingen kunnen wel een ampere leveren op de -5V lijn, dus EEN fan aansluiten is geen probleem.
je moet er echter geen pelts aan gaan hangen enzo.

suc6 en koop oordoppen!

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 21:10 schreef Sneaky_Dill het volgende:

Dat rekensommetje van jouw geldt voor lineare weerstanden, dit is geen lineare weerstand... maar het zal wel niet boven de 0.3A uitkomen, kan je het niet voor de zekerheid testten met een betere bron en multimeter ofzow?? :P

En zowel de +12 als de -5 op een PSU moet niets uitmaken, als je beidde PSU's wilt gebruiken moet denk ik de aarde ofzo doorverbonden worden. (ivm met de stroomwet ofzo, er moet een lus zijn wil er stroom lopen)

Ik zou het beidde aan één PSU doen.
probeer maar eens een lampje op de + van de ene batterij aan te sluiten en op de - van de andere, en je zal zien dat het lampje niet brand. Er moet idd een lus zijn om een stroom te laten lopen.

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 21:46 schreef Mark_Oostdam het volgende:
de meeste voedingen kunnen wel een ampere leveren op de -5V lijn, dus EEN fan aansluiten is geen probleem.

suc6 en koop oordoppen!
tis standaard intel koelertje he, ik hoor em nu net beetje boven me andere fans uitkomen, maakt beetje hoger geluidje nu :P

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op vrijdag 10 mei 2002 21:50 schreef DDan het volgende:

[..]

tis standaard intel koelertje he, ik hoor em nu net beetje boven me andere fans uitkomen, maakt beetje hoger geluidje nu :P
ow het is maar een goedkoop @!#%-ding :D gooi hem op -12 en 12 >:)

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Opzich zijn die bocked intel koelers wel lekkere stille koelers.

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Hmmz nu wel leuk temperatuur paar graadjes omlaag gehaald, maar in MHz-en kom ik nog geen steek verder :'( (en daar ging het zich eigelik juist om)... duz weer tijd voor meer vcore, duz nog maar ff vid pinnetje erbij lussen, dan kan ik door tot 1.95V, nah das iets voor morge vroeg :)

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 22:31 schreef DDan het volgende:
Hmmz nu wel leuk temperatuur paar graadjes omlaag gehaald, maar in MHz-en kom ik nog geen steek verder :'( (en daar ging het zich eigelik juist om)... duz weer tijd voor meer vcore, duz nog maar ff vid pinnetje erbij lussen, dan kan ik door tot 1.95V, nah das iets voor morge vroeg :)
En maakt ie nu meer herrie op 17 volt ?

Me, myself & I

Verwijderd

bij mijn voeding heeft een paars draadje een waarde van -12v.
gewoone geele is +12v.
verschil 24 volt! en ja je kan er een fan op laaten eehm ja, overtoeren maken >:)

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 23:32 schreef Bestiole het volgende:

[..]

En maakt ie nu meer herrie op 17 volt ?
ja hij maakt een aardig hoog geluidje, als ik morgen niet verder in MHz-en kom met hoger voltage gaat ie toch weer fijn terug op 12V, begint beetje irri te worden lol

• Sneaky_Dill
Op vrijdag 10 mei 2002 21:49 schreef nikkobikko het volgende:

[..]

probeer maar eens een lampje op de + van de ene batterij aan te sluiten en op de - van de andere, en je zal zien dat het lampje niet brand. Er moet idd een lus zijn om een stroom te laten lopen.
Hey Nico, jouw woorden mijn ged88 (maar ik had het er maar niet bij gezet, niet iedereen doet elektrotechniek :) )
Op vrijdag 10 mei 2002 21:46 schreef Mark_Oostdam het volgende:

suc6 en koop oordoppen!
Ik denk niet dat de -5v lijn de 3 ampere die mijn Delta120 wilt (bij 12v) leuk vindt. :P

Maar kleine fans zijn idd niet echt een probleem.

Heb een upgrade nodig =/

Pagina: 1