advies gevraagd ivm airflow

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
wees maar niet bang, dit is niet zomaar een topic over airflow, dit is een topic over airflow in een kast met een interne bong en een behoefte aan stilte :Y)

zoals dat hoort: PICS !

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2555488986 Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1325773039 Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2324139336

en nog een plaatje van de 230volt koeler die voor frisse lucht in mijn kast zorgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2350844150

alle plaatjes zijn natuurlijk clickable :)

Probleem 1: De fan maakt net iets teveel geluid op normale snelheid, ik wil deze graag dimmen maar daar liefst geen €34 voor neertellen, dus aan jullie de vraag: hoe dim ik dat ding door zelfbouw ?
probleem 2: Zoals je aan het geavanceerde papiertje kan zien heb ik ervoor gezorgd dat er maar 1 uitweg is voor de warme lucht, en dat is door de bong, naar buiten. Helaas werkt dit niet helemaal zoals ik gedacht had, tips ?
probleem 3: Hoe zorg ik ervoor dat de douchkop niet verstopt raakt zoals nu t geval is ? ik moet af en toe t hele ding uit elkaar halen omdat de douchkop verstopt zit, en das vervelend :(

++ EXTRA INFO ++
de kast heb ik helemaal uit 1,8cm dik mdf gemaakt, en is een 75cm hoog, ongeveer 70cm diep en zo'n 30cm breed.
op het 2e plaatje zie je een 8cm fan gemonteerd op de bong, normaal gesproken zit deze er niet op en is dit gewoon de opening waardoor de warme lucht via de bong het systeem verlaat. De HD heb ik superstil gekregen door hem contactloos op te hangen, zoals je kan zien op plaatje 1. Het rack raakt nergens, en hangt dus volledig aan de elastiek. Bij het opspinnen zie je hem een beetje heen en weer schommelen. De rest van het ijzerwerk is een verzaagde microATX kast, alleen het echt bruikbare is eraf gestript en vastgeschroefd in de houten case. Verder is de hele kast van binnen bekleed met geluidsdempend noppenfoam, werkt prima.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 23:07
Ziet er nice uit zelfgemaakte case...

Is het niet gevaarlijk voor je hardware, met al die waterdamp?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
laten we zeggen dat op de )*@%#)*&%@#& Savege4 wel es water heeft gestaan :X

maargoed, dat ding verbrand ik nog liever ritueel dan dat ik em verkoop dus dat was geen bezwaar :) is inmiddels trouwes naar broer verhuisd >:)

verder, de waterdamp komt echt neit in de case, die wordt naar buiten geblazen

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Probleem 1: De fan maakt net iets teveel geluid op normale snelheid, ik wil deze graag dimmen maar daar liefst geen €34 voor neertellen, dus aan jullie de vraag: hoe dim ik dat ding door zelfbouw ?
Antwoord: potmeter, +5v aarde en 12V plus

probleem 2: Zoals je aan het geavanceerde papiertje kan zien heb ik ervoor gezorgd dat er maar 1 uitweg is voor de warme lucht, en dat is door de bong, naar buiten. Helaas werkt dit niet helemaal zoals ik gedacht had, tips ?
Antwoord: je zal de lucht ECHT actief uitmoeten pompen, want bij een overdruk zal de lucht overal kiertjes zoeken en niet alleen je bong door gaan. je kan dus beter alleen een fan voor de bong zetten die de lucht door de bong eruit pompt, dan een fan die de lucht in het kastje pompt!

probleem 3: Hoe zorg ik ervoor dat de douchkop niet verstopt raakt zoals nu t geval is ? ik moet af en toe t hele ding uit elkaar halen omdat de douchkop verstopt zit, en das vervelend :(
Antwoord: ga naar dierenzaak en haal aquariumfilter en gooi die in de pijp van de bong, dat dempt ook nog het geluid ( moet je hem natuurlij niet onderwater doen, maar net aan het water oppervlak.

tenslotten had ik gehoopt dat toen jij zij 'ik heb een interne bong' dat je die in een PC case had versierd, dat zou leuk geweest zijn om te zien. maar je bent blijkbaar niet zo creatief (;) achterlijk). het id is wel sw33t, ik zou nog meer isoleren als ik jouw was,,, je hebt er toch de ruimte voor!

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 22:17 schreef Mark_Oostdam het volgende:
Antwoord: potmeter, +5v aarde en 12V plus

knip

tenslotten had ik gehoopt dat toen jij zij 'ik heb een interne bong' dat je die in een PC case had versierd, dat zou leuk geweest zijn om te zien. maar je bent blijkbaar niet zo creatief (;) achterlijk). het id is wel sw33t, ik zou nog meer isoleren als ik jouw was,,, je hebt er toch de ruimte voor!
ik heb zo'n vermoeden dat een 230 fan niet zo hard loopt op 7 volt :Y)

en voor in een case, dan heb je een flinke case nodig, want de lengte van m'n bong is echt minimaal nu

• Mark_Oostdam
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op vrijdag 10 mei 2002 22:24 schreef Atgast het volgende:

[..]

ik heb zo'n vermoeden dat een 230 fan niet zo hard loopt op 7 volt :Y)

en voor in een case, dan heb je een flinke case nodig, want de lengte van m'n bong is echt minimaal nu
ja natuurlijk past het niet... daarom had ik het graag willen zien...
en oh.. sorry ik heb het ff niet opgemerkt, een 230V wisselspanning neem ik aan? je kan een dimmer halen.. maar die zijn duur en dat wil je niet. dus houd het gewoon op! jammer.

Verwijderd

Je kunt proberen een schemaatje van een simpele fasesnijder te scoren. Als je dat in elkaar prutst kun je daar vast dat ding wel mee dimmen, niet dat je gedimde sinus errug strak zal zijn maar dat is toch niet nodig.

Verwijderd

Voor minder dan €34 heb je een goeie 12*12cm koeler dus daar zou ik voor gaan :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 22:32 schreef Lomu het volgende:
Voor minder dan €34 heb je een goeie 12*12cm koeler dus daar zou ik voor gaan :)
die heb ik hier ook nog liggen, en die ga ik zo inbouwen dat ie de luucht door de bong perst zoals al werd beschreven, maar de reden dat ik deze 230V koeler heb gekocht is dat deze met veel minder geluid 90m3 per uur weet te trekken :Y)

• Mark_Oostdam
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op vrijdag 10 mei 2002 22:34 schreef Atgast het volgende:

[..]

die heb ik hier ook nog liggen, en die ga ik zo inbouwen dat ie de luucht door de bong perst zoals al werd beschreven, maar de reden dat ik deze 230V koeler heb gekocht is dat deze met veel minder geluid 90m3 per uur weet te trekken :Y)
gwoon goed isoleren zei ik al en zeg ik weer, dan heb je wel airflow en geen geluid (hoop ik voor je)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Op vrijdag 10 mei 2002 22:34 schreef Atgast het volgende:

[..]

Bij de conrad heb je een 12V luchtpomp: 4m^3/minuut == 240m^3/u >:)
zuigt alleen wel 3.25 Ampere :)
dus 39W
Maar op wat minder volt moet het goedkomen.
kost: €27,- :P

Trouwens: die 230 koeler, blaast die de lucht niet te snel in de bong?
De koude lucht moet natuurlijk wel lang alle onderdelen en als laatste pas je bong in...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+-----------------+
bbb  \/     <     |
bbbb-ss---------  |
|bbb ss     >     |
|bbb ss  ---------|
|bbb ss     <     |
|bbb bb---------  |
|bbbbb  >     |
|bbbb   ----------|
|bbb      <     < 230V
+-----------------+

b == bong
s == dikke slang. van wasdroger oid

Die tussenschotjes kunnen gewoon van plastic zijn. Dat plastic wat om een tijdschrift soms ofzo...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 14:39 schreef Bredend het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+-----------------+
bbb  \/     <     |
bbbb-ss---------  |
|bbb ss     >     |
|bbb ss  ---------|
|bbb ss     <     |
|bbb bb---------  |
|bbbbb  >     |
|bbbb   ----------|
|bbb      <     < 230V
+-----------------+

b == bong
s == dikke slang. van wasdroger oid

Die tussenschotjes kunnen gewoon van plastic zijn. Dat plastic wat om een tijdschrift soms ofzo...
grappig dat je dat ook al bedacht had, zoiets wilde ik gaan maken, en idd ik wilde ook zon wasdroger slang gaan gebruiken :)
alleen wilde ik nog een extra fan gebruiken om de lucht echt door de bong te persen

Pagina: 1