Toon posts:

[CM] dBA vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik binnenkort me case wil gaan modden, wil ik er natuurlijk ook wat koelers bij hebben. Nu heb ik deze koeler gezien: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=55 en ik had een vraagje over het aantal dBA.
Is 21 - 33 dBA een redelijk stil geluid? Ik wil er denk ik twee hebben.

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op vol vermogen maakt hij best wel een irritant geluid.

Als je hem daar besteld dan krijg je wel een blauwe :)

Ik heb hem zelf ook :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:24

kimjansen

Nu ff niks...

Op donderdag 09 mei 2002 19:03 schreef vuilniszak het volgende:
Aangezien ik binnenkort me case wil gaan modden, wil ik er natuurlijk ook wat koelers bij hebben. Nu heb ik deze koeler gezien: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=55 en ik had een vraagje over het aantal dBA.
Is 21 - 33 dBA een redelijk stil geluid? Ik wil er denk ik twee hebben.
Ik heb zelf 2 Papst 8412NGML binnengekregen gisteren. Deze zijn 21dB(A) en die hoor je nog licht zoemen, en een vreemde doffe tikjes maken. 21dBA is niet stil maar op 1 meter afstand hoor je ze vrijwel niet (wat windgeruis). +3dB is een verdubbeling van het geluid dus 30dB is aardig wat keren harder dan 21dB

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik em 's nachts aan wil laten staan, kan ik dus wel met die potmeter het vermogen van de koeler lager zetten?

edit:
te laat, was als reactie op The_FrankO bedoeld

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 19:23 schreef vuilniszak het volgende:
Maar als ik em 's nachts aan wil laten staan, kan ik dus wel met die potmeter het vermogen van de koeler lager zetten?

edit:
te laat, was als reactie op The_FrankO bedoeld
Ik heb hem nu op ongeveer de helft aan staan en hij is lekker stil. En hij blaast nog lekker.

Ik heb er trouwens ook twee.
Op donderdag 09 mei 2002 19:23 schreef kimjansen het volgende:

[..]

Ik heb zelf 2 Papst 8412NGML binnengekregen gisteren. Deze zijn 21dB(A) en die hoor je nog licht zoemen, en een vreemde doffe tikjes maken. 21dBA is niet stil maar op 1 meter afstand hoor je ze vrijwel niet (wat windgeruis). +3dB is een verdubbeling van het geluid dus 30dB is aardig wat keren harder dan 21dB
Mischien hem je hem niet goed vast zitten dat hij dan gaat trillen. Onder de 26dB is fluister still.

En inderdaad als je van 20dB naar 40dB gaat is het meer dan twee keer zo hard

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:46
Ik heb 4 keer de 92mm.
Hij is als je hem zacht hebt vrij stil, kan er goed mee slapen. Nog noot door wakker gebleven. Heb ze altijd alle 4 op stil staan anders maken ze toch wel veel herrie.

Verwijderd

Topicstarter
ff nog een vraagje over de potmeters. Zou ik er ook iets van kunnen maken dat ik de fans op de voorkant van de kast kan regelen? Als het kan had ik graag een paar schema's.

Verwijderd

Ja, dat kan.

Als je ff de search gebruikt weet je gelijk wat voor potmeterje er dan tussen moet of anders meet je em zelf even door.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:24

kimjansen

Nu ff niks...

Op donderdag 09 mei 2002 19:27 schreef The_FrankO het volgende:

Mischien hem je hem niet goed vast zitten dat hij dan gaat trillen. Onder de 26dB is fluister still.
Dat geluid maakt hij dus ook als ik hem los in m'n handen houdt, ik heb ze nog niet in me mdf kastje geplaatst (ben hem nog aant verven en in de glitsa aant zetten)

Speed kills, but beauty lives forever...

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op donderdag 09 mei 2002 19:23 schreef kimjansen het volgende:

[..]

jah verdubbeling van het geluid, maar dat maakt geen hol uit, want je oor hoort ook exponentieel dus uiteindelijk merk je niet veel verschil.

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

mijn ervaring: (alles in dB(a))

10-20 is super stil
20-30 (op 7V heel lekker en op 12V goede koeling!=wijze keus)
30-40 (op 7V nog uit te houden, op 12V lekkere koeling)
40-45 niet te harden... super orb style
> 45 Oordoppen! Alpha style

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Pagina: 1