Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een nieuwe voeding dan maar

Pagina: 1
Acties:

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik heb wat rond zitten neuzen (T.net search\google) en ik heb de volgende voedingen gevonden

1 380W CWT-380ADP, Low Noise [89]
2 Super Flower FP-400 420W [100]
3 431W Enermax EG465P-VE [98]
4 Enermax EG465AX-VE FMA [119]

nr. 3 heeft geen Active PFC (Under voltage protection?) maar wel 44A op de 5v lijn

nr. 1 heeft een 5v lijn van maar 35A, maar heeft wel Under voltage protection met maar 3% afwijking van de 5v lijn.

nr. 2 heeft Active PFC en is heel stil heb ik vernomen. en ook nog zacht geprijst voor een 420W voeding! de 5v lijn kan 42A leveren

nr. 4 heeft ook Active PFC maar is wel een heel stuk duurder dan nr. 2 en heeft bijna dezelfde specs. de 5v lijn geeft 32A correctie deze psu geeft ook 44A!!!

nu de vragen:
1 is APFC het zelfde als 'Under voltage protection'?
2 wie heeft persoonlijke ervaring en kan mij een van deze voedingen aanraden?
3 waarom is het verschil in A op de 5v lijn tussen nr. 3 en 4 zo groot?

edit: wat dus ook opvalt is dat bijde voeding nr. 1 en 4 een lage 5v lijn hebben, maar nr. 2 niet... en alle drie hebben ze iets als APFC!

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

ik zou zelf voor de enermax gaan maar die super flower is ook best wel goed

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 15:59 schreef ScHrOeFjE het volgende:
ik zou zelf voor de enermax gaan maar die super flower is ook best wel goed
ja, maar het is wel handig als je ook je mening onderbouwt, want aan alleen een opmerking heb ik niet echt veel... dan kan ik n.l. nog geen keuze maken.

Verwijderd

ja je weet zelf toch wel wat je wilt hoeveel a heb je nodig? zet dat eens op een rijtje kijk d ennermax is best wel prijzig en dat is gewoon een super voeding ik heb hem zelf ook en ik draai er goed mee mijn 1e voeding was een b merk en toen boote hij 3x op een dag dat is nu voorbij voor de rest kan ik het niet onderbouwen

[off topic]bij de weg verveel je je eigen een beetje ofzo ik heb nu al iets van 3 topic's van je gezien :+ [/offtopic]

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 16:18 schreef ScHrOeFjE het volgende:
ja je weet zelf toch wel wat je wilt hoeveel a heb je nodig? zet dat eens op een rijtje kijk d ennermax is best wel prijzig en dat is gewoon een super voeding ik heb hem zelf ook en ik draai er goed mee mijn 1e voeding was een b merk en toen boote hij 3x op een dag dat is nu voorbij voor de rest kan ik het niet onderbouwen
ja ik weet wat ik van enermax kan verwachten, en dat vond ik in mijn 350W voeding niet super... mijn 5v was echt niet relax en moest hem modden om hem op 5v te krijgen met een OC.
ik weet alleen niet of het veel gaat schelen tussen de 350W (5v=32A) en de 431W(5v=44A). of dat het misschien bij alle enermaxen zo klote is als bij mijn 350W. en ik weet bijv. ook niet of een voeding met APFC echt de 5V lijn netjes op 5v houd met zware belasting!

Verwijderd

min 5v is zo mooi echt maar ik heb de 431W en ik d8 dat dat "probleem" van die 5v lijn al verholpen was?

• Mark_Oostdam
  • Niet online
[off topic]bij de weg verveel je je eigen een beetje ofzo ik heb nu al iets van 3 topic's van je gezien :+ [/offtopic]
nee ik verveel me niet... ik probeerde eerst info te krijgen om mijn voeding te fixen... blijkbaar kan niemand mij helpen of lezen mensen die het kunnen niet mijn topic of hebben ze geen zin. maar ik probeer zo snel mogelijk mijn pc weer aan de praat te krijgen. ik ga in de vakantie namelijk lannen en er moet nog veel gebeuren, zonder voeding schiet ik helemaal niets op.

vandaar dat ik een beetje zit te spammen hierzo, sorry mensen!

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 16:23 schreef ScHrOeFjE het volgende:
min 5v is zo mooi echt maar ik heb de 431W en ik d8 dat dat "probleem" van die 5v lijn al verholpen was?
ja, als dat zo is, word het ineens wel een aantrekkelijke voeding met 44A op de 5v lijn.

dit is nou info waar ik wat aan heb!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Op donderdag 09 mei 2002 15:57 schreef Mark_Oostdam het volgende:

nu de vragen:
Nee, APFC staat voor active power fase correction. Dit zorgt ervoor dat je voeding meer werkbaar vermogen (dus vermogen dat echt gedissipeert wordt, eenheid = [Watt]) levert ipv blind vermogen (eenheid = [VAr]).
blind vermogen zorgt alleen voor onnodige ladingstransporten.

Dit verhaal is zeer belangrijk voor de energielevering.
Als energieproducent wil je dat je alleen lading transporteert die afgerekend wordt, want het transporteren kost ook energie (dissipatie in de stroomkabels = i^2*R).
Blind vermogen ontstaat als er een fase verschil optreed tussen het voltage signaal V(t) en het stroomsignaal I(t). Dit fase vershil wordt veroorzaakt door niet puur ohmse impedanties (een ideale weerstand is een puur ohmse impedantie, een ideale spoel of condensator is een ultieme niet ohmse impedantie (veroorzaken een faseverschil van 90 of -90 graden => geen dissipatie).

Goed, waarom is dit van belang voor je voeding?
Je voeding bestaat uit een gelijkrichter die de netspanning gelijkricht, en lc kring die daar een hoogfrequent (20 kHz of zo) signaal van maakt, een trafo die die hoogfrequente wisselspanning transformeert naar 12V AC en een gelijkrichter naar 12V DC (plus wat IC's die uit die 12V andere DC spanningen genereren (o.a. 5V en 3.3V)). Het probleem zit 'em in de secundaire kant van de trafo. De last die daar aan hangt is niet puur ohms. Voor een typische atx voeding is het faseverschil 45 graden wat een pfc van 0,7 oplevert (cos 45 graden = 0,7). Er wordt dus behoorlijk veel onnodig vermogen getransporteerd van de primaire kant naar de secundaire kant van de trafo. Dit vermogen moet gedissipeert worden (ondanks het feit dat het niet nodig is voor het systeem) => inefficiente voeding die onnodig heet wordt.
Oplossing: fase verschil compenseren (actief danwel passief). Hoe dat werkt ga ik hier niet uitleggen (bovendien zou ik dan weer ff een dictaatje moeten opsnorren), maar dat is dus wat er gebeurd in de voedingen die jij noemt. Ze worden gewoon efficienter.

Dit heeft verder niets te maken met under voltage protection. Dat werkt als volgt: ipv de secundaire kant vast op 12V te zetten (dus een vast aantal winkelingen van de spoel) zorg je er voor dat je een aantal "aftap" punten aan de trafospoel hebt waarmee je het secundaire voltage kunt regelen van bv. 11,5V - 12,5 V. Door dit actief te regelen kun je er voor zorgen dat er op 1 lijn (meestal de 5V lijn) er een spanning staat die binnen een bepaald bereik valt (4,85V - 5,15V bijvoorbeeld).

Ik hoop dat het nu duidelijk is. btw als er andere electrotechnici zijn die in bovenstaand verhaal een fout zien, corrigeer dan ff. Vermogenselectronica is niet mijn forté.

-edit- wat spelfouten weggehaald.

• Mark_Oostdam
  • Niet online
begrijp ik het nu goed als het voltage dat bij een normale voeding zou dalen bij hoge belasting, wel omhoog gehouden word door die Active PFC, door het aantal wikkelingen op de secundaire spoel te verkleinen dan wel te vergroten? of heeft het echt alleen te maken met het faseverschil compenseren.

ik vond je verhaal nog best pittig... ben ook maar middelbaarscholiertje :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Nee, om het heel kort samen te vatten:

- ActivePFC maakt je voeding efficienter
- Under voltage protection zorgt ervoor dat het voltage/de voltages niet te laag kunnen worden

Beide hebben dus niks met elkaar te maken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2002 @ 16:18:
ja je weet zelf toch wel wat je wilt hoeveel a heb je nodig? zet dat eens op een rijtje
Nou, ik heb een (brakke) voeding van 420W met 40Amp op de +5v, maar die zakt echt vet in bij zwaar overclockwerk, vandaar is het slim om anderen te vragen of ze een stabiele voeding hebben die bij overclocken de +5V stabiel kan houden.
Enermax had toch problemen met de 5V bij overclocken moest toch een potmeterje tussen ofzo?

Verwijderd

FF tussendoor..

Bij ons in de winkel ligt nog een 550 Watt Enermax (als je het er voor overhebt 190 €uro$) is dat zo'n beetje de meest heavy en complete voeding die uberhaupt leverbaar is
(als ik mij niet vergis is het een AX maar ben daar niet zeker van)

gezien de kwaliteit kun je er wel de komende 25 jaar mee toe :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Ik mis Antec in het rijtje.....430W Antec TruePower (Retail) 97 Euros

Heeft een aparte 3,3V en een 5V Lijn. Meeste voedingen gebruiken een gecombineerde.

Daarnaast is ie heel erg stil.

Lees deze zeer uitgebreide review maar eens:http://www.mikhailtech.com/articles/psu/truepower330/

[ Voor 62% gewijzigd door Shuriken op 24-12-2002 18:32 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mark_Oostdam schreef op 09 May 2002 @ 15:57:
Ik heb wat rond zitten neuzen (T.net search\google) en ik heb de volgende voedingen gevonden

1 380W CWT-380ADP, Low Noise [89]
2 Super Flower FP-400 420W [100]
3 431W Enermax EG465P-VE [98]
4 Enermax EG465AX-VE FMA [119]

nr. 3 heeft geen Active PFC (Under voltage protection?) maar wel 44A op de 5v lijn

nr. 1 heeft een 5v lijn van maar 35A, maar heeft wel Under voltage protection met maar 3% afwijking van de 5v lijn.

nr. 2 heeft Active PFC en is heel stil heb ik vernomen. en ook nog zacht geprijst voor een 420W voeding! de 5v lijn kan 42A leveren

nr. 4 heeft ook Active PFC maar is wel een heel stuk duurder dan nr. 2 en heeft bijna dezelfde specs. de 5v lijn geeft 32A correctie deze psu geeft ook 44A!!!

nu de vragen:
2 wie heeft persoonlijke ervaring en kan mij een van deze voedingen aanraden?
3 waarom is het verschil in A op de 5v lijn tussen nr. 3 en 4 zo groot?

edit: wat dus ook opvalt is dat bijde voeding nr. 1 en 4 een lage 5v lijn hebben, maar nr. 2 niet... en alle drie hebben ze iets als APFC!
hmm... mis ik nu nummer drie bij de info?

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 20:50
YouKnow schreef op 24 december 2002 @ 19:10:
[...]

hmm... mis ik nu nummer drie bij de info?
meteen als 1e punt wordt die genoemd ;)

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 12:34

Daklem

Audio Nerd

ik zou zelf niet voor een Enermax gaan. Zo goed is de kwaliteit niet van een enermax. zeker niet gezien de prijs / kwaliteit verhouding. Ik zou zelf eerder voor een Chieftec voeding gaan, of een Antec TruePower.
ik heb hier zelf een Chieftec en die bevalt perfect.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Ik ben zelf bezitter van de superflower fp420, ik vind de fans die erin zitten wel herrie maken. Je kunt hem instellen op automatisch, med. of hard. Automatisch valt het wel mee, maar als je hem voluit zet komt'ie boven mijn 4casefans (2xunknown + 2 akasa blue led) uit met een naar mijn mening irritante brom. Een collega van me had precies hetzelfde met de voeding, dus ik had geen maandagochtend product. Mocht je de superflower willen, probeer hem dan eerst in een winkel uit. (verder kan hij in het begin een brandlucht veroorzaken, dit trekt vanzelf weg). Over de stabiliteit kan ik je helaas weinig vertellen, ben niet zo'n oc'er...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
neem een q-tec :P

Q-Tec 450W Dual Fan Gold ATX - 45.00
Q-Tec 550W Dual Fan Gold ATX - 55.00
------------------------------------------------------
Antec True Power 330W Retail - 85.00
Antec True Power 380W Retail - 103.00
Antec True Power 430W Retail - 109.00
Antec True Power 480W Retail - 129.00
Antec True Power 550W Retail - 148.00