Toon posts:

[WC] De ultieme waterkoeling setup ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn waterkoeling spulletjes binnengekregen van de mensen van de oc-shop.
En ik zit uiteraard dus al een tijdje na te denken over de ultieme waterkoeling setup.
Uiteindelijk ben ik op het plan gekomen om IN een barmodel koelkastje een water-reservoir te plaatsen, en dan de slangen door de koelkast naar buiten te laten lopen, en richting mn pc.
Door een aardig groot reservoir te gebruiken moet de koelkast volgens mij behoorlijk veel bijdragen aan de watertempiratuur.

Dit is mijn spulletje:
swiftech 462-b waterblok
dangerden black-ice radiator
1400l/h vijverpomp

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en mij misschien verder in kan lichten over de resultaten enzo ????

Verwijderd

gewoon proberen, betaalt heb je toch al

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 05:04

Mathizsias

Drizzt

Goed idee, maar wat ik er uit opmaak is dat je een kleine coolkast heb die je naast je pc hebt met een bak water er in ?

Verwijderd

Pompt die vijverpomp niet te snel? te snel zodat het water niet meer kan afkoelen? 1400L/h is best veel..

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 15:52

Shunt

Boe

Op donderdag 09 mei 2002 00:09 schreef PhantomLord het volgende:
Pompt die vijverpomp niet te snel? te snel zodat het water niet meer kan afkoelen? 1400L/h is best veel..
sorry maar zo werkt dat dus niet
want hij pomt 1400 lh onbelast belast kan dit goed maar 500 zijn

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Zolang je maar een RAD met fan erop gebruikt kan het.

Verwijderd

Je kan beter de compressor van de koelkast gebruiken en dan de koelvloeistof door je comp laten lopen. Nu doe je immers dubbelop. 2 systemen en dus 2 radiatoren :).

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op donderdag 09 mei 2002 00:09 schreef PhantomLord het volgende:
perfect staaltje van krom denken:

het zit n.l. zo. je hebt gelijk dat het water als het sneller stroomt minder warmte per liter afstaat in de rad, want het blijft korter in de rad en dus minder afkoel tijd.
maar jij vergeet dat het ook korter in het waterblok op de proc blijft, en dus ook daar minder warmte opneemt per liter.

uiteindelijk geeft meer L/h meer koeling, omdat koud water makkelijker warmte opneemt dan water dat al verwarmt is. en omdat langzaam stromend water sneller warm word in het koelblok neemt het dus uiteindelijk minder warmte op.

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Collidor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 13:28

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Ik ben er helemaal niet in thuis hoor, maar kan je niet beter ook je radiator (met fan) in je koelkast zetten? Dan gebruik je de koele lucht van de koelkast toch veel effectiever dan hem passief je waterreservoir te laten koelen?

(Ik ben echt een noob op het gebied van WC, dus flame me niet al te hard. Ik probeer gewoon (logisch) mee te denken.)

System Specs

• Mark_Oostdam
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op donderdag 09 mei 2002 00:02 schreef Death996 het volgende:
Ik heb vandaag mijn waterkoeling spulletjes binnengekregen van de mensen van de oc-shop.
En ik zit uiteraard dus al een tijdje na te denken over de ultieme waterkoeling setup.
Uiteindelijk ben ik op het plan gekomen om IN een barmodel koelkastje een water-reservoir te plaatsen, en dan de slangen door de koelkast naar buiten te laten lopen, en richting mn pc.
Door een aardig groot reservoir te gebruiken moet de koelkast volgens mij behoorlijk veel bijdragen aan de watertempiratuur.

Dit is mijn spulletje:
swiftech 462-b waterblok
dangerden black-ice radiator
1400l/h vijverpomp

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en mij misschien verder in kan lichten over de resultaten enzo ????
wat ik denk dat handig is. is dat je je reservoir (tegen verdamping) helemaal afgesloten in je koelkast gooit. dan moet je wel een warmtegelijdend reservoir hebben (alu, koper).
verder gwoon je rad VOOR! de koelkast+reservoir en dan moet het lukken volgens mij.

• Mark_Oostdam
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

ow en pas op voor condensatie!

• Mark_Oostdam
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

Op donderdag 09 mei 2002 11:46 schreef Collidor het volgende:
Ik ben er helemaal niet in thuis hoor, maar kan je niet beter ook je radiator (met fan) in je koelkast zetten? Dan gebruik je de koele lucht van de koelkast toch veel effectiever dan hem passief je waterreservoir te laten koelen?

(Ik ben echt een noob op het gebied van WC, dus flame me niet al te hard. Ik probeer gewoon (logisch) mee te denken.)
op zich ook geen slecht id, maar toch denk ik dat je met vloeistof in je koelkast een betere prestatie behaalt.

en zorg er dan wel voor dat je alu/koper reservoir direct tegen het koelelement van je koelkast zit.

en nog beter natuurlijk dat je dat koelelement op een of andere manier IN je reservoir mod!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 11:49 schreef Mark_Oostdam het volgende:
ow en pas op voor condensatie!
Was ik me inderdaad ook al van bewust.
Neopreenschuim is onderweg :D

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en heb nu het volgende test-draaien op mn zolder:

Auto-koelbox/kast met daarin ook mijn waterpomp. (de koelbox kan ik meteen als reservoir gebruiken omdat hij aan de bovenkant open gaat)

Ik heb het systeem eerst getest met alleen de radiator. (niet in mijn pc dus, gewoon los)
Met alleen de radiator+fan kwam hij ongeveer 2 graden onder kamertempiratuur.
Nu heb ik zojuist ook de koeling van de koelbox ingeschakeld, dus waarschijnlijk zal ik over een half uurtje de tempiratuur wel zien dalen.

Ik maak tijdens het verloop van mijn projectje steeds piccies, dus als ik klaar ben krijgen jullie een mooie guide van me ;)

Verwijderd

Topicstarter
De 1400l/h pomp doet zijn werk trouwens prima.
En ik heb expres voor een iets sterkere pomp gekozen dan per se nodig is omdat de koelbox buiten mijn pc komt, en de pomp dus wat meer afstand moet overbruggen als normaal.

[student-mode]
Als mijn koelkastje nou erg veel verschil maakt in temp dan laat ik de radiator waarschijnlijk weg (hint...hint...)
[/student-mode]

Verwijderd

Maakt die koelkast niet veel herrie :?
Ik d8 dat het idee achter een waterkoeling setup juist was je proc goed koel te krijgen EN en het geluidsniveua te verminderen??

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 01:04 schreef P4R_TgUy het volgende:
Maakt die koelkast niet veel herrie :?
Ik d8 dat het idee achter een waterkoeling setup juist was je proc goed koel te krijgen EN en het geluidsniveua te verminderen??
Nope, het is namelijk een koelBOX en geen koelkast, dus dit werkt niet met een grote radiator en freon-gas maar met zo'n koelsysteempje in de deksel van de koelbox.
Het geluid van het pompje is momenteel nog wel een beetje irritant door de resonatie in de koelbox.
Maar uiteindelijk komt de koelbox in zijn geheel in een geluidsdicht geisoleerde houten box die ik nog moet gaan knutselen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik kom net mijn nest uit en ik zie dat mijn water tempiratuur rond de 16 graden zit.
Dat is dus nog lang niet koud genoeg.

Ik denk dat de koelbox de hoeveelheid water niet goed kan koelen omdat ik het water zo in de koelbox gegoten heb.
Ik ga nu een los reservoir IN de koelbox zetten en dan bidden dat dat beter werkt.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Op zaterdag 11 mei 2002 09:36 schreef Death996 het volgende:
Hmmm, ik kom net mijn nest uit en ik zie dat mijn water tempiratuur rond de 16 graden zit.
Dat is dus nog lang niet koud genoeg.

Ik denk dat de koelbox de hoeveelheid water niet goed kan koelen omdat ik het water zo in de koelbox gegoten heb.
Ik ga nu een los reservoir IN de koelbox zetten en dan bidden dat dat beter werkt.
ik hoop het voor je!!
veel suc-6

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Damnit.
Ik denk dat ik met die koelbox toch een miskoop heb gedaan want dat kolereding wordt IN de koelbox niet kouder dan 15 graden.

Gelukkig werk ik in een electro-witgoedzaak, dus zorg ik er wel ff voor dat die koelbox heel binnenkort wordt vervangen door een gewone koelkast. (tafelmodel)

Dan kan ik er meteen ook mijn bier in kwijt :)

Mijn athlon thunderbird 1400@1550 wordt nu na 2 uur full-load 40 graden, en de tempiratuur van het koelblok zit zo rond de 25 graden.
Opzich niet slecht dus, maar voorlopig ben ik er nog niet tevreden mee.

Verwijderd

Watertemperatuur van 16 graden is echt heel goed hoor...je hebt nix te klagen...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
tja als je bereid bent om een koelkast te draaien naast je pc :+

koelt wel errug bruut hoor :)

maar geef mij maar alles in-case, lekker compact en portable

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je koelkast sterk genoeg is dan moet je de radiator niet in je kringloop opnemen. Wat bereft die koelbox: kun je zorgen dat het koelelement IN het water hangt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 15:56 schreef NoStra het volgende:
Watertemperatuur van 16 graden is echt heel goed hoor...je hebt nix te klagen...
Die 16 graden was de tempiratuur in de koelbox, niet die van het water.
Maar dan nog, ga maar eens kijken wat de tempiratuur in een normale koelkast is..... (zo rond de 5 graden)
Mijn conclusie is dus dat ik met een normale (230v) koelkast nog zeker 10 graden van de watertempiratuur af kan halen, en die kans kan ik natuurlijk niet laten liggen.

PS.
Het koel-element van de koelbox zit in de deksel gebouwd, dus die kan ik niet in het water laten hangen :(

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als ik een waterkoeling zou maken dan zou ik het voor de stilte doen, een koelkast lijkt me niet echt stil. maar dat is mijn mening (en wie ben ik).

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Een beetje cpu produceert ca 70 watt aan warmte. Een groot aantal van die koel boxen hebbeb een verbruik van ca 50 watt, zelfs als het rendament 100% zou zijn kom je nog tekort.

Do as I say, don't do as I do.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

waarom gebruik je geen peltier? Zo'n mini koelkast gebruikt vaak een pletier van zon 50 tot 70watt. Dus als je nu een flinke peltier op je CPU zet ben je er ook.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 17:18 schreef Bart-01 het volgende:
Een beetje cpu produceert ca 70 watt aan warmte. Een groot aantal van die koel boxen hebbeb een verbruik van ca 50 watt, zelfs als het rendament 100% zou zijn kom je nog tekort.
Laat ik nou net een thunderbird 1400 cpu hebben (superveel watt'jes dus)
Beetje stom van me dat ik daar niet zelf aan gedacht heb :(

Wel een beetje zonde van mijn geld, maarja, deze koelbox gebruik ik wel als ik naar de TT in assen ga. (of zijn er nog liefhebbers voor een koelbox ???)

Ik ga nu sowiezo over op een gewoon tafelmodel koelkast.
Dan gebruik ik die ook meteen om mijn biervoorraad in koud te zetten.

Mijn testresultaten tot nog toe met de koelbox:

Amd TB 1400@1600 (11x145)
idle: 36 graden
stressed: 43 graden
(ik krijg mijn cpu niet veel hoger door de brakke amd-760 northbridge, en de cpu heeft al heel wat doorstaan inmiddels)

Gainward GF4-ti4400 @ 300-675
3dMark2001-SE score: EXACT 10.000 punten :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 17:53 schreef memendo het volgende:
waarom gebruik je geen peltier? Zo'n mini koelkast gebruikt vaak een pletier van zon 50 tot 70watt. Dus als je nu een flinke peltier op je CPU zet ben je er ook.
Ik wil eerst proberen mijn koelwater zo koud mogelijk te krijgen, omdat de waterkoeling uiteindelijk ook langs mijn northbridge en GPU moet gaan lopen. (evt. zelfs de HD)
En ik kan er later altijd nog een peltier bij zetten.

En een peltier element inclusief voeding is ook nog aardig prijzig.
Daar komt nog bij dat die peltier mijn bier niet koud kan houden ;)
Pagina: 1