Ik heb het volgende probleem. Ik woon namelijk stijf naast hoogspanningsdraden. Hier staat dus zo'n beetje 10.000 volt op. Deze lopen hemelsbreed zo'n 10-15 meter vanaf mijn computer. Nu heb ik hier en daar gehoord dat hier een behoorlijk straling van af komt. Ik heb nu in een jaar tijd al mijn 3e monitor staan. Is het mogelijk dat de electronica van een monitor slecht reageert op de straling van die hoogspanningsdraden ?
Verwijderd
ohh op hoogspannings masten staat 100 kv hoor
en nee daar lijd je monitor niks van zolang je hem dr maar niet op aan probeerd te sluiten
op de voeding van de monitor staat ook tot 35 kv op en daar lijd ie toch ook niks van
en nee daar lijd je monitor niks van zolang je hem dr maar niet op aan probeerd te sluiten
op de voeding van de monitor staat ook tot 35 kv op en daar lijd ie toch ook niks van
Verwijderd
Ik heb op TV wel eens een documentaire gezien hierover.
Er gingen toen mensen met een losse TL-buis onder hoogspannings-kabels staan, gek genoeg begon die TL-buis toen te branden. Er lekt bij die kabels dus zeker wel wat energie weg.
Dit gegeven lijkt het me wel mogelijk dat de componenten van je monitoren hier net zo slecht op reageren als op de bekende statische electriciteit waar je voor uit moet kijken wanneer je je PC componenten aan raakt.
Er gingen toen mensen met een losse TL-buis onder hoogspannings-kabels staan, gek genoeg begon die TL-buis toen te branden. Er lekt bij die kabels dus zeker wel wat energie weg.
Dit gegeven lijkt het me wel mogelijk dat de componenten van je monitoren hier net zo slecht op reageren als op de bekende statische electriciteit waar je voor uit moet kijken wanneer je je PC componenten aan raakt.
Als je een TL-buis naast een Tesla/plasma/whatever lamp houdt, dan licht ie ook op. Mijn broer had zo'n lamp naast z'n monitor staan, welke opeens uitging. Gelukkig ging ie ook weer aan, en is het niet meer voorgekomen sinds dat ding uit de buurt is van de monitor.
Dus datgene wat TL-buizen doet oplichten komt zowel bij hoogspanningskabels voor, als bij Tesla... lampen welke dus invloed heeft gehad op een monitor. Ik zou dus niet uitsluiten dat hoogspanningskabels iets met je monitor uitvoeren. (zie voorzien hem indirect vast wel van Juice...
).
Dus datgene wat TL-buizen doet oplichten komt zowel bij hoogspanningskabels voor, als bij Tesla... lampen welke dus invloed heeft gehad op een monitor. Ik zou dus niet uitsluiten dat hoogspanningskabels iets met je monitor uitvoeren. (zie voorzien hem indirect vast wel van Juice...
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Heb je toch van die plaatjes voor die je op je monitor legt?? Die houden de straling dan van je monitor, heb het ooit eens ergens gelezen, maar had meer met magnetische velden van hoogspanningsmasten te maken.
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
misschien leuk om te weten, het is voor mensen ook bepaald niet gezond, het is ze nooit gelukt het wetenschappelijk aan te tonen maar de meeste zijn er erg zeker van, gevolgen kunnen zijn slechtsplapen, hoofdpijn, en zelfs leukemie !
je moet er min 150-200m vanaf wonen, en verder geld voor het onderzoek dat het vooral lange termijn werk is vandaar ook dat er nog niet zoveel officiesl vast valt te stellen
whateva ya like m8
je moet er min 150-200m vanaf wonen, en verder geld voor het onderzoek dat het vooral lange termijn werk is vandaar ook dat er nog niet zoveel officiesl vast valt te stellen
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Voor een beeldkanon zitten is schadelijker dan ernaast, Vermoedelijk geldt dit ook voor hoogspanningsmasten in alle smaken (110/150/220/380 kV
)
Met andere woorden: De kans dat een monitor defect raakt is net zo groot als de kans dat ik president van de Verenigde Staten van Amerika wordt, mits ze de grondwet aanpassen, want ik ben geen Amerikaan van geboorte
Met andere woorden: De kans dat een monitor defect raakt is net zo groot als de kans dat ik president van de Verenigde Staten van Amerika wordt, mits ze de grondwet aanpassen, want ik ben geen Amerikaan van geboorte
Op woensdag 08 mei 2002 21:18 schreef AI het volgende:
Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.
Dan zouden ze die lui aan moeten geven wegens het illegaal aftappen van energie!!!!!!!Op woensdag 08 mei 2002 21:18 schreef AI het volgende:
Hou es een keer je mobiel in de buurt van een CRT als je gaat bellen, of probeer eens *#002# alle doorschakelingen uitschakelen, kan geen kwaad is een standaard netwerkopdracht. Alsje me niet vertrouwd kun je ook Vodafone bellen. Of KPN-Mobile. Of Telfort, pardon O2. Of Ben. Of Dutchtone.
[off-topic]probeer eens *#002# alle doorschakelingen uitschakelen, kan geen kwaad is een standaard netwerkopdracht. Alsje me niet vertrouwd kun je ook Vodafone bellen. Of KPN-Mobile. Of Telfort, pardon O2. Of Ben. Of Dutchtone.
nou met mijn kpn lukt het niej hor, k heb verschillende keren geprobeerd (mijn * en # zijn onderhand al versleten)
[off-topic]
het lijkt me niet dat je last kan krijgen van straling enzow, er loopt toch ook strom door de kabels in je huis
<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>
Verwijderd
maar ik denk dat het er toch mischien wel wat mee te maken zou kunnen hebben,en zei jij nou 10 tot 15 meter wat hij er vanaf staat?(nofi maar daar zou ik nooit gaan wonen).
omdat er zulk hoog voltage door die kabels gaan zul je wel met straling te maken krijgen die je normaal thuis veeeeel minder hebt.
en als kinderen er een merkbaar hoger kanker gehalte door krijgen(was eens op discovery)lijkt me het wel dat er toch iets is.
en al helemaal als een tl lamp gaan branden,heb jij daar dan ook last van,als jet het ligt uit doet maar ze blijven branden?,lekkere lage enerie rekening
omdat er zulk hoog voltage door die kabels gaan zul je wel met straling te maken krijgen die je normaal thuis veeeeel minder hebt.
en als kinderen er een merkbaar hoger kanker gehalte door krijgen(was eens op discovery)lijkt me het wel dat er toch iets is.
en al helemaal als een tl lamp gaan branden,heb jij daar dan ook last van,als jet het ligt uit doet maar ze blijven branden?,lekkere lage enerie rekening
Verwijderd
daar komt bij dat er wel een heel hoog voltage door zo'n hoogspannings mast gaat, maar dat het ampere heel laag is, om juist het lekken van stroom te voorkomen.
ik weet niet hoevel watt er door een hoogspanningsmast gaat, maar door een stopcontact gaat iig maximaal 16 I x 230 V = 3680 W
ik weet niet hoevel watt er door een hoogspanningsmast gaat, maar door een stopcontact gaat iig maximaal 16 I x 230 V = 3680 W
probeer es *#002# en dan [yes] indrukken?Op maandag 20 mei 2002 22:45 schreef kieltju het volgende:
[..]
[off-topic]
nou met mijn kpn lukt het niej hor, k heb verschillende keren geprobeerd (mijn * en # zijn onderhand al versleten)
[off-topic]
het lijkt me niet dat je last kan krijgen van straling enzow, er loopt toch ook strom door de kabels in je huis
Verwijderd
Idd zo/n hoogspannings mast heeft een heel laag ampere en kan daardoor volgens mij tot ongeveer net zoveel stroom doorvoeren als een gewoon stopcontact. Aantal V* aantal ampere = antal watt dus de energie.
Verwijderd
mijn leraar heeft in hoogspanning gewerkt zal het morgen voor je navragen of elektronika er op reageerdt. Lijkt me eigenlijk wel goed kunnen.
Volgens mij is er bij spanning, vooral bij hoogspanning, sprake van magnetische velden die gegenereerd worden. Door inductie kan je allemaal vage spanningsverschijnselen krijgen in apparaten.
Expanding the inexpandable
Hee, daar hefft mijn oom ook al last van, is ook al met zijn 3e monitor bezig in 2 jaar. Hij woont +/- 200 meter van zo'n mast vandaan. Ik weet niet of het hiermee te maken heeft maar het is wel toevallig.
Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.
en hoeveel staat erop als je 38 v drie fasen in je huis hebt liggen iets meer lijkt metOp dinsdag 21 mei 2002 16:53 schreef schaapie het volgende:
daar komt bij dat er wel een heel hoog voltage door zo'n hoogspannings mast gaat, maar dat het ampere heel laag is, om juist het lekken van stroom te voorkomen.
euhmmmm
Mwah, een kleine 120 MegaWatt max. Over een mastje met 2x3 fasen á 380 kV. Is maar zo'n 50 Ampére want anders liggen de draden in de zomer op straat door de warmte-ontwikkeling.Op dinsdag 21 mei 2002 16:53 schreef schaapie het volgende:
Verwijderd
16x230 = 300.000xI -> I = 0.01 A, das wel even iets minder dan 50Op woensdag 22 mei 2002 21:42 schreef Adm.Spock het volgende:
[..]
Mwah, een kleine 120 MegaWatt max. Over een mastje met 2x3 fasen á 380 kV. Is maar zo'n 50 Ampére want anders liggen de draden in de zomer op straat door de warmte-ontwikkeling.
Zulk hoog voltage wekt zeker een magnetisch veld op en omdat je pc een inductieveld zal creeeren als respons, zal het zeker schadelijk zijn voor je apparatuur...
Verwijderd
Even een linkje naar een vrijwel identiek topic dat ik een tijd geleden heb gestart:
Schermstoring door hoogspanningskabels ?
Schermstoring door hoogspanningskabels ?
Ik zou daar -vanwege de vergrootte kans op leukemie*- niet willen wonen. Ook voor je monitor is electromegnetische straling niet goed. Omdat monitoren ook megnetisch aangestuurd worden zijn andere bronnen van (electro)megnetisme uit den boze.
* Het verband tussen electromagnetische straling en leukemie is nog niet wetenschappelijk aangetoond, maar men heeft wel sterke vermoedens. Het zelfde probleem speelt met de straling van sommige mobiele telefoons. Hiervan is statistisch aangetoond dat er een verband bestaat tussen het veelvuldig bellen met deze telefoons en een verhoogd aantal hersentumoren.
* Het verband tussen electromagnetische straling en leukemie is nog niet wetenschappelijk aangetoond, maar men heeft wel sterke vermoedens. Het zelfde probleem speelt met de straling van sommige mobiele telefoons. Hiervan is statistisch aangetoond dat er een verband bestaat tussen het veelvuldig bellen met deze telefoons en een verhoogd aantal hersentumoren.
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Maar heb jij ook 30kv kabels door je huis liggenOp maandag 20 mei 2002 22:45 schreef kieltju het volgende:
[..]
[off-topic]
[off-topic]
Denk overigens dat het probleem 'm vooral zit in de magnetische velden die die kabels veroorzaken. Kan me van natuurkunde nog herinneren dat zo'n kabel een flink veld opwekt. Hoe dat veld liep kon je dan bepalen door met je
gekromde hand en uitgestoken duim in de richting van de stroom rond te draaien, dat was best humor tijdens het eindexamen, een hele zaal die zo debiel zit te doen
Maar als het goed is is je monitor toch magnetisch (en elektrisch) afgeschermd, kooi van Faraday?
Zou er zelf overigens ook niet willen wonen, lijkt me niet gezond. Kooi van Faraday om je huis bouwen lijkt me ook niet ideaal.............
Als je beeldscherm aan staat, zie je dan wel eens vervormingen in het beeld? Dat zou n.l. wijzen op magnetische storing of straling............
Verwijderd
Als je je toch 3 monitoren per jaar kan veroorloven, koop dan eens een goeie (wat duurdere Philips ofzo) daar zit een aluminium behuizing omheen (onder het plastiek
).
{hier stond een heel verhaal, maar door een onhandige aktie mijnerzijds is daar niets meer van over
)
{hier stond een heel verhaal, maar door een onhandige aktie mijnerzijds is daar niets meer van over
Pagina: 1