[DHZ] zuilspeakers, ontwerp check

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
dag tweakende medemens, ik ben al enige tijd van plan om 2 mooie zuiltjes te gaan bouwen, en gister onder wiskunde les viel me een leuk ontwerp in:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1080793276

het onderste gedeelte heeft +/- 100 liter inhoud.
De buitenmaten zijn: 160x30x30cm

ik wilde er een 9" woofer inleggen, een 10cm middentoner en een tweeter. De tweeter moet overigens naast de middentoner komen, bovenaan in de kast.

Alleen zit ik nog met het woofer gedeelte. Ik zit nog te twijfelen of ik het ontwerp zo laat, of dat ik de woofer toch gewoon vertikaal ga plaatsen.
Ik heb nog nooit zuiltjes gebouwd, dus misshcien zie ik enige praktische problemen over het hoofd, jullie bevindingen graag :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Je kunt deze vraag ook voorleggen in de luidspreker zelfbouw forum van hifi.nl
Hier zitten een hoop DIY met ook de benodigde achtergrond ervaringen.

Hier is de link:
http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=Zelfbouw_Luidsprekers

Succes!

EiSl

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
offtopic: finalrender is magisch :o

ontopic: weet je ook al welke onderdelen je gaat gebruiken? En de specs hiervan (niet belastbaarheid maar iets diepgaander). En is die middentoner nou ovaal?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Bedenk wel dat het handiger is om eerst een chassis te zoeken en daar een simulatie mee te doen, alvorens al te veel de kast te gaan bedenken. Kast is afhankelijk van het chassis en niet andersom.

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op woensdag 08 mei 2002 12:09 schreef Wekkel het volgende:
Bedenk wel dat het handiger is om eerst een chassis te zoeken en daar een simulatie mee te doen, alvorens al te veel de kast te gaan bedenken. Kast is afhankelijk van het chassis en niet andersom.
Dat wilde ik net zeggen :D

Eerst componenten uitzoeken, dat benodigd volume berekenen, dan kast tekenen.

Wil niet zeggen dat je dit ontwerp niet kan gebruiken: Als je dit mooi vind, kan je je kast erop baseren. Pas je gewoon het volume aan (stel dat je maar 80 liter nodig hebt, maak je hem gewoon iets lager)

Verwijderd

Tja en componenten moet je eerst horen, zomaar bij elkaar gooien is ook niet wat. Karakter van dirvers/tweeters kunnen onderling sterk verschillen. Daarom is er ook zoveel keus :).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 12:34 schreef Taco het volgende:
Tja en componenten moet je eerst horen, zomaar bij elkaar gooien is ook niet wat. Karakter van dirvers/tweeters kunnen onderling sterk verschillen. Daarom is er ook zoveel keus :).
weet iemand misschien waar ik hier in de buurt (roermond) naar drivers zou kunnen luisteren ?
anders moet ik weer het land in, das wel leuk, maar ook een prijzige aangelegenheid voor iemand zonder ov :(

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op woensdag 08 mei 2002 13:19 schreef Atgast het volgende:

[..]

weet iemand misschien waar ik hier in de buurt (roermond) naar drivers zou kunnen luisteren ?
anders moet ik weer het land in, das wel leuk, maar ook een prijzige aangelegenheid voor iemand zonder ov :(
Oss: www.speakerland.nl

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
voor complete speakers kun je kijken in
venlo: http://www.stassen.nl/

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 13:24 schreef Lampje het volgende:

[..]

Oss: www.speakerland.nl
ik ben een echt n00b op audio gebied, maar ik ben er wel erg in geintereseerd, maar ik heb een vraag:
hoe kun je nu drivers met elkaar vergelijken ? ik bedoel, ze hebben allemaal een eigen kast nodig, je kan toch niet op die manier kiezen ? of zie ik dat verkeerd....

ik ga iig een van deze dagen even de trein naar oss pakken, om eens bij speakerland rond te kijken :)

Verwijderd

precies, je moet eerst weten welke speakers je wil gaan gebruiken, welke eigenschappen je aan je Woofer wil geven (Q), dan weet je inhoud, hou rekening mee met staande golven. Plaats je tweeter niet te veel aan de zijkant,frequentie dipje door niet genoeg klankplaat, maar ook niet in het midden worden eventuele pieken en dippen verkleind. Plaats het eigenlijk zo dicht mogelijk bij je woofer/midrange, je fase verschil wordt dan zo klein mogelijk.
Pagina: 1