[CD] Op welke kant moet je CD's neerleggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.941 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:57
Soms haal je even een CD, CD-r of CD-rw uit je drive, maar kan je niet zo snel een doosje vinden.
Wat is dan de beste manier om je CD, CD-r of CD-rw op je bureau neer te leggen? :?
- Met de beschreven kant omhoog, omdat de beschreven kant
de meest kwetsbare kant is waar de data op staat, óf
- Met de beschreven kant omlaag om te voorkomen dat de
doorzichtige laag van de CD beschadigt raakt en de laser
de CD niet meer kan lezen

Maakt het ook nog uit wat voor soort CD (audio-CD, CD-r of CD-rw) het betreft bij het op de juiste manier neerleggen op je bureau?

Natuurlijk is het de beste manier om je CD in een doosje te stoppen, maar soms kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het mij vraagt, ondersteboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Ik heb het gevoel dat de beschreven kant kwetsbaarder is dus ik leg cd's altijd met de beschreven kant boven.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 14:21
kook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das voor iedereen anders ik leg ze meestal met de beschreven kant naar boven, maar er zijn er ook bij die het andersom doen, zodat ze dan zelf geen krassen maken door iets op de cd te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Laatst online: 18:21
Leuke vraag, welke volgens mij iedereen al wel eens gesteld heeft...
Ik leg ze altijd ondersteboven, geeft naar mijn mening de minste kans op krassen.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:51

NightBird

DPC-Crew Coding
Wat noem je de beschreven kant? De kant die de brander beschreven heeft, of de kant die je zelf beschreven hebt? :P

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
als je ze niet ondersteboven legt maak je altijd krasjes als je ze weer oppakt.

ondersteboven heb je weer meer kan op stof en dat je zelf er dingen opzet....

conclusie:

gebruik een doosje.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
Op dinsdag 07 mei 2002 08:31 schreef Tampie2000 het volgende:
conclusie:

gebruik een doosje.
Op dinsdag 07 mei 2002 08:15 schreef brouwerpower het volgende:
Natuurlijk is het de beste manier om je CD in een doosje te stoppen, maar soms kan dat niet.
:{

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 19:20
Mijn gevoel zegt dat de beschreven kant kwetsbaarder is dan de bovenkant.
Toch is het andersom. Een kras op de data kant geeft veel minder kans op fouten dan een kras op de beschermingslaag. Als de beschermingslaag weg is, valt tegelijkertijd ook de reflectie van de laserstraal weg. Over een kras op de data kant leest de laser veel sneller heen. (moet het natuurlijk niet een grote kras zijn)

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
Ik bedoel daarmee de kant waarop staat wat voor merk CD het is en waarop je met de stift kan zetten wat erop de CD staat.
De brander schrijft overigens de data aan de onderkant van deze laag. De onderkant van de CD is een doorzichtige kunststof laag die de (beschreven) toplaag beschermt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:47
ik gooi ze altijd om 1 van beide manieren op mijn bank.....

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Laatst online: 18:21
Misschien leuk om eens te testen?
stuk of 4 cd's pakken met oude rommel erop, en krassen maar...

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
Als je gaat krassen op de beschreven laag, zie je dat aan twee kanten. De CD is dan flink kapot omdat je dan ook allemaal data wegkrast die er op de bovenste laag staat.
Een kras op de glimmende, onbeschreven kant is nog minder erg omdat er dan geen data weg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:25

PromWarMachine

Forsaken Archer

Op de zijkant |:(

>>HK ofzo?

Naja, laat ik ook eens iets serieus zeggen: met de beschreven kant naar beneden, natuurijk! Het plaatje boven dus.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op dinsdag 07 mei 2002 08:44 schreef PromWarMachine het volgende:
Op de zijkant |:(

>>HK ofzo?

Naja, laat ik ook eens iets serieus zeggen: met de beschreven kant naar beneden, natuurijk! Het plaatje boven dus.
dat is helemaal niet zo... de plastic beschermlaag aan de "schrijf"kant is stukken dikker als aan de "opdruk"kant

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op dinsdag 07 mei 2002 08:32 schreef Marv het volgende:

[..]

[..]

:{
joh |:(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijmert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-11-2023
De kant van de CD waarop je met een stift zet wat erop staat is de laag waarin gebrandt wordt. Deze is dus het meest kwetsbaar. Schrijf maar eens met een balpen op deze laag, dan weet je gelijk wat het meest kwetsbaar is aan een CD. Je hebt er zo een gat in, en dat istie echt niet meer te lezen. Dus als je een CD even moet neerleggen altijd met de etiketkant naar boven! :)

Small Business Server rules. www.vangorsel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
Op dinsdag 07 mei 2002 08:54 schreef Tampie2000 het volgende:
joh |:(
>:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• *Dutch-Force*
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06-2024

*Dutch-Force*

Civic CX

idd je kunt hem beter met de kant waar je zelf op kunt schrijven naar boven leggen, want als er hier een stukje van de reflecterende folie vanaf gaat kun je de cd wel weg ketsen.
Kras op de onderzijde is veel minder erg (zoals al een verteld is)

Ik leg ze dus ook gewoon neer zoals ze uit de brander komen

ComputerSpecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
Natuurlijk met het plaatje naar boven!!!! Rechtop dus.

Uitleg:
* Een kras in de onderkant kan je er zo uitpoetsen met een beetje commandant.
* Een kras in de bovenkant (in het plaatje) betekent een kras in de data; en hoe je ook poetst, data krijg je nooit meer terug.

Philips heeft de CD niet voorniets ontwikkeld met het plaatje aan de bovenkant.

Dus Tweakers, laten wij het voortaan goed doen: CD's leg je RECHTOP weg, dus zodat je het opschrift kan lezen!!
Iedereen die dat niet doet geeft niet om zijn data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Op dinsdag 07 mei 2002 08:54 schreef ijmert het volgende:
De kant van de CD waarop je met een stift zet wat erop staat is de laag waarin gebrandt wordt. Deze is dus het meest kwetsbaar. Schrijf maar eens met een balpen op deze laag, dan weet je gelijk wat het meest kwetsbaar is aan een CD. Je hebt er zo een gat in, en dat istie echt niet meer te lezen. Dus als je een CD even moet neerleggen altijd met de etiketkant naar boven! :)
Idd, de 'bovenkant' is ook de reflecterende laag, en als die er afgaat kunnen we allemaal wel verzinnen hoe goed je Cdtje dan nog leesbaar is... Aan de onderkant zitten vaak meerdere beschermlagen, dus die is dus helemaal niet zo kwetsbaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 10-09 23:11
Op dinsdag 07 mei 2002 08:59 schreef Matsu_matsu het volgende:
Natuurlijk met het plaatje naar boven!!!! Rechtop dus.

Uitleg:
* Een kras in de onderkant kan je er zo uitpoetsen met een beetje commandant.
* Een kras in de bovenkant (in het plaatje) betekent een kras in de data; en hoe je ook poetst, data krijg je nooit meer terug.

Philips heeft de CD niet voorniets ontwikkeld met het plaatje aan de bovenkant.

Dus Tweakers, laten wij het voortaan goed doen: CD's leg je RECHTOP weg, dus zodat je het opschrift kan lezen!!
Iedereen die dat niet doet geeft niet om zijn data
Ben het helemaal met je eens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik let er nooit zo op, Ik flikker ze meestal gewoon ergens neer en dan zie ik wel wat er gebuerd. En als het echt belanrijke cd's zijn doe ik ze in een doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 08:29 schreef NightBird het volgende:
Wat noem je de beschreven kant? De kant die de brander beschreven heeft, of de kant die je zelf beschreven hebt? :P
Okee.. you got point... De beschreven kant door de brander, oftewel de kant met data ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortitudo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik let er eigenlijk ook niet zo op, maar over het algemeen leg ik ze op de rand neer, duurt ff voordat ze blijven staan maar dan heb je ook wat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Ik leg ze altijd met de (door de brander ;) )beschreven kant naar boven. Je loopt dan de minste kans op beschadigingen :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malebolgia
  • Laatst online: 18-06-2024

Malebolgia

Move, or be moved

Leuke toevoeging:

pak je cd's aan de buitenkant vast of door het gaatje in het midden?'

In het midden vastpakken schijnt namelijk niet bevordelijk te zijn voor het fuctioneren van die CD, omdat er altijd een beetje vet op je huid zit, en dat komt dan op de binnenkant van dat gaatje. Als een cd-speler dan op die plek van CD vastklikt (oid :p) dan kan de CD gaan glijden vanwege dat huidvet.

[edit]
Om ff ontopic te blijven: ik leg ze altijd ondersteboven. Als ze dan gaan schuiven beschadig je iig de schrijfkant niet, en de schrijfkant beschadigen heb je zelf in de hand

"People should know when they're conquered..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kleg ze altijd met de beschreven kant omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

Mystikal

It never hurts to help!

Ik leg ze ook altijd met de beschreven kant naar boven, maar of dit het beste is. UV-straling schijnt ook uitermate schadelijk te zijn voor de cd's.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
Het is dus wel duidelijk:
de CD's neerleggen met het plaatje aan de bovenkant, zoals ze uit een normale CD-brander komen.
Bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beschermlaag aan bagger ? cd stuk
krasje op cd ? moeilijk leesbaar maar niet stuk :)

k leg die bagger cdtjes van de aldi altijd met data naar beneden :) die top laag is er zo af :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik leg ze op de beschreven kant, dus op de kant waar dat folie op zit ofzo, want als daar is van af schuurt ben je best genaaid maar als er een krasje op de beschermingslaag komt kan de laser daar nog meestal 'omheen' lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Op dinsdag 07 mei 2002 11:39 schreef brouwerpower het volgende:
Het is dus wel duidelijk:
de CD's neerleggen met het plaatje aan de bovenkant, zoals ze uit een normale CD-brander komen.
Bedankt voor de reacties :)
helemaal correct, u gaat door voor de koelkast! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Op dinsdag 07 mei 2002 08:54 schreef ijmert het volgende:
my thought exactly!!

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Naar mijn mening kun je ze het beste rechtop neerleggen, met de data onder. Een CD heeft manelijk an de onderkant een iets uitstekende ring waar hij dan op ligt. De datazijde maakt dus geen contact met het bureau-oppervlak.

Een ander voordeel is dat er geen stof aan de onderzijde van de CD komt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
Maakt het eigenlijk nog uit wat voor soort CD (CD-r, CD-RW) je hebt? of doet dat er totaal niet toe. En hoe zit het eigenlijk bij DVD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben vergeten wie dit schreef :?
ondersteboven heb je weer meer kan op stof en dat je zelf er dingen opzet....
de CD is juist zo prachtig dat stof die erop komt er makkelijk weer af kan. die plastic laag aan de onderkant ( die met de putjes en bergen ;) ) kan enkele lichten krassen hebben zonder dat de CD kapot gaat, stof kan ie dus al helemaal hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Leg met de kant waar je tekst op kan schrijven op de tafel en de lees kant naar boven.
Krassen bij de leeskant geeft problemen uiteraard. Die andere kant is redelijk goed beschermd (anders zou je er ook niet op kunnen schrijven lijkt me).
Maar als je ut gewoon op een zachte ondergrond legt dan maakt ut niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooP
  • Laatst online: 17-08-2024
De bovenkant (etiketzijde) is minder beschermt. als hier krassen op komen kan de reflexielaag oxideren heb ik eens ergens gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_D_-
  • Laatst online: 10-09 13:33

-_D_-

Polsbandje

Op dinsdag 07 mei 2002 09:42 schreef Malebolgia het volgende:
Leuke toevoeging:

pak je cd's aan de buitenkant vast of door het gaatje in het midden?'

In het midden vastpakken schijnt namelijk niet bevordelijk te zijn voor het fuctioneren van die CD, omdat er altijd een beetje vet op je huid zit, en dat komt dan op de binnenkant van dat gaatje. Als een cd-speler dan op die plek van CD vastklikt (oid :p) dan kan de CD gaan glijden vanwege dat huidvet.

[edit]
Om ff ontopic te blijven: ik leg ze altijd ondersteboven. Als ze dan gaan schuiven beschadig je iig de schrijfkant niet, en de schrijfkant beschadigen heb je zelf in de hand
Sorry hoor maar dit is wel erg ver gezocht. In dat geval kun je ook maar beter je hoofd kaalscheren want stel dat er een loszittende haar in je cd-rom lade valt?

Maar goed het idee is leuk ;)

- - Ik draai en maak muziek :) - -
It's not far back to sanity
At least it's not for me
And when the wind is right you can sail away
And find serenity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malebolgia
  • Laatst online: 18-06-2024

Malebolgia

Move, or be moved

met 1 keer vastpakken heeft het idd niet zoveel effect, maar als je een CD meerdere keren zo vast pakt, heeft dat zeker wel effect. Da's echt geen onzin/vergezocht. BTW, ik weet niet hoeveel last jij hebt van haaruitval :D...

"People should know when they're conquered..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 20:29
Normaal leg ik ze altijd met de beschreven kant naar onder, maar ik moet dan wel zeker weten dat de cd's niet gaan schuiven, en normaal ligt er wel een stukje papier onder, om krassen te verkomen.

Omdat je anders iedere keer de cd moet omdraaien, om te kijken wat er op staat.

Dit was heel makkelijk toen ik de visual studio.net heb geinstalleerd, dit waren 7 cd's en dat programma vroeg iedere keer om een andere cd, maar niet op volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 16-07 11:12
Op woensdag 08 mei 2002 08:17 schreef Scarp het volgende:
Leg met de kant waar je tekst op kan schrijven op de tafel en de lees kant naar boven.
Krassen bij de leeskant geeft problemen uiteraard. Die andere kant is redelijk goed beschermd (anders zou je er ook niet op kunnen schrijven lijkt me).
Maar als je ut gewoon op een zachte ondergrond legt dan maakt ut niets uit.
Eerst moet je bij jezelf nagaan waarmee een cd het meeste kan krassen.. Op de tafel waarop die ligt, of door de spullen die je er per ongeluk op legt...

Ik denk bij mij door de tafel. Ik leg er nl nooit spullen op. Een cd wil nog wel eens verschuiven op mijn tafel, dus dat is bij mij krasoorzaak 1...

Dan moet je nagaan waar een cd het gevoeligst is...

Bij een originele cd zitten de putjes erin gebakken... Die cd wordt zo nl geperst. Dus de kant waar de text op staat is het minst gevoelig. Deze kun je dus het beste met de putjes naar boven leggen (in mijn situatie).

Een CDR CDRW werkt anders. Dat is een doorzichtig plastic schijfje met een reflectielaag erop. Een laser kan in die reflectielaag putjes branden. Die reflectielaag wordt meestal nog een beetje afgedekt door een soort van etiket waar het merk e.d. op staan. Die reflectielaag is dus het gevoeligst voor krassen... Omdat als er een kras zit in het plastic schijfje, de data er nog steeds wel is. Maar als er een kras zit in de reflectielaag, dan mis je direct een hele berg data. Deze cd's leg ik dus altijd met het etiket naar boven...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 08 mei 2002 17:31 schreef Malebolgia het volgende:
met 1 keer vastpakken heeft het idd niet zoveel effect, maar als je een CD meerdere keren zo vast pakt, heeft dat zeker wel effect. Da's echt geen onzin/vergezocht. BTW, ik weet niet hoeveel last jij hebt van haaruitval :D...
de cd's worden in een speler vastgehouden door twee schijven die magnetisch naar elkaar toe worden getrokken, en waar de cd tussen zit. het gat is alleen ter centrering. de cd's worden dus 'vastgepakt' op de boven en onderkant, daar speelt wrijving dus een rol. op de binnenkant van het gat is wrijving niet van belang, en dus is een beetje vet daar ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik leg CD's altijd met de data-kant bovenaan. Stof veeg je er zo af, krassen niet. Je moet alleen wel oppassen dat er dan geen zonlicht op komt...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Laatst online: 13-07 16:44

Adm.Spock

Duik-Aap

Als je ooit nog een een onderzetter bakt (lange leve burnproof e.d.) moet je de cd-r maar eens breken.
Welnu dat dunne laagje folie dat door heel het huis vliegt bevat bij geslaagde cd's de data.

Raad nu eens wat het meest kwetsbaar is.

Vierstappenplan voor Dummy's:

Stap1: Pak een A4-tje uit de printer.
Stap2: Leg CD op A4-tje.
Stap3: Probleem opgelost.
Stap4: Zoek doosje voor CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 11-09 15:13
beschreven kant naar beneden natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:11

admiral866

The King Personality Disorder

kunnen we het niet over spiegelkant en stiftkant hebben?
Want zo heb je vrij weinig aan de helft van deze draad :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil niet heel vervelend zijn, maar al die berichten met dat de data op de onderkant wordt geschreven van de laag waar je met de viltstift op schrijft? waarom zit er dan een folie laag tussen 2!! lagen plastic?? kijk eens goed naar de zijkant van de cd dan zie je dat het 2 ongeveer even dikke lagen plastic zijn met folie ertussen (leg de cd maar eens in de magnetron, geeft een leuk effect)
als je de laag om zelf met stift op te schrijven wat weg haalt moet de cd het gewoon blijven doen.

nou het volgende welke kant neer te leggen. ligt eraan of jezelf eriets op gaat zetten :D als er niets bovenop komt met de laag voor de viltstift naar onder, maar anders de laag om zelf met stift op te schrijven naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter verduidelijking in deze post:
*bovenkant --> waar je zelf op kunt schrijven met stift
*onderkant --> de kant die in de gemiddelde cd-speler onder ligt

Om nog een te herhalen; de data wordt van onderuit geschreven, maar in de laag die boven op zit. Dus een kras in de toplaag betekent het einde van je cd.
Daarnaast heeft een gemiddelde cd(rom)-speler een foutcorrectie voor krassen op de onderkant. En inderdaad, deze krassen op de onderkant zijn ook nog eens stukken beter weg te poetsen.
Dus; cd's altijd met de onderkant op de tafel en er nix op zetten natuurlijk.
Nog betere oplossing; niet op tafel leggen en direct in doosje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Laatst online: 08-01 08:13
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~emielvdk/cdadvies.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 16-07 11:12
Op donderdag 09 mei 2002 01:29 schreef P3G45U5 het volgende:
ik wil niet heel vervelend zijn, maar al die berichten met dat de data op de onderkant wordt geschreven van de laag waar je met de viltstift op schrijft? waarom zit er dan een folie laag tussen 2!! lagen plastic?? kijk eens goed naar de zijkant van de cd dan zie je dat het 2 ongeveer even dikke lagen plastic zijn met folie ertussen (leg de cd maar eens in de magnetron, geeft een leuk effect)
als je de laag om zelf met stift op te schrijven wat weg haalt moet de cd het gewoon blijven doen.
Heb jij voor de grap wel eens een cdr gebroken??? Mijn broertje wel... Die vond dat leuk... Die cd kon ie eerst bijna helemaal dubbel vouwen... Daarna sprong eerst dat folie eraf, voordat de hele cd in splinters door de kamer vloog... Als dat folie eraf is (ook datgene waar je dus met de stift op kan schrijven) blijft er niets over dan een doorzichtig schijfje... Ik denk dat je of hele speciale cdr's hebt, of dat je een soort optisch bedrog hebt opgemerkt... Waardoor het lijkt dat er een folie tussen 2 plastic lagen zit...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Hmmmm het gaat er volgens mij niet om welke laag beschreven is, alswel, dat de zeide waarop je het etiketje plakt (als je dat doet) tevens de reflecterende laag is, waar de laser door wordt teruggekaatst, als daar nou krassen op komemn, komen er gaatjes in, en ik heb wel eens cd's gehad waar die reflektie laag niet goed vastzat en vanaf bladderde, ik kon door de cd heenkijken, einde cd, maar met welke kant ik mijn cd naar boven leg? let ik eigenlijk niet op, ik zorg, dat ik cd's die niet van mij zijn altijd in doosjes doe :P

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Laatst online: 13-07 16:44

Adm.Spock

Duik-Aap

Op donderdag 09 mei 2002 01:29 schreef P3G45U5 het volgende:

nou het volgende welke kant neer te leggen. ligt eraan of jezelf eriets op gaat zetten :D als er niets bovenop komt met de laag voor de viltstift naar onder, maar anders de laag om zelf met stift op te schrijven naar beneden.
Dat geld mischien wel voor sommige cd-r's, maar bij de meeste zit de data-bevattende emulsie gewoon open en bloot onder een laagje alu-folie.

ennuhhh, bij geperste cd's zit het inderdaad tussen twee lagen plastic. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je m nou met de schrijfkant boven neerlegt of andersom, maakt niet uit, want tis allebei niet goed.

Hoe te handelen:

Als je geen hoesje kan vinden laat m dan in de cd rom zitten (totdat je het hoesje gevonden hebt) Heb je de cd rom nodig voor een andere cd dan stop je DE cd tijdelijk in dat hoesje.

Dus hoef je m nooit op tafel te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

nog eens, de reden, dat een cd kapot gaat is meestal niet omdat de datalaag beschadigd is, maar omdat de reflecterende folie beschadigd is, er zijn zelfs manieren om deze te repareren, zodat je je data kan backuppen. Als je een kras op die reflecterende laag maakt, komt er een gaatje in, de laser wordt niet meer teruggekaasts; cd-kapot.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k leg em altijd met de beschreven (reflecterende) kant boven, tenzij de zon op m'n buro staat.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is de beschermlaag aan de kant die beschreven wordt met data dikker dan de kant waar je een labeltje op plakt.

conclusie op de gebrande zijde dus neerleggen, maar idd een doosje pakken is veiliger....
Pagina: 1