[Studio] Hoe te isoleren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 08:24
Ik ben over twee maanden de gelukkige (mede)bezitter van een eigen studio ruimte. Nu is het de bedoeling dat de buren niet al te veel last van ons krijgen en dus gaat er een klein deel van het budget naar geluidsisolatie. Alleen hebben wij hier geen ervaring mee. Ik zit er aan te denken om een zwevende vloer te maken met hoogpolig tapijt. En de wanden met schuim te beplakken maar wat zijn de beste technieken en materialen en wat zijn hier van de prijzen en kan ik bijvoorbeeld ook beter met dubbelwandige wanden gaan werken.

P.S. Het gaat om een studio waarin progressive/deephouse in geproduceerd en gemixt gaat worden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Loop eens naar de betere parketwinkel :)
Daar kunnen ze je wel een goed advies geven hoe de vloer te isoleren.
Bij de duurdere nieuwbouw woningen leggen zo'n 8cm isolatie op de bestaande vloer en leggen daarop een tweede vloer aan (die ook bij de randen geheel los ligt om geen trillingen door te geven).
Gewoon noppenschuim haalt weinig uit vind ik zelf.
Misschien ook een dikke laag isolatie tegen de muren en plafond met een een simpel muurtje. Maar dan gaan de kosten ook snel omhoog.

Met een goeie opstelling van de speakers kom je ook al een heel eind zonder overlast te veroorzaken. Als je de speakers op een stuk isolatie zet dan blijft het gebonk ook beperkt.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWezel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 17:45

IMWezel

Weet (gelukkig) niet alles

Je kunt ook nog zware gordijnen langs de muren plaatsen. Dit zal ook een flink deel tegenhouden.

Honda Accord Aerodeck 2.0i 12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37139

Noppenschuim is zowiezo aan te raden, is het niet vanwege de isolatie, dan is het wel van de acoustiek. Je wilt een aantal meters op een aantal tactische plekken hangen om weerkaatsing in je studio te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50537

of een dubbele muur met lucht er tussen en aan iedere (binnen)kant een iso materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
De muren wilde ik met een laag steen of glas wol bedekken dan een laag gips en dan accoustisch dempend schuim. En voor het raam zware gordijnen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

Je moet van dat schuim hebben met die punten er aan.
en anders bel je TVwoon-magazine ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
[fun mode]
Op zondag 05 mei 2002 22:36 schreef G_SHOCK het volgende:
Je moet van dat schuim hebben met die punten er aan.
en anders bel je TVwoon-magazine ofzo :)
Of Nico van Eigen huis in puin :+

[/fun mode]

Wat kost dat schuim ongeveer en kan je dat bij bijvoorbeeld de gamma halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

eff me vader vragen (8>
bleh die slaapt morgen dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14126

beetje offtopic maar progressive schopt kont :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op zondag 05 mei 2002 22:42 schreef drago het volgende:
beetje offtopic maar progressive schopt kont :)
Zeker de US en UK labels. Draai jij zelf ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

helaas niet.. een vriend van me wel en daar ben ik er ook achter gekomen dat het beswel moeilijk is.. vooral om twee platen langer dan een paar seconden naast elkaar te laten lopen zonder dat het een ongelooflijke herrie wordt..

Renaissance en Bedrock Records zijn m'n favo labels.. Satoshi Tomiie's Atari vond ik ook heel goed (oude plaat), ben ook naar de Kremlin geweest toen ie daar draaide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 00:07

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
dat schuim is dus alleen voor de acoustiek en niet voor isolatie.. zwevende vloer is een goed plan.. wat de muur betreft..zoveel mogelijk massa erbij..dus extra steen is zeker een goed plan.. kweet de formule niet meer precies.. maar verdubbeling van de massa was maar een paar db isolatie erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op zondag 05 mei 2002 22:53 schreef drago het volgende:
helaas niet.. een vriend van me wel en daar ben ik er ook achter gekomen dat het beswel moeilijk is.. vooral om twee platen langer dan een paar seconden naast elkaar te laten lopen zonder dat het een ongelooflijke herrie wordt..

Renaissance en Bedrock Records zijn m'n favo labels.. Satoshi Tomiie's Atari vond ik ook heel goed (oude plaat), ben ook naar de Kremlin geweest toen ie daar draaide :)
Geloof me Progressive is op deephouse na het moeilijkst te mixen (van house dan) omdat bij deze muziek soorten de mixen langer duren en dus de pitch afstelling veel beter moet zijn. Deephouse is nog moeilijker omdat de muziek rustiger is en dus ook heel rustig met de faders omgesprongen moet worden.

Satoshi rulez!! Net zoals: John Creamer & Stephane K En niet te vergeten Deep Dish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Satoshi Tomiie, ook wel Stomme Tommy :o, zag er trouwens heel jong uit afgelopen maandag..

Deep Dish zijn wat mij betreft de beste progressive dj's.. Global Underground in Moscow is echt een hele mooie mix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

[off topic gezwam]DJ's zijn slechts poppetjes met een hoge aanzien.. als we het over de werkelijke DJ's benaming hebben.
tegenwoordig doet een DJ wel veel meer
[/off topic gezwam]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
http://www.dvdzone.nl/kijkruimte/

Hier heeft iemand een hele ruimte dus geluidsdicht gemaakt voor HT. Het is een goede site, met veel uitleg en foto's, neem daar eens een kijkje zou ik zeggen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:08

Eraser127

Nijkerk

of een heleboel eierdozen verknippen :+

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Laatst online: 10-02-2022
Op maandag 06 mei 2002 10:42 schreef Eraser127 het volgende:
of een heleboel eierdozen verknippen :+
das ook weer akoustiek en geen isolatie.. en werkt overigens ook niet geod :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op zondag 05 mei 2002 23:44 schreef drago het volgende:
Satoshi Tomiie, ook wel Stomme Tommy :o, zag er trouwens heel jong uit afgelopen maandag..

Deep Dish zijn wat mij betreft de beste progressive dj's.. Global Underground in Moscow is echt een hele mooie mix
Deep Dish zijn zeker de beste!! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
kennis van een vriend van mij had een aparte kamer in een kamer gebouwd en die stond op autobanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op maandag 06 mei 2002 01:35 schreef gitaarwerk het volgende:
[off topic gezwam]DJ's zijn slechts poppetjes met een hoge aanzien.. als we het over de werkelijke DJ's benaming hebben.
tegenwoordig doet een DJ wel veel meer
[/off topic gezwam]
[off topic reply]
Verklaar je nader, als jij het hebt over de gemiddelde DJ heb je helemaal gelijk, maar DJ's als Deep Dish die dus echt alleen maar achter die draaitafels staan om te mixen en dus niet staan te springen E.D. zijn echt wel artiesten. Deep Dish en andere DJ's van dat kaliber kunnen twee of drie platen 2 minuten of meer precies gelijk laten lopen. (probeer maar eens een keer dat zal je zwaar tegen vallen) En als jij die plaat niet kent zal je dit niet kunnen horen.
[/off topic reply]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op dinsdag 07 mei 2002 09:53 schreef SnowDude het volgende:

[..]

[off topic reply]
Verklaar je nader, als jij het hebt over de gemiddelde DJ heb je helemaal gelijk, maar DJ's als Deep Dish die dus echt alleen maar achter die draaitafels staan om te mixen en dus niet staan te springen E.D. zijn echt wel artiesten. Deep Dish en andere DJ's van dat kaliber kunnen twee of drie platen 2 minuten of meer precies gelijk laten lopen. (probeer maar eens een keer dat zal je zwaar tegen vallen) En als jij die plaat niet kent zal je dit niet kunnen horen.
[/off topic reply]
Je hebt volkomen gelijk.. dat is wat ik bedoel :)
Artiesten .. :D
Mwha..over dat mixen, valt wel mee. Het is niet het gelijk lopen wat et 'doet', maar meer gaat et erom de manier hoe ze die platen afwisselen en inmixen. Dat is de kunst.

Zo denk ik erover :)
Op maandag 06 mei 2002 10:58 schreef nikao het volgende:

[..]

das ook weer akoustiek en geen isolatie.. en werkt overigens ook niet geod :P
Dat is wel wat je ook kan gebruiken hoor :)
Wat goed werkt iis het volgende

JE timmert latjes, |muur|muur|muur| (<--zo dus)
schuif er noppenschuim tussen.. span een doek over de latjes en gewoon vastnieten. Dan ben je het 'goedkoopst' effectief klaar. Wil je het duur doen : koop van dat noisecontrol : fleece en span dat over je muur :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

je kunt misschien met een beetje natuurkunde zelf uitrekenen hoe je bepaalde frequenties het beste kunt dempen door de golflengte uit te rekenen en dan te kijken of het absorberend materiaal ook nog die frequenties absorbeert...
vaak is hoog/midden niet zo'n probleem (kleine golflengtes) maar laag wel omdat die relatief grote golflengtes hebben en je dus niet stukken schuim van 1 meter in je studio wilt hebben steken..
natuurlijk wil je ook niet dat je studio helemaal dood is.. Als je het alleen wilt isoleren van buiten naar binnen en vice versa kan je best wel met een dubbele muur met isolatie ertussen, plafond niet vergeten en eventueel een zwevende vloer, maar da's wel weer duur..

daarnaast moet je ook kijken naar de akoestiek in je studio en of je daar geen nare reflecties krijgt...

tis al met al best een ingewikkeld iets als je het helemaal goed zou willen doen..
maar opzich voor house/dance is denk ik de volume vermindering naar buiten toe het belangrijkst...

omdat je toch niets akoestisch (wellicht een stem af en toe?) opneemt is de akoestiek van je studio al iets minder belangrijk... je plaatsing van je monitor speakers moet je ook nauwkeurig kiezen.. etc etc.

suxes ermee iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 17:07

Skef

Ik scheer.me

Op zondag 05 mei 2002 23:44 schreef drago het volgende:

Nog meer offtopic: Iemand de nieuwe GU al geluisterd (Dave Seaman - Melbourne)? Die Deep Dish is idd een heel erg lekkere mix, maar ik vind toch nog steeds GU013 (Sasha - Ibiza een van de besten)
En binnenkort natuurlijk Satoshi Tomiie op NuBreed...
En als laatste: Gaat er nog iemand naar Creamfields?

ONTOPIC:

Je hebt ook van dat "vlokkenschuim", verkopen ze bij Praxis, en dat lijm je op de wand. Dat bestaat uit platen en stroken met een metalen strip erin. Deze stroken zitten precies 60 cm uit elkaar, zodat je er weer dikke gipsplaten overheen kan schroeven (contactloos van de buitenmuur).

Hier overheen weer noppenschuim, en klaar is je studio!

Ow ja, dat vlokkenschuim kan je ook voor de vloer gebruiken (zwevende vloer)...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op dinsdag 07 mei 2002 10:42 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

Je hebt volkomen gelijk.. dat is wat ik bedoel :)
Artiesten .. :D
Mwha..over dat mixen, valt wel mee. Het is niet het gelijk lopen wat et 'doet', maar meer gaat et erom de manier hoe ze die platen afwisselen en inmixen. Dat is de kunst.

Zo denk ik erover :)
Ik dus ook zijn we het daar overeens :)
Op dinsdag 07 mei 2002 14:20 schreef Skef het volgende:

Je hebt ook van dat "vlokkenschuim", verkopen ze bij Praxis, en dat lijm je op de wand. Dat bestaat uit platen en stroken met een metalen strip erin. Deze stroken zitten precies 60 cm uit elkaar, zodat je er weer dikke gipsplaten overheen kan schroeven (contactloos van de buitenmuur).

Hier overheen weer noppenschuim, en klaar is je studio!

Ow ja, dat vlokkenschuim kan je ook voor de vloer gebruiken (zwevende vloer)...
Dit is een tip die ik zeker kan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 17:07

Skef

Ik scheer.me

Nog ff wat off-topic: als je ooit wat hebt aan muziek wat je aan anderen (bijvoorbeeld mij) wilt laten luisteren, ik hou me graag aanbevolen (vinnik wel kewl)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombonella
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:51

Bombonella

En als de Bom valt....

Ik kreeg nav. van mijn verjaring laatst het volgende boek:
"How to Build a Small Budget Recording Studio from Scratch... with 12 Tested Designs"
en alhoewel ik nooit van plan was of ben er zelf een te bouwen was ik erg met dit boek in m'n sas omdat ik wel de nodige uren vertoef in opname studio's en misschien nu begin in te zien waarom sommige ruimtes fijn zijn om muziek in te maken/opnemen en andere weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op dinsdag 07 mei 2002 14:45 schreef Skef het volgende:
Nog ff wat off-topic: als je ooit wat hebt aan muziek wat je aan anderen (bijvoorbeeld mij) wilt laten luisteren, ik hou me graag aanbevolen (vinnik wel kewl)
Alles is momenteel ingepakt (mengtafels, draaitafels, sampler, enz, enz) maar als we weer kunnen draaien en produceren zal ik dit draadje wel weer op pakken of een nieuwe aan maken en ff een website vermelden waarop alles te downen is.
Op dinsdag 07 mei 2002 14:50 schreef Bombonella het volgende:
Ik kreeg nav. van mijn verjaring laatst het volgende boek:
"How to Build a Small Budget Recording Studio from Scratch... with 12 Tested Designs"
en alhoewel ik nooit van plan was of ben er zelf een te bouwen was ik erg met dit boek in m'n sas omdat ik wel de nodige uren vertoef in opname studio's en misschien nu begin in te zien waarom sommige ruimtes fijn zijn om muziek in te maken/opnemen en andere weer niet...
Is dat dit boek van Frederick Alton Everest,
Afbeeldingslocatie: http://www.united-trackers.org/resources/books/images/0830629661.gif
want dan heb ik hem gevonden op internet. Zo ja staat hierin ook beschreven hoe je een "buurman vriendelijke" studio kan bouwen?

edit:
ff omslag van boek er in gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 11:51

w00Dy

Make soap, not war

zorg dat de hoeken van de kamer niet recht zijn, 2 muren tegen elkaar zijn 'normaal' 90° wel, je moet van je studio eigenlijk een trapezium maken,
code:
1
2
3
  ______
 /  \
/________\

Zo drastisch moet het nu ook weer niet, maar je krijgt een idee. Ook een 'er scheef opliggend' vals plafond kan helpen. Geluidsgolven worden zo rapper gebroken. (dit is wat ze me op het conservatorium verteld hebben)
Je kunt het resultaat bereiken door gyproc (kalkplaten) te gebruiken. Waar ze nog al geregeld eens valse muren enz mee maken. Als de ruimte groot genoeg is kan je grote dikke panelen maken met aan de ene kant een plank, en aan de andere een soort tapijt bekleding, dit om geluid af te stoten of op te nemen. Zo kan je je eigen reflecties regelen.

Gebruik opbouw wandcontactdozen (ook weer breking geluid)

werk het geheel af, tussen de muur en de valse met glaswol isolatie. Of noppenschuim, al weet ik niet of het zijn ding doet tussen 2 muren in.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombonella
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:51

Bombonella

En als de Bom valt....

Op dinsdag 07 mei 2002 17:06 schreef SnowDude het volgende:

[..]

Alles is momenteel ingepakt (mengtafels, draaitafels, sampler, enz, enz) maar als we weer kunnen draaien en produceren zal ik dit draadje wel weer op pakken of een nieuwe aan maken en ff een website vermelden waarop alles te downen is.
[..]

Is dat dit boek van Frederick Alton Everest,
[afbeelding]
want dan heb ik hem gevonden op internet. Zo ja staat hierin ook beschreven hoe je een "buurman vriendelijke" studio kan bouwen?

edit:
ff omslag van boek er in gezet
Voor zover ik kan beoordelen staat er genoeg in dit boek om mee aan de slag te gaan inclusief allerlei technische beschrijvingen om dingen in elkaar te zetten.
Persoonlijk interesseerde mij vooral het gebeuren rondom akkoestiek en daarover staat er erg veel...
btw ik zag op Amazon.com dat je maar liefst 31 pagina's van dit boek kan previewen.

Maar misschien dat nog andere boeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate2000
  • Laatst online: 29-12-2024
Voor alleen het isoleren van een ruimte schijnt het ook al veel uit te maken alleen de deur te dempen, omdat die toch het meeste geluid door laat. Misschien een leuke tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39627

Ik denk in dit geval meteen aan eierdoosjes tegen de muren...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate2000
  • Laatst online: 29-12-2024
Ja, dat bedoelde ik dus ook.. maar dan alleen op de deur, als El Cheapo oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

mr_petit

opperprutser

Als je voornamelijk wilt isoleren helpen middelen als noppenschuim e.d. niets.
Dit is nl. absorptie en geen isolatie.
Het isoleren van ruimtes is behoorlijk complex.
Je zal met muziek voornamelijk moeten isoleren op luchtgeluid, dus ik laat contactgeluid even buiten beschouwing.

Zomaar gipsplaten op een met schuim gevulde spouw hoeft niet te helpen: je maakt meer kans als je de wand 'zwevend en buigslap maakt'.
Bijvoorbeeld door de gipsplaten te monteren op kokosvilt of metalen veerregels. Ook is het van (groot) belang dat je alle kieren met een elastisch blijvende kit afkit. Je moet dan niet vergeten een dampremmer aan te brengen (folie) aangezien je spouw dan niet meer kan ventileren.
Ook moet je zorgen dat die verende wanden (en evt. plafond) geen kontact maken met andere wanden en vloeren via bijvoorbeeld plintjes. Dan is je effect weg.
Ook kan je prefab wanden van bijvoorbeeld Akoestikon.
Wat wel een groot nadeel is zijn lage tonen (Bij jou waarschijnlijk met behoorlijke niveaus aanwezig).
Wil je deze tegengaan zul je niet ontkomen aan wanden met een enorm hoge massa of spouwconstructies met zeer grote spouw (denk aan een spouw >75cm).
Overigens is een spouw gevuld met minerale wol beter (en goedkoper) dan een spouw gevuld met noppenschuim o.i.d.

Dingen als hoogpolig tapijt op de vloer is goed voor de akoestiek, maar maakt voor de isolatie niets uit.
Je verlaagt dan wel de nagalmtijd in de ruimte, waardoor het geluiddrukniveau in de ruimte daalt, maar dan zet je automatisch de muziek weer harder.

Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar inlichtingen bij bijv. akoestikon inwinnen is altijd verstandig.
Waarschijnlijk zijn akoestische adviesbureaus (zoals cauberg-huygen en peutz te duur).
Meer info kan je ook vinden op http://geluid.pagina.nl/ (heeft ook een goed forum)

Als je het studio'tje bedrijfsmatig gaat exploiteren bestaan er hiervoor behoorlijk strenge regels.

grtz.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het kamer in kamer idee is het beste..
En denk dan ook gelijk aan de deur te isoleren.
Naja ik ga hier niet een uitgebreid verhaal ophangen en weer
ook niet of het mag maar kijk hier is: www.synthforum.nl en zoek even, hier staat het allemaal precies uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op donderdag 09 mei 2002 01:12 schreef mr_petit het volgende:

Als je het studio'tje bedrijfsmatig gaat exploiteren bestaan er hiervoor behoorlijk strenge regels.
Doel jij hier op dB regels richting de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

yep idd.
Overigens moet het bedrijfje wel als 'inrichting' aangewezen worden (hoe dat precies zit weet ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik heb eindelijk via via een redelijk goede uitleg gevonden op internet. Het is op de website van Sound On Sound

Het gaat om serie van 5 artikelen en ik heb ze even samen gevoegd op mijn eigen
website

edit: typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik ben er nu een beetje achter wat er moet gaan gebeuren:

1. Deur wordt een dubbele deur met alle naden luchtdicht afgewerk
2. Voor het raam komt een extra laag glas en een zwaar gordijn.
3. Muren krijgen een laag isolatie een laag gips en dan Stuc-werk en noppenschuim voor reflectie beperking
4. Plafond idem als de muur
5. Vloer wordt zwevend op vlokken schuim. Dan spaanplaat en tapijt.

Maar ik heb nog een probleem. Geluids isolatie betekend dat alles zo goed mogenlijk luchtdicht wordt. Maar hoe zit dat met ventilatie? Ik moet wel nog wat lucht hebben, maar in alle documenten kan ik hier niets over terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat zijn idd goede artikelen.

Als je alles zo mooi luchtdicht gaat maken moet je ook denken om de ventilatie.
Op m'n werk zeggen we altijd: isoleren is ventileren (werk op een akoestisch adviesbureau).

Als je niet ventileerd krijg je geheid gezondheidsklachten.
Bij ventileren in een dergelijke ruimte moet je denken aan èn een mechanische toevoer èn een mechanische afvoer.
Het lastige is dat de venitlatie mechanisch moet zijn en tegelijkertijd stil. Hiervoor kan een installateur speciaal spul leveren, maar dat is wel duur.
Als je zelf iets wilt fabriceren vergt dat wel enige kennis.
Om een ventilatiekanaal met ventilatoren stil te krijgen moet je er in ieder geval een 'geluidsdemper' tussen zetten.
Misschien kan je bij fabrikanten als itho informatie inwinnen (of een goede installateur).

Bij de kierdichtingen vande deuren moet je er op letten dat de in 1 vlak rondgaand zijn en dat ze in de hoeken gelast zijn. Het heeft namelijk geen zin om in het raam van bijv. de montagekamer naar de oefenkamer zwaar glas te zetten en daarnaast een slechte kierdichting toe te passen. Je kan bijv. kierdichtingen van de firma deventer (te breda) gebruiken urlletje.

Wat je ook nog kan doen is noppenschuim aanbrengen tussen de beide deuren (in de ontstane spouw dus) zodat het geluiddrukniveau in de spouw daalt (net zoiets als ze in dat artikel bij het studioraam gedaan hebben met minerale wol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Op maandag 13 mei 2002 01:24 schreef mr_petit het volgende:
Dat zijn idd goede artikelen.

....

Wat je ook nog kan doen is noppenschuim aanbrengen tussen de beide deuren (in de ontstane spouw dus) zodat het geluiddrukniveau in de spouw daalt (net zoiets als ze in dat artikel bij het studioraam gedaan hebben met minerale wol)
Ik zelf dacht er aan om dat noppenschuim op de kant van de deur te plakken die in de spouw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dit is idd prima (het maakt niet uit waar je het schuim aanbrengt; hoe meer hoe beter.
Bij veel studio's zit het op de deur en zijn de 'wanden' van de spouw afgewerkt met een soort stevig tapijt; hieronder zit nl. een lege ruimte (vanwege de doos in doos construktie)

Pagina: 1