HD format zonder bad sectors repairen

Pagina: 1
Acties:

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
Ik ben nu bezig met het formatteren van een harddisk, maxtor 20gb, 3 yrs old. Ben er vanmiddag al mee begonnen, maar het duurt wat lang, er zitten namelijk een handvol bad sectors op. Deze heb ik een jaar terug gemarkeerd met scandisk. Echter als ik de schijf nu wil formatteren krijg ik zo nu en dan de melding "bezig met poging cluster xxx.xxx te herstellen". Dit duurt per cluster zo extreem lang, die tijd heb ik niet, ik zit niet thuis nu en wil vanavond wel weer terug :)
Is het mogelijk dit te skippen? En zo ja, hoe?
Ik heb als eerst fdisk gedaan, vervolgens reboot en format. Nu uitzetten en dan format /q lijkt me niet mogelijk gezien er na die fdsik zowiezo een normale format nodig is. Een low level format is wellicht met een progje ook wel mogelijk, maar dat duurt dan nog langer.

op google en tfsearch krijg ik alleen hoe je bad sector kunt repareren, terwijl ik dat juist wil skippen...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Haal van de Maxtor site http://www.maxtor.com eens de utility PowerMax op... is een util waarmee je een HD van Maxtor een grondige Factory Recertification test kan laten ondergaan en een low level sector format kan uitvoeren... hadden HD's nu niet reserve-sectoren die door zo'n utility geactiveerd worden als er sectoren uitvallen? De low level operatie duurt op m'n Maxtor 20GB helaas wel een dik uurtje... helaas... :)

ikzelf zou niet willen leven met een HD die ook maar 1 bad sector vertoont, want schijnen die dingen zich niet uit te breiden (vuil ofzo?)?? Een schijf met RMA code naar Maxtor schijnt vaak erg goed te verlopen bij die mensen. :) Ze raden zelfs aan om een foutnummer van de Factory Recertification test erbij te doen ;)

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Op zaterdag 04 mei 2002 22:43 schreef Sfynx het volgende:
...
ikzelf zou niet willen leven met een HD die ook maar 1 bad sector vertoont, want schijnen die dingen zich niet uit te breiden (vuil ofzo?)??
...
Dus ik moet al mijn schijven wegdoen??? :o

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Al je schijven bad sectors? Mijn 4 schijven (3xMaxtor 20GB,20GB,40GB, 1xWestern Digital stokoud 850MB ;)) hebben er precies 0 ;) de goden zijn me blijkbaar gunstig gezind ;) en anders maar n RMA naar Maxtor als t gebeurt binnen fabrieksgarantie (ik geeft niet zoveel meer om die WD ;))

• ShittyOldMan
Als dat powermax een uurtje zou duren zou dat een uitkomst zijn :D
Maar over het repareren van 20 clusters doet ie 6 uur, dus ik krijg dan zo m'n twijfels bij een low level format als ik in andere topic al lees dat het een nachtje duurt.

Ik heb ondertussen de format onderbroken met ctrl+alt+del en de winXP schijf erin gedaan, in winXP vervolgens een snelle format FAT gedaan. Tot nu toe gaat het allemaal goed moet ik zeggen. Geen fouten tijdens de installatie dus ik denk dat het afbreken geen verdere effecten zal hebben (hoop ik :P )

Tnx enniwee voor de hulp!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Gewoon formatteren die handel met Partition magic.
Skip bad sector check aan en met fdisk ff die bad sectors markeren.

EZ toch?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:14

Yucko

One clown to rule them all !

Als bad-sectors ooit gemarkeerd zijn, en je gaat je partities aanpassen, dan heb je pech. Want dan ben je die markeringen blijkbaar ook kwijt. Tenminste, dat is mijn ervaring. Had hetzelfde met een 850 mb (gereduceerd naar 700mb vanwege badsectors) hdd.

Gemarkeerd, en kon daarna gewoon format doen, en liep er gewoon lekker snel door. Deed ik daarna met fdisk de partitie ff aanpassen en dan formateren ... fuck zeg... kon ik weer dik 2 uur wachten vanwege die badsectors :(

Dus mijn tip is, partities aanmaken en voor de rest ervan afblijven. Kun je tenminste formateren zonder dat ie iedere keer weer die bad sectors opnieuw moet gaan markeren.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01

Arjan A

Cenosillicafoob

Misschien een beetje offtopic hoor, maar waar heb je je PC staan dat je dit soort fouten krijgt op je HD?
In een slaapkamer komt nl ontzettend veel stof vrij, veel meer dan in een aparte studeerkamer of(zoals ik heb) een aparte mini-serverruimte.
Een stofje kan erg veel ellende veroorzaken.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 00:16 schreef Arjan A het volgende:
Misschien een beetje offtopic hoor, maar waar heb je je PC staan dat je dit soort fouten krijgt op je HD?
In een slaapkamer komt nl ontzettend veel stof vrij, veel meer dan in een aparte studeerkamer of(zoals ik heb) een aparte mini-serverruimte.
Een stofje kan erg veel ellende veroorzaken.
Hahahaa!

Een HD is stofdicht :) Hoeveel stof er ook is: het komt er niet in.

• ShittyOldMan
Tis niet mijn pc, maar die van me pa, heeft altijd in z'n woonkamer gestaan. Zo nu en dan kom ik eens langs om wat te fixen, die bad blocks zitten er al een aardige tijd. Geen idee hoe ze er komen eigenlijk, ding staat altijd stil.

Wat betreft fdisk, die gebruik ik dus ook nooit meer. Voortaan gewoon format c: en thats it. Ik gebruik altijd maar 1 partitie (van meerdere krijg ik een gaar gevoel), dus die ene steeds weghalen en vervolgens weer aanmaken is eigenlijk overbodig. Ik zal eens hier scandisk laten draaien om de bad blocks te registreren om er eens en voor altijd van af te zijn.

Anyway, XP staat er nu op en het werkt weer. Ik heb ook m'n slaap nodig dus kga ook maar eens naar huus ;) Tis nog wel ff rijden...

Pagina: 1