[speakers] waar houdt het op?? Jullie mening

Pagina: 1
Acties:

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
In de geschiedenis van audio was er eerst het mono geluid, later gevolgd door stereo..
Leuk, hele verbetering natuurlijk. Surround sound kwam eraan, met nog 4 speakertjes in totaal.
Toen bedacht iemand de center speaker voor stemmen, heel leuk bedacht. Dit was dus Dolby Pro logic, waar het achter kanaal synchroon liep met elkaar en geen aparte kanalen waren. Klinkt (klonk) perfect, feest feest feest met films en soms ook echt met muziek. Later gevolgd door 5.1 systemen, met nu van elkaar gescheiden achterspeakers die allebei een ander geluid weergeven, en een .1 (subwoofer).
Binnenkort komt er dus 7.1 geluid (of t is er al, ik weet t niet). Maar waar houdt het op???? Is er dalijk 100.30 geluid ofzo, waar je hele huis is behangen met speakers en subwoofers?
Wil graag weten wat jullie denken over deze toekomst?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

je stampt wel een beetje als een olifant door een porceleinkast :P zaten best wel wat jaartjes tussen mono stereo en meerkanaals geluid (om de quadrophonie niet te vergeten) en antwoord is simpel... zolang er mensen zijn die het kopen komt er meer.. Maar fysiek gezien zullen er waarschijnlijk geen 100.1 oftewel 100 full range speakers in een huiskamer komen te staan maar er zal nog wel 1 of ander uitgevonden gaan worden wat het luistergenot gaat verhogen.

Vergeet niet dat alles wat meerkanaals is ook ooit gemaakt en gemixed is. Het zal van de capaciteit van de bronnen afhangen.. althans dat denk ik.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 21:14

GeJe

Je...

Ik denk dat straks iedereen een koptelefoon draagt van 1000 €. Die 360 kanalen weergeeft.
Moet niet zo moeilijk zijn. En het is toch de reinste huiskamer verloedering om 12 boxen in je kamer te hebben.

Dat koptelefoonprincipe is fantastisch kijk maar naar de lucas van sennheiser. Die is beter dan menig dolby prologic setje. En er is ook geen 'sweet spot probleem' dus iedereen heeft het beste geluid. Ook extreem laag is geen punt voor hoofdtelefoons. Alleen een subwoofer erbij om de bas te voelen.

Vandaag is het feest en morgen ook.

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zaterdag 04 mei 2002 17:03 schreef GeJe het volgende:
Ik denk dat straks iedereen een koptelefoon draagt van 1000 €. Die 360 kanalen weergeeft.
Moet niet zo moeilijk zijn. En het is toch de reinste huiskamer verloedering om 12 boxen in je kamer te hebben.

Dat koptelefoonprincipe is fantastisch kijk maar naar de lucas van sennheiser. Die is beter dan menig dolby prologic setje. En er is ook geen 'sweet spot probleem' dus iedereen heeft het beste geluid. Ook extreem laag is geen punt voor hoofdtelefoons. Alleen een subwoofer erbij om de bas te voelen.
Mee eens maar ik zie mij en de rest van mijn gezin nou niet de hele avond met een koptelefoon op zijn kanus zitten ;) dus ik ben benieuwd..

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
je krijg5t straks richtgeluid denk ik, heb je een zendertje in je kleding en word er via een al eerder bekend gemaakte techniek het geluid direct naar je oren gezonden, waar je ook staat

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 04 mei 2002 17:22 schreef MR_WAZOO het volgende:
je krijg5t straks richtgeluid denk ik, heb je een zendertje in je kleding en word er via een al eerder bekend gemaakte techniek het geluid direct naar je oren gezonden, waar je ook staat
ik ben benieuwd.. maar ja..dan hebben we het over de manier van weergeven en we halen hierbij ook de manier van produceren erbij..2 totaal verschillende dingen.

surround is toch heel wat anders dan normale weergave. Er zit veel meer rekenkracht bij en is veel moeilijker opstellen dan meeste mensen denken. ook het produceren van 5.1 of zelfs hoger (tot 7.1 ken ik nu (neem dvd pearl harbor :9~ )) Met name superaudio CD ... dat heeft dan wel niets met speakers te maken.. maar toch ook weer wel. Want SA-CD is bedoeld om een strakker en natuurgetrouwere weergave te berieken. Dan moeten je speakers dat ook netjes kunnen volgen.. Speakers zijn dan weer analoog, en niet emt digitaal te vergelijken. Maar het word vaak wel op elkaar afgestemd.

Met name is de Electrostaat nog steeds de beste speaker dacht ik zo (in het midden/hoog gebied)het is inderdaad tot hoever je wilt gaan.. Vergeet ook nooit dat ze nu veel met passieve wisselfilters werken. Gaat het zometeen allemaal naar actief? (wat beter is)
Ik denk zelf vanniet. Ik denk ook zelf dat veel vervangen gaat worden, want millieu is ook een belangrijke factor. Stel je voor dat alle filters acteif worden, >> dat kost weer meer stroom > broeikas effecet blblalbalblalb
(om het ver te zoeken)

Wat een lulverhaal weer van mij :D :?

naja.. mijn ideen :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Dit onderwerp is zeer recentelijk nog aan bod gekomen in dit topic:
[topic=457041]

Overigens is er momenteel geen speaker explosie o.i.d., het is meer dat de thuismarkt naar het bioscoopgeluid trekt, en deze staat al een flinke tijd stil. Gewoon synchronisatie dus. Vernieuwingen zie ik zeker niet op grote schaal gebeuren, alleen op technisch gebied geef ik het een kans.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Van mono naar stereo is een duidelijke verbetering. Voor films is een stereo achterkanaal ook erg leuk. Een stel stereospeakers zou met fasetrucjes trouwens het geluid overal vandaan moeten kunnen laten komen , maar aangezien een gemiddelde normale speakerbezitter een kamer met meubels heeft en "massaproductie" speakers heeft staan die voor reflecties zorgen die zulke delicate zaken helemaal in de soep laten lopen, moet je gaan goochelen :). Twee achterspeakers zijn voor een "echte" beleving dan echt essentieel! Een stereo hoofdtelefoon kan trouwens wel behoorlijk goed een echt surroundbeeld neerzetten :).

Tot zover zijn we bij 4.0 aanbeland. Je kan nu met een nette opstelling en een fijne kamer perfect geluid van alle kanten laten komen. Net zoals je met een goed opgestelde stereoset geen "gaten" in het geluid heb zitten, zal dat met een goed opgestelde set ook niet zo zijn.

Geluid kan dus van achter komen, van de zijkant, van linksachter perfect naar linksvoor gaan (zonder rare bijgeluidjes). Eigenlijk is een centerkanaal ook overdreven, omdat een perfect opgestelde set dat ook prima "uit" de TV laat komen. 4.0 zou theoretisch dan ook voldoende zijn om alles perfect weer te geven.

Nu zijn de meeste sets niet perfect opgesteld en is een stem die uit speakers lijkt te komen, terwijl op het scherm de mond beweegt gewoon irritant. Daarom hebben ze de bioscooptruc om de mensen op de voorste rij ook geluid "uit" het scherm te laten hebben overgenomen in de huiskamer. Tot zover de centerspeaker.

Verder is een specifieke subkast ook handig, dan kan je met kleinere frontspeakers toch het overweldigende laag weergeven dat je bij films ziet. Ook kan je met films zorgen dat er wat meer 'bioscooplaag' inzit.

Al met al heb je zo een vrij "perfect" systeem met 5.1, wat alle grote tekortkomingen van 4 kanaals uit de weg gaat.

Er is echter wel een maar: De surroundspeakers zijn meestal niet van een superkwaliteit of van hetzelfde formaat als de fronts en zijn daarnaast meestal nog minder opgesteld (staan recht boven je hoofd te tetteren), waardoor je geen mooi geluidsbeeld achter hebt. Ook staan de voorspeakers meestal erg ver van de achterspeakers vandaan, zodat je een "gat" in je "verticale" stereobeeld hebt (van voor naar achteren dus). Dit is op te lossen door een extra stel surround speakers te introduceren die links en rechts naast je staan.

Op die manier heb je een discreet 7.1kanaals geluid en heb je in principe alle tekortkomingen van 4.0 overwonnen. Met 5.1 heb je dat eigenlijk al, maar 7.1 heeft nog net dat beetje extra essentie dat het verkoopbaar is. Bij 6.1 doe je in principe hetzelfde, maar plaats je de normale surroundspeakers gewoon een stukje naar voren en haal je uit het achterkanaal een extra centerkanaal (op prologic achtige wijze bij niet-discreet 6.1), waardoor je dat gat gedeeltelijk kan dichten. Analoog 6.1 kan je dus ook verkrijgen uit een 5.1 signaal :). Alles wat door beide surrounds evenhard wordt weergegeven komt uit het 6e kanaal wat recht achter je staat. :)

Het nut van discreet 6.1 (dus echt 6 kanaals op de DVD) ontgaat mij persoonlijk een beetje. Ik zou zeggen, doe dan gelijk 7.1 en je hebt een supersysteem :).

Theoretisch kan je eeuwig door blijven gaan, maar 360 speakers is overbodig :). En ook niet practisch. Ik gok dat 5.1 de grootste markt gaat "voeden", daarna krijg je de standaard stereoopstelling die minder en minder verkocht gaat worden (5.1 "verkoopt") en als laatste zal er ook een niet onaanzienlijk deel 7.1 kopen :). (ik zet 'm in op 65, 25 resp 10% van de sets die verkocht worden)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

Nicap

Tsssk....

Maar je hebt ook nog boven en onder. Je kunt geluiden die van boven of onder je komen niet uit die speakers toveren die voor of achter je staan. Boven en onder lijkt me nog wel leuk om erbij te hebben.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op zaterdag 04 mei 2002 18:22 schreef JvS een meer dan duidelijk verhaal:
Analoog 6.1 kan je dus ook verkrijgen uit een 5.1 signaal :). Alles wat door beide surrounds evenhard wordt weergegeven komt uit het 6e kanaal wat recht achter je staat. :)
Deze truuk is al regelmatig gebruikt bij de ht-freaks, welke van dpl upgraden naar dd. Je hebt dan een pro-logic setje over welke je op de pre-outs kunt hangen om zo eens het 'nieuwe' 6.1 EX te proberen (want de amps waren er toen nog weinig). Echter moet dan wel gezegd worden dat de backcenter niet zomaar het mono kanaal van de andere twee rears is zoals met pro-logic. Het werkt juist op de manier met de fasedraaiing in pro-logic. Als je het dus zo wilt oplossen moet je de backcenter dus niet op de center aansluiten, maar op de rearuitgang.
Het nut van discreet 6.1 (dus echt 6 kanaals op de DVD) ontgaat mij persoonlijk een beetje. Ik zou zeggen, doe dan gelijk 7.1 en je hebt een supersysteem :).
Dat zou ik ook het liefst zien, zeker weten, alleen het probleem ligt 'm juist in de bioscoop. Hiervoor is 6.1 een perfect systeem, de linkerflank speakers is back-left. de rechterflank speakers is back-right en de achterstre rij speakers is back center. No matter waar je zit, achter komt altijd van achter. Ga je deze verdelen voor 7.1, en je zit een beetje aan bijv. de rechter buitenkant, dan komt rechtsachter van midachter, en linksachter wat vager van verlinks achter. Zit je altijd in het midden ( zoals ik :P ), dan is het prima, echter vanaf het midden van de zaal tot aan het scherm is het maar de vraag of het ook echt nodig is omdat de speakers niet bepaald direct achter je hangen.
Theoretisch kan je eeuwig door blijven gaan, maar 360 speakers is overbodig :). En ook niet practisch. Ik gok dat 5.1 de grootste markt gaat "voeden", daarna krijg je de standaard stereoopstelling die minder en minder verkocht gaat worden (5.1 "verkoopt") en als laatste zal er ook een niet onaanzienlijk deel 7.1 kopen :). (ik zet 'm in op 65, 25 resp 10% van de sets die verkocht worden)
Ik denk dat je hier heel erg gelijk ik kan hebben, even uitgaande van de 'gewone consument'. Echter moet ik er bij 7.1 nog aan toevoegen dat er ook een deel hiervan is welke het als 5.1 zal aansluiten. Dit bij gebrek aan beter weten of bij gebrek aan plaatsingsmogelijkheden. Wellicht dat 10% ook iets teveel is, in ieder geval nu (uitgaande dus van rtl4 kijkend nederland, bij ht-minded volk ligt het vrij anders).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Over 50 jaar koop je gewoon behang bij de Gamma, waar meteen beeld en geluid in zit, die kan je zo programmeren dat je iedere dag een ander patroontje hebt en surround van film en geluid kan genieten.

• Paitor
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Ik denk dat je inderdaad een zendertje kan dragen, zoals eerder genoemd. En verder kan je in je stereo de ruimte van je kamer op geven, bijv 5*9 en dan speakers in iedere hoek.

Zo kan perfect uitgezocht worden waar je dan precies bent, welke speakers harder en zachter moeten voor het perfecte "volle" geluid.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Waarschijnlijk zal de bekabeling ook nog wel een rol gaan spelen, voor zover dat nu al niet is..heb zelf een normaal Pro-Logic set maar ik barst van de kabels in m;n kamer.
Eventuele draadloze speakers, wie weet.

Verwijderd

als jij 4 boxen rond je heen hebt staan onder een hoek van 90 graden tussen 2 speakers, dan moet je het geluid gewoon exact kunnen plaatsen(met andere hoek kan t ook wel, maar dan moet je de verhoudingen aanpassen). centerspeaker is nog wel handig omdat het geluid dan uit je tv lijkt te komen. Maar 7.1 en dat soort shit en gewoon nonsens. zet je achterkanalen goed, en dan heb je geen center achter je nodig, daar zit immers ook geen beeld. 5.1 is meer dan zat. alleen boven en onder nog, das alles.
Pagina: 1