Sony vs Sharp vs MDLP :MiniDisc op de pijnbank.

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:21

Aidix

Geluidspietlut

Topicstarter
Ik wilde vanochtend even kijken hoe slecht dat MDLP en OpenMG nou echt was en heb een test wavje opgenomen, zowel direct via de line-in als via OpenMG. Als 'referentie' heb ik het ook even in SP mode opgenomen.

Daarna weer gesampled en de waveform bekeken.
Daar kwam echter iets veel interessanters uit dan het verschil tussen LP2 en SP.

De resulterende waves leken namelijk 'voor geen meter' op het referentiewavje (full duplex opgenomen kopie van het testsignaal).

Vervolgens heb ik de SP opname ook eens afgespeeld op de Sharp MD-MS722. En verassend genoeg... nouja kijk zelf maar, het is echt DRAMA!!! :'( :r

Je ziet steeds 3 waves,... de onderste is het testsignaal maar dan direct door de PC gesampled (niet op MD gezet).

Afbeeldingslocatie: http://www.eurosat.demon.nl/dis1.png

De laatste halve sinus wordt door de sony niet afgemaakt, hij stopt op de helft...

Afbeeldingslocatie: http://www.eurosat.demon.nl/dis2.png

Jaja dit is echt 3 keer hetzelfde stuk!!
Hier is echt goed te zien dat de Sony er weinig kaas van heeft gegeten, het lijkt heel in de verte op het origineel. Hij heeft het signaal WEL goed opgenomen, want de sharp geeft het immers prima weer.
Wat zich hier manifesteerd is het grootste probleem van de Sony, namelijk dat hij een soort "inverted pre echo" aan een signaal meegeeft. Dit gaan we zo nog veel mooier zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.eurosat.demon.nl/dis3.png

Ook hier is het afmaken van de golf iets teveel moeite voor meneer Sony, het is het of hij er mee stopt en het signaal langzaam wel laat ebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.eurosat.demon.nl/dis4.png

Prachtig prachtig...
Voor elke sinus plaatst de sony een halve golf in tegenfase.
Beide sinussen maakt hij ook niet af, de tweede verneukt hij zelfs zo erg dat de laatste kleine dal totaal niet wordt weergegeven en de pre echo is zo groot dat de fase van de hele golf wel inverted lijkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.eurosat.demon.nl/MS722-MDLP.png

Hier hetzelfde stukje als in het vorige plaatje maar dan Sharp vs Sony LP2.
Dezelfde fouten als in SP mode, maar er zit erg veel noize bij.

Jaa dat is even een verassing he!!! Dat die sony zo slecht was had ik nooit durven dromen, maar het bewijs staat hier gewoon.

Sony sterke punten: geeft DC offset verschillen in de opname duidelijker weer. Deze zul je echter niet horen.
Sony zwakke punten: Molesteert de complete output zo grondig dat het niet meer op het origineel lijkt. Hij neemt het wel goed op, maar weergeven kan ie niet.

Sharp sterke punten: Geeft het signaal bijna exact zo weer als het op MD staat...
Sharp zwakke punt:bijna dus,.. want flauwe DC offset geeft ie niet zo sterk weer als de sony. Dit zul je echter niet horen, het is alleen te zien.

CONCLUSIE: Sony geeft geluid zeer slecht weer. Niet kopen dus.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

leuke test, maar het gaat natuurlijk wel om het hoorbare verschil...

Waar een AD of DA-converter tussenkomt zal altijd sprake zijn van kwaliteitsverlies, maar de vraag is of dit te horen is...

Meet voor de grap maar eens het output signaal van 3 verschillende geluidskaarten, deze zullen geen van allen gelijk zijn, zonder dat er hoorbaar kwaliteitsverschil is...

Dan hangt het er ook nog vanaf welk programma je gebruikt om te vergelijken, welk geluid je neemt enz. enz.

Wat ik wil zeggen, is dat jouw conclusie een beetje te makkelijk is genomen. Ik heb al 4 jaar Sony minidisc en ze bevallen prima (ook een Sharp gehad en die was ook prima)

Maar hoe dan ook...goed innitiatief, alleen een beetje beperkt in conclusie :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
ik heb nu dus die 505 ... geluid is wel aardig.. ook al valt het me vaak een beetje tegen, maar dat komt ook omdat ik mp3's erop zet.. (denk ik) ..

wat ik me gewoon afvraag, is als je een cd opneemt op MD, hetzelfde probleem eruit komt ..
gebeurt dit nou ook bij de Discmans van Sony ??

wat mij ook erg tegenvalt van de sony is de analoge line-out ... heb hem nu op me stereo middels de headphones-out , maar dit is echt slecht als je het hoort op de stereo ...

erg bassig enzo .. ik merk wel op dat de N505 (en anderen ook) erg gericht zijn op bassen enzo ... dus niet zozeer kwaliteit van Geluid, maar eerder datgene wat veel mensen willen..veel bas (tis wel een aardige speler voor trance e.d.) ..

wat mij ook tegen valt is het feit dat je dus een nummer dat je op pc-a hebt opgenomen op md, niet op pc b op je hdd kunt zetten ... ik heb bijvoorbeeld op mijn werk een nummer, dis ik thuis wil draaien als mp3 .. dit is middels de JukeBox niet mogelijk ..
moet nog uitzoeken hoe ik dit wel MOOI op mijn andere hdd kan zetten zonder kwaliteits verlies ..

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
moody , is de kwaliteit goed genoeg voor opname van mengtafel of voor mengtafel ?? ik speel zelf basgitaar, en het zou wel leuk zijn als ik thuis dingen inspeel via mengtafel op minidisc en dit te gebruiken voor cd-opnames .. is de kwaliteit hiervoor goed genoeg ?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03 13:54

harlekein

Creator Owner

*zucht* Je tirade tegen SOny gaat onvermoeid door. Als je nou eens geen verouderde software gebruikt kom je misschien met wat interessante resultaten.

In deze topic ging je ook al zo tekeer. En als ik dan mijn ervaringen vertel dan moet ik me wat meer openstellen en opgroeien.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op zaterdag 04 mei 2002 15:01 schreef whitehouse het volgende:
moody , is de kwaliteit goed genoeg voor opname van mengtafel of voor mengtafel ?? ik speel zelf basgitaar, en het zou wel leuk zijn als ik thuis dingen inspeel via mengtafel op minidisc en dit te gebruiken voor cd-opnames .. is de kwaliteit hiervoor goed genoeg ?
tuurlijk is de kwaliteit goed genoeg...

zelfs nog goed (bijna niet te horen verschil) op LP2
op LP4 hoor je wel verschil (meer ruis, krakerige diepe bass en te schelle trebles)

maar als je je zelf gemaakte muziek op de beste kwaliteit draagbaar wil maken, kun je het beste gewoon opnemen op je pc, omzetten in mp3 en op een mp3-speler kopieren...
geen tussenkomst van DA/AD converters en dus originele kwaliteit...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
LP4 is zodanig slecht dat iedere kwaliteitsbarbaar het nog opvalt.

LP2 heb ik zelf niet gehoord.
Het gaat idd om het hoorbare resultaat maar dit is wel extreem.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:03
Op zaterdag 04 mei 2002 14:44 schreef Aidix het volgende:
bla bla bla
Dus als iemand een buizenversterker koopt dan is ie ook gek volgens jou.
Het warme geluid van een buizenversterker dat veel mensen aanspreekt is namelijk niks minder dan vervorming van het origineel :+

Er bestaat ook nog zoiets als smaak, dus kijk eens verder....

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Topicstarter
Nou kom ff langs dan kan je het ervaren :)

Wat je aan LP2 hoort is dat hihats een klein beetje worden uitgesmeerd. (pre echo) Verder is er geen vervorming dus wat je ervan hoort hangt af van de muziek die je opneemt.
Livesets opnemen is dus vrij link want techno zit vol met scherpe hi hats en dan hoor je "sjif sjif" ipv "tif tif" als je begrijpt wat ik bedoel.

Ga je gewone muziek opnemen dan klinkt het vrij goed, en als je het origineel niet van CD hebt gehoord zal je het verschil soms niet snel ontdekken. (want je hoort geen echte vervorming alleen de hi hats zijn iets minder 'snappy')
Ken je het origineel van je 'oude' md of van cd dan valt op dat het minder scherp en wat doffer klinkt.

LP4 klinkt in alle opzichten als jointstereo 96kbit MP3. (dus erg veel slissende vervorming en een beetje van links naar rechts dwarrelende instrumenten) Maar dan nog een tandje erger, want de psychoacoustic model die ze hier gebruiken vindt al erg snel dat iets gemaskeerd zou zijn.
Als je een opname van tape opneemt met LP4 dan verdwijnt de ruis gewoon want die wordt meteen als 'gemaskeerd' aangemerkt :) Jammer alleen dat hetzelfde gebeurt trouwens met allerlei andere zachte geluidjes dus een hi hat die een beetje zacht is verdwijnt gewoon helemaal.
De N505 heeft bij LP4 een lowpass filter dat vrij krap staat, dus het klinkt erg dof. OpenMG heeft die een stuk ruimer staan, maar LP4 kwam al bits tekort dus de vervorming wordt dan nog veel erger.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Topicstarter
Als je een buizenversterker koopt is dat je eigen keuze.

|:(
Kopen jullie maar gewoon een oud casettedeck, mooi zuiver geluid is aan bepaalde mensen op dit board niet besteed.

Als het over iets anders gaat dan casemodding en overklokken dan lijkt het hier wel Fokforum.
Ik ben out.
Op zaterdag 04 mei 2002 18:16 schreef InZane het volgende:

[..]

Dus als iemand een buizenversterker koopt dan is ie ook gek volgens jou.
Het warme geluid van een buizenversterker dat veel mensen aanspreekt is namelijk niks minder dan vervorming van het origineel :+

Er bestaat ook nog zoiets als smaak, dus kijk eens verder....

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:28
Op zaterdag 04 mei 2002 18:33 schreef Aidix het volgende:

LP4 klinkt in alle opzichten als jointstereo 96kbit MP3. (dus erg veel slissende vervorming en een beetje van links naar rechts dwarrelende instrumenten) Maar dan nog een tandje erger, want de psychoacoustic model die ze hier gebruiken vindt al erg snel dat iets gemaskeerd zou zijn.
zou ik toch je MD spelertje is ff na laten kijken want de mijne maakt redelijk goed geluid. En ja ik weet wat goed geluid is (staat hier een installatie waar je U tegen zegt).
Kopen jullie maar gewoon een oud casettedeck, mooi zuiver geluid is aan bepaalde mensen op dit board niet besteed.

Verwijderd

Ik begrijp eigenlijk niet waar deze anti-sony tirade voor nodig is, je hebt het constant erover dat Sharp echt beter is, het lijkt bijna wel of Sharp je werkgever is ..

Heb jij nog een appeltje te schillen met Sony, dat je zo tekeer gaat?

Het lijkt wel een beetje of de directie van Sony je hondje heeft overreden, en dat je daarom nu alles afkraakt...

(in dat andere topic ook, je gaat vreselijk tekeer over alles)

Ik denk dat Aidix eens het oorsmeer eruit moet peuteren

:Z :Z

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:03
Op zaterdag 04 mei 2002 18:40 schreef Aidix het volgende:
Als je een buizenversterker koopt is dat je eigen keuze.
Als je een sony koopt is dat ook je eigen keuze.
En een beetje slimmerd koopt pas iets als ie er eerst naar heeft geluisterd.

• waslijn
  • Laatst online: 06-03 19:57
Mmmm het zal allemaal wel, ik vind dit een hoog technisch geblaat gehalte hebben. Kijk liever naar de resultaten door te luisteren naar de muziek zelf. Elke compressiemethode levert kwaliteitsverlies op, maar het gaat erom of dit verlies storend is als je ernaar luistert. Aangezien minidisc veel gebruikt wordt voor 'onderweg' is een superkwaliteit geluid ook niet noodzakelijk, lijkt mij.

Verwijderd

Aidix je gaat mij niet vertellen dat je allebei de apparaten (van Sony en Sharp) zelf gekocht heb.

Bovendien heb je dit al vermeld in drie andere topics, dus wat mij betreft kan je je tijd beter besteden ipv de hele wereld proberen te bekeren tegen Sony en voor Sharp. Ieder z'n eigen smaak, jij luistert waarschijnlijk ook hele andere muziek dan ik. En als een apparaatje niet bevalt ga je er toch gewoon mee terug naar de winkel, en ruil je het om voor een andere.

Verwijderd

Helemaal mee eens..

Aidix wil iedereen ervan bekeren om vooral geen Sony te kopen, en dus een Sharp.

Ik heb van de week zelf die Sony Net MD minidisc gekocht, de 505, en ik heb compleet geen klachten, niet over het geluid op LP4 mode, noch over de meegeleverde software.

LP4 mode is de compressie die Aidix vooral af schijnt te raden, daar het niet klinkt volgens hem, nou ik heb andere ervaringen, ik zit me oren eraf te tetteren met die LP4 mode, zo goed klinkt het, geen enkel probleem.

• Gman
  • Laatst online: 06-01 12:02
Diezelfde Aidix die ik al ruim 2 jaar ken raadt me nu diezelfde 505 aan :)

Al was het alleen dat er geen vette sharp's zijn en deze Sony gewoon GOED is.

Maargoed je hebt mensen die op de details letten, en qua audio ben ik er geen.

Verwijderd

Sorry hoor, moet toch echt even van m'n hart :(

Ik hoor zelfs verschil tussen een md die op de beste kwaliteit van cd is opgenomen. Luister je naar LP2 is het verschil nog een stuk duidelijker. LP4 heb ik niet uitgeprobeerd maar dat terzijde. Een minidisc speler koop je toch niet met het voornemen absolute geluidskwaliteit te hebben? Ik heb de Sony MZ-N1 gekocht omdat hij zo klein is dat hij in m'n broekzak past. Met 1 of 2 schijfjes heb ik dan voldoende luisterplezier voor een hele dag.

Als je pure geluidskwaliteit wilt, koop dan geen portable md speler maar maak tijd vrij en bouw je eigen luisterruimte thuis die je precies zo inricht dat je goed voor de boxen zit en de juiste apparatuur hebt en de speciaal gemasterde cd's |:(

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 23:07 schreef Gman het volgende:
Diezelfde Aidix die ik al ruim 2 jaar ken raadt me nu diezelfde 505 aan :)

Al was het alleen dat er geen vette sharp's zijn en deze Sony gewoon GOED is.

Maargoed je hebt mensen die op de details letten, en qua audio ben ik er geen.
Neen kerel, je snapt het helaas niet.
Er zijn zeer vette sharps, maar de laatste met NetMD is hier nog niet te koop en als ie er is ongetwijfeld van N1 prijsniveau.
ALs je dus NetMD wilt in NL ben je voorlopig ff veroordeeld tot Sony.

Deze Sony is niet 'gewoon goed'. Hij voldoet tot op zekere hoogte maar goed zou ik 'm niet noemen, dat is echt teveel eer voor een apparaat met een geforceerd opgeschroefde bas en te kleine VU meter.

Maar als je zoals jij het ding als portable gaat gebruiken DAN issie gewoon goed.

Als je zoals ik er opnames mee gaat maken dan issie gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend want hij kan zijn eigen opnames niet 'flat' afspelen, dus moet je nog een extra speler kopen die dat wel doet.

Kortom, als portable muziekapparaatje issie goed, maar in vergelijk met de concurrentie issie minder.

Verwijderd

ik heb geen idee waar het precies over gaat hoor. ik kom perongeluk even langs hier :)
Maar er zit een opvallend foutje in je grafiekjes.
Het bovenste signaal staat in tegenfe met de andere 2. Dus als signaal3 naar beneden gaat gaat signaal 1 naar boven. Dat maakt vergelijken wat lastig, hoewel het voor het geluid niets uitmaakt.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Topicstarter
Smurf, als je het verhaal even had gelezen dan snapte je inmiddels al waarom dat was |:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(
Pagina: 1