Toon posts:

DNS opzetten zodat het werkt voor .nl domeinen?(2)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK Ik had dus dit topic al gepost in Programming, omdat ik dacht dat het daar wel redelijk op z'n plaats zou zijn maar dat vond 1 of andere zeikerd dus niet...BEDANKT HOOR

Ik heb een webserver waarop Bind draait, en alles werkt perfect. Alleen nu wil ik een aantal .nl domeinen ernaartoe pointen. Op zich geen probleem, maar ik wil ze dus wel direct ernaartoe schakelen.
Met een aantal .com domeinen is dat gewoon heel makkelijk gegaan, instellingen:
primary NS: ns0.mobileringtonez.com
secondary NS: ns1.mobileringtonez.com

Met .nl lukt dat echter niet. Ik heb bijvoorbeeld een entry gemaakt voor "fotomooy.nl" net zoals ik dat bij de .com domeinen heb gedaan, maar als ik bij NIC.nl (linkje ) probeer of de Nameservers goed staan geeft ie de volgende error:

domein fotomooy.nl.
* nameserver ns0.mobileringtonez.com./207.218.239.216
E server onbereikbaar, timeout of niet 'authoritative'
* nameserver ns1.mobileringtonez.com./207.218.239.154
E server onbereikbaar, timeout of niet 'authoritative'

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Hij geeft aan "Alle nameservers die geregistreerd worden in het NL domein registratie systeem (DRS) dienen een zone transfer toe te staan vanaf IP-reeks: 193.176.144.128 t/m 193.176.144.143
In CIDR notatie: 193.176.144.128/28"
Maar hoe doe je zoiets?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Op zaterdag 04 mei 2002 14:35 schreef mr_jd het volgende:
Hij geeft aan "Alle nameservers die geregistreerd worden in het NL domein registratie systeem (DRS) dienen een zone transfer toe te staan vanaf IP-reeks: 193.176.144.128 t/m 193.176.144.143
In CIDR notatie: 193.176.144.128/28"
Maar hoe doe je zoiets?
In principe je named/zonefile goed instellen zoals je bij .com domeinen ook doet (maar dan op de manier zoals sidn dat wil, zie docs op de website).

Hoe je die transfers toestaat? Zorgen dat je die ipranges niet firewalled. En je named dus instellen. Op de website van sidn leggen ze uit waar je nameserver aan moet voldoen en hoe je dit kunt realiseren :).

Verwijderd

Topicstarter
Heb je toevallig een link naar dat document? Ik ben niet stom ofzo maar die website is echt zoooooo uitgebreid, zelfs met de zoek kan ik het niet vinden...

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
in de named.conf van je primary dns:

zone "domeinnaam.nl" {
type master;
file "domeinnaam.nl.db";
allow-transfer { localhost; ip.van.sec.dns; 193.176.144.128/28; };
};

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Hans, ik ben al een eind op weg door jouw hulp!

Ik heb alleen een vraagje. Ik heb een Ensim machinetje, daar staat de named.conf in /etc/named.conf

in /etc/bind/ staan de aparte zonefiles voor domeinen, dus bijv. zone.fotomooy.nl
Ik heb in /etc/named.conf de zone toegevoegd, maar volgens mij is dit niet nodig als ik dat ook in de zone.fotomooy.nl doe, toch?

Moet ik daarna de server herstarten o.i.d. of moet het meteen werken? (het werkt nog niet)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23

_Arthur

blub

Je zal ook de nameserver entries van het domein fotomooy.nl moeten wijzigen bij SIDN. Dit kan/moet je door Ladot laten doen aangezien zij de registrar zijn.
Wanneer dit gedaan is kan je pas zelf nameserver voor je eigen domein spelen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

maar dat vond 1 of andere zeikerd dus niet...BEDANKT HOOR
Laat die zeikerd nou een mod zijn.
En laat ik nou ook een zeikerd zijn ...
Het is misschien verstandig als je eens een beetje de FAQ doorleest.
En dan ook de betreffende FAQ van het subforum wasarvan je denkt dat je het daar moet posten.

Als je dat had gedaan, had je ook kunnen lezen dat je met je vraag in [forum=4] moet zijn.

Move [forum=24] > [forum=4]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1