Wachten op Dolby ProLogic II??

Pagina: 1
Acties:

• 2xit
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Is het de moeite waard om te wachten tot dat de Home Cinema TH-V70R van JVC in juni 2002 uitkomt, aangezien deze Dolby Prologic II ondersteunt??

The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.

Always be 2excite(d)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Kan aan mij liggen maar volgens mij zijn er al een heel gros receivers/amps die dit ondersteunen.

Verwijderd

heb et hier op me onkyo 595

DPL II music mode SUCKED

alleen de movie mode klinkt wel goed, maar alleen met surround gecodeerde films..

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: de enige echte surround is DTS/DD 5.1.

DP I en II zijn beide een soort nep-surround waarbij de kanalen niet discreet zijn.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:34

JT

VETAK y0

Op donderdag 02 mei 2002 20:34 schreef delorean7 het volgende:
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: de enige echte surround is DTS/DD 5.1.
Wie versta jij onder 'we' ?
DP I en II zijn beide een soort nep-surround waarbij de kanalen niet discreet zijn.
DPL I is toch echt gewoon 4 kanaals surround. Dan wel niet discreet, maar het heeft toch echt 4 kanalen en is daarmee gewoon echt surround.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 14:21
Dolby Pro Logic 2 is een must als je veel DVDs (of videos) hebt met Dolby Surround geluidssporen, muziek klinkt vaak niet echt lekker ermee (positieve uitzonderingen vind ik filmmuziek (soundtracks dus) en bijvoorbeeld Enya).

Maar met DVDs als Buffy the Vampire Slayer of X-files is DPL2 een veel betere oplossing als gewoon DPL.

Wachten erop? Tsja, waarom zou je wachten? Ik heb al bijna een half jaar een Denon AVR-3802 staan met DPL2.

Verwijderd

ik zou niet wachten op een jvc !

JVC staat niet echt hoog aangeschreven qua versterkers.

Voor dezelfde prijs van een JVC , kan je al een Pioneer of Denon endergelijke kopen.

vb : denon avr1802 5*80W DD , DTS , 24/96bit , DPL2 en de prijs is +/- 600euro

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 02 mei 2002 21:49 schreef Anthrax het volgende:
ik zou niet wachten op een jvc !

JVC staat niet echt hoog aangeschreven qua versterkers.

Voor dezelfde prijs van een JVC , kan je al een Pioneer of Denon endergelijke kopen.

vb : denon avr1802 5*80W DD , DTS , 24/96bit , DPL2 en de prijs is +/- 600euro
Idd, ook dat nog :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• delorean7

delorean7

*grins* 'we' zijn diegenen die de standaard van DP2 en DD 5.1 naast elkaar leggen en daar zien dat DP2 een stereo signaal is met 2 discrete kanalen en DTS/DD 5.1 een signaal met 5 discrete (afzonderlijke) signalen.

Ergo: we zijn helemaal op de hoogte (pluspuntje: jij nu ook >:) )

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:11 schreef delorean7 het volgende:
*grins* 'we' zijn diegenen die de standaard van DP2 en DD 5.1 naast elkaar leggen en daar zien dat DP2 een stereo signaal is met 2 discrete kanalen en DTS/DD 5.1 een signaal met 5 discrete (afzonderlijke) signalen.

Dat DTS 5 afzonderlijke kanalen heeft wist ik (heb ik zelf ook), maar Dolby Digital 5.1 heeft die toch niet.. of wel? :? :?

Ik dacht dat links voor met rechts achter en rechts voor met links achter gekoppeld waren en dat dat dus geen 5 afzonderlijke kanalen waren. Bij DTS is elk speakergeluid anders.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 02 mei 2002 23:18 schreef JDC het volgende:

[..]

Dat DTS 5 afzonderlijke kanalen heeft wist ik (heb ik zelf ook), maar Dolby Digital 5.1 heeft die toch niet.. of wel? :? :?

Ik dacht dat links voor met rechts achter en rechts voor met links achter gekoppeld waren en dat dat dus geen 5 afzonderlijke kanalen waren. Bij DTS is elk speakergeluid anders.
Sterker nog het is 5 discrete kanalen + 1 (5.1 duh :P ) subwoofer kanaal dus...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 02 mei 2002 23:11 schreef delorean7 het volgende:
Ja, maar omdat het niet discreet is noem jij het maar 'nep surround' ? Das je reinste bullshit.
Gelieve dit soort opmerkingen voor je te houden.

Ecodan warmtepomp

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

ik heb al vanalles gehoord maar er kan toch echt niets tippen aan DTS DD 5.1

het is gewoon echt! er bestaat ook zoiets al 7.1 maar hoe dat werkt :?

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:39 schreef Pindkaas het volgende:

2 extra speakers voor de voorspeakers

• delorean7

delorean7

Op donderdag 02 mei 2002 23:37 schreef JT het volgende:

[..]

Ja, maar omdat het niet discreet is noem jij het maar 'nep surround' ? Das je reinste bullshit.
[..]

Gelieve dit soort opmerkingen voor je te houden.
Nja, feit wil dat er volgens een bepaald algorithme wordt uitgerekend wat Achter L/R, Center, e.d. moet komen... een standaard bewerking dus. Hiermee bedoel ik dus nep in de zin van kunstmatig, en dat is precies wat het is.

En welke opmerkingen ik voor me hou bepaal ik doorgaans echt zelf... d'r was echt niets lulligs mee bedoeld in ieder geval.

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 23:39 schreef Pindkaas het volgende:

hetzelfde als 5.1 , maar momenteel is er zeeeeeeeeeeer weinig dvdfilms met deze codering!
Wachten is de boodschap !
Wachten tot de prijzen van 7kanaalversterkers zakken , en wachten op aanbod van 7.1 films

7.1 systemen hebben 2extra speakers achteraan !

Dus 3 vooraan ( links -middden - rechts)
2 zijkanalen (links - rechts)
2 achterkanalen (links-rechts)
1subwoofer

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 02 mei 2002 23:49 schreef delorean7 het volgende:

[..]

Nja, feit wil dat er volgens een bepaald algorithme wordt uitgerekend wat Achter L/R, Center, e.d. moet komen... een standaard bewerking dus. Hiermee bedoel ik dus nep in de zin van kunstmatig, en dat is precies wat het is.
Ja, maar een DD signaal word ook gedecodeerd, zij het op een andere manier, maar tis ook een handeling. Dit maakt het ook kunstmatig dan.
En welke opmerkingen ik voor me hou bepaal ik doorgaans echt zelf...
Je kan zo wel doorgaan maar dan merk je het vanzelf wel.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 00:41 schreef Anthrax het volgende:

[..]

hetzelfde als 5.1 , maar momenteel is er zeeeeeeeeeeer weinig dvdfilms met deze codering!
Wachten is de boodschap !
Wachten tot de prijzen van 7kanaalversterkers zakken , en wachten op aanbod van 7.1 films

7.1 systemen hebben 2extra speakers achteraan !

Dus 3 vooraan ( links -middden - rechts)
2 zijkanalen (links - rechts)
2 achterkanalen (links-rechts)
1subwoofer
Ja daar heb ik ff een vraag over.
Ik heb een receiver ( Sony, STR-DB870 QS ), en volgens het boekje kan ik ook nog 2 midden-achter speakers aansluiten, maar ik heb geen 7.1, maar 6.1. :?

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
2exit: bedankt voor je link, het is gelukt.

En ik zou het op DTS/5.1 houden.
Zal trouwens ook nog wel goedkoper zijn, is dus een extra voordeel om hiervoor te kiezen.

• delorean7

delorean7

Op vrijdag 03 mei 2002 00:42 schreef JT het volgende:

[..]
Ja, maar een DD signaal word ook gedecodeerd, zij het op een andere manier, maar tis ook een handeling. Dit maakt het ook kunstmatig dan.
[..]
Maar dat signaal blijft wel afgeschermd voor alle kanalen, right? Dus in mijn ogen geen kunstmatige maar 'echt' surround.

Just my 2 cents.

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:45
Ik zou voor de nieuwe yamaha 630 gaan. Is ongeveer identiek aan de 620, maar heeft nu ook DPII.

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

jezzzuss JT hou eens effen op met zeuren zeg!

Dolby Prologic = Stereo Signaal (2 kanalen dus) waar met een algoritme het achterkanaal en het center kanaal in verwerkt zitten. Dit signaal moet ook door normale (stereo ) versterkers begrepen kunnen worden. Een cd is 150kbps als ik me niet vergis.

Dolby digital 5.1 = 6 kanalen (2voor, center, 2 achter en woofer) digitaal gescheiden. 384 kbps tot 448 kbps

Dts is ook digitaal, alleen 1,5mbps

Als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid data die per kanaal beschikbaar is kun je het verschil al goed zien, en dan heb ik het nog niet eens over de fouten die optreden bij het omzetten van het stereo in het surround signaal. Wat iedereen hier met nepsurround bedoelt is gewoon het verschil tussen meerdere discrete signalen of het uitfilteren van die signalen uit een stereo signaal.

Laten we lekker link gaan doen...

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 03 mei 2002 10:49 schreef PM het volgende:
Waar bemoei jij je mee :{
Dolby Prologic = Stereo Signaal (2 kanalen dus) waar met een algoritme het achterkanaal en het center kanaal in verwerkt zitten. Dit signaal moet ook door normale (stereo ) versterkers begrepen kunnen worden. Een cd is 150kbps als ik me niet vergis.
DPL is 4 kanaals. Links, rechts voor, center en rear.

Ecodan warmtepomp

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op vrijdag 03 mei 2002 11:07 schreef JT het volgende:
DPL is 4 kanaals. Links, rechts voor, center en rear.
DPL is niet 4 kanaals. Het is gewoon 2 kanaals. Uit die 2 kanalen worden er nog 2 gemaakt volgens een vast algorithme...

Het center-kanaal wordt gefabriceerd uit de signalen die exact hetzelfde zijn tussen links en rechts.

Het rear-kanaal wordt gefabriceerd uit de signalen die juist niet in beide voorkomen.

Door hier een beetje handig mee om te springen, krijg je idd surround-effecten. Maar lang niet zulke effecten als bij dts of dd5.1... Het blijft in beginsel een 2-kanaals geluid wat een beetje opgepept wordt. Maar meer dan die 2 kanalen kun je aan data toch niet krijgen. Het is niet voor niets dat het rear-kanaal bij dpl maar een heel erg beperkt frequentiebereik heeft. dts en dd5.1 hebben daarentegen 5 volle bereiken. Dat scheelt toch echt wel heel erg veel. Bij gladiator op een dts systeem hoor je de pijlen van links-achter naar rechts-voor schieten... Dat krijg je NOOIT voor mekaar met dpl...

Dpl is gewoon een leuke gadget, maar zeker niet te zien als volwaardige tegenhanger van dts of dd5.1.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Nou is het mij nog steeds niet duidelijk wat het verschil is tussen 6.1 en 7.1

is dat nou dat 6.1 = 2x front center left/right sur en mid sur . sub

en dat je met 7.1 beide achter kanalen ook nog discreet zijn...??

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 12:44 schreef Pauluz het volgende:
Nou is het mij nog steeds niet duidelijk wat het verschil is tussen 6.1 en 7.1

is dat nou dat 6.1 = 2x front center left/right sur en mid sur . sub

en dat je met 7.1 beide achter kanalen ook nog discreet zijn...??
Het zijn 2 heel verschillende formaten...
bij 5.1 heb je:
left center right
rear-l rear-r
en de subwoofer, maar omdat die bij alles voorkomt, laat ik die weg.
bij 6.1 heb je:
left center right
rear-l rear-c rear-r

bij 7.1 heb je:
left center right
front-l front-r

rear-l rear-c

6.1 geeft je dus een extra kanaal achter, terwijl 7.1 je 2 (eigenlijk effect-)kanalen voor geeft... Wel allemaal discrete kanalen..

Verwijderd

Dus kan ik daar het best op wachten als ik een nieuwe reciever wil kopen.. betekent dit trouwens ook dat je dan een nieuwere dvd speler moet kopen die dan de 8 kanalen kan lezen ?

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 12:50 schreef Pauluz het volgende:
Dus kan ik daar het best op wachten als ik een nieuwe reciever wil kopen.. betekent dit trouwens ook dat je dan een nieuwere dvd speler moet kopen die dan de 8 kanalen kan lezen ?
Oei... dat durf ik niet te zeggen... Zelf heb ik een 5.1 versterker met de playstation 2...

Voor zover ik gezien heb waren de films altijd 5.1... Zit wel verschil tussen gewoon Dolby Digital en DTS geluid... Maar dat kunnen beide apparaten aan...

Misschien dat iemand anders hier meer ervaring mee heeft...

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05

joker1977

Tweakert

Dolby digital 5.1 = 6 kanalen (2voor, center, 2 achter en woofer) digitaal gescheiden. 384 kbps tot 448 kbps

Als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid data die per kanaal beschikbaar is kun je het verschil al goed zien, en dan heb ik het nog niet eens over de fouten die optreden bij het omzetten van het stereo in het surround signaal. Wat iedereen hier met nepsurround bedoelt is gewoon het verschil tussen meerdere discrete signalen of het uitfilteren van die signalen uit een stereo signaal.
CD 150 kbit? Dan vergis je je lelijk: CD is 44100 Hz bij 16bit voor 2 kanalen. You do the math :)

Dan zul je ook meteen zien dat Dolby Digital 5.1 in principe ongeschikt is om muziek in te coderen.

Het is trouwens grappig om te zien hoe een aantal mensen meningen tot feiten bombarderen in deze thread...

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

ik zeg niet dat een cd 150 kbit is, ik zeg dat het audiospoor op een cd 150kbps is, dat is wat anders.

Ik heb in mijn bericht puur en alleen de "bandbreedte" die beschikbaar is voor het geluid met elkaar vergeleken en hoeveel sporen daarin verwerkt zitten.

de bitrates van een cd, dvd (dolby 5.1 en dts) zijn bij mijn weten gewoon feiten en dus geen meningen die tot feiten gebombardeerd zijn.

>>

nu volgt een mening van mij

>>

ik denk dat je 6.1 of 7.1 ook wel in een huidige dvd speler af kan spelen, de dvd speler leest toch gewoon een digitaal signaal en spuugt dat naar je reciever? Het ligt aan je reciever of die dat signaal kan decoderen.

Laten we lekker link gaan doen...

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 03 mei 2002 11:16 schreef Banzi het volgende:

[..]

DPL is niet 4 kanaals. Het is gewoon 2 kanaals. Uit die 2 kanalen worden er nog 2 gemaakt volgens een vast algorithme...

Het center-kanaal wordt gefabriceerd uit de signalen die exact hetzelfde zijn tussen links en rechts.

Het rear-kanaal wordt gefabriceerd uit de signalen die juist niet in beide voorkomen.

Door hier een beetje handig mee om te springen, krijg je idd surround-effecten. Maar lang niet zulke effecten als bij dts of dd5.1... Het blijft in beginsel een 2-kanaals geluid wat een beetje opgepept wordt. Maar meer dan die 2 kanalen kun je aan data toch niet krijgen. Het is niet voor niets dat het rear-kanaal bij dpl maar een heel erg beperkt frequentiebereik heeft. dts en dd5.1 hebben daarentegen 5 volle bereiken. Dat scheelt toch echt wel heel erg veel. Bij gladiator op een dts systeem hoor je de pijlen van links-achter naar rechts-voor schieten... Dat krijg je NOOIT voor mekaar met dpl...

Dpl is gewoon een leuke gadget, maar zeker niet te zien als volwaardige tegenhanger van dts of dd5.1.
Nee. Je hebt ook geen rear of center. Dat bestaat helemaal niet in de wereld van DPL. Wel dus. En dat is niet zomaar, dat zijn kanalen die expres zo zijn ingecodeerd. De bron is 2 kanaals ja, maar wat erin zit is 4 kanaals.

En tuurlijk weet ik dat DD vele malen beter is dan DPL en DTS ook weer beter dan DD, maar het ging mij er alleen om dat DPL 'nep' surround werd genoemd.

Ecodan warmtepomp

• Banzi
Op vrijdag 03 mei 2002 14:34 schreef JT het volgende:
Nee. Je hebt ook geen rear of center. Dat bestaat helemaal niet in de wereld van DPL. Wel dus. En dat is niet zomaar, dat zijn kanalen die expres zo zijn ingecodeerd. De bron is 2 kanaals ja, maar wat erin zit is 4 kanaals.

En tuurlijk weet ik dat DD vele malen beter is dan DPL en DTS ook weer beter dan DD, maar het ging mij er alleen om dat DPL 'nep' surround werd genoemd.
Het is ook een soort van 'nep' surround... Er zit helemaal niets aan 4-kanalen in 2 kanalen ingecodeerd... DPL blijft net als gewoon stereo 2 kanalen. Meer data kan je er niet in proppen...
Met deze limitatie is DPL tot stand gekomen... Om toch met beperkte middelen een soort van surround te creeren...
Wat jij 4 kanalen noemt, begrijp ik als 4 volwaardige kanalen. Maar dat is helemaal niet zo. Center en rear hebben maar een zeer beperkt frequentiebereik. Vooral bedoeld om spraak van meerdere kanten te laten komen...
Maar de audio-info blijft maar uit 2 kanalen komen...

Ik wil jou niet flamen ofzo, maar ik denk dat je beter nog een keer op google kunt gaan zoeken naar de beginselen van dpl... Dan weet je waar ik het over heb.

DPL kan je nooit als een volwaardig surround-systeem zien. Dit komt doordat geluid wat naar de rear en center speakers gaan, ook nog steeds uit de front-speakers komen... Hiermee kan je wel een ruimtelijk effect creeren, maar het zal niet in de buurt komen van volwaardige 4 kanalen...

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 03 mei 2002 14:41 schreef Banzi het volgende:

[..]

Het is ook een soort van 'nep' surround... Er zit helemaal niets aan 4-kanalen in 2 kanalen ingecodeerd... DPL blijft net als gewoon stereo 2 kanalen. Meer data kan je er niet in proppen...
Met deze limitatie is DPL tot stand gekomen... Om toch met beperkte middelen een soort van surround te creeren...
Wat jij 4 kanalen noemt, begrijp ik als 4 volwaardige kanalen. Maar dat is helemaal niet zo. Center en rear hebben maar een zeer beperkt frequentiebereik. Vooral bedoeld om spraak van meerdere kanten te laten komen...

Ik wil jou niet flamen ofzo, maar ik denk dat je beter nog een keer op google kunt gaan zoeken naar de beginselen van dpl... Dan weet je waar ik het over heb.

DPL kan je nooit als een volwaardig surround-systeem zien. Dit komt doordat geluid wat naar de rear en center speakers gaan, ook nog steeds uit de front-speakers komen... Hiermee kan je wel een ruimtelijk effect creeren, maar het zal niet in de buurt komen van volwaardige 4 kanalen...
Je snapt niet waar ik naartoe wil. Je hebt uiteindelijk 4 kanalen. Dan wel niet volwaardig, maar ze zijn er uiteindelijk wel. Het geluid is ook gemaakt voor 4 kanalen. Dus is het gewoon echt surround en geen nep surround. Ik noem het nep als iets surround gaat maken uit iets wat totaal geen surround informatie heeft. Dat hebben DPL films wel. En ik weet heel goed hoe DPL werkt, hang hier ook al lang rond, en ik snap jouw punt ook wel, maar jij snapt de mijne niet.

Ecodan warmtepomp

• menn0
  • Laatst online: 13-08 13:04
hmm uiteindelijk zijn ze er zelfs nog niet eens alleen wat volume verschillen. Echter ze worden er wel degelijk ingecodeert, dat is waar. Dat vergeten veel mensen.
Ook proberen veel mensen van een gewoon stereo kanaal een pro logic effect te krijgen, en zeggen dan vaak shit dat is whack. Maar je moet dus Dolby Sourround Encoded spul gebruiken ik heb hele vette pro-logic samples die menig hier zal verbazen.
met jouw theorie dat ze er uiteindelijk wel zijn kan ik prologic zelfs 5.1 kunnen nomen. LF RF C LR RR LCE (sub)
Ik snap wel dat de discussie nu een beetje flauw gaat worden maar zeggen dat Pro Logic 4 channels is, is zeg maar "not done". Trouwens TMH 10.2 bestaat ook hehe voor de fans. En Logic 7 kan ook leuke truukjes met Dolby Sourround encoded materiaal.

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 03 mei 2002 20:33 schreef menn0 het volgende:
hmm uiteindelijk zijn ze er zelfs nog niet eens alleen wat volume verschillen. Echter ze worden er wel degelijk ingecodeert, dat is waar. Dat vergeten veel mensen.
Precies, het zit er in gecodeerd :)
Ook proberen veel mensen van een gewoon stereo kanaal een pro logic effect te krijgen, en zeggen dan vaak shit dat is whack. Maar je moet dus Dolby Sourround Encoded spul gebruiken ik heb hele vette pro-logic samples die menig hier zal verbazen.
Ik weet het, kom hier maar is langs. dan zet ik wel is Top Gun op VHS op >:)
met jouw theorie dat ze er uiteindelijk wel zijn kan ik prologic zelfs 5.1 kunnen nomen. LF RF C LR RR LCE (sub)
Nou, nee. RR en LR geven precies hetzelfde weer, is 1 kanaal dus. En sub is gewoon een kanaal dat uit het geluid word gehaald.
Ik snap wel dat de discussie nu een beetje flauw gaat worden maar zeggen dat Pro Logic 4 channels is, is zeg maar "not done".
Wat bedoel je hiermee ?
Trouwens TMH 10.2 bestaat ook hehe voor de fans. En Logic 7 kan ook leuke truukjes met Dolby Sourround encoded materiaal.
Logic 7 zuigt, ik moet minimaal TMH10.2 hebben *D :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 12:50 schreef Pauluz het volgende:
nee , een dvd heeft een digitale uitgang , de reciever splitst alles op.
tuurlijk zijn er dvd's met decoder onboard , maar dit wordt in combinatie met een dd/dts reciever niet gebruikt

• menn0
  • Laatst online: 13-08 13:04
RR en LR sloeg uiteraard op Dolby Pro-Logic II
dat begreep jij vast ook wel *D

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Geez, ik heb nog nooit een topic gezien met zoveel misvattingen. Ik moet toch echt ff wat reacties naar buiten gooien want van wat hier gezegd wordt klopt bijna geen reet :{

Het DTS signaal (DTS cd only, dvd is weer anders) is te vergelijken met het gewone stereo CD signaal, beide 1411kbps. Daarom is het ook zo leuk dat een cd speler het DTS signaal via de digi out kan doorgeven.
Op vrijdag 03 mei 2002 12:47 schreef Banzi het volgende:

[..]

Het zijn 2 heel verschillende formaten...
bij 5.1 heb je:
left center right
rear-l rear-r
en de subwoofer, maar omdat die bij alles voorkomt, laat ik die weg.
bij 6.1 heb je:
left center right
rear-l rear-c rear-r

bij 7.1 heb je:
left center right
front-l front-r

rear-l rear-c

6.1 geeft je dus een extra kanaal achter, terwijl 7.1 je 2 (eigenlijk effect-)kanalen voor geeft... Wel allemaal discrete kanalen..
Da's een vertekend beeld, waarschijnlijk is het boekje van Yamaha hier de oorzaak van :+. Er bestaat zoiets als SDDS van Sony. Dit is 5.1 met als extra twee front effect kanalen met een beperkt frequentiebereik. Dit is een vorm van 7.1. Dan is er nog THX-EX. Deze maakt gebruik van een 6.1 kanaal van Dolby welke een extra rear achter je heeft. THX tovert hier d.m.v. decorrelatie en andere trucage twee verschillend klinkende signalen van. Om maar even de woorden van delorean7 te gebruiken kun je dit een soort van 'nep 7.1' noemen. Het is namelijk 6.1 met wat dsp effecten. Dan is er ook nog eens Yamaha welke ook gebruik maakt van twee extra front effect kanalen welke er zover ik weet door wat dsp effecten eruit worden gepoept. Er is dan dus geen sprake van een 7.1 bron.
Maar over het algemeen wanneer er gesproken wordt over 7.1, heeft men het over twee extra rearkanalen waar het EX of ES signaal naar wordt doorgestuurd (al dan niet gepaard met THX-EX).
Op vrijdag 03 mei 2002 14:41 schreef Banzi het volgende:

Dit is juist de denkfout. DLP is _juist_ 4 kanalen in 2 signalen gecodeerd. De audio wordt meerkanaals afgemixt, dus ook met geluid van achteren. Om even 5.1 als voorbeeld te nemen: de twee rearkanalen worden samengevoegd tot één rearkanaal. Links en rechts blijft links en rechts. De center wordt netjes naar beide gestuurd. Het rearkanaal wat nu één is, wordt ook én naar links én naar rechts gestuurd. Echter zijn deze 180graden ten opzichte van elkaar gedraait. Waar de conus van een speaker bij links naar voren komt gaat ie bij rechts juist naar achteren. Dit is de codering. Heb je geen pro-logic decoder, dan hoor je deze gecodeerde geluiden dus gewoon uit de voorste speakers komen (door de fasedraaiing klinkt het iets 'vreemder'). Echter dus een pro-logic decoder herkent deze fasedraaiing, haalt deze eruit en stuurt het naar de achterspeakers. Voor de center wordt het mono signaal van links+rechts genomen, net zoals het er in werd verdeeld, maar dan 3dB naar beneden gebracht.
Net als Dolby Digital is ook Dolby Pro-Logic gecodeerd. Echter de eerste in een digitaal signaal waardoor er 6 kanalen in passen en volledig gescheiden kunnen blijven. De tweede is gecodeerd in een hoorbaar signaal waardoor het geen discreet kanaal blijft en het decoderen niet altijd vlekkeloos gaat.

Overigens meerdere kanalen in één signaal zetten is niet nieuw. Het is al vaker gedaan om extra surround kanalen kwijt te kunnen. Namelijk op de oude magnetische strips op de 70mm films. Hier ging het echter gepaard met het LFE kanaal waaraan de surrounds werden toegevoegd. Deze hadden een frequentiebereik vanaf ca 200Hz en de LFE tot ca 100Hz. Een simpel scheidingsfilter kon zo twee kanalen uit één signaal halen.
Dat is natuurlijk onzin. Het geluid dat naar de rears gaat komt dan dus niet meer uit de fronts. Hetzelfde geldt voor de center. Het geluid wordt niet gekopieerd maar gefilterd.
Je haalt kanaal en signaal een beetje door elkaar. Daarnaast is de rear ook zeker niet bedoeld om spraak uit te laten komen, maar voor effecten en sfeergeluiden. Het zijn dus 4 kanalen gecodeerd in 2 signalen (links en rechts).
Op vrijdag 03 mei 2002 11:16 schreef Banzi het volgende:

Het is ook geen tegenhanger, zo is het ook nooit bedoeld. En sterker nog, het is ook geen voorganger. Het is eigenlijk gewoon dolby stereo (sr) naar de huiskamer gebracht. 4-6 kanaals geluid heeft er altijd naast bestaan, ook zelfs (ver) daarvoor al.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• delorean7

delorean7

Op vrijdag 03 mei 2002 23:36 schreef ShittyOldMan het volgende:

Net als Dolby Digital is ook Dolby Pro-Logic gecodeerd. Echter de eerste in een digitaal signaal waardoor er 6 kanalen in passen en volledig gescheiden kunnen blijven. De tweede is gecodeerd in een hoorbaar signaal waardoor het geen discreet kanaal blijft en het decoderen

->>>niet altijd vlekkeloos gaat.<<<-
Hence mijn opmerking over 'nep surround', een sportauto die bijna een ferrari is noem ik ook geen ferrari maar een nep-ferrari. Ik ben helemaal digitaal uitgerust en in mijn fanatiek digitaal gerichte ogen is daarom DPL een nep-surround standaard.

Dat andere mensen (JT ;) ) dat anders zien is niet meer dan logisch aangezien DPL idd WEL een surround effect heeft, maar dit alleen lang niet zo cool is als DD5.1/DTS

No biggie, no hard feelings... JT leef blijer en leef langer.

Misschien kunnen we de discussie nu verbreden naar DPL I vs. DPL II? Ik begreep dat DPL II '70% beter surround' geeft (however de hell je dat ook kan stellen op die manier). JT verhelder ons donkere bestaan met een uitleg!!

• JvS
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 03 mei 2002 23:55 schreef delorean7 het volgende:

[..]

Hence mijn opmerking over 'nep surround', een sportauto die bijna een ferrari is noem ik ook geen ferrari maar een nep-ferrari. Ik ben helemaal digitaal uitgerust en in mijn fanatiek digitaal gerichte ogen is daarom DPL een nep-surround standaard.
:{. Je moet dus ook een creative DTT-2000 hebben in plaats van een veel betere logitech Z540 omdat die eerste digitaal is, en die tweede dus eigenlijk maar nepspeakers zijn? :?.

Dolby prologic is alles behalve een nep surround, shittyoldman verbeterde je helemaal correct. Dat het inderdaad niet discreet, 6 kanaals en full range is klopt. En dat sommige decoders weleens een minder strakke scheiding maakt klopt ook, en dat een analoog spoor beschadigd raken kan, waardoor de DPL wat minder strak is, klopt ook. Maar dan is het geen nep-surround hoor! Het is gewoon een _volwaardig_ 4 kanaals surround... Alleen een kanaal is mono en lichtelijk beperkt en staat niet als discreet op de band...

Of is stereo uit een platenspeler ook eigenlijk maar "nep=stereo"? :?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• delorean7

delorean7

Ow daaraan toevoegend dat voor mij deze discussie dus niet zo boeiend is aangezien ik ofwel compleet en in mijn ogen 'volledige' surround wil (DD/DTS) of anders kan het me gestolen worden en wacht ik ofwel tot er een DD versie beschikbaar komt, ofwel ik het doe met DPL I.

Daarbij is bijna alles toch wel in DD/DTS te krijgen...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 04 mei 2002 00:02 schreef delorean7 het volgende:

Daarbij is bijna alles toch wel in DD/DTS te krijgen...
Behalve alles wat op TV wordt uitgezonden :)

hier 101 posts over DPL-II :)
[topic=342963/1/100]

• delorean7

delorean7

Op zaterdag 04 mei 2002 00:01 schreef JvS het volgende:

[..]

:{. Je moet dus ook een creative DTT-2000 hebben in plaats van een veel betere logitech Z540 omdat die eerste digitaal is, en die tweede dus eigenlijk maar nepspeakers zijn? :?.

Het is gewoon een _volwaardig_ 4 kanaals surround... Alleen een kanaal is mono en lichtelijk beperkt en staat niet als discreet op de band...
Op het eerste 'ja' en daarom kocht ik die Mirage Fxr-7 en HK 3000 remember ;)

En in de categorie meer zinnige opmerkingen ga ik nog een poging wagen: ik WEET dat DPL volwaardig surround kan voortbrengen (en dat in de regel ook doet), maar het feit dat dit niet 100% betrouwbaar is doet voor mij veel af aan de waarde ervan (ik ben een mierenneuker... sue me).
Om maar weer eens een slechte analoog naar voren te brengen: mijn sportauto is net een ferrari, maar dan wel bergje af, wind mee en op veel te veel toeren.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 04 mei 2002 00:07 schreef delorean7 het volgende:

[..]

(ik ben een mierenneuker... sue me).
Om maar weer eens een slechte analoog naar voren te brengen: mijn sportauto is net een ferrari, maar dan wel bergje af, wind mee en op veel te veel toeren.
Wat je vindt, staat je vrij om te vinden, maar als je je (eigenaardige) mening op een forum als feit presenteer word ik iets minder enthousiast. :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op vrijdag 03 mei 2002 23:55 schreef delorean7 het volgende:

Dat andere mensen (JT ;) ) dat anders zien is niet meer dan logisch aangezien DPL idd WEL een surround effect heeft, maar dit alleen lang niet zo cool is als DD5.1/DTS
Je woordkeuze is dan wat fout, nep-surround doet namelijk meer suggereren alsof je denkt dat de bron geen surround kanaal bevat. Maargoed, daar zijn we wel over uit, mijn reacties waren dan ook meer richting banzi en in z'n algemeenheid. Non-discreet surround zou beter zijn, maargoed, het is duidelijk nu van beide kanten.
No biggie, no hard feelings... JT leef blijer en leef langer.

Misschien kunnen we de discussie nu verbreden naar DPL I vs. DPL II? Ik begreep dat DPL II '70% beter surround' geeft (however de hell je dat ook kan stellen op die manier). JT verhelder ons donkere bestaan met een uitleg!!
Maar die bijna flames richting JT zijn nou niet echt nodig moet ik zeggen :(

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Op donderdag 02 mei 2002 21:49 schreef Anthrax het volgende:
denon avr1802; de prijs is +/- 600euro
400 euro bedoel je.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• delorean7

delorean7

Op zaterdag 04 mei 2002 00:19 schreef ShittyOldMan het volgende:

Maar die bijna flames richting JT zijn nou niet echt nodig moet ik zeggen :(
Voor een ShittyOldman heb je wel vaak gelijk zeg.

Het punt was dat ik zijn eerste reactie wel heel erg negatief vond en daarom de misschien nodeloze opmerking richting hem, live and let live, blijheid voor allen: die insteek.

• delorean7

delorean7

Op zaterdag 04 mei 2002 00:14 schreef JvS het volgende:

[..]

Wat je vindt, staat je vrij om te vinden, maar als je je (eigenaardige) mening op een forum als feit presenteer word ik iets minder enthousiast. :)
Das grootmoedig van je. Ik ben en blijf wat dat betreft het slachtoffer van de digitalizering ben ik bang... Alles wat dat niet is is bij voorbaat bij mij nep of slecht totdat het tegendeel bewezen wordt (sex bijvoorbeeld is een goed voorbeeld dat bewezen beter is dan zijn evt. digitale tegenhanger 8-) )

Ik was me er trouwens niet heel erg van bewust dat ik meningen voor feiten uitgaf. Mja daarom ben jij ook de mod en ik de lowly user.

Peace.
Pagina: 1