Toon posts:

A7V333 Probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb al mijn nieuwe spullen gekregen en ik zit nu met het volgende.

XP 2100+ er in gezet met een alpha pal 8045, maar hij weigert maar op te starten. Ik hoor aleen maar cpu failed nog wat test. Dus ik heb er een duron 1,2 ingezet en die werkt wel. Betekent dit dat mijn xp 2100+ terug gestuurd kan worden? Of doe ik wat fout?

Draai nu met mijn duron, maar ik wil dus nu mijn 2x 80gb ibm in raid 0 laten draaien. Nu bleek het dat mijn 2de ibm disk verkeerd stond (Dus niet op master) en hij had dus ipv van 80gb 32gb genomen. Dus klopt mijn raid setup niet meer (heb ik laten maken met de auto optie). Dus nu wil ik die setup wissen om vervolgens hem opnieuw te maken. Maar het is niet mogelijk om hem te wissen:(. Er staat wel een optie van delete array, maar hij reageert niet als ik op delete druk :(.

Kan ik de raid bios op een manier resetten? En nu heb ik ergens anders gelezen dat de auto setup zoiezo niet werkt, dus kan ik dan het beste handmatig doen?

Graag wat hulp.

Verwijderd

Kijk even op de Asus website, meende dat het probleem van deleten van raid array vanaf bios 1005?? opgelost is.
Overigens is dit probleem hier ook eerder voorbij gekomen, dus gebruik even de search.
Met biosdeafaultsettings zou de XP 2100 toch moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik krijg geen beeld? Dus hoe moet ik flashen? En bios defaults? Cmos reseten? Ik denk dat de proc gewoon Dead on Arival is omdat de duron het wel doet?

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 10:14 schreef [Elite]Hippie het volgende:
Maar ik krijg geen beeld? Dus hoe moet ik flashen? En bios defaults? Cmos reseten? Ik denk dat de proc gewoon Dead on Arival is omdat de duron het wel doet?
ook geen beeld met die duron? als je wel beeld heb, ff windows (of iets anders) installeren (hoeft niet per se in een raid-config, mag ook gewoon :)), dan flashen, en vervolgens helemaal vooraan weer beginnen.

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 10:17 schreef daan123 het volgende:

[..]

ook geen beeld met die duron? als je wel beeld heb, ff windows (of iets anders) installeren (hoeft niet per se in een raid-config, mag ook gewoon :)), dan flashen, en vervolgens helemaal vooraan weer beginnen.
Iets beter lezen, hij zegt dat ie met die Duron wel doet.

Verwijderd

Met de duron draait je systeem, dus kun je (zonodig)toch je bios flashen.
Dan zou tenminste het raidarray delete probleem opgelost kunnen worden.
Blijft natuurlijk het XP 2100 probleem; zit me suf te denken wat dat kan zijn.
Trekt de voeding het wel?

Verwijderd

Topicstarter
Flashen in windows is toch een slecht idee?

Moet ik hem dan gewoon naar de nieuwste bios flashen? Dus booten naar dos?

Ik heb een antec 340watt voeding..

Ik heb de XP 2100+ van alle kanten bekeken geen krasje of plekje te zien.

Krijg aleen maar System failed cpu test te horen :(.

Toch maar terug sturen?

Verwijderd

Gewoon onder dos toch, met aflash.exe.
Nieuwste bios 1006 (final) er op zetten.
Die Antec zou het moeten kunnen doen.

Verwijderd

Ik denk dat je CPU gewoon kapot is :'(

Verwijderd

Vraagje, draait de duron op fsb 100?
Dan zou de fsb naar 133 gezet moeten worden voor de XP 2100

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Zet je mobo eens met jumpers op FSB133 en de multiplier op de juiste hoogte. Misschien doet ie het dan wel.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een hoopwerk om die kl*te alpha pal 8045 er steeds op en af te halen :P.

Hij staat op jumperless, hij zou het toch gewoon moeten doen?

En op 100mhz zou de xp 2100+ toch ook moeten werken?

Andere ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tot nu toe aleen met jumper free gewerkt. Ik heb nu de jumperfree setting uit gezet, wat moet ik nog meer veranderen voor mijn XP 2100+?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideeen?

Ik heb het volgende geprobeerd :

Cmos reset
fsb op 133mhz en jumperfree uit
jumperfree mode
andere voeding

Dit alles zonder geheugen en videokaart

Ik hoor aleen maar System Failed CPU test.

Ik heb de cpu omgewisseld met een duron 1,2ghz en die werkt perfect :(.

Cpu brak? Of doe ik iets verkeerds? Geen montage fout, geen beschadiging of zwarte plekjes op de cpu te zien. Pootjes ook niet verbogen.

Help :)?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Bij de Av266-e zit een jumper om het mobo op Palomino te zetten. Mischien dat de av333 ook zo'n jumper heeft ?.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet zit dat er niet op, kan het ook niet in de manual vinden.

Verwijderd

ik heb hetzelfde bord maar een xp 1800.

Jumperless moet die het gewoon doen,je zou die proc eens moeten testen in een andere comp om te kijken of die het daar wel in doet.

Anders is die DOA.

edit. nee die jumper heeft die niet :)

Verwijderd

Topicstarter
De duron die ik er nu in heb zitten, is ook al kapot gegaan. Stukje afgebrokkeld :'(

Nou, denk niet dat de garantie dit dekt. Proc kostte gelukig maar 68 euro

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een nieuwe duron, maar hij weigert te werken in me jumperless a7v333.

als ik de power knop druk gebeurt er niks. Led op mobo brand wel.

Fannetjes gaan dus niet draaien. Ik heb er aleen geheugen, video en proc in zitten.

Pinnetjes van de kast zitten toch goed volgens het boekje.

Mobo kapot?

Heb de pwr atx switch connectortje op de ondersterij pinnen zitten en dan de 4de van rechts.

en mijn AMD XP 2100+ krijg ik pas volgende week terug want Perfect Systems is gesloten in de vakantie :'(

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Lullig nu je helemaal geen processoren meer hebt...

Ik raad je het volgende aan:
CMOS resetten, middels de jumpers 100MHZ fsb zetten (ook in geval van een Athlon), slechts EEN DIMM gebruiken en bij voorkeur een PCI-videokaart erin. Zorg dat je PC-speaker is aangeloten!!!
Daarna booten van flop en kijken & luisteren.

Vraagje: heb je toevallig van die EZ-update gebruik gemaakt om je BIOS te upgraden? Zo ja, dan heb je een probleem. Standaard wordt 'ie geleverd met 1003, en die heeft problemen met EZ-update (of EZ-flash, weet-ik-veel).

Heb zelf een A7V333 (XP1700+ en 2*256DDR) en die deed ook een beetje moeilijk in het begin. Kreeg e.e.a. op bovenstaande manier wel aan het lopen en ben daarna pas overgegaan op jumperless met wat 'agressievere' settings.

Success!!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 11:44 schreef The_Jester het volgende:
Lullig nu je helemaal geen processoren meer hebt...

Ik raad je het volgende aan:
CMOS resetten, middels de jumpers 100MHZ fsb zetten (ook in geval van een Athlon), slechts EEN DIMM gebruiken en bij voorkeur een PCI-videokaart erin. Zorg dat je PC-speaker is aangeloten!!!
Daarna booten van flop en kijken & luisteren.

Vraagje: heb je toevallig van die EZ-update gebruik gemaakt om je BIOS te upgraden? Zo ja, dan heb je een probleem. Standaard wordt 'ie geleverd met 1003, en die heeft problemen met EZ-update (of EZ-flash, weet-ik-veel).

Heb zelf een A7V333 (XP1700+ en 2*256DDR) en die deed ook een beetje moeilijk in het begin. Kreeg e.e.a. op bovenstaande manier wel aan het lopen en ben daarna pas overgegaan op jumperless met wat 'agressievere' settings.

Success!!
Dat dit mobo standaard met 1003 word geleverd is niet waar.
Het mobo wat ik een paar weken gekocht heb had 1005.
Ik zie dat hij alles geprobeerd heeft behalve een bios update naar de nieuwere 1006. Mocht het dan nog niet werken in de jumperless mode dan is je cpu gewoon defekt.
Ik zou er gewoon mee terug gaan.

Verwijderd

Lijkt me stug dat ook de tweede Duron stuk is.
En als je powerknop langer dan 4 sec ingedrukt houdt?

Verwijderd

Hello,

Nadat ik een flash had uitgevoerd had ik ook de CPU faillure fout..

CPU is gewoon goed.. maar omdat m'n bord met de versie 3 van het bios was uitgevoerd wou ik hem van versie 5 voorzien.. helaas werkte dit niet zoals het zou horen.

Bord is nu opgestuurd want een nieuwe bios erin doen heeft ook niet geholpen.
Wat er dus mee fout gaat is niet bekend zover ik weet maar ik heb het nu al te vaak gelezen dat ik een beetje spijt begin te krijgen van de aankoop..

Verwijderd

Topicstarter
Teneerste :

Dit is het hele verhaal :

Alles binnen gekregen, a7v333, en XP 2100+ , 2x 256mb Kingston pc2700 en alpha PAl 8045 + papst

Alles netjes en uiterst voorzichtig geinstaleerd. Start comp op krijg ik door me speakers te horen : System failed cpu test.

Dus waarschijnlijk heb ik een kapotte proc ontvangen (D.O.A=Dead on arival).

Heb daarna de proc van me neefje er in gezet (duron 1.2ghz) start netjes op. Geen problemen. Raid proberen te instaleren, blijkt het dat ik me array niet meer kan wissen dus ik moest gaan flashen.

Me neefje kwam zijn pc al weer ophalen dus ik moest alles er uit halen. Dus de Flash heb ik nog NIET gedaan. Toen ik de alpha pal er af haalde bleek het dat er een randje van de duron kapot was gegaan :r ik dus ontzettend balen. Snel naar Computer land gefietst. Nieuwe duron gehaald. Toen zijn comp in elkaar gezet. Deed het perfect.

Toen belde hij nogmaals op en hij kwam dus weer de volgende dag. Dus ik had nog wel even zijn proc/comp te leen.

Ik besloot eerst nog ff zonder jumperfree me XP 2100+ nog er ff in te zetten. En nee hoor die vrouw bleef maar blaten System failed cpu test. Andere kast geprobeerd, andere voeding het hielp maar niet.

Daarna heb ik WEER mijn neefjes duron er weer bij mij ingezet (de kapotte om toch ff zeker te weten dat die proc richting de prullenbak kon). Power knop aangedrukt, geen beeld, geen draaiende ventilators. ZUCHT :r

Dus het zit niet mee. Het probleem is dat ik de XP 2100+ bij Perfect Systems heb gehaald omdat ze bij informatique deze niet hadden. En die zaak is tot 4mei gesloten!!

En de rest van me onderdelen (mobo etc) bij informatique. Dus met de hele handel langs gaan kon dus niet.

Normaal zou ik er wel even heen rijden, maar het is hier ongeveer anderhalf uur vandaan. En daar hebben mijn ouders geen zin in :'(.

Dus ik verwacht nu het volgende :

AMD XP2100+ dead on arival

MOBO kapot gegaan om een of andere vage reden (geen beschadigingen of wat dan ook te zien) Heb de mobo ook nog ff zonder proc en geheugen en agp/pci kaarten gedraait om te kijken of ik de ventilatoren kon laten draaien. Werkte dus niet, aleen dat groene ledje bleef branden.

Wat een gedoe zeg! En ik heb net een lan aankomende zaterdag |:(.

Mensen dat is dus het nadeel van bestellen van een online winkel aan de andere kant van nederland :(.

Ik heb al rma aangevraagt bij perfect systems, maar wat ik me nu afvraag is die proc nou kapot of wou die gewoon niet werken? Ik kan hem niet testen, omdat ik daar voor geen mobo heb.

De mobo zal wel kapot zijn, dus daar ga ik dus terug mee naar informatique, neem dan maar gelijk mijn amd mee kijken of zij het aan de praat kunnen krijgen.

Verwijderd

Ik had exact hetzelfde probleem, en ben met het hele zwikkie teruggegaan naar Informatique (een uur rijden voor mij) en daar kwamen ze erachter dat mijn A7V333 defect was, en NIET de cpu.
Lees het verhaal in detail hier, en veel succes!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het gekke is dat de duron 1,2ghz er wel in werkte?

Nu niet meer want nu doet me mobo helemaal niks meer..

• Axeman412
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Kijk nog eens goed naar je jumpers, een kennis van me had hetzelfde probleem maar had de verkeerde jumper gezet dus niet de "jumper free" jumper op 2-3

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 13:40 schreef [Elite]Hippie het volgende:
...
Daarna heb ik WEER mijn neefjes duron er weer bij mij ingezet (de kapotte om toch ff zeker te weten dat die proc richting de prullenbak kon). Power knop aangedrukt, geen beeld, geen draaiende ventilators. ZUCHT :r
...
en heb je wel geprobeerd om die nieuwe duron (die je bij computerland had gekocht) ipv die afgebrokkelde er in te zetten? of lees ik nou verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Morgen ga ik naar informatique om iedergeval mijn mobo om te wisselen voor een nieuwe. Hij is zeker weten kapot, hij reageert niet meer, geeft dus geen stroom meer naar mijn fans en het ledje brand ook niet.

Toen het board wel werkte, werkte de duron 1,2 wel maar de xp 2100+ niet. 2100+ gaf geen beeld en je hoorde system failed cpu test.

Bij de duron startte hij netjes op.

Maar ik ga morgen met de hele handel naar informatique, laat ze gelijk ff me proc in de nieuwe (omgewisselde) a7v333 testen.

Aleen ze vragen er 45 euro voor! Dus eigenlijk haal ik liever aleen me nieuwe board op. Maar ik wil er verzekerd van zijn dat me xp 2100+ dead on arival is anders stuur ik die strax op naar perfect systems terwijl die wel werkt en dan kan ik weer gaan betalen omdat hij toch functioneerde.

Kan het zijn dat me xp 2100+ gewoon niet wou werken op me A7V333 en me duron wel?

Ik heb geen settings veranderd, geen jumpers verplaats. Alles stond dus op factory defaults (jumperfree dus).

Later heb ik wel ff jumperfree uit gezet, dipswitches op 133mhz en bios gereset. Toen maar weer terug gezet omdat hij daarmee ook niet werkte.

Zal me XP 2100+ gewoon echt dead on arival zijn? Of zal ik hem toch morgen even laten testen voor 45 euro (me systeem dus voledig in elkaar laten zetten)?

• Brakius
  • Laatst online: 20-08 13:31
Laat het morgen iets van je horen! Ben eigenlijk wel benieuwd.

Volgensmij was de bios 1003 van de AsusA7V eerder uit dan de Atlon XP 2100+. De 2100+ is ongeveer rond 1 maart uitgebracht en de bios 1004 twee weekjes later.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Tja het is erg kut voor je, en kut dat het 45 euro kost, maar ik denk dat ik dat er wel voor over zou hebben na zoveel gedonder.
Wel vragen of je even mee mag kijken natuurlijk.. ;)

AthlonXP's werken gewoon meteen op die Asus bordjes (de 266 en de 333) zonder dat je aan jumpers hoeft te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan zal me XP 2100+ wel kaduk zijn als me duron er wel op gewerkt heeft?

Verwijderd

Topicstarter
*Schop*

Zoals beloofd, een update :

Vandaag langs technische dienst van informatique geweest. Mobo en proc waren beide kapot. Heb nieuwe mobo gekregen, en een tijdelijke XP 2000+ gekocht. Deze gaat naar me broertjes pc als ik me XP 2100+ weer terug gestuurd krijg van perfect systems omdat die dead on arival was.

Alles werkt perfect, ze hebben de bios gelijk daar geflashed naar 1006 en alles netjes geinstaleerd kwa hardware.

Wat vraagjes, die eigenlijk niet hier thuis horen maar omdat de topic toch over de A7V333 gaat doe ik het maar even :

Ik heb nu de volgende configuratie : Plextor, Asus 40x,2x IBM 120GXP 80GB en een IBM 60GXP 40gb.

Heb de nieuwe ibm disks beide op een aparte kanaal en kabel zitten op de promise connectors.

De rest van de aparaten zitten op de standaard ide poorten.

Ik heb een aray aan gemaakt, gewoon auto setup. Er staat nu :

ID Mode Size Track-Mapping status
1 2+0 Stripe 164696M 20023/255/63 fuctional

Dit heeft dus de auto setup gemaakt. Is dit correct? Of moet ik er 1 handmatig maken met andere settings?

Nu lijkt het me logisch dat ik me raid setup gelijk als boot disk gebruik omdat die ook het snelst is. Dus in bios Onboard ATA/scsi als eerste gezet in de volgorde.

Nu wil ik er dus winxp opzetten. Herkent hij de raid setup dan als ik de hdisk/partities wil gaan maken voor de winxp bestanden? Maakt het uit als ik partities maak op een raid instelling? Zal er veel snelheidswinst verloren gaan?

Graag wat hulp, ik zit nu namelijk wel met een werkend systeem aleen zonder os :P

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 01:03
Hmmm, behoorlijk balen zul je wel ja! :(

Heb een soortgelijk verhaal gehad met een A7V333 en een Athlon XP1900+. Ook geen beeld, maar ook geen post speech eruit. Ik dus andere kast gekocht met zwaardere voeding, overgebouwd, ook niks... :( :(
Uiteindelijk maar langs de local computerboer gegaan die zo vriendelijk was de CPU te testen, en die was stuk, dus het is altijd een goed idee om hem te laten testen... (spaart nog wat onderzoek en verzend kosten :))
Uiteindelijk bleek zelfs mijn 245watt Inwin voeding de hele zooi te laten draaien. (300watt verplicht is dus een mythe; systeem heeft 2* 40Gb, Meerdere PCI kaarten, etc... surprise surprise... :P)
Welke kleur heeft je AMD'tje, niet zo belangrijk verder, maar ik kreeg aanvankelijk een bruine, en vervolgens een groene (latere) CPU... (overigens zeer goede service van Gistron, die gasten werken echt netjes en snel :7)

Moraal van het verhaal: Laat je spullen waar je onzeker over bent (eventueel tegen kleine vergoeding) bij een zaakje testen...

Hoop dat je in de toekomst meer succes hebt!

Gravity sucks...

Verwijderd

Topicstarter
Wil niet onaardig zijn ;) Maar het is al opgelost en ik vraag meer nu om hulp over me raid config(zie vorige post :))

No offense :)

Verwijderd

Bootvolgorde is ok. Autosetup heeft het array correct aangemaakt. Heb zelf met fdisk partities gemaakt en geformatteerd en vanuit win 98se (dual boot) win xp geinstalleerd op één van de partities.

Verwijderd

Topicstarter
Ummms dat laatste volg ik niet helemaal :P

Dus array is goed aangemaakt.

Kan ik nu gewoon met winxp cd booten, en dan op de gemaakte raid disk winxp instaleren? Of ziet hij aleen mijn IBM 40GIG die niet op de raid controller zit?

En de partities maak ik dan ook in winxp.

Ziet winxp nou wel de raid setup, en kan ik dan gewoon daarop instaleren?

edit : Heb het maar ff geprobeerd, winxp ziet aleen mijn IBM 40GIG die op de normale IDE controller zit naast me cdroms. Hoe kan ik winxp de raid setup laten zien? Ik heb al winxp op me oude 40gig staan, heb daar al mee proberen te booten maar ik zie daar onder mijn computer ook geen nieuwe disk staan.

Verwijderd

Als je een bootable cd hebt, moet dat lukken.
Het raid device (ATA/SCSI) moet dan boven het ide device staan in de bootvolgorde)
Die heb ik niet, bovendien gebruik ik zowel 98se als xp en dan is het gemakkelijker om eerst 98se te installeren en van daar uit weer xp.

Verwijderd

Topicstarter
Winxp ziet me net gemaakte raid partitie niet. Aleen me oude 40gig IBM op de Standaard ide controller

Verwijderd

Heb zelf na aanmaak raidconfiguratie met fdisk de partities aangemaakt. Dus voorafgaand aan de os installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Frisian, heb je msn? Makelijker dan hier een chat sessie te houden :) Kan namelijk goed wat hulp gebruiken

Ben nu ff met fdisk aan het proberen.

Verwijderd

Nee geen msn, email jbtencate@home.nl

Verwijderd

Topicstarter
FDISK werkt ook niet, hij geeft niet de nieuwe raid config aan.

Help :)?

Verwijderd

Vergeet de partitie niet te formatteren!!
Fdisk kan weliswaar niet hele grote schijfcapaciteiten zien (weergeven), maar deze wel partitioneren (procent functie gebruiken i.p.v. capaciteit functie)
Of probeer het anders even met het plaatsen van je probleem onder opslagmedia en controllers.
Daar zitten wel een aantal handige mensen.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je me nog wat tips/info geven wat ik in bios kan tweaken?

Ik heb nu alles op bios defaults staan.

Specs :

XP 2000+ LOCKED
A7v333 raid/audio
Alpha pal + papst cooler Cpu stressed 50C
2x Dane Elec 256mb ram pc2700

Zou graag wat willen overclocken, en tweaken voor beste/snelste settings.

bios is 1006

• Brakius
Ik ben benieuwd naar jouw raid-scores. Kun jij deze zowel met Sandra, Atto en HDTach testen?

En jouw geheugen, gaat dit ook goed op 2:2:5:T1?

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 22:28 schreef [Elite]Hippie het volgende:
Kun je me nog wat tips/info geven wat ik in bios kan tweaken?

Ik heb nu alles op bios defaults staan.

Specs :

XP 2000+ LOCKED
A7v333 raid/audio
Alpha pal + papst cooler Cpu stressed 50C
2x Dane Elec 256mb ram pc2700

Zou graag wat willen overclocken, en tweaken voor beste/snelste settings.

bios is 1006
Heb via latency patch en de raid patch geinstalleerd.
Mijn settings
cpu speed: manual
cpu freq mult: 12x
cpu/pci freq: 146/37 (XP 1900 gelockt) is max.
cpu/mem: auto
system perf: optimal
cpu vc core: 1,85v

SDRAM: user define
2T
2T
2T
5T
1T command: enabled
interleave: 4 bank
graphic ap: 128 mb
agp drive strength: auto
agp perf. contr: enabled
agp fast write control: enabled
video mem cache mode: uswc
mem hole: disabled
pci 2.1 lat: enabled
dram burst length: auto

• Brakius
Waarom heb je pci 2.1 latency op enable staan?

En lukt jou de system performance op turbo te zetten in plaats van optimal? Bij mij wordt dan de computer onstabiel.

• olivierk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 12:06
Had ook wat probleempjes met installeren van XP op RAID.
Je moet effe op F6 drukken aan het begin van de installatie. dan kun je daarna je RAID drivers (die je eerst even op diskette hebt gezet) inladen. Dan pas herkent XP je RAID disks...

• olivierk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 12:06
Ik begrijp ook niet waarom jij TURBO aan kan zetten, bij mij geeft hij dan "system failed due to CPU overclocking" Post message. Dat bericht geeft hij trouwens sowieso vaak als ik instellingen probeer te optimizen.

Specifiek bij geheugen instellingen...

Verwijderd

De turbo stand werkt bij mij (en ik denk bij iedereen) niet of veroorzaakt problemen.
De beste raid resultaten bereik ik tot nu toe met de pci latency enabled, in combinatie met raidpatch en via latency patch. Daarmee ging de sisoft score omhoog van 32 naar 42000. Verder experimenteren met de grootte (32,64,128,256) gaf bij mij een verbeterend resultaat naar circa 48000.
Als je dan Atto draait kun je wel zien dan er een verschuiving plaats vindt in resultaten, d.w.z. de filegrootte waarbij het beste resultaat wordt geboekt neemt ook toe.

Verwijderd

Ik heb ook geen problemen met de "Turbo" optie hoor. Verder alles op de snelste timings etc.

Of misschien doet dit probleem zich allen voor bij XP's?

In dat geval zal ik de komende week(end) eens proberen, als ik mijn XP eindelijk binnen krijg.

• Brakius
Hij werkt wel bij mij maar ik kreeg 2-3 keer een blauwe scherm in windows xp. Sinds ik turbo terug hebt gezet is het probleem nooit weer geweest.

Bedankt voor de tip om de agp op uswc te zetten i.p.v. uc.

Wat ik ook zie is dat bij jou dram burst length op auto staat en bij mij stond dit op 4.

Interleave staat bij jou op 4 bank en bij mij staat dit op auto.

Verwijderd

Topicstarter
Welke raid drivers moet ik dan hebben en waar kan ik die vinden?

Verwijderd

Als je op www.amdmb.com (asus motherboards) kijkt, zie je dat er veel problemen zijn met die turbostand.
Heb nog van niemand gelezen dat hij/zij er betere resultaten mee bereikt. Kortom, gewoon vergeten.

• Brakius
Oh nee, kijk dan maar eens naar je geheugen bench wanneer je turbo instelt!!!

Verwijderd

Als het gaat om de raiddriver, die staat op de installatie cd en op de Asus pagina (promise driver) Bij installatie XP direct aan begin F6 drukken en via diskette installeren.
De via latency patch en raid patch kan ik je wel mailen.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 08:47 schreef Brakius het volgende:
Oh nee, kijk dan maar eens naar je geheugen bench wanneer je turbo instelt!!!
Dan ben jij de eerste, maar ook stabiel?
Anders is het alleen maar ergernis denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff alles getweaked zoals jullie hem hebben. Ik heb hem even op fsb 140 gezet omdat ik eerst even winxp er op wil zetten voordat ik hoger ga.

Ik heb vcore op 1.850v staan, aleen bij hardware monitor schommelt hij tussen de 1.74 en 1.79.

Mobo temp=18C en Proc 40C

• Brakius
Nee niet stabiel. Zie hierboven.

Misschien kan jij dan ook mij vragen beantwoorden (je hebt mij al goed geholpen om jouw bios instellingen hiero te droppen!).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 08:48 schreef frisian het volgende:
Als het gaat om de raiddriver, die staat op de installatie cd en op de Asus pagina (promise driver) Bij installatie XP direct aan begin F6 drukken en via diskette installeren.
De via latency patch en raid patch kan ik je wel mailen.
Zou idd fijn zijn als je me iedergeval even de links geeft of beter nog even opstuurt wat ik alemaal nodig heb om mijn systeem in top shape te laten lopen :)

Verwijderd

En hoe zijn de 5 en 12v voedingsspanningen?

• Brakius
Bij mij 12,7 en 4,8.

Verwijderd

Die 4,8 kan er de orzaak van zijn dat de cpu core spanning wat lager uitkomt.
Zal de via latency en raidpatch wel even mailen, weet niet meer zo snel waar ik ze vandaan gehaald heb.

• Brakius
Ik heb naar je hotmail gemaild, Jasper.

Verwijderd

Oh, dan ben jij mij al voor geweest?
En wat die instellingen betreft, gewoon veel rondgeneusd op forums en verder allerlei combinaties stomweg uitgeprobeerd.

• Brakius
Kan het niet liggen aan Probe? Mijn systeem loopt stabiel en ik heb stabiel de fsb op 140 gehad. Bij 147 had ik een zwart scherm en had ik wat moeite om terug te komen in de bios! Effe de computer een poos uitgezet en daarna direct in de bios gegaan om dit maar terug te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
MB TEMP 18C
CPU TEMP 40C
CPU FAN SPEED 3358
POWER fan speed N/A
Chassis fan speed N/A

Vcore voltage 1.85 staat nu wel opeens op 1.85?
+3.3 vol 3.29-3.31
+5V 4.94
+12V 12.54-12.60

alemaal goed?

Verwijderd

Topicstarter
Ben ff floppy drive instaleren en uit met 486 halen ;)

brb

• Brakius
Als je mailbox maar genoeg ruimte vrij heeft!

En sorry, ik ben je voor geweest... ;-)

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 08:57 schreef [Elite]Hippie het volgende:
MB TEMP 18C
CPU TEMP 40C
CPU FAN SPEED 3358
POWER fan speed N/A
Chassis fan speed N/A

Vcore voltage 1.85 staat nu wel opeens op 1.85?
+3.3 vol 3.29-3.31
+5V 4.94
+12V 12.54-12.60

alemaal goed?
Lijkt me nu netjes.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 08:57 schreef Brakius het volgende:
Kan het niet liggen aan Probe? Mijn systeem loopt stabiel en ik heb stabiel de fsb op 140 gehad. Bij 147 had ik een zwart scherm en had ik wat moeite om terug te komen in de bios! Effe de computer een poos uitgezet en daarna direct in de bios gegaan om dit maar terug te zetten.
Klopt, voeding in en uitschakelen helpt ook.
Kom zelf ook absoluut niet verder dan 146 mhz, daarna gaat de zaak op zwart.

• Brakius
Kan natuurlijk aan het geheugen liggen. Misschien terug klokken naar 3:3:6.

En mijn vraag nog steeds he, waarom interleave op 4 banks en dram burst length op auto ipv 4?

Verwijderd

Tja, gewoon op de forums gelezen, dan wel stomweg uitgeprobeerd. Dus na het veranderen van iedere setting kijken naar de stabiliteit en naar de verschillende benchmarks.

• Brakius
Wat is jouw raid score met HDTach en met Atto?

En mem score met Memtach.

Dit zijn betrouwbare benchprogramma's dan Sandra.

Loopt jouw geheugen wel op 333? Ik zie dat je de instelling cpu/mem op auto hebt staan.... Zet dit effe op 3:4.

Verwijderd

Zal Atto even opnieuw draaien, hd tach draait dacht ik niet op Win XP

• Brakius
HDTach werkt op wel op winxp.

Ik heb net mijn vorige post geedit of jouw geheugen wel op 333 loopt. Ik zij namelijk dat je de instelling cpu/mem op auto hebt staan i.p.v. 3:4. Dan heb je groot kans dat jouw geheugen op 266 loopt.

Verwijderd

Dacht het niet CPU-Z geeft duidelijk aan dat mijn geheugen bij 146 op ca 180 mhz draait en met een net iets betere memscore dan bij instelling 4:5.
En bij mij draait HD tach niet op XP, ra ra ra.

Verwijderd

Atto resultaten:

4k: 22986/59152
8k: 41527/83261
16k: 49465/103550
32k: 50620/63017
64k: 51252/71635
128k: 51275/68690
256k: 50997/71635
512k: 51150/68708
1024k:51150/69564

• Brakius
Oh, ik kom niet boven de 44000... Maar wie weet helpt de pci lat 2.1 mij iets. (Maar de knuppel van de computerwinkel heeft mij raid op een poort aangesloten en de raid-poorten zitten achter de hd-rack zodat ik er niet bij kan.... |:()

Verwijderd

Dat is ook precies de reden waarom ik een jaartje geleden heb besloten om alles zelf te bouwen en naar eigen inzicht en keus in te richten.

• Brakius
Ja, snik, volgende keer doe ik dat ook maar... met mijn twee linker handen moet dat toch ook lukken!

Maar goed, ik heb her en der rond gezocht en veel gevonden dat dit heel veel uit maakt dat je raid op master-master moet installeren maar om eerlijk te zijn de personen die hier gepost hebben dat zij de raid eerst op een poort hadden en daarna op twee poorten gingen niet erg veel vooruit.

Dus de moeite om alles uit de kast te halen en mijn raid op twee poorten te zetten en daarnaast ook nog effe een 100gb te backuppen kijk ik tegen op, als je begrijpt wat ik bedoel. Derhalve heb ik het nu maar zo gelaten....

Ik heb nogwel last van dat wanneer ik mijn windows me afsluit mijn led van de toetsenbord aanblijft, terwijl wanneer ik windows xp afsluit dit niet zo is.

En mijn hd-activiteit led brand niet... Moet ik ook nog oplossen.

Wat mij wel opvalt is dat raid super sneller is. In benchprg's lijkt dit niet zo te zijn, maar bijvoorbeeld een bestand van 700 mb kopieeren gaat in raid bijna dubbel zo snel. Behalve wanneer ik van raid naar raid kopieer natuurlijk...

Bijvoorbeeld een bestand van 421 mb kopieer ik van een ide hd naar raid hd, dan duurt dit 22 seconden. Kopieer ik dit van een ide hd naar een ander ide hd (wel zelfde poort) dan duurt dit 57 seconden. (57 seconden kan natuurlijk aan liggen dat het om dezelfde poort gaat....)

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 09:54 schreef Brakius het volgende:
Ja, snik, volgende keer doe ik dat ook maar... met mijn twee linker handen moet dat toch ook lukken!

Maar goed, ik heb her en der rond gezocht en veel gevonden dat dit heel veel uit maakt dat je raid op master-master moet installeren maar om eerlijk te zijn de personen die hier gepost hebben dat zij de raid eerst op een poort hadden en daarna op twee poorten gingen niet erg veel vooruit.

Dus de moeite om alles uit de kast te halen en mijn raid op twee poorten te zetten en daarnaast ook nog effe een 100gb te backuppen kijk ik tegen op, als je begrijpt wat ik bedoel. Derhalve heb ik het nu maar zo gelaten....

Ik heb nogwel last van dat wanneer ik mijn windows me afsluit mijn led van de toetsenbord aanblijft, terwijl wanneer ik windows xp afsluit dit niet zo is.

En mijn hd-activiteit led brand niet... Moet ik ook nog oplossen.

Wat mij wel opvalt is dat raid super sneller is. In benchprg's lijkt dit niet zo te zijn, maar bijvoorbeeld een bestand van 700 mb kopieeren gaat in raid bijna dubbel zo snel. Behalve wanneer ik van raid naar raid kopieer natuurlijk...

Bijvoorbeeld een bestand van 421 mb kopieer ik van een ide hd naar raid hd, dan duurt dit 22 seconden. Kopieer ik dit van een ide hd naar een ander ide hd (wel zelfde poort) dan duurt dit 57 seconden. (57 seconden kan natuurlijk aan liggen dat het om dezelfde poort gaat....)
Misschien hebben ze de hd led verkeerd om aangesloten, aansluitingen even omdraaien.

• Brakius
Dankje! Zou straks effe kijken.

[edit]

• Brakius
Ik vond dit nog effe:

I just got off the phone with Asus support. They say that on board raid will not be as fast as an add on board. Makes sense. They also acknowledge enabling USB 2 support will reduce throughput as the 2 share the interrupt. This makes it a simple choice. If you want to get higher HD throughput, disable USB 2 (with it enabled it is still faster tha a single drive). If you want the fastest IDE raid, get an additional board.

Ook de moeite om te proberen!

Verwijderd

Die heb ik er al afgegooid, omdat ik die voorlopig niet nodig had. Had dit al eens gelezen.

• Brakius
Ik lees nog net een stuk over dat 3:3:6 en 2:2:5 nauwelijks verschil uit maakt in Sandra. Ik heb zelf een test gedaan in MemTach en schrok van het verschil.

Wanneer ik tijd heb ga ik nog effe Quake testen op ruwe cpu (dus laagste resolutie etc.) Hiermee kun je goed testen wat het verschil uitmaakt met de geheugentimings.

• Brakius
Usb 2.0 uitgezet en mijn scores zijn verhoogd naar 48.000+ (in Atto). Dit in WindowsME.

En in WindowsXP naar 54.000.

En dat alleen maar door die USB2.0 uit te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, het is alemaal gelukt, zit nu op me nieuwe systeem :).

Had wat problemen met de floppy drive/kabel :). FF nieuwe gehaald en heb drivers kunnen instaleren :)

Heb alle drivers van de asus cd gebruikt en heb nu geen uitroep tekentjes of wat dan ook bij systeem.

Ben nu de twee files die naar me email zijn verstuurd aan ut instaleren.

3dmark heb ik al ff laten lopen, zonder tweaks en of nieuwe drivers. Haal nu 10189 3dmarks.

Welke benchmarks prog's moet ik hebben? Urls? Ga zo even me usb 2.0 disabelen en me fsb opschroeven tot hij niet verder wil :).

• Brakius
Ik heb twee maxtor hd in raid. Deze maken geen geluid, Acoustic Management op quiet. Dit kost natuurlijk ook performance!

Maar de util amset ziet geen hd's welke op de raid-poorten zijn aangesloten.

[Edit]
Met een util van IBM (http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm) heb ik wel kunnen veranderen (is een veel mooiere tool, je kunt hiermee per hd de instelling veranderen). En ben nog iets vooruit gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sisoft sandra pro SE 2001 gebenched:

38.000 + op C: en op D: 39.000+

Atto? Waar kan je die downloaden?

http://www.attotech.com/ Heb ik gekeken aleen welke moet ik dan hebben, want er staat ook for fibre channel :? enzo.

• Brakius
Atto bench 32

Verwijderd

Topicstarter
Kan het niet onder google.nl vinden

en ook niet op de atto site.

Wat een n00b ben ik ook |:(

Zou iemand mij de url kunnen geven?

• Brakius
Jasper, je hebt mail bij je hotmail account.

• Brakius
Ik heb mijn hd-led aan het branden. De stekkertje zat verkeert om...

Verwijderd

Ja dat gebeurt heel vaak.
Heb zelf trouwens nog een ander probleem.
Mijn geheugenmodules (2x 256 mb corsair xms 3000) draaien weliswaar op cas 2, maar ook na omruil voor nieuwe modules, nog steeds niet op 1T command.
Als ik 1 module gebruik lukt dat wel.
Na veel gelezen te hebben over de KT 333 borden op forums en reviews valt mij trouwens op dat gebruikers met
1 module de minste geheugenproblemen hebben.
Het lijkt er verdacht veel op dat de combi KT333/bord/bios niet lekker om gaat met meerdere modules.
Overweeg, na alles geprobeerd te hebben, nog om mijn moederbord om te ruilen.
Zou dit zin hebben? Of toch maar beter 1x 512mb er in stoppen?

• Brakius
Ik heb ergens gelezen dat dit inderdaad een probleem is wanneer je twee geheugenmodules gebruikt. Ik weet 1-2-3 niet waar ik dit gelezen heb...

Ik las dat je write cache uit kunt zetten en dat dit een verbetering is voor raid performance. Weet iemand waar ik write cache kan uitzetten in windows xp / windows me?

By the way, een linkje voor hdtach: http://www.tcdlabs.com/

Verwijderd

Kan dacht ik met programmaatjes zoals customizer, powertoys voor xp e.d.
Pagina: 1