Toon posts:

a7v333 + AthlonXP 2000+ start niet op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn nieuwe Asus a7v333, AthlonXP 2000+ en 512Mb kingston CAS2 DDR geheugen opgehaald bij Informatique, en ik krijg het zaakje maar niet aan de praat. Ik krijg geen beeld, wat ik ook probeer.

Voor het gemak heb ik alle dingen zoals HD, FDD en cdrom losgekoppeld. De enige aanwezige kaart is een Leadtek Ti200. Wanneer ik de PC aanzet gaan alle fans (cpu cooler en voeding) netjes draaien, maar komt er geen beeld. Na ongeveer 10 seconden komt er een (slecht verstaanbare) stem uit mijn PC-speaker die "system failed CPU test" blijft herhalen.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
- het systeem "jumperless" op laten starten.
- de jumpers op 100 en 133MHz gezet.
- gecontroleerd of ALLE jumpers op default staan.
- gechecked of het voltage goed staat. Die staan op de default 1.85 volt.
- de PC aangezet zonder CPU. Het moederbord begint meteen te bleren "no CPU installed".

Ik heb niet de mogelijkheid om onderdelen uit te wisselen, mijn andere twee PC's zijn allebei intel-based met SDRAM.
Verder heb ik de messageboards op Tweakers, Ars Technica en Hardocp doorgespit... ook al niets. Maar ja, da's niet zo raar met een moederbord dat nog maar net op de markt is.

Het moet volgens mij een van de volgende dingen zijn:
- CPU stuk (ik heb de core bekeken met een loeb, ik zie geen beschadigingen)
- mobo stuk (denk het niet, hij ziet het wel als er geen CPU aanwezig is)
- een te "jonge" bios-revisie die de 2000+ niet kent en daardoor niet aan wil.

Heb ik iets over het hoofd gezien of wordt dit een retour naar Informatique? Zo ja, welk onderdeel?

Alvast bedankt voor de hulp en suggesties.

Verwijderd

Ik denk datje het al wel geprobeerd hebt, maar het staat er niet bij.
Heb je de CMOS al gereset d.m.v. de jumper? Alles in default?

/edit
Trouwens 1,85 volt is niet default.

Verwijderd

idd het bios eens clearen, als je dat nog niet gedaan hebt. Ook nog, wat niet waarschijnlijk is, maar je weet nooit ;), ff een andere grafische kaart erin prikken. Anders denk ik dat je XP DOA is: Dead on Arrival.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 11:11 schreef ByMeSDy het volgende:
idd het bios eens clearen, als je dat nog niet gedaan hebt. Ook nog, wat niet waarschijnlijk is, maar je weet nooit ;), ff een andere grafische kaart erin prikken. Anders denk ik dat je XP DOA is: Dead on Arrival.
Dat zou inderdaad kunnen :(

Nog een mogelijkheid: heb je de koeler wel op de juiste connector aangesloten?
Ik weet dat sommige mobo's daar gevoelig voor zijn.

Verwijderd

Topicstarter
De CMOS heb ik inderdaad al gereset.
En volgende de handleiding is 1.85v wel default.
Ik heb alle jumpers op 1-2 staan. Zie dit plaatje uit de handleiding.

/edit: De CPU-fan zit inderdaad op de juiste connector.

Verwijderd

Ik vind het vreemd dat je moederbord default op 1,85 v staat terwijl je processor standaard 1,75 v vraagt.
Op mijn eigen mobo (zie sig.) heb ik in het verleden ook problemen gehad als ik de standaard snelheid had ingesteld (1467 Mhz) en het voltage op 1,85v.
Nu, overclocked naar 1595 Mhz, gaat dat wel goed

Verwijderd

Ik heb min of meer hetzelfde meegemaakt met een cpu die bleek uiteindelijk stuk te zijn. Nadat ik er een ander in plaatste en de boel voor de zoveelste keer (CMOS) resette, ging nu niet alleen mijn fans draaien maar starte hij ook eindelijk helemaal op. :)

Mijn advies: Andere cpu erin!!!!!!!!!!!!!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Op zondag 24 maart 2002 11:04 schreef lamfear het volgende:
Ik heb gisteren mijn nieuwe Asus a7v333, AthlonXP 2000+ en 512Mb kingston CAS2 DDR geheugen opgehaald bij Informatique, en ik krijg het zaakje maar niet aan de praat. Ik krijg geen beeld, wat ik ook probeer.

Voor het gemak heb ik alle dingen zoals HD, FDD en cdrom losgekoppeld. De enige aanwezige kaart is een Leadtek Ti200. Wanneer ik de PC aanzet gaan alle fans (cpu cooler en voeding) netjes draaien, maar komt er geen beeld. Na ongeveer 10 seconden komt er een (slecht verstaanbare) stem uit mijn PC-speaker die "system failed CPU test" blijft herhalen.

- de PC aangezet zonder CPU. Het moederbord begint meteen te bleren "no CPU installed".

Ik heb niet de mogelijkheid om onderdelen uit te wisselen, mijn andere twee PC's zijn allebei intel-based met SDRAM.
Verder heb ik de messageboards op Tweakers, Ars Technica en Hardocp doorgespit... ook al niets. Maar ja, da's niet zo raar met een moederbord dat nog maar net op de markt is.

Heb ik iets over het hoofd gezien of wordt dit een retour naar Informatique? Zo ja, welk onderdeel?

Vreemd, die jumpers staan bij mij op 2/3??
In de bios kan je naar gelang de VCore voltage zelf instellen.
Wélke jumper(s) heb je op 133 Mhz Staan?
Ow ja mijn bord werd al direct geleverd met Bios 1003, één van de eerste borden. Maar je kan natuurlijk 1005 Flashen, die werkt goed!
Zet die "speech POST reporter" in advanced ook eens uit!

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Topicstarter
Extra300s:

Volgens deze jumpersettings in combinatie met die JEN-jumper.

En ik heb zojuist ook even met verschillende voltages lopen spelen, maar nog steeds no go. De CPU zal wel dood zijn... bah.

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Op zondag 24 maart 2002 12:05 schreef lamfear het volgende:
Extra300s:

Volgens deze jumpersettings in combinatie met die JEN-jumper.

En ik heb zojuist ook even met verschillende voltages lopen spelen, maar nog steeds no go. De CPU zal wel dood zijn... bah.
Ja sorrie ik dacht Jumpers, maar het zijn de Dip switchen, die heb ik trouwens allemaal op "off" staan.
Probeer die bios eens te flaschen naar 1005, en die Speech POST reporter uit te zetten, daar heb ik ook een probleem mee gehad. Maar is nu gelukkig opgelost met die nieuwe bios.

Succes ermee!!

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Topicstarter
Tja kon ik maar flashen... maar dat gaat niet als ik geen beeld krijg... :(

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Op zondag 24 maart 2002 12:47 schreef lamfear het volgende:
Tja kon ik maar flashen... maar dat gaat niet als ik geen beeld krijg... :(
Ja logisch :(
Maar laat je weten wat het is geweest?

Verwijderd

Topicstarter
Goh.. een werkend 2000+ systeem, wie had dat ooit gedacht.

Maar goed dat ik niet de CPU naar Informatique heb gebracht zoals eerst mijn plan was. Ik heb het hele zaakje naar de technische dienst van Informatique gebracht (kolere wat een lange wachttijden zeg!!!) en daar kwamen ze erachter dat het moederbord stuk was.
Dus nu, 24 uur later, heb ik een perfect werkend systeem!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 11:41

ZiegoM

Yammie R1

Gefeliciteerd!

\_Specs_/

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Misschien een beetje late reactie en off-topic, maar hoe
bevalt die A7V333, wat zit er op en hoe goed werkt het?

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 11:04 schreef lamfear het volgende:

Hi Lamfear

ik heb precies dezelfede probleem dus ik den ook dat de mobo terug naar de winkel moet :( :(

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 16:08 schreef Fiul het volgende:

[..]

Hi Lamfear

ik heb precies dezelfede probleem dus ik den ook dat de mobo terug naar de winkel moet :( :(
Moest je voor die ene regel die hele lap tekst quoten? |:(

/edit
Ik zie dat je een nieuwe tweaker bent Fiul, welkom.
Misschien een idee om eerst even de FAQ door te nemen ;)

• gykm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-04 14:07
Oi Lamfear, ik heb zelfde probleem, jammergenoeg, maar ik heb ook de pc gekocht bij informatique enne heb beetje zelfde soort systeem :( maja laat ik maar vrijdag terug gaan met dit ding. Ze zulle wel zegge dat hun hele lading verrot is >:).
Maja we gaan gewoon voor nieuwe mobo, maar uhhh had je heel je systeem meej genome (in kast) of alleen mobo? naja ik neem wel hele systeem meej dan weet ik iig ook zeker dat alles goed werkt *D maja anders wordt het de abit :D
Als alle asusies zo zijn :D
Pagina: 1