DVD puur voor consumenten?

Pagina: 1
Acties:

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:23
Vraagje: Als de bitrate die voor DVD-Video gebruikt wordt verhoogd zou worden, de beeldkwaliteit dan beter zijn?
Sorry voor m'n Nederlands

Wat ik wil vragen is, is DVD-Video puur voor consumenten? Zijn er professionele beeld-/bandformaten die nog beter zijn dan DVD-video, zoals b.v. Digi-Betacam of DVCAM?

:)

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
DVD ondersteunt, in de hoogste kwaliteit, kwa video 720x480 pixels 60 Hz interlaced of 720x 576 pixels 50 Hz interlaced, maximaal 9.8 Mbps MPEG2 Main Profile @ Main Level interlaced video stream.

Als je een goede source hebt zonder ruis, en een goede mpeg2 encoder, dan zal je geen enkele compressieartefacten zien. Voor PAL/NTSC kan DVD zonder moeite broadcast-quality aan (niet dat de gemiddelde DVD dat haalt dus). HDTV is weer een heel ander verhaal (1440x1080 pixels bij 60 Hz), daarvoor moet je naar de nieuwe HD-DVD formaten die onder ontwikkeling zijn (meer GBs op de schijf, vooral, en een hoger gespecde mpeg2 codec zijn de voornaamste verschillen).

Kwa digitale tapes in studio gebruik heb je vooral het D1 en D2 formaat, waarvan ik de specs niet uit m'n hoofd weet :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 26 april 2002 21:26 schreef Jasper Janssen het volgende:
DVD ondersteunt, in de hoogste kwaliteit, kwa video 720x480 pixels 60 Hz interlaced of 720x 576 pixels 50 Hz interlaced, maximaal 9.8 Mbps MPEG2 Main Profile @ Main Level interlaced video stream.
Wat de topicstarter bedoelt is denk ik dat er zoveel DVD's zijn met 2 uur film, en slechts 3,4GB aan vob's.

De DVD heeft ruimte voor minstens 8GB, dus waarom wordt die ruimte niet gebruikt, om zodoende een hogere beeldkwaliteit te behalen?

Mijn beleving is: gemakzucht en 't kostenplaatje. Volgens mij zijn er best veel films zomaar op DVD gezet, zonder ook maar 1x te kijken of het resultaat te controleren.

Ik rip redelijk veel DVD's naar divx, en ik kijk dus regelmatig zeer kritisch naar DVD's. Binnenkort ga ik beginnen met de DVD van 'the Wizard of Oz'. Die film duurt ruim anderhalf uur, heeft 6 audiosporen (waarvan 1x 5.1), en de vobs zijn samen nog geen 3,5GB groot! |:(
Als je een goede source hebt zonder ruis, en een goede mpeg2 encoder, dan zal je geen enkele compressieartefacten zien.
Als ik zo even rondkijk in die DVD, dan zie ik plaatjes genoeg waarop heel duidelijk compressie-artefacten zichtbaar zijn. Dit lijkt mij niet het gevolg van een slechte mpeg2-encoder, maar dit is gewoon een kwestie van een te lage bitrate.

En wie mag er straks weer aan de gang met filters, smoothers, en andere divx-opkalefater-trucjes? Juistem: ikke>:)

Siditamentis astuentis pactum.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op vrijdag 26 april 2002 13:52 schreef Vinnienerd het volgende:
Vraagje: Als de bitrate die voor DVD-Video gebruikt wordt verhoogd zou worden, de beeldkwaliteit dan beter zijn?
Sorry voor m'n Nederlands

Wat ik wil vragen is, is DVD-Video puur voor consumenten? Zijn er professionele beeld-/bandformaten die nog beter zijn dan DVD-video, zoals b.v. Digi-Betacam of DVCAM?

Zijn alle drie andere systemen.

Digi-beta is broadcast standaard 125Mbit
DV-Cam 25Mbit
DVD mpeg2 10Mbit

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Wat ik me afvraag is waarom DVD niet gebruikt wordt in bioscopen. Ik weet niet precies wat voor geluid ze daar hebben, maar 5.1 zou in principe moeten voldoen (eventueel verdeeld over meer dan 6 speakers om de ruimte te vullen). En hoe zit het met het beeld? Een DVD is natuurlijk veel gemakkelijker dan zo'n grote filmspoel (eventueel van DVD wisselen, net als bij film moet lijkt mij ook mogelijk zijn).

Verwijderd

Als je goed kijkt naar de MPEG2 stream van DVD zie je nog steeds blokkies... en dat is nog maar op een computermonitor, moet je nagaan hoe dat er op zo'n mega groot scherm uitziet.. film is wel korrelig, maar ook weer niet zo erg...

maar ik weet niet hoe het precies zit met het geluid in bioscopen.. volgens mij komt dat van HDD ofzo.. het geluid in het Omniversum (IMAX) is trouwens bruut... 64 tracks :) dat komt zeker van HDD..

groetjes van Martijn

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:21

JT

VETAK y0

Op zondag 28 april 2002 01:58 schreef Martijnbier het volgende:
groetjes van Martijn
NOFI, maaruh, [topic=309815/1/50] :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37
Op zondag 28 april 2002 01:43 schreef Raampie het volgende:
Wat ik me afvraag is waarom DVD niet gebruikt wordt in bioscopen. Ik weet niet precies wat voor geluid ze daar hebben, maar 5.1 zou in principe moeten voldoen (eventueel verdeeld over meer dan 6 speakers om de ruimte te vullen). En hoe zit het met het beeld? Een DVD is natuurlijk veel gemakkelijker dan zo'n grote filmspoel (eventueel van DVD wisselen, net als bij film moet lijkt mij ook mogelijk zijn).
Uhm, nofi, maar hoe vaak heb jij een bioscoop van binnen gezien? Op de filmrol wordt een korrel gebruikt vergelijkbaar met een resolutie van 2000+. DVD is daaraan inferieur en ik zie dan ook graag een opvolger meer richting HDTV e.d. (1440x1080). Wat betreft het geluid, 5.1 is niet gemaakt voor DVD ofzo, meerkanaals audio is al tientallen jaren aanwezig in de bioscopen evenals Dolby Digital 5.1 en ook verdeeld over meerdere speakers. Dus doe maar liever niet die DVD naar de bioscopen ;)
Daarnaast denk ik ook niet dat van een digitale source projecteren momenteel een makkelijke opgave is, film is hiervoor gewoon makkelijker. Een plasmascherm neerzetten zou dan een oplossing kunnen zijn (niet de mooiste imho), maar gezien een 40" al gauw 10.000 euro is zal een 1000" biosscherm wel vies tegenvallen

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 03:29 schreef ShittyOldMan het volgende:

Dus doe maar liever niet die DVD naar de bioscopen ;)
Sinds enkele maanden worden er in een stuk of 10 Nederlandse bioscopen onder de naam Docuzone wekelijks documentaires vertoond dmv DVD projectie. Ik heb er zelf nog geen van gezien maar ik heb gelezen dat de beeldkwaliteit per DVD verschilt. Van 35mm naar DVD schijnt best goed te werken, maar bij video naar DVD is beeldkwaliteit niet erg goed.

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:26
Op zondag 28 april 2002 03:29 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Daarnaast denk ik ook niet dat van een digitale source projecteren momenteel een makkelijke opgave is, film is hiervoor gewoon makkelijker. Een plasmascherm neerzetten zou dan een oplossing kunnen zijn (niet de mooiste imho), maar gezien een 40" al gauw 10.000 euro is zal een 1000" biosscherm wel vies tegenvallen
Uhm... digitaal moeilijk te projecteren???? BEAMER!! :? Maar iig, de kwaliteit hangt dus helemaal af van je source. Is die meer dan uitstekend dan kun je idd een hogere bitrate gebruiken

Dat HDTV ken ik nog niet zo goed, lijkt me wel heel VET :9~

sensei_d.fpv channel

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op vrijdag 26 april 2002 13:52 schreef Vinnienerd het volgende:

DVD video is makkelijk.. maar niet beste kwaliteit.. analoog is beter :) (denk aan films.. oude projectoren iig!)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37
Op zondag 28 april 2002 10:39 schreef MariahCareyLover het volgende:

[..]

Uhm... digitaal moeilijk te projecteren???? BEAMER!! :? Maar iig, de kwaliteit hangt dus helemaal af van je source. Is die meer dan uitstekend dan kun je idd een hogere bitrate gebruiken

Dat HDTV ken ik nog niet zo goed, lijkt me wel heel VET :9~
Ja duh, vertel mij niks over beamers :). Waar het om gaat is dat je op zo'n klere hoge resolutie moet projecteren, dan heb je 20" á 30" buizen nodig ofzo? (als we het over CRT hebben) en een zeer hoge lichtopbrengst. Een leuk LCD beamertje is nou ook niet echt fantastisch. Met film zet je heel simpel gezegd gewoon een loeisterke lamp achter een doorzichtig plaatje en je hebt al het gewenste resultaat.
Tuurlijk is het wel mogelijk hoor, hangt ook zeker af van de zaalgrootte, maar voor de gewone bios zie ik digitaal projecteren niet echt gauw gebeuren.
Daarnaast zal de film ook niet op een DVD schijf of andere schijf ofzo worden geleverd, eerder in de vorm van harddisk van een paar honderd(en) GB's.

Wat betreft HDTV, High Definition TV, even simpel gezegd is dit een manier om video digitaal te compressen om zo hoge kwaliteit TV bij de mensen thuis af te leveren. Bestaat al meer dan 15 jaar. Echter door politieke, zakelijke en commerciële issues is het een beetje stilgezet. Het is ontwikkeld in Amerika echter werden er erg veel technieken gebruikt welke in handen liggen van Japanse bedrijven. En daarnaast als je eenmaal goed kunt comprimeren, is het veel voordeliger om 5 kanalen in gewone tv kwaliteit uit te zenden dan om één HD signaal uit te zenden. Zo werken momenteel vele satalietzender. Er wordt wel in HDTV uitgezonden, onder andere door PBS en HBO, en er zijn ook zeker HDTV's aan de andere kant van de oceaan, maar je hoeft er hier bij de aanschaf van je nieuwe TV niet op te wachten...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag. Ik ben behoorlijk vaak in de bios geweest, maar ik heb nooit nagedacht over de techniek die ze daar gebruiken. Toen iemand mij vroeg of DVD ook daar toepasbaar is, kon ik daar geen goed antwoord op geven. Ik vermoede wel dat het met de beeldresolutie te maken had, maar ik wist niet precies hoe en wat. Het prinicpe van een grote harddisk lijkt mij wel nuttig en in de toekomst bruikbaar.
Pagina: 1