Op vrijdag 26 april 2002 21:26 schreef Jasper Janssen het volgende:
DVD ondersteunt, in de hoogste kwaliteit, kwa video 720x480 pixels 60 Hz interlaced of 720x 576 pixels 50 Hz interlaced, maximaal 9.8 Mbps MPEG2 Main Profile @ Main Level interlaced video stream.
Wat de topicstarter bedoelt is denk ik dat er zoveel DVD's zijn met 2 uur film, en slechts 3,4GB aan vob's.
De DVD heeft ruimte voor minstens 8GB, dus waarom wordt die ruimte niet gebruikt, om zodoende een hogere beeldkwaliteit te behalen?
Mijn beleving is: gemakzucht en 't kostenplaatje. Volgens mij zijn er best veel films zomaar op DVD gezet, zonder ook maar 1x te kijken of het resultaat te controleren.
Ik rip redelijk veel DVD's naar divx, en ik kijk dus regelmatig zeer kritisch naar DVD's. Binnenkort ga ik beginnen met de DVD van 'the Wizard of Oz'. Die film duurt ruim anderhalf uur, heeft 6 audiosporen (waarvan 1x 5.1), en de vobs zijn samen nog geen 3,5GB groot!

Als je een goede source hebt zonder ruis, en een goede mpeg2 encoder, dan zal je geen enkele compressieartefacten zien.
Als ik zo even rondkijk in die DVD, dan zie ik plaatjes genoeg waarop
heel duidelijk compressie-artefacten zichtbaar zijn. Dit lijkt mij niet het gevolg van een slechte mpeg2-encoder, maar dit is gewoon een kwestie van een te lage bitrate.
En wie mag er straks weer aan de gang met filters, smoothers, en andere divx-opkalefater-trucjes? Juistem: ikke
Siditamentis astuentis pactum.