Toon posts:

Audio over UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer staan in een zijkamer met daarop Winamp. Nu wil ik graag het geluid naar mijn huiskamer(dvd speler), slaapkamer en badkamer verspreiden. Hiervoor kan ik natuurlijk verschillende kabels trekken, maar ik heb overal al UTP kabel liggen.
Is het mogelijk deze kabel te gebruiken voor het verspreiden van het geluid, of zijn de aders hier te dun voor. De bedoeling is dat er iets van 20 watt speaker (piek) aan komt te hangen.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
maar 10baseT en 100baseTX gebruik je maar 4 draden, die andere kun je idd ergens anders voor gebruiken.

Als je 100BaseT4 hebt wordt wel alles gebruikt (maar sddat heb je toch niet)

if broken it is, fix it you should

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat kan, 1 van de modjes heeft hier laatst een thread over geplaatst. FF zoeken dus.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 11:05 schreef elgringo het volgende:
maar 10baseT en 100baseTX gebruik je maar 4 draden, die andere kun je idd ergens anders voor gebruiken.
Ik heb in iedere ruimte minimaal 2 aansluiting liggen, die momenteel niet allemaal worden gebruikt. Ik heb dus verschillende aansluitingen met 8 vrije aders beschikbaar. Het gaat mij meer om het feit of de kabels niet gaan smelten als er versterkte audio overheen gestuurd wordt, of dat ik te veel verlies in kwaliteit krijg door de dunne aders.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26
Kan wel, maar over "lange" afstanden zou ik het zeker niet gebruiken....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ja, kan zeker wel.. maar om te weten of het echt goed blijft, zul je het toch uit moeten proberen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 11:07 schreef KillerAce_NL het volgende:
Dat kan, 1 van de modjes heeft hier laatst een thread over geplaatst. FF zoeken dus.
Had al gezocht op UTP en audio, alle draadjes doorzocht maar niet gevonden. Afstand is ongeveer 20 meter. Denk dat ik maar eens aan het solderen ga en zie hoelang het goed gaat.

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:10

Bjorker

Cadillacs rule!

Natuurlijk werkt het wel, maar je zult behoorlijk wat verlies in je kabel krijgen. Als je dat geen probleem vindt (weinig bas) dan gewoon doen.
Smelten zullen de aders echt niet doen met een normale versterker.

Nope

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Ik denk dat je een ongelovelijk verlies krijgt bij lange afstanden...

Verwijderd

Topicstarter
Bas is geen probleem. Is alleen voor een achtergrond muziekje voor als ik in bad lig :9 . Voor de huiskamer gaat er een onversterkte draad naar een versterker die het geluid weer oppompt.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-08 16:34
De bedoeling is dat er iets van 20 watt speaker (piek) aan komt te hangen.
Dat moet zeker lukken.
Als je 8 aders vrij hebt, kun je sowieso al 4 aders per speaker gebruiken. Als je steeds 2 twisted aders samen pakt, is het best te doen.

Ik heb ooit eens op een feest m'n speakerkabels verlengd met crappy 4-aderig telefoonsnoer. Werd een klein beetje warm, maar niet ernstig. Als het daarmee kan, kan 20watt zeker met 8 polig UTP.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
OK. Ik ga eens kijken of ik met 1 kabel 4 speakertjes aan kan sluiten (2 aders per channel).

• elgringo
Op vrijdag 26 april 2002 11:09 schreef Deom het volgende:

[..]

Ik heb in iedere ruimte minimaal 2 aansluiting liggen, die momenteel niet allemaal worden gebruikt. Ik heb dus verschillende aansluitingen met 8 vrije aders beschikbaar. Het gaat mij meer om het feit of de kabels niet gaan smelten als er versterkte audio overheen gestuurd wordt, of dat ik te veel verlies in kwaliteit krijg door de dunne aders.
4 draden vrijd (4 die gebruikt worden)
uplink + en - en downlink + en -
(100baseT4:
uplink + en -
downlink + en -
up/downlink + en - (2x), deze is geswitched dus max 100mbit down en 33 up of andersom)

• elgringo
Op vrijdag 26 april 2002 11:26 schreef Icey het volgende:
Ik denk dat je een ongelovelijk verlies krijgt bij lange afstanden...
valt erg mee

als een een ftp/stp kabel heb heel weinig velies, bij utp wat meer, maar omdat de kabels getwist zijn erg weinig. Ik heb een afstyand van 30 meter overbrugd en de kwaliteit was wel redelijk te noemen.

• elgringo
Op vrijdag 26 april 2002 14:05 schreef Deom het volgende:
OK. Ik ga eens kijken of ik met 1 kabel 4 speakertjes aan kan sluiten (2 aders per channel).
utp is 8 aderig, 4 aders gebruikt. Hoe ga je dat doen?

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 11:56 schreef elgringo het volgende:

[..]

utp is 8 aderig, 4 aders gebruikt. Hoe ga je dat doen?
Hij gebruikt 1 hele kabel omdat er meerdere kabels naar 1 ruimte liggen :)

• elgringo
Op maandag 29 april 2002 12:10 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Hij gebruikt 1 hele kabel omdat er meerdere kabels naar 1 ruimte liggen :)
leesfoutje :Y)

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 22:41 schreef elgringo het volgende:

[..]

leesfoutje :Y)
Haha, ok..
Na ruim een halve dag :o

Verwijderd

Topicstarter
Was even een paar daagjes weg. Ik ben in het gelukkige bezit van 12 netwerkaansluitingen. Ik ga nu een vriend vragen of hij een verloopstekkertje kan maken waarmee ik de utp kabel in originele staat kan laten. Ik wil dus een RJ45 stekker met daaraan audio aansluitingen. Kan ik dus later nog altijd gebruik maken van de netwerkkabels.

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

offtopic: Kicken is een sport! >:)

Maar goed, ik vraag me af... is er nu al ergens een duidelijke guide te vinden hoe je dit maakt?

En ik lees ook verhalen dat de kabels gedraaid moeten worden? Wat is hiervan precies het voordeel? Of moet ik dit alleen doen als ik een bi wire kabel wil maken?
Je merkt het onderhand vast al wel, op dit gebied ben ik een totale noob, maar het boeit me wel... helaas heb ik na een paar uurtjes driftig zoeken nog weinig zinvols gevonden.

Dit zag er trouwens wel redelijk uit:
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html
Toch blijft ik huiverig, want ik blaas niet graag mijn audio labor voor/eind amp even voor de lol weg! 8)7

Heeft iemand wat meer info voor me?

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Verwijderd

jah, zoek eens op speakerkabel. Er is presies zon zelfde tread ZEER recentelijk geweest. (nog steeds actief)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 12:24

DinX

Motormuis

KillerAce_NL schreef op 26 April 2002 @ 11:07:
staat zelfs in topic list

[rml][ speaker kabel] UTP cat 5 als speaker kabel[/rml]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Gelieve even in dit topic te kijken:
[rml][ speaker kabel] UTP cat 5 als speaker kabel[/rml]

Twee topics over hetzelfde is ook wat veel van het goede lijkt me ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.