[WC] ProCAST simulatie van een waterblok

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Op zondag 07 juli 2002 18:24 schreef augustus het volgende:
[..]
Meer schijven (bovenste plaatje op deze pagina) na 600 stappen en 2,9 seconden max 45,36 graden?
Minder schijven (onderste plaatje) na 100 stappen en 3,7 seconden max 37.75 graden.

Zomaar 7,5 graden winst?
Dat is bijna niet te geloven.
[..]
:o

2,978108E+01 = 2,978108 * 101 = 29,78 seconden.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 14:03
Op zondag 07 juli 2002 12:54 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Simulatie technisch ? Gewoon de heatpipe benaderen door een massieve kern te maken met een andere, hogere, warmtegeleiding. Redelijk eenvoudig dus, kost me 5 minuten klussen misschien.

In praktijk ? BOVENIN een gat boren, je wil de bodem met rust laten, en dan vullen, op onderdruk trekken en 'cappen'.

Op zich, als je de verdeling in dat schijvenblok ziet, kan een 'snelweg' naar boven zeker geen kwaad, dat zou het zaakje nog efficienter maken denk ik.

Wat dat betreft is de suggestie van Roedie hierboven niet zo'n heel goeie (sorry Roedie) omdat het veel lastiger te fabriceren is. Vinnen op de lengteas van een cylinder, dat is heel lastig frezen, of je moet gaan hard-solderen of brazen, en dat is ook lastig.

Manier van produceren is tenslotte ook iets waar je in je ontwerp rekening mee moet houden. Het moet tenslotte ook uit te voeren zijn.
Ok, eerste poging had ik niet meer gedacht vanuit het oogpunt van fabriceren, maar die heatpipe is (dus) wel goed te maken. Gewoon iets maken met een buisje, afknijpen en wat tin erbij. Kan gewoon met water, en dat is ook goed te simuleren.

Dan zou er een cilindervormige kern moeten komen met een holle kern erin. met ik denk nog een kleinere kern op de bodem om daar de oppervlakte voor de heatpipe te vergroten.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2,978108E+01 = 2,978108 * 101 = 29,78 seconden.
shit: een 1 over het hoofd gezien. :o
(Dat is al de tweede verkeerde observatie na die van de temperatuur<->kleur. En bij het plaatje staat ook nog gewoon 29,78 seconden geschreven).
Ik ben geen bêtaman... laten we het daar maar op houden.

Maar dan toch nog de vragen:

Wat lees jij nou af uit de plaatjes over de prestaties?
(Als elk plaatje een ander tijdsmoment weergeeft wordt vergelijken toch lastig).

Zijn meerdere schijven (meer oppervlak) toch niet beter?

'Knijpt' de 'piramide'-vorm het warmtetransport naar boven niet af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op maandag 08 juli 2002 14:29 schreef augustus het volgende:

[..]

shit: een 1 over het hoofd gezien. :o
(Dat is al de tweede verkeerde observatie na die van de temperatuur<->kleur. En bij het plaatje staat ook nog gewoon 29,78 seconden geschreven).
Ik ben geen bêtaman... laten we het daar maar op houden.

Maar dan toch nog de vragen:

Wat lees jij nou af uit de plaatjes over de prestaties?
(Als elk plaatje een ander tijdsmoment weergeeft wordt vergelijken toch lastig).
Op een begenmoment is er een evenwinchts situatie, waarin alle toevevoerde energie richting water gaat en niks meer richting opwarmen van het koper.
Zijn meerdere schijven (meer oppervlak) toch niet beter?
Je hebt niks aan extra oppervlak als de "koelte" de proc niet bereikt. Als je fin 5mm dichter naar de proc toe dezelfde temperatuur heeft als het einde heeft dat laatste stukje geen zin meer. Je moet zo nuttig mogenlijk je oppervlakte plannen.
'Knijpt' de 'piramide'-vorm het warmtetransport naar boven niet af?
zoals ik al zij hierboven, als het koper dat er zit niet benut word kun je het in dit geval weer beter gebruiken voor extra oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heatpipe is goed te doen in een waterblok, voor de hobbyist dan. Produktiematig zal het lastiger zijn.

Ik heb ooit een blokje met heatpipe erin ontworpen. Al met al lijkt me dat nog steeds een effectief ontwerp, aangezien de overdracht van koper->water efficienter is als je het water kunt laten koken. Dit ontwerp is toegespitst op mensen zonder speciale gereedschappen. Het kan dus makkelijk efficienter.

Anyway: keep up the good work! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op dinsdag 09 juli 2002 11:05 schreef DaBit het volgende:
Heatpipe is goed te doen in een waterblok, voor de hobbyist dan. Produktiematig zal het lastiger zijn.

Ik heb ooit een blokje met heatpipe erin ontworpen. Al met al lijkt me dat nog steeds een effectief ontwerp, aangezien de overdracht van koper->water efficienter is als je het water kunt laten koken. Dit ontwerp is toegespitst op mensen zonder speciale gereedschappen. Het kan dus makkelijk efficienter.

Anyway: keep up the good work! :)
Het grootste probleem lijkt mij toch dat je een desktop moet hebben... niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 13:01 schreef roedie het volgende:

[..]

Het grootste probleem lijkt mij toch dat je een desktop moet hebben [voor een heatpipe, Red. ;) ]... niet?
Op het moment dat je in de heatpipe een poreus materiaal aan de wanden aanbrengt, of er een lont inlegt, dan wordt het koelmiddel in een heatpipe door de capilaire werking alsnog rondgepompt.

Anyway, hier weer meer plaatjes, check de beschrijving voor de details, oh, en check de temp-range ;)

Kopertemps:
Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel019_02a.gif

Watertemps:
Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel019_02b.gif

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Kick ? :o

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 09:00

Cow_tipping

On the run for D.B.!

De sleuven die in de kern worden gedraaid zouden naar mijn mening moeten worden uitgevoerd met blends in de hoeken.
Aangezien de stroming in de hoeken direct aan het oppervlak nul is kun je door afrondingen in de hoeken te maken voorkomen dat daar stilstaand opwarmend water zal zijn.

Toegegeven deze aanpassing zal misschien maar 1 procent uitmaken, maar het neemt wel direct je rode vlekjes weg in de temperatuurplots.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:12

Thyzz

-=leeg=-

Op vrijdag 19 juli 2002 15:23 schreef Cow_tipping het volgende:
De sleuven die in de kern worden gedraaid zouden naar mijn mening moeten worden uitgevoerd met blends in de hoeken.
Aangezien de stroming in de hoeken direct aan het oppervlak nul is kun je door afrondingen in de hoeken te maken voorkomen dat daar stilstaand opwarmend water zal zijn.

Toegegeven deze aanpassing zal misschien maar 1 procent uitmaken, maar het neemt wel direct je rode vlekjes weg in de temperatuurplots.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Sorry, blends zijn afrondingen van hoeken.

[Unigraphics term]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 20:14
Dit was een simulatie gericht op snelheid met redelijk betrouwbare resultaten, details zoals blends maken de simulatie complexer zonder echt nuttige toevoegingen dus is het weggelaten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Op vrijdag 19 juli 2002 15:41 schreef P5ycho het volgende:
Dit was een simulatie gericht op snelheid met redelijk betrouwbare resultaten, details zoals blends maken de simulatie complexer zonder echt nuttige toevoegingen dus is het weggelaten.
Weet ik wel, ik heb de aannames gezien.
Helaas las ik al in een paar opmerkingen dat er gekeken werd naar de maximaal optredende temperatuur. Dat is niet echt betrouwbaar als er zulke pieken optreden. (geldt hierbij vooral voor de koelwatertemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 16:04 schreef Cow_tipping het volgende:

[..]

Weet ik wel, ik heb de aannames gezien.
Helaas las ik al in een paar opmerkingen dat er gekeken werd naar de maximaal optredende temperatuur. Dat is niet echt betrouwbaar als er zulke pieken optreden. (geldt hierbij vooral voor de koelwatertemperatuur).
Mwah, je moet even rekening houden dat de koelwatertemperatuur flink wat lager is dan de kopertemperatuur. Dat er af en toe plaatselijk één vloeistof-elementje moeilijk doet en wat heter is dan de rest is van heel weinig invloed. Niet zichtbaar in de plaatjes, maar wel in de resultaten die ik heb, is dat zo'n elementje niet tot aantoonbare verstoring van de resultaten leidt: het is niet zo dat de kopertemperatuur bij zo'n verstoord vloeistofelementje verstoord wordt.

Tenslotte, waar hebben we het nou over, misschien 10 elementjes die lastig doen, OK, laat het er misschien 20 zijn ? Al zijn het er honderd, de totale hoeveelheid elementen zit ergens voorbij de 600.000 dus dat valt in het niets.

Uiteindelijk is de hoogste temperatuur die in het koper optreedt wat van belang is. Wat het water daarbij doet is van ondergeschikt belang, al is het natuurlijk wel interessant om te zien hoe dat water nou stroomt en hoe de temperatuurverdeling is. Absolute temperaturen van het water zijn niet zo interessant. Uitgezonderd de exit-temperatuur van het water, ter controle om te zien of er niet stiekem warmte gegenereerd wordt, iets wat in de allereerste simulaties fout ging door een verkeerde instelling waarbij er frictiewarmte vrijkwam.

Ik zit een beetje te dubben... Ik heb goeie resultaten, met meer dan 1 minuut gesimuleerde tijd, voor het lege blok, het blok met dabits en het schijvenblok. (Waarbij ik die eerste poging tot innovatek-achtig blok maar negeer.) Misschien komende week alsnog een poging wagen om een spiraalblok te berekenen, maar dan zal ik er denk ik wel aan moeten om een nieuw blok te ontwerpen met een wat breder vloeistofpad, om het zaakje iets makkelijker te laten berekenen, en ook om de stromingsweerstand binnen de perken te houden.

Met andere woorden: dit project is nog niet dood ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Op zondag 21 juli 2002 11:35 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Ik zit een beetje te dubben... Ik heb goeie resultaten, met meer dan 1 minuut gesimuleerde tijd, voor het lege blok, het blok met dabits en het schijvenblok. (Waarbij ik die eerste poging tot innovatek-achtig blok maar negeer.) Misschien komende week alsnog een poging wagen om een spiraalblok te berekenen, maar dan zal ik er denk ik wel aan moeten om een nieuw blok te ontwerpen met een wat breder vloeistofpad, om het zaakje iets makkelijker te laten berekenen, en ook om de stromingsweerstand binnen de perken te houden.

Met andere woorden: dit project is nog niet dood ! :)
Ik ben absoluut benieuwd naar wat er nog gaat komen... :9~ :9~ :9~
Nice work, mate... :7
Pics, Pics ;) :P

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Misschien dat de volgende simulatie wat meer gericht kan zijn op een echt haalbaar design wat betreft constructie? Ik heb zelf al een heel design in mijn hoofd zitten,w at ik misschien ook nog wel in massa wil gaan produceren, moet het alleen nog uittekenen en ik ben een CAD newbie dus dat kan nog wel even duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De kern van een innovatek-achtig blok is heel makkelijk te draaien uit een ronde staaf koper. Op het moment ben ik bezig om uit te zoeken of ik dit lokaal goedkoop kan doen.
Staaf koper, rond 40 en met een 3mm steekfrees iedere paar mm een stukje eruit halen.
De simulatie van deze kern heb ik ook al gedaan, nu zit ik alleen te denken aan een manier om hier een blok van te bouwen met een goede doorstroming.
Hier ben ik nog niet uit, maar ik denk in de richting van een koperen buis langs het blok, met op de plaats van de inkepingen een gat, zodat het water "tussen de schijven gespoten wordt".
Met een goede plaatsing van in- en uitstroom (geen lucht insluiten), kan dan volgens mij een heel simpel, goed werkend blok worden gebouwd.

Plaatje van de kern:
Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/wb-pyramide.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Op zaterdag 06 juli 2002 20:10 schreef JumpStart het volgende:
Even een simpeler versie, waar ik nu mee bezig ben:

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel019.gif

bodem 5 mm dik
eerste ring 6x10 mm, kern 24 mm diameter,
tweede ring 5x11 mm, kern 22 mm diameter,
derde ring 4x13 mm, kern 18 mm diameter,
vierde ring 3x15 mm, kern 14 mm diameter.
:? :? :? :?

Ruimte tussen de ringen is iedere keer 3 mm.

5+6+3+5+3+4+3+3+3 = totale hoogte van 35 mm.
BTW wat bedoel je met de cursief gedrukte tekst?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 19:27 schreef Siris het volgende:

[..]

BTW wat bedoel je met de cursief gedrukte tekst?
Het vloeistof pad in dat koelblok bestaat uit schijven, en de in- en uitlaat zitten tegen de buitenkant van die schijven aan. Die ringen / schijven waar het koelmiddel doorheen stroomt hebben allemaal een andere afmeting, vandaar dus dat rijtje met getallen.

De onderste schijf is het dikste, 6mm, en heeft een binnendiameter van 24 mm, en een buitendiameter van 44 mm. De ring erboven is 5 mm dik, binnendiameter 22 mm, buitendiameter ook weer 44 mm, enz enz.

Valt het euro-duppie ?? :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
hele interessante draad moet ik zeggen :D

kan me ook wel voorstellen waarom zo'n pyramide vorm nuttiger is... De hitte spreiding is toch bolvormig, dus waarom moeite doen om het materiaal daar bovenin te houden als de meeste hitte daar toch niet echt komt (misschien komt het er ooit wel eens als het hele goedje na paar uur stressed load van je cpu goed doorgewarmd is.. maja, de hitte die dan nog "over" is valt weer makkelijker door te geven aan het water met zo'n groter contact oppervlak). Anders zou het beetje waste of material zijn (en zwaarder, ok, tegen argument is wellicht dat je zo erg veel materiaal weg steekt... hehehe).

Zit me alleen af te vragen hoe je nou zoiets zou moeten fabriceren, omdat je inkepingen hebt bij het in- en uitvoer kanaal. Tzal tenslotte uit twee stukken moeten bestaan: schijvencore en omhulsel. aan de onderkant solderen, waarbij de bodem van de kern gehele bodem vormt, evt nog wat kit voor waterdichtheid/safety-precaution.

JumpStart: kan je niet wat rekentijd van ITS halen? misschien dat ze bij natuurkunde ook wel wat tijd over hebben (hah, probeer vermeer of eh... eh.. andere cray naam ff vergeten).

* cavey gaat eens nadenken over zo'n pyramide vorm maken. Heb nog wat contacten in de metaal-draaierij zitten.. hopelijk kunnen ze ook met koper overweg en zo'n soort schijven-partij maken... ze draaien voornamenlijk schroefdraden aan pijpnippels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Een kennis met een draaibank vertelde me dat dit blokje enorm makkelijk te draaien is. Je hebt een beitel van 3 mm en een rond stuk koper nodig en je hoeft niets moeilijks te doen. Beitel op de goede plaats en rustig erin draaien. (Als hij koper in voorraad had gehad, had ik het blokje nu al gehad. Hij had zelfs de 3 mm beitel in de bank zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Op dinsdag 23 juli 2002 18:09 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Het vloeistof pad in dat koelblok bestaat uit schijven, en de in- en uitlaat zitten tegen de buitenkant van die schijven aan. Die ringen / schijven waar het koelmiddel doorheen stroomt hebben allemaal een andere afmeting, vandaar dus dat rijtje met getallen.

De onderste schijf is het dikste, 6mm, en heeft een binnendiameter van 24 mm, en een buitendiameter van 44 mm. De ring erboven is 5 mm dik, binnendiameter 22 mm, buitendiameter ook weer 44 mm, enz enz.

Valt het euro-duppie ?? :P :)
ja ik snap het...
maar waarom er nou
x10
x11
x13
x15
bij staat is me nog niet helemaal duidelijk :?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Op woensdag 24 juli 2002 08:55 schreef KifArU het volgende:
Een kennis met een draaibank vertelde me dat dit blokje enorm makkelijk te draaien is. Je hebt een beitel van 3 mm en een rond stuk koper nodig en je hoeft niets moeilijks te doen. Beitel op de goede plaats en rustig erin draaien. (Als hij koper in voorraad had gehad, had ik het blokje nu al gehad. Hij had zelfs de 3 mm beitel in de bank zitten.)
Hmmmm... als ik het nu goed begrijp, klopt dit niet.
De ruimte van 3 mm tussen de water-ringen zijn van koper. Langs de ringen van 6,5,4,3 mm hoog stroomt het water...toch?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 14:16 schreef Siris het volgende:

[..]

Hmmmm... als ik het nu goed begrijp, klopt dit niet.
De ruimte van 3 mm tussen de water-ringen zijn van koper. Langs de ringen van 6,5,4,3 mm hoog stroomt het water...toch?
:{

Tsja, leg het maar eens uit aan iemand die kennelijk geen ruimtelijk inzicht heeft...

DIT is een plaatje van alleen het vloeistofpad. Lees dit even aandachtig: onderstaand plaatje is dus als het ware negatief, dit is dus de 'holte' die je krijgt als je alle koper weglaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel019b.gif

Dus, de ringen zelf zijn hol, de holtes zitten 3 mm uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Op woensdag 24 juli 2002 14:16 schreef Siris het volgende:

[..]

^
/ \ De Pic hierbovenDat bedoelde ik ook :9
|
|
|

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Op woensdag 24 juli 2002 08:55 schreef KifArU het volgende:
Juh, ik had het er gisteravond met m'n pa nog over.. kwestie van beiteltje van 3mm aan steekding van 2mm en steken maar :D
blijft alleen nog over hoe je het waterkanaal er zeg maar in maakt waar de waterkolom langsgaat... hm hoewel... gewoon alla innovatek dan maar. vierkant blok, kolom in het midden weg voor je koel-finned-tube-element... 2 kleine kolommen met waterslang connectie tot koel-element-bodem. en dan eh.. waterdicht maken op de een of de andere manier :D

* cavey zat zelf te denken aan bodem van je koel-element iets eronder uit laten steken... want zoals innovatek dat doet (alluminium uitlaten zetten, koper laten krimpen.. en mekaar steken. koper zet uit, alu krimpt --> muur en muur vast (gelezen op THG iirc) is beetje ondoenlijk voor de hobby-ist :D

En dan natuurlijk nog het bevestigen op je core/mobo.. mja, met vierkant blokje en gaten op de juiste plek moet het wel een koekje worden. alleen heb je dan alleen koeling van je koperen element en niet van het "geheel" zoals jumpstart het doorrekent, maja, tzal allicht wel goed effekt hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Innovatek's buitenkant is van plastic.

Misschien dat we de Innovatek kunnen simuleren als vergelijk? gezien de kleinere schijven best interessant of het veel scheelt. Wordt wel zwaar simulren ivm de grootte waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Even tussendoor:

Ik hèb, als Materiaalkundig Ingenieur in wording, mijn prakticum 'mechanische bewerkingen' gehad, dus ik weet wat er mogelijk is op het gebied van frezen, draaien, lappen, honen, brootsen, enzovoorts :)

Dat zo'n schijven-blokje heel makkelijk uit een dik stuk kopercylinder te maken is, dat wist ik al :)

Maar goed, een kleine update:

Eerst maar even het overzichtje van de 'goeie' simulaties (probeersels en gefaalde pogingen achtergelaten.):

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel012_13_19_20.gif

Nummers 012, 013 en 019 zijn allemaal voorbij de 60 seconden gesimuleerde tijd.

De simulatie met de inspirerende naam 'koel020' is dus een verbeterde versimpelde versie van wat ik eerder al poogde te simuleren. Door voor een 50% breder kanaal te gaan, geen 4 mm maar 6 mm breed, hoop ik dat de simulatie zelf wat sneller rekent en dat ik dus ook eerder resultaten kan laten zien.

Grotere versie van koel020:

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel020.gif

Bodem is voor het gemak maar gewoon overal 4 mm dik. Net zoals de andere blokjes meet het ding 60x60x20, waarbij de inlaat en uitlaat ook hier weer 8 mm diameter intern zijn. Het idee van de variabele bodemdikte heb ik er maar lekker aangegeven, dat was in mijn versie van Pro/ENGINEER niet 'eventjes' te maken. Uiteraard is de core weer 12x8 mm, bij 1 mm dik, en krijgt 'ie dezelfde hoeveelheid warmte en koelmiddel te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Op woensdag 24 juli 2002 22:37 schreef JumpStart het volgende:
Dat zo'n schijven-blokje heel makkelijk uit een dik stuk kopercylinder te maken is, dat wist ik al :)
Dat stukje was inderdaad voor degene boven mijn post bedoeld. Er zijn hier geloof ik maar weinig mensen die jou iets moeten uitleggen op dit gebied.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
ff omhoog schoppen, hoe gaat het nu met je nieuwste vereenvoudigde blokontwerp jump?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
komakeef schreef op 02 augustus 2002 @ 19:36:
ff omhoog schoppen, hoe gaat het nu met je nieuwste vereenvoudigde blokontwerp jump?
Mja, langzaam.

Simulatie koel020 had een 'lek'. Net zoals een van de eerdere simulaties zag ik bizar grote vloeistof vectoren ergens midden in de spiraal ontstaan, alsof er vloeistof vanuit de wand naar binnen kwam. Da's nie goed natuurlijk. Dus ondertussen is het 'koel021' en die is wat conservatiever gemeshed. Hopelijk gaat dat beter... Ja en nee, want de stats voor 'koel021' zijn niet mis:
NUMBER OF STEPS = 2818
SIMULATED TIME = 6.209281 SECONDS

TIME STEP = 0.002208 SECONDS
PERCENT FILLED = 100.000000 %
SOLID FRACTION = 0.000000 %
CYCLE 1 is 0.000000 % COMPLETE
CPU TIME = 445937.437500 SECONDS
SYSTEM TIME = 176.520004 SECONDS
WALL CLOCK TIME (*) = 447395 SECONDS
STEP COMPLETED ON Aug 3 2002 AT 22:39:15
(*) is rekentijd (CPU time) plus I/O tijd (system time)

Met andere woorden: dit gaat làààààààààààààng duren.

Eigenlijk had ik deze simulatie al veel eerder om zeep moeten helpen en moeten herstarten met een grovere mesh. (Grovere mesh = grotere elementen = meer doorstroom per rekenstap ) Maar daar ben ik niet aan toegekomen. Onder andere door een geplofte Dual Athlon MP 1,2 GHz.

(Dat laatste, daar lees je hier wat over: [hardware kaput] wat kan hier in hemelsnaam gebeurd zijn ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ik za even een filmpie van de Cray SV2 te kijken: http://www.cray.com/company/video/CraySV2.mpg (beetje groot, 400MB)
vanaf 10 min hebben ze het over koeling van dat ding, ze spuiten water rechtstreeks op de die.
Misschien ook een optie, alleen vraag ik me af hoe ze water willen laten verdampen voordat de core boven de 100C zit? Misschien dat dit met druk wordt geregeld, maar dat lijkt me verdomd moeilijk te realiseren met zo'n systeem?

Output is mixed-phase volgens die lui, hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
jump: zowhee. dat zijn niet misse tijden zeg :( balen ook van koel020 dat daar ergens een lek zat. Ben benieuwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Hoe gaat het nu met koel021?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Siris schreef op 14 augustus 2002 @ 15:53:
Hoe gaat het nu met koel021?
Geduld, geduld, we komen er wel. Koel021 ging wel OK, maar niet snel genoeg, dus heb ik maar even flink lopen snoeien in de 'meshcount' van koel021, en dat is dus koel022 geworden.

En die is al een eindje:
dutsm7 21: PRS2 koel022

NUMBER OF STEPS = 6297
SIMULATED TIME = 25.555973 SECONDS
TIME STEP = 0.004065 SECONDS
CPU TIME = 526052.750000 SECONDS
SYSTEM TIME = 214.130005 SECONDS
WALL CLOCK TIME = 526815 SECONDS
STEP COMPLETED ON Aug 14 2002 AT 20:56:24
Oh, en voor wie het dus nog niet snapt: het commando 'PRS [filenaam]' is een alias voor het weergeven van de stats voor de simulatie [filenaam]. (Een kleine ProCAST les dus.)

Het ding rekent al 6 dagen dus... (Heb wat anders aan mijn kop gehad, maar goed, dat is een heel ander verhaal... )

Komende week moet het ding dus wel klaar zijn, en dan heb ik voor 4 blokken volledige resultaten voor minstens 1 minuut aan gesimuleerde tijd. Dan komt het echte harde werk, namelijk het maken van een verslagje erover, en het presenteren van de resultaten.

(Mocht iemand van de T-net crew misschien lezen: ik kan dit een heus 'Getting inside a Waterblock' artikel maken, klaar voor het 'slashdot effect'. Anders kan ik er ook proberen 100 US$ voor te vangen bij www.overclockers.com >:) :9 )

Maar dat zien we volgende week wel weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Zo, heheee ...

Dan denk je dat 10.000 stappen wel genoeg is, maar nee hoor. Bij 0,004 seconden per stap, kom je dan nog steeds niet op 1 minuut, maar op 40 seconden. Dus ik mag binnenkort nog een keer koel022 doorstarten.

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel022_01.gif

Dit is in ieder geval na 40 seconden. Watertemperaturen, waar ik geen screentje van gemaakt heb, kloppen in ieder geval wel. Hoogste kopertemp is hier 47,28 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
zo denk je het ideale waterblok te hebben gevonden, komt jumpstart weer met een compleet nieuw design met goede resultaten... grrr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je dit blok zo ziet had je het in principe ook 4x4cm kunnen maken... ubercheap blok dus...
maarja hoe maak je een ronde kop op het midden met een frees :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
P5ycho schreef op 19 augustus 2002 @ 12:31:
Als je dit blok zo ziet had je het in principe ook 4x4cm kunnen maken... ubercheap blok dus...
maarja hoe maak je een ronde kop op het midden met een frees :?
Anders dan met een CNC gestuurde frees kan je dit spiraal blok vrijwel niet maken. (Nou ja, da's niet waar: verloren-was gieten zal ook prima lukken, en als je nog veel exotischer wilt: vonkverspanen kan ook!)

En met CNC gestuurd frezen kan je, als je stappen van 0.1 mm gebruikt, die ronding maken door trapsgewijs iedere keer iets meer naar binnen te frezen rond de top van de dabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EUREKA!!! :)

Volgens mij is dat Innovatek-ontwerp héél makkelijk na te bouwen als je de kern uit een vierkante koperstaaf draait.
Ik heb ooit zo'n staaf bij de metaalboer zien liggen: ergo het is leverbaar.

Dan hoef je voor de afvoer- en toevoerkanalen alleen maar in twee hoeken de 'vinnen' te doorboren - tot aan de bodemplaat - en daarna de zijkanten met vier koperplaatjes af te dekken.
Maak dan de bodemplaat iets dikker, en ook de bovenplaat (die tevens de slang-aansluitingen moet dragen) zodat je genoeg breedte hebt om de boel waterdicht te solderen.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/innovatek3ccc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 16:06:
EUREKA!!! :)

Volgens mij is dat Innovatek-ontwerp héél makkelijk na te bouwen als je de kern uit een vierkante koperstaaf draait.
Ik heb ooit zo'n staaf bij de metaalboer zien liggen: ergo het is leverbaar.

[..]
Zoiets:
[afbeelding]
Erhh, sorry, ik doe het alweer: je goedbedoelde ideeën onderuit halen. Niets persoonlijks Augustus, trek het je niet aan. Maar ehhhh ...

Ga jij maar eens een een 4-kante staaf in een draaimachine inklemmen (dat lukt nog wel, tot zover geen probleem) en ga het dan 'afsteken', dus met een steekbijtel de schijven uit het blok 'maken'.

Zie je het probleem al voor je ? Een steekbijtel kan je eigenlijk alleen met goed fatsoen op een rond stuk metaal gebruiken. Anders is het KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP BOEM tinkeltinkeltinkel. Een steekbijtel is namelijk, juist omdat ze zo dun moeten zijn, helemaal niet zo stevig.

Oftewel: door het klappen van de hoeken op de steekbijtel zal die bijtel vroeger of later gewoon kapotspringen, waarbij de stukken bijtel door de lucht vliegen. Met andere woorden: zo'n koelblok moet je echt uit ronde koper staaf maken, niet uit vierkante staaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

JumpStart schreef op 19 augustus 2002 @ 16:45:
[...]

Erhh, sorry, ik doe het alweer: je goedbedoelde ideeën onderuit halen. Niets persoonlijks Augustus, trek het je niet aan. Maar ehhhh ...

Ga jij maar eens een een 4-kante staaf in een draaimachine inklemmen (dat lukt nog wel, tot zover geen probleem) en ga het dan 'afsteken', dus met een steekbijtel de schijven uit het blok 'maken'.

Zie je het probleem al voor je ? Een steekbijtel kan je eigenlijk alleen met goed fatsoen op een rond stuk metaal gebruiken. Anders is het KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP BOEM tinkeltinkeltinkel. Een steekbijtel is namelijk, juist omdat ze zo dun moeten zijn, helemaal niet zo stevig.

Oftewel: door het klappen van de hoeken op de steekbijtel zal die bijtel vroeger of later gewoon kapotspringen, waarbij de stukken bijtel door de lucht vliegen. Met andere woorden: zo'n koelblok moet je echt uit ronde koper staaf maken, niet uit vierkante staaf.
Kan wel hoor!
Alleen een hele kleine voeding en een juiste snijsnelheid zorgen er voor dat het blok niet vervormd. De meeste bankwerkers zullen het wel aandurven als ze vaker met koper hebben gewerkt. En anders trial & error. :D
* Cow_tipping is ook afgestudeerd wtb-er met werkplaats ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Hier heb ik ook al aan zitten denken. Met een vierkante staaf koper kun je misschien zelfs met een zaag al wel zoiets maken. Als je de staaf zo vastzet, dat deze kan draaien om de lengte as en de zaag ook op een of andere manier geleiden. Dan al zagend langzaam ronddraaien en je krijgt hetzelfde effect.
Het zal niet zo netjes worden als met een draaibank, maar is voor de thuisklusser met een beetje handigheid denk ik wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel eens gezien hoe ze hele grote tandwielen maken:
Ze steken/snijden met een beitel een heel dun reepje van een dikke ronde metalen plaat af, die daarna de afstand van één tandje verder draait. Pas na zo'n honderd omwentelingen is de definitieve diepte van 'de tand' bereikt.
Er wordt dus gewoon een beitel haaks op een dikke plak metaal gezet.

[code]
| | |
____|/ |
| V
____|
[code]

Dan lijkt het mij ook mogelijk om een vierkante staaf koper te bewerken. Eerst langzaam en in heel dunne plakjes de hoekjes wegbeitelen, en als ie ter plekke helemaal rond is kun je op tempo de kern draaien.

Of Kifaru's idee: voorzagen.
Laat de vierkante staaf langzaam ronddraaien met een ijzerzaag er tegenaan steunend. Die vreet zich dan vanzelf in het koper in tot de staaf ter plekke rond is.
code:
1
2
3
4
5
      \
 ___\
|      |\  
|___| \
           \

Alleen: bestaan er ijzerzagen van 5mm breed? Want twee/drie 2mm-zaagsneden naast elkaar zal niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schetsjes zijn mislukt!
(En ik zie nergens een edit-knop).

code:
1
2
3
4
5
6
        | | beitel
        | |  
________|/     |
        |      |
plaat   |      V
________|

code:
1
2
3
4
5
    \
 ____\
|    |\  zaag
|    | \
|____|   \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Eindelijk weer plaatjessss:

Gesimuleerde tijd: 49,996 seconden, dus nog iets meer dan 10 te gaan.

Temperatuur onderkant, check de mooie hot-spot.
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/koel022_02a.gif

Temperatuur bovenkant. LET OP: andere temperatuursschaal!
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/koel022_02b.gif

Temperatuur en snelheidsvectoren van het koelwater. Water gaat in het midden erin, met de klok mee naar de uitgang. Mooie gelijkmatige opwarning van het koelwater. De temperatuursstijging zit met 0,4 °C precies goed wat betreft verwachting.
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/koel022_02c.gif

Snelheidsverdeling: overal min of meer constant, zo rond de 0.8 m/s, en bij de in- en uitgang 1 m/s.
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/koel022_02d.gif

Volgende week zal het wel compleet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
woot! dat ziet er idd goed uit zeg. op wat artefacts na, maar dat schuiven we maar af op de mesh en wat andere dingen.

very nice indeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Keep up the good Dit topic staat toch op nummer #1 i de lijst van meest-interessante-topics-aller-tijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals die Innovatek-kern.

Ik denk dat ik nu pas snap wat Kifaru wilde: veel dunne lamellen.

Wat nu als je 10 ijzerzaag-bladen met boutjes, moertjes en tussenringen koppelt, en met veel koelolie tegen een draaiend blokje houdt?
Zoals ze boomstammen zagen: met parallele zaagbladen.

Eventueel nog extra gaten bijboren in de zaagbladen - voor extra verstevigings-boutjes. Als je eenmaal in het koper zit, kun je de boutjes weglaten: het koper geleidt dan zélf de zagen.
code:
1
2
3

(Waarom werkt die code niet lekker?)

Of iets geheel anders:
Neem een 20mm koperstaaf en leg hem in de vriezer.
Neem 10 koperplaatjes van 40x40x2mm, en twee van 40x40x5mm.
Boor een gat van 19,9999mm in de koperplaatjes.
Verhit de plaatjes en schuif ze op de koude koperstaaf.
Is de temperatuur genormaliseerd, dan zitten de plaatjes muurvast op de staaf.

Zal dan de warmte-overdracht dan voldoende zijn - van staaf naar plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Nog wat plaatjes:

Detail van temperatuur en heatflux rond het centrum:
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/koel022_03a.gif

Koelmiddel temperatuur en stromingsvectoren:
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/koel022_03b.gif
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 16:24:
Nogmaals die Innovatek-kern.

Ik denk dat ik nu pas snap wat Kifaru wilde: veel dunne lamellen.

Wat nu als je 10 ijzerzaag-bladen met boutjes, moertjes en tussenringen koppelt

[...]

Of iets geheel anders:
Neem een 20mm koperstaaf en leg hem in de vriezer.
Neem 10 koperplaatjes van 40x40x2mm, en twee van 40x40x5mm.
Boor een gat van 19,9999mm in de koperplaatjes.
Verhit de plaatjes en schuif ze op de koude koperstaaf.
Is de temperatuur genormaliseerd, dan zitten de plaatjes muurvast op de staaf.

Zal dan de warmte-overdracht dan voldoende zijn - van staaf naar plaatjes?
Het meest eenvoudige, en ook het beste in termen van warmteoverdracht van de kern naar de schijven is toch gewoon koperen staaf (rond, 40 mm ofzo) in te klemmen in een draaimachine.

(Ja, in de volksmond heet dat een draaibank maar op het prakticum Mechanische Bewerkingen werd dat eruit geramd: het is géén 'bank' maar een machine.)

Steekbijtels zijn er vanaf 2 mm dik (geloof ik) en dus kan je daarmee de uitsparingen tussen de schijven 'afsteken'. Iedereen die via-via de beschikking heeft over een draaibankmachine heeft binnen 5 minuten het stuk rond 40 mm koperstaaf in laten klemmen en er tussenruimtes in laten 'steken' met zo'n speciale afsteekbijtel.

Je oplossing van verhitten/afkoelen en een zogenaamde "krimp-fit" te gebruiken levert je toch een extra warmtebarriere op bij de overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
He JumpStart, op de frontpage zijn de afgelopen tijd een aantal van die kastjes voorbij gekomen die de fans nog een paar minuten laten doorlopen als je de computer uitzet. Nou is niet iedereen het eens over het nut van deze dingen en ik dacht zo als je nou eens een paar van die blokken die je relatief met weinig rekenkracht gesimuleert heb er nog eens bij haalt en nu ff nog een paar seconde door simuleerd met de invoer van de core uitgeschakeld en kijken wat het effect is als je de pomp wel of niet laat doorlopen!

Dan moet je wel een blok hebben dat als enigsinds is ge stabielieseerd zodat het relatief is en het lijkt mij dat het effect van een fan slechts wat minder is dan dat van water dit betekent dat je geen complete simulatie hoeft te draaien alleen een doorstart maken, de conclusie zal toch het zelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ijzerzagen zijn mogelijk om die ringen erin te krijgen, maar wat dachten jullie van een vijl of slijpschijf? De vijl duurt wat langer, en de slijpschijf (of Dremel) is ook niet ideaal (koper 'plakt' nogal), maar beide mogelijkheden liggen binnen ieders bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
pcmadman schreef op 26 augustus 2002 @ 17:04:
He JumpStart, op de frontpage zijn de afgelopen tijd een aantal van die kastjes voorbij gekomen die de fans nog een paar minuten laten doorlopen als je de computer uitzet. Nou is niet iedereen het eens over het nut van deze dingen en ik dacht zo als je nou eens een paar van die blokken die je relatief met weinig rekenkracht gesimuleert heb er nog eens bij haalt en nu ff nog een paar seconde door simuleerd met de invoer van de core uitgeschakeld en kijken wat het effect is als je de pomp wel of niet laat doorlopen!
Die vraag kan ik ook wel zonder simulatie beantwoorden...

De CPU core is de warmtebron, mee eens ? De CPU core is dus ook het warmste punt in de hele 'ketting' van CPU, warmtepasta, koellichaam en lucht of water.

De rest van de keten (warmtepasta, koellichaam en lucht of water) is altijd (ietsje tot flink wat) kouder dan de warmtebron zelf (de CPU core). Warmte "stroomt" (bij gebrek aan een beter woord) altijd van warm naar koud. Warmtegeleiding vind alleen maar plaats als gevolg van een temperatuursval.

Thermo-electrische effecten, dus peltier elementen, uitgezonderd.

Op het moment dat de stroom uitgezet wordt, dan kapt de warmtebron meteen met het produceren van warmte. De rest van de keten is nog steeds kouder dan de CPU core, toch ? Dat moet wel, anders kan de koeler niet eens functioneren. Core en koeler koelen samen af tot ze op kamertemperatuur zijn, omdat er nu geen inbreng van warmte meer is.

Knappe jongen als jij kan verklaren hoe de CPU core dan toch warmer kan worden dan de bedrijfstemperatuur. Stroomt de warmte vanuit de keten terug de CPU core in ? Die is nog steeds warmer! Heb jij wel eens warmte tegen de gradient in zien stromen ? Nee, want dat is onmogelijk.

Met andere woorden: het iets langer door laten draaien van je CPU koeler zorgt ervoor dat deze sneller afkoelt naar kamertemperatuur, maar niet dat het oververhitting van je CPU voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JumpStart schreef op 26 augustus 2002 @ 17:47:
[...]

Die vraag kan ik ook wel zonder simulatie beantwoorden...

De CPU core is de warmtebron, mee eens ? De CPU core is dus ook het warmste punt in de hele 'ketting' van CPU, warmtepasta, koellichaam en lucht of water.

De rest van de keten (warmtepasta, koellichaam en lucht of water) is altijd (ietsje tot flink wat) kouder dan de warmtebron zelf (de CPU core). Warmte "stroomt" (bij gebrek aan een beter woord) altijd van warm naar koud. Warmtegeleiding vind alleen maar plaats als gevolg van een temperatuursval.

Thermo-electrische effecten, dus peltier elementen, uitgezonderd.

Op het moment dat de stroom uitgezet wordt, dan kapt de warmtebron meteen met het produceren van warmte. De rest van de keten is nog steeds kouder dan de CPU core, toch ? Dat moet wel, anders kan de koeler niet eens functioneren. Core en koeler koelen samen af tot ze op kamertemperatuur zijn, omdat er nu geen inbreng van warmte meer is.

Knappe jongen als jij kan verklaren hoe de CPU core dan toch warmer kan worden dan de bedrijfstemperatuur. Stroomt de warmte vanuit de keten terug de CPU core in ? Die is nog steeds warmer! Heb jij wel eens warmte tegen de gradient in zien stromen ? Nee, want dat is onmogelijk.

Met andere woorden: het iets langer door laten draaien van je CPU koeler zorgt ervoor dat deze sneller afkoelt naar kamertemperatuur, maar niet dat het oververhitting van je CPU voorkomt.
Ja, dit wou ik er niet bij zetten maar ik ben het helemaal met je eens maar hoe gedraagd deze warmte zich nou precies en wat is het effect precies, dit zou ook hard bewijs zijn tegen het geen door de fabrikanten van die kastjes beweert word.

Maar als jij hier geen belangen aan hecht (het onderuithalen van de theorie van de producenten met hard bewijs) dan moet je dat niet doen, ik dacht dat het simpel zou zijn (niet helemaal zeker) om ff een oude simulatie te paken en er een paar sec. aan vastplaken zonder hitte bron en koeling maaruh goed.

btw. wel supa gaaf draadje dit, heb hem gisteren helemaal gelezen, maar dat is nog een bult werk! Ben benieuw welke er straks als best uit komt, ik wil er zelf ook nog een maken dus zat eerst te denken aan vier serie vanuit het midden maar dat dat het best is heb is hier ff zwaar onderuit gehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
pcmadman schreef op 26 augustus 2002 @ 19:42:
[...]

Ja, dit wou ik er niet bij zetten maar ik ben het helemaal met je eens maar hoe gedraagd deze warmte zich nou precies en wat is het effect precies, dit zou ook hard bewijs zijn tegen het geen door de fabrikanten van die kastjes beweert word.

Maar als jij hier geen belangen aan hecht (het onderuithalen van de theorie van de producenten met hard bewijs) dan moet je dat niet doen, ik dacht dat het simpel zou zijn (niet helemaal zeker) om ff een oude simulatie te paken en er een paar sec. aan vastplaken zonder hitte bron en koeling maaruh goed.

[...]
You're missing the point. Wat ik probeerde uit te leggen is puur een verhaal op basis van thermodynamica, gewoon wiskundige vergelijkingen uit de warmteleer.

Hier is geen simulatie voor nodig om aan te tonen dat het allemaal bullshit is wat de fabrikanten van die kastjes beweren.

- Een heatsink is GEEN warmtebron, alleen de CPU core produceert warmte.
- Een CPU core is ALTIJD warmer dan de koeler, anders kan de koeler nooit werken. (Dan zou het geen koeler zijn maar een verwarming).
- Als de CPU stopt met warmte produceren, dan komt er nergens meer warmte bij.
- Als er geen warmtebron meer is gaat er dus alleen warmte uit het systeem weg. (Door 'natuurlijke convectie', koeling aan stilstaande lucht.)

Conclusie: Als je PC uitgeschakeld is dan kan de temperatuur alleen omlaag: er verdwijnt alleen maar warmte. Er is immers geen warmtebron meer.

(Misschien dat deze 2e versie van mijn uitleg makkelijker tot inzicht leidt. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Die eerste reply had ik zelf kunnen schrijven want die therorie had ik zelf (met uitzondering van een paar moeilijke termen)ook al bedacht!!

dat die processor niet meer warm word was mijn therorie ook en ik weet dat dat vast staat!!

maar om die wijze heren die scheinbaar niks van thermodynamica af weten ff te laten zien dat zij een volledig nutteloos (in mijn ogen) apparaat op de markt hebben gebracht had je ze een simulatie kunnen laten zien!

Ik ben het met je eens:
Je krijg 25 nobelprijzen (bewijze van spreken) als je zonder ernergie input warmte kunt produceren!

Geen thermodynamica voor mij meer (m.u.v. dingen die ik niet wist)

Oja misschien dat verhaal van jou een keer naar die mannen sturen die dat kastje hebben gemaakt, dan kunnen ze er iets van leren!

Nou, iets anders vlot het al een beetje met de simulatie van koel022 ?? ben wel nieuwsgierig hoe hij het doet tegenover de koel 021/20, ik weet het ff niet meer die piramide kern met koelribben bedoel ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpstart: het is beitel! :P

Ik heb nog eens gepuzzeld:
Zo'n schijven-kern kan ook uit een ronde staaf, die je dan in een ronde koperbuis (= de wand) soldeert. Zijn die koperbuizen er in 50mm?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/rond+recht+blokje17KB.gif

Ik vind een 40x40mm blokje mooier/practischer. Een core, een heatspreader, en een peltier zijn ook niet rond!

(Eigenlijk moet dit schijvenblokje-gedoe in een aparte nieuwe topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 00:13:
Jumpstart: het is beitel! :P

Ik heb nog eens gepuzzeld:
Zo'n schijven-kern kan ook uit een ronde staaf, die je dan in een ronde koperbuis (= de wand) soldeert. Zijn die koperbuizen er in 50mm?

[afbeelding]

Ik vind een 40x40mm blokje mooier/practischer. Een core, een heatspreader, en een peltier zijn ook niet rond!

(Eigenlijk moet dit schijvenblokje-gedoe in een aparte nieuwe topic).
* JumpStart slaps augustus

Speel op de bal, niet op de man, dank je >:) :P ;)

Spel'fuoten' daargelaten, over fabricagetechniek van welk gesimuleerd blok dan ook wil ik het niet hebben. Bij het ontwerpen heb ik wel rekening gehouden met wat er wel en niet kan, maar het is inderdaad gewoon een geheel losstaand onderwerp hoe je dat schijvenblok (of dat spiraalblok) nou het beste zou kunnen fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
we zijn er bijna:
PRS2 koel022

NUMBER OF STEPS = 13320
SIMULATED TIME = 53.034122 SECONDS
CPU TIME = 612898.312500 SECONDS
SYSTEM TIME = 236.500000 SECONDS
WALL CLOCK TIME = 613499 SECONDS
STEP COMPLETED ON Aug 27 2002 AT 13:41:12
N.B.: de totale rekentijd is veel langer, dit is alleen de rekentijd sinds de herstart @ 40 seconden simulatie tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Is het bij koper niet net als bij hout mogelijk om een vierkant in de draaimachine te klemmen of "sla" je dan de beitels kapot??
Lijkt mij dat een vierkante staaf makkelijker is aan te komen dan een ronde staaf en een vierkant kun je gewoon met koper "beplakken" en dan hoef niks lastig te maken met een buis want hoe wil jij een buis solderen, dan loopt je tin toch allemaal weg als je dat er eerst op smeer (wat denk ik beter is i.v.m. goed waterdicht maken)
Dit schiet me zo in eens te binnen dus dacht post het maar ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
pcmadman schreef op 27 augustus 2002 @ 16:18:
Is het bij koper niet net als bij hout mogelijk om een vierkant in de draaimachine te klemmen of "sla" je dan de beitels kapot??
Lijkt mij dat een vierkante staaf makkelijker is aan te komen dan een ronde staaf en een vierkant kun je gewoon met koper "beplakken" en dan hoef niks lastig te maken met een buis want hoe wil jij een buis solderen, dan loopt je tin toch allemaal weg als je dat er eerst op smeer (wat denk ik beter is i.v.m. goed waterdicht maken)
Dit schiet me zo in eens te binnen dus dacht post het maar ff.
Ik denk (zie een paar posts terug) dat een vierkante staaf koper de steekbeitel kapot zal slaan, maar 100% zeker weten doe ik dat niet.

Wat je even niet moet vergeten is dat staaf en buis makkelijker te solderen is dan een kubusje maken: Over de volle lengte minus de basis steek je het koper iets verder af, waardoor je er een buis overheen steekt die je onderaan rondom soldeert, en dan boven een schijfje erop.

Aan de andere kant, de bestaande innovatek-achtige oplossingen zijn niet eens all-copper. Maar nogmaals, HOE zo'n blokje nou gemaakt moet worden, dat boeit voor de simulaties echt geen ene flikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
" We zijn er bijnaaaah, we zijn er bijnaaaaah,
maar nog niet helemaaaaaaal.

We zijn er bijn [...]
"
PRS2 koel022

NUMBER OF STEPS = 14876
SIMULATED TIME = 58.887802 SECONDS
CPU TIME = 877931.750000 SECONDS
SYSTEM TIME = 340.510010 SECONDS
WALL CLOCK TIME = 878839 SECONDS
STEP COMPLETED ON Aug 30 2002 AT 15:23:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
whoei!

kan niet wachten tot... eh.... nja nog wat rekenuurtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Nu zit hij echt dicht want wat berekening leert dat hij om 30augustus 16.19 nog ~30.5u te gaan had!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
pcmadman schreef op 31 augustus 2002 @ 21:16:
Nu zit hij echt dicht want wat berekening leert dat hij om 30augustus 16.19 nog ~30.5u te gaan had!!
Waarschijnlijk wel ja. Maar het is nu weekend, dus even andere dingen aan mijn hoofd. Overigens, de 'post processing' (screenshots verzamelen, grafiekjes klussen, verhaaltje erbij) neemt ook nog wel even in beslag hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
FIRST RESULTS !

Nou ja, eerste grafiekjes dan! :*)

Afbeeldingslocatie: http://213.239.178.49/~geert/procast/graph_koel022_01s.gif

Klik op de grafiek voor een grote versie van de Temperatuur vs tijd.

De rest volgt... (Ik ga me alleen niet vastpinnen op 'Wanneer' enz..)

[ Voor 0% gewijzigd door JumpStart op 02-09-2002 17:04 . Reden: (even www.strikerz.net door bijbehorende IP# vervangen: DNS doet moeilijk... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
HOEIIII!

Is dit even schrikken!

Afbeeldingslocatie: http://213.239.178.49/~geert/procast/graph_koel013_01s.gif

Het ziet er naar uit dat ik 'KOEL013' nog wel even langer dan een minuut mag laten simuleren. Even doorstarten dus, want hier is nog lang geen sprake van een evenwichtssituatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Hmmmm...

Hier is iets soortgelijks in mindere mate ook het geval...

Afbeeldingslocatie: http://213.239.178.49/~geert/procast/graph_koel012_01s.gif

Het ziet er naar uit dat ook 'KOEL012' nog wat langer mag simuleren. Hier is ook nog geen sprake van een evenwichtssituatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Eindconclusie: die minuut was gewoon niet genoeg, behalve voor dat spiraal-blok...

Afbeeldingslocatie: http://213.239.178.49/~geert/procast/graph_koel019_01s.gif

Klik (ook hier weer) op de grafiek voor een grote versie van de Temperatuur vs tijd...

Leuk om erachter te komen dat het blok zoals het nu is gewoon niet optimaal werkt. Dan doet KOEL022 het duidelijk beter. Daarvoor is 1 reden meteen te geven: in KOEL022 stroomt het koelmiddel veel sneller over het oppervlak, waardoor dezelfde warmteoverdracht bij een kleiner temperatuursverschil optreedt...

Binnenkort ga ik curves of plaatjes maken van de (tegen)druk, zodat de doorstroming ingeschat kan worden aan de hand van de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Niet online
Hoe komen die knikken in de grafiekjes op ca. 0,25s in koel13 en koel19 ?
Is de rest van de grafiek een beetje gesmooth, en komt dat daar nog niet zo tot zijn recht oid?

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Vaudtje schreef op 03 september 2002 @ 12:14:
Hoe komen die knikken in de grafiekjes op ca. 0,25s in koel13 en koel19 ?
Is de rest van de grafiek een beetje gesmooth, en komt dat daar nog niet zo tot zijn recht oid?
Niet iedere rekenstap wordt opgeslagen. Dat gebeurt iedere ??-aantal stappen, afhankelijk van hoe je dat instelt. Ik heb 100 of 200 gebruikt.

De streepjes boven de x-as geven aan dat er een opgeslagen rekenstap is, en uit die rekenstap worden de temperaturen gehaald. Het spiraalblok blijkt veel lastiger te berekenen geweest te zijn, dus zijn er kleinere stappen gebruikt, en dus zijn er veel stappen opgeslagen. Bij 013 en 019 is de tijd tussen iedere opgeslagen stap veel groter, vandaar de knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
koel012 herstart @ stap 5600, 64,102 seconden.

Ongeveer 24 uur later:
dutsmxx 21: PRS2 koel012

NUMBER OF STEPS = 5734
SIMULATED TIME = 65.627731 SECONDS
TIME STEP = 0.014694 SECONDS
CPU TIME = 84424.171875 SECONDS
SYSTEM TIME = 23.200001 SECONDS
WALL CLOCK TIME = 84889 SECONDS
koel013, laatste stap ( = stap 2000 ) was 66,666 seconden, nu al meer dan 10 seconden erbij, ook in ongeveer 24 uur rekenen.
dutsmxx 22: PRS2 koel013

NUMBER OF STEPS = 2333
SIMULATED TIME = 77.596863 SECONDS
TIME STEP = 0.033652 SECONDS
CPU TIME = 84561.289062 SECONDS
SYSTEM TIME = 26.389999 SECONDS
WALL CLOCK TIME = 85210 SECONDS
Dus, anderhalve seconde per dag en 10 seconde per dag erbij... Over een paar dagen nieuwe grafiekjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Kijk, dit is duidelijke taal... euh plaatjes! ;)

Go, goo, goow.... Jumpstart! :P

[Specs]

• Paul C
He hier zat ik op te wachten!!
Dit is mooi om te vergelijken alleen mis ik water temp (al doen die er minder toe ze stonden er eerst wel altijd bij)

Word er nou nog iets gesimuleerd??
Anders misschien een afgeslankte versie van koel_022 met 1/halve omwenteling minder!
Dit dan in combinatie met een hogere doorstroom snelheid omdat de weerstand van het blok ook kleiner word en dan kijken hoeveel effect die buitenste ring heeft.

Dit topic is leuk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
pcmadman schreef op 05 september 2002 @ 22:05:
He hier zat ik op te wachten!!
Dit is mooi om te vergelijken alleen mis ik water temp (al doen die er minder toe ze stonden er eerst wel altijd bij)
Check de grafieken rechtsonder eens ? :) Ik heb er 'coolant' van gemaakt, want het hoeft niet per sé water te zijn wat er doorheen stroomt.
Word er nou nog iets gesimuleerd??
Anders misschien een afgeslankte versie van koel_022 met 1/halve omwenteling minder!
Dit dan in combinatie met een hogere doorstroom snelheid omdat de weerstand van het blok ook kleiner word en dan kijken hoeveel effect die buitenste ring heeft.

Dit topic is leuk!!
Momenteel draaien koel012 en koel013 weer verder, omdat ik toch echt niet tevreden was met die nog steeds duidelijk stijgende lijn in die temperatuur grafiek.
dutsmxx 21: PRS2 koel012

NUMBER OF STEPS = 5958
SIMULATED TIME = 68.096359 SECONDS
TIME STEP = 0.014694 SECONDS
[...]

dutsm7 22: PRS2 koel013

NUMBER OF STEPS = 2929
SIMULATED TIME = 97.654205 SECONDS
TIME STEP = 0.033652 SECONDS
[...]
Ik ga koel022 niet meer aanpassen. Waarom ? Omdat ik de hoeveelheid koelmiddel per minuut bij alle blokken hetzelfde heb genomen. Daarom zal je weinig merken van betere doorstroming, want er komt nog steeds dezelfde hoeveelheid water doorheen.

En verder heb ik koel019 aangepast, en die ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/koel023.gif

Maar of ik die ook nog helemaal ga simuleren ?? Weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Koel023 ziet er wel leuk uit maar is het niet dat hij hier onder minder hard gaat stromen dan boven waar minder warmte zat?
Ik dacht dat dat nou net zo goed was aan koel022?
Hoewel ik denk dat het volgens mij grotere koel oppervlak wel weer meer warmte zal afstaan is het misschien beter het water op een of andere mannier er beneden doorheen te force.
Misschien he water er onderin pompen ipv. boven of zoiets.

By the way, koel013 gaat wel hard, daarom vroeg ik ook of je nog aant simuleren was, maar 97 sec is veel zeg!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Koel013 na 149 seconden:

[klik grafiek voor een grote versie]

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/procast/graph_koel013_02s.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
hmmm, als ik het zo lees, dan houdt ie de core op zo'n 65 graden? hmmm.. niet al te denderende koeling dan?

Welke lijn geeft ongeveer aan hoe koel de cpu wordt? ben het beetje kwijt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Bovenste is in het midden v/d core, die daaronder bovenop de core

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
BlizzarD schreef op 13 september 2002 @ 20:34:
Bovenste is in het midden v/d core, die daaronder bovenop de core
Als we ècht gaan miereneuken, dan is coordinaat (0,0,0) precies het midden van de bodem zonder core. Die core steekt namelijk nog even 1 mm naar onder uit. De absolute onderkant is dus (0,-1,0).

Enniewee, ik moet het allemaal een beetje benaderen. In de simulatie is die 96 mm² core oppervlak het gebied waar de warmte erin stroomt. In de werkelijkheid heb je te maken met een volume wat warmte produceert.

Tussen core en koelblok zit, in de simulatie tenminste, toch geen warmte barrière, dus dat maakt maar heel weinig uit. Aangezien de 3 simulaties (koel019/023 even buiten beschouwing gelaten) toch op exact dezelfde manier zijn opgezet maakt dat niet uit en kan je nog steeds onderlinge vergelijkingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
schopje naar boven. ben toch benieuwd hoe het hier mee staat nu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
PRS2 koel012

NUMBER OF STEPS = 11449
SIMULATED TIME = 131.899963 SECONDS
TIME STEP = 0.029452 SECONDS
CPU TIME = 3770876.500000 SECONDS
SYSTEM TIME = 1385.869995 SECONDS
WALL CLOCK TIME = 3797592 SECONDS
STEP COMPLETED ON Oct 17 2002 AT 14:01:37
en erhhh ... 3.797.592 seconden is, bij benadering, bijna 44 dagen (!!!)

Het wordt dus wel eens tijd om het af te ronden zeg maar. Nu moet ik daar nog even tijd voor hebben... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg mensen... als ik dit allemaal zo lees kunnen jullie mij ook vast wel vertellen of het wel of juist helemaal niet verstandig is om mijn koelblokjes van aluminium te gaan maken... uiteraard was het uitgangspunt koper maak aangezien dit echt moeilijk te krijgen is leek het me een beter idee om alu te gebruiken... dit is makkelijker verkrijgbaar en nog eens goedkoper ook eens...

Of zijn er mensen die mij uit kunnen leggen waarom ik absoluut geen aluminium moet gebruiken maar beter moet zoeken naar koper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 19:42:
Zeg mensen... als ik dit allemaal zo lees kunnen jullie mij ook vast wel vertellen of het wel of juist helemaal niet verstandig is om mijn koelblokjes van aluminium te gaan maken... uiteraard was het uitgangspunt koper maak aangezien dit echt moeilijk te krijgen is leek het me een beter idee om alu te gebruiken... dit is makkelijker verkrijgbaar en nog eens goedkoper ook eens...

Of zijn er mensen die mij uit kunnen leggen waarom ik absoluut geen aluminium moet gebruiken maar beter moet zoeken naar koper!
Koper is wel (iets) beter dan aluminium, maar het is ook moeilijker te bewerken.

Het belangrijkste is dat je moet voorkomen dat je een koper radiator aan een alu blok koppelt, of andersom, een koper blok aan alu radiator.

Als je echt topprestatie wil dan moet je aan een koperen blok. Hoeft dat niet en is het je vooral om stilte met weinig OC'en te doen, dan werkt alu ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
390 tegenover 220 is toch een groot verschil...

Door een staafje van 2x2 koper gaat net zoveel energie als 2x4 aluminium met dezelfde temperatuur die erdoorheen gaat. Ook zeker niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
...mits je de goede legering hebt. dat is ook nog eens belangrijk.

Zoals Jumpstart zegt: als het om prestaties gaat voor koper gaan, anders voldoet aluminium ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
roedie schreef op 11 november 2002 @ 20:57:
390 tegenover 220 is toch een groot verschil...

Door een staafje van 2x2 koper gaat net zoveel energie als 2x4 aluminium met dezelfde temperatuur die erdoorheen gaat. Ook zeker niet onbelangrijk.
Reken maar eens uit hoeveel Delta T je hebt over 3 mm koper vs 3 mm alu. Dan heb je het nog steeds over tienden van graden. Ontwerp van stromingskanaal en doorstroming van koelmiddel zijn van veel grotere invloed op prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Ouwe koe en offtopic vraag.

Niet dus. Foutje van mijn kant, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey