• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:59

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik ben wat aan het kijken voor digitale camera (Pentax 330, 430?)

Maar wat is nu een 'goede' resolutie om te fotograferen.
Gewoon vakantiefoto's niets bijzonders verder...

Dit doordat ik wil weten hoeveel geheugen ik moet bijkopen.
Ik wil toch zeker 200 foto's kunnen maken op een FC.
Oja, hoe zit het met extra accu's... hoe duur zijn die ongeveer?

Basement Bios ---- Exo-S

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Uhm..
Resolutie: 2024 * 1964 Is altijd een lekkere resolutie.
3.32 Megapixels is geen overbodige luxe.

op een 128 MB Flashkaart Kunnen ongeveer 160 Foto's op Hi-res..

Verwijderd

Wat ga je met die kiekjes doen ? printen of zijn ze puur voor op je pc ?

doe je dat eerste dan is 2024 * 1964 idd oke. voor 't tweede kun je best een tandje lager gaan.

• DeX

DeX

Op donderdag 25 april 2002 12:36 schreef EricE het volgende:
Wat ga je met die kiekjes doen ? printen of zijn ze puur voor op je pc ?

doe je dat eerste dan is 2024 * 1964 idd oke. voor 't tweede kun je best een tandje lager gaan.
Inderdaad..
op 1024 (Prima foto's) Kun je wel 320 foto's nemen..
:)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Maar moet je dan als 'kwaliteit' kiezen van de foto:
goed, beter, best?

Oftewel hoe goed is goed, voor die doeleinden die ik wil doen.
In principe zijn de meeste foto's voor op mijn computer, en wil ik de mooi uitprinten. Probleem is natuurlijk dat je meestal pas achteraf weet of de foto 'mooi' genoeg is om uit te printen...

Basement Bios ---- Exo-S

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op donderdag 25 april 2002 12:32 schreef DeX het volgende:
Uhm..
Resolutie: 2024 * 1964 Is altijd een lekkere resolutie.
3.32 Megapixels is geen overbodige luxe.

op een 128 MB Flashkaart Kunnen ongeveer 160 Foto's op Hi-res..
das een vreemde resolutie....bijna vierkante foto's :)

3mp camera gebruiken vaak 2048x1536 als resolutie...

voor jou zijn 2mp genoeg, kijk eens naar een Canon A40 of Fuji 2600 (die Pentax camera's zijn helaas niet aan te raden -> matige beeldkwaliteit in verhouding met Canon, Fuji of Nikon)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Mooody

Mooody

elmoody

Op donderdag 25 april 2002 13:42 schreef Mystikal het volgende:
Maar moet je dan als 'kwaliteit' kiezen van de foto:
goed, beter, best?

Oftewel hoe goed is goed, voor die doeleinden die ik wil doen.
In principe zijn de meeste foto's voor op mijn computer, en wil ik de mooi uitprinten. Probleem is natuurlijk dat je meestal pas achteraf weet of de foto 'mooi' genoeg is om uit te printen...
Ik gebruik altijd Fine (verschil met Super Fine kun je niet zien, verschil met Normal duidelijk wel)

Op 2048x1536 Fine kunnen er zo'n 130 foto's op mijn 128MB CD kaart...genoeg voor een weekje vakantie lijkt me (zeker ook omdat je elke avond de mindere foto's kunt deleten)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• DeX

DeX

Op donderdag 25 april 2002 14:55 schreef Mooooody het volgende:

[..]

voor jou zijn 2mp genoeg, kijk eens naar een Canon A40 of Fuji 2600 (die Pentax camera's zijn helaas niet aan te raden -> matige beeldkwaliteit in verhouding met Canon, Fuji of Nikon)
Je heb gelijk...
ben geen ster in getallen onthoudne..
:)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter

[..]

Ik wilde graag iets meer besteden. Belangrijk punt voor mij is dat t'ie klein moet zijn. Een flashcard hebben (memory stick is rete duur!) 128 mb wil ik aanschaffen. Ik moet 200 foto's kunnen maken. En 3mil pixels leek me wel goed op zich. Vandaar dat ik op die pentax kwam. Echter niet zulke mooie foto's volgens jou dan!! Ik heb alleen gelezen dat t'ie wat focus problemen in het donker kan hebben...

hmmm De keuze wordt steeds moeilijker. Er zijn gewoon te veel opties. Suggesties?

Basement Bios ---- Exo-S

• Mooody

Mooody

elmoody

Op donderdag 25 april 2002 15:46 schreef Mystikal het volgende:

[..]

Ik wilde graag iets meer besteden. Belangrijk punt voor mij is dat t'ie klein moet zijn. Een flashcard hebben (memory stick is rete duur!) 128 mb wil ik aanschaffen. Ik moet 200 foto's kunnen maken. En 3mil pixels leek me wel goed op zich. Vandaar dat ik op die pentax kwam. Echter niet zulke mooie foto's volgens jou dan!! Ik heb alleen gelezen dat t'ie wat focus problemen in het donker kan hebben...

hmmm De keuze wordt steeds moeilijker. Er zijn gewoon te veel opties. Suggesties?
* Mooody fluistert zachtjes 'Canon S30' :P

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Maar waarom moet ik zo'n 'hoge' resolutie nemen? Zie je werkelijk het verschil? 1248/768 is dat niet voldoende?

Canon S30 of S40 (die 0,7 pixels is dat nu werkelijk het prijsverschil waard?)

Maar die canon schijnt een goede lens te hebben, dat heb ik wel gehoord.
Weet iemand toevallig wat zo'n extra accu kost?

Basement Bios ---- Exo-S

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

3 megapixel is wel genoeg. ALs je het niet om de pizels gaat is de Canon Powershot S30 de beste keuze.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-03 22:56

Tjark

DON'T PANIC

3 megapixel en 200 foto's op 128MB.... gaat dat lukken?

*insert signature here

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Jongens nog een algemene vraag wat me niet helemaal duidelijk is. Kloppen de volgende gedachten van mij?

Er zijn in principe 3 zaken die een foto mooi/scherp maken naar mijn mening.

-hoeveelheid pixels = scherpere foto's, vooral zichtbaar als je foto's uitvergroot kan dit van belang zijn.
-Resolutie = als ik een foto maak van een rij bomen naast elkaar, dan staan naarmate de resolutie hoger is, meer bomen op mijn foto's?
-Foto standaard (standard, fine and superfine) Ook scherpere foto's, maar waar haalt hij de scherpere foto's vandaan? Meer pixels op de foto?

Maar goed, graag zou ik willen weten of dit allemaal klopt.... Ik heb in mijn gedachte de Canon Cybershot S30, 128 mb (ik ga voor 4 weken op vakantie, en wil genoeg ruimte hebben), en een extra accu (wat kost dat?)

Basement Bios ---- Exo-S

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 15:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Op donderdag 02 mei 2002 09:03 schreef Mystikal het volgende:
Jongens nog een algemene vraag wat me niet helemaal duidelijk is. Kloppen de volgende gedachten van mij?

Er zijn in principe 3 zaken die een foto mooi/scherp maken naar mijn mening.

-hoeveelheid pixels = scherpere foto's, vooral zichtbaar als je foto's uitvergroot kan dit van belang zijn.
klopt

-Resolutie = als ik een foto maak van een rij bomen naast elkaar, dan staan naarmate de resolutie hoger is, meer bomen op mijn foto's?
klopt niet, rij bomen is wel scherper bij een hoge resolutie, het plaatje is groter (bijv. 2048x1536 t.o.v. 1600x1200) op de pc

-Foto standaard (standard, fine and superfine) Ook scherpere foto's, maar waar haalt hij de scherpere foto's vandaan? Meer pixels op de foto?
waarschijnlijk lagere JPG compressie, dus er wordt meer informatie weggegooid bij normal t.o.v. super-fine

Maar goed, graag zou ik willen weten of dit allemaal klopt.... Ik heb in mijn gedachte de Canon Cybershot S30, 128 mb (ik ga voor 4 weken op vakantie, en wil genoeg ruimte hebben), en een extra accu (wat kost dat?)
ik heb zelf sinds een paar weken de Canon Powershot S30 en ik vind het een super-apparaatje.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 09:28 schreef CAP-Team het volgende:

[..]

ik heb zelf sinds een paar weken de Canon Powershot S30 en ik vind het een super-apparaatje.
Werkelijk, hoe zit het met het batterij verbruik? (gemiddeld genomen) en het aantal foto's dat je kunt nemen op een 8 mb schijf (ik reken zelf wel even naar 128 mb.) Ik weet dat dit afhangt wat voor opname je neemt, maar als ik nu gewoon vakantiekiekjes wil maken van mijn vakantie in Azie deze zomer....

Basement Bios ---- Exo-S

• CAP-Team

CAP-Team

Op donderdag 02 mei 2002 10:05 schreef Mystikal het volgende:

[..]

Werkelijk, hoe zit het met het batterij verbruik? (gemiddeld genomen) en het aantal foto's dat je kunt nemen op een 8 mb schijf (ik reken zelf wel even naar 128 mb.) Ik weet dat dit afhangt wat voor opname je neemt, maar als ik nu gewoon vakantiekiekjes wil maken van mijn vakantie in Azie deze zomer....
Over het batterijverbruik.. ik wil er zeker nog een extra accu bij hebben, zeker als je het LCD scherm veel gebruikt dan gaat dat nog wel redelijk snel. De accu is wel heel snel weer opgeladen, ongeveer een uurtje.

Ook een CompactFlash kaartje van 128 MB heb ik er meteen bijgehaald, dus het standaard bijgeleverde kaartje van 16 MB gebruik ik niet. Op de hoogste resolutie kan ik op die 128 MB volgens de camera ongeveer 78 foto's kwijt.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 10:17 schreef CAP-Team het volgende:

[..]

Over het batterijverbruik.. ik wil er zeker nog een extra accu bij hebben, zeker als je het LCD scherm veel gebruikt dan gaat dat nog wel redelijk snel. De accu is wel heel snel weer opgeladen, ongeveer een uurtje.

Ook een CompactFlash kaartje van 128 MB heb ik er meteen bijgehaald, dus het standaard bijgeleverde kaartje van 16 MB gebruik ik niet. Op de hoogste resolutie kan ik op die 128 MB volgens de camera ongeveer 78 foto's kwijt.
Okay dat is ook mijn plan eigenlijk. Echter ik kan de prijs van zon accu niet vinden... Heb jij enig idee?

Basement Bios ---- Exo-S

• CAP-Team

CAP-Team

Op donderdag 02 mei 2002 10:45 schreef Mystikal het volgende:

[..]

Okay dat is ook mijn plan eigenlijk. Echter ik kan de prijs van zon accu niet vinden... Heb jij enig idee?
€ 74 bij Foto Konijnenberg in Den Ham, waar ik mijn camera gehaald heb.

Verwijderd

[..]
Ik heb een Pentax Optio 330 bewust gekocht omdat de kwaliteit beter is dan bij fototoestellen die even groot zijn (of waren want misschien zijn er vandaag de dag al betere). Met name chromatische abberaties waren bij andere merken veel beter zichtbaar! Ik vraag me daarom af waarom je dan zegt dat de kwaliteit matiger is. Het kan zijn dat je met de Fuji/Canon/Nikon grotere modellen bedoelde en dat is altijd waar. De lensjes van de kleine toestellen zijn namelijk meestal niet goed genoeg voor >= 3 MP.
Pagina: 1