[el] pulsing led flasher probs

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Ik probeer te melen, maar SMTP doet 't niet :?

Dus noteer mij voor 10 (ja, tien) stuks! En dan die UV LED'jes erop uit dat andere inkoop topic :9~

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

AcouSE

Swedish Chef

Ik weet niet zeker of ik ze met led ga leveren. Ik kan me namelijk voorstellen dat de meeste mensen deze schakeling op hun -bestaande- power-led willen aansluiten.

Ik ga morgen even een paar prototypjes etsen, ff uitproberen enzo, want ik heb al een poosje niet meer ge-etsts e.d.

Trouwens, bovenstaand (2 posts terug) e-mail adres bevat een spatie, die moet eruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er word dus een actie gestart ;)

ik zie het wel komen, ik kon zelf geen printetsboer vinden ;(
maarja je kan niet alles hebben he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op dinsdag 07 mei 2002 08:15 schreef AcouSE het volgende:
Ik weet niet zeker of ik ze met led ga leveren. Ik kan me namelijk voorstellen dat de meeste mensen deze schakeling op hun -bestaande- power-led willen aansluiten.

Ik ga morgen even een paar prototypjes etsen, ff uitproberen enzo, want ik heb al een poosje niet meer ge-etsts e.d.

Trouwens, bovenstaand (2 posts terug) e-mail adres bevat een spatie, die moet eruit!
Dus je wil een bestukt printje leveren, waar we zelf een LEDje op kunnen plaatsen? Mooi, helemaal goed :)

Je meel adres doet 't ook niet zonder die spatie, kan je het ff correct herhalen, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

ef01krjo@ing.hj.se

Ik zet er een 1x2 pinheader op, da's zeg maar zo'n jumperje waar je je power-led op zet (op je moederbord). Dus het is een kwestie van aansluiten op een molex (dat moet je zelf fixen) en je power led op die header drukken, en dan zou het moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
heeft iemand nog t schema van die topicstarter? hijs offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.kmc-res.com/gif/upload_m/pulse.gif

...en nu maar hopen dat ik dat goed gedaan heb met die tags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 16:35 schreef VO-Zephyr het volgende:
heeft iemand nog t schema van die topicstarter? hijs offline
huh? ik zie hem gewoon hoor.
maar hij is al gegeven, dus maakt nie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

update: Ik heb gisteren een prototype geetst, en dat ging maar matig. De etsvloeistof is namelijk bijna verzadigd. Ik moet i.i.g. wachten tot die vervangens is. Daarnaast moet ik na een aanmeldperiode materiaal bestellen. Reken er maar op dat het nog een week of twee duurt voor ik kan produceren, en dan nog een week voor verzending.

Een echte prijs heb ik nog niet, maar ik heb uitgerekend dat bij 25 stuks er voor 15 zweedse kronen (9,5kr=1euro) aan onderdelen op elke print zitten. Prijs voor het printje is gewoon de kostprijs(afhankelijk van het aantal printen per plaat)+een kleine vergoeding voor boren en solderen.

Ik upload later vandaag hopelijk een foto van het prototiepje, daar alle tweakers zo visueel ingesteld zijn en altijd om pics roepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 15:44 schreef AcouSE het volgende:
update: Ik heb gisteren een prototype geetst, en dat ging maar matig. De etsvloeistof is namelijk bijna verzadigd. Ik moet i.i.g. wachten tot die vervangens is. Daarnaast moet ik na een aanmeldperiode materiaal bestellen. Reken er maar op dat het nog een week of twee duurt voor ik kan produceren, en dan nog een week voor verzending.

Een echte prijs heb ik nog niet, maar ik heb uitgerekend dat bij 25 stuks er voor 15 zweedse kronen (9,5kr=1euro) aan onderdelen op elke print zitten. Prijs voor het printje is gewoon de kostprijs(afhankelijk van het aantal printen per plaat)+een kleine vergoeding voor boren en solderen.

Ik upload later vandaag hopelijk een foto van het prototiepje, daar alle tweakers zo visueel ingesteld zijn en altijd om pics roepen :P
pics >:)

maar is dat moeilijk, dat etsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Pics volgen, ik neem vandaag de digicam van de zaak mee naar huis...

Dat etsen is niet zo moeilijk hoor. Eerst belicht je de print met behulp van een UV-lichtbak en de print op een film (ong. een overhead-sheet). Vervolgens leg je de print in een badje met chemicalien zodat de fotolaag op belichte delen weg gaat. Daarna zet je hem in de etsmachine (in mijn geval lang omdat de etsvloeistof oud was) tot 'ie klaar is. Dan nog even belichten om de fotoresist op de printbanen weg te halen. Aflakken (om oxidatie te voorkomen) en dan boren. Dat boren is geloof ik wel het lastigste klusje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Als ik deze schemas door Multisim haal werkt het niet
Iemand een idee :? of ligt het mischien aan Multisim

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg Quinie, ik heb Multisim ook geinstalleerd gehad, maar bijna alle weerstanden ontbraken.
Enkel de 0,25W weerstanden en een enkele trimpot.
Hoe zit dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Ontbreken zeker wat onderdelen.
De lmxxxx zitten er ook niet in
gebruik hiervoor een virtuele

:+ leuk joh Multisim hoeveel ledjes er nu al niet geknalt zijn. Schelt wat stank en rook

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

De beloofde pics. Ik heb niet de juiste onderdelen in huis, dus ik heb er maar zo ff wat opgedrukt, uit de grote voorraadkast:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/Pulsing_led/Print_boven.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/Pulsing_led/Print_onder.jpg

Het printje ziet er in werkelijkheid trouwens wat beter uit dan op die onderste pic, dat komt volgens mij door de flitser...

Ik denk er trouwens over om die condensator te vervangen door een liggende versie. Ik moet toch de maten van de print aanpassen om er zoveel mogelijk uit een plaat te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

:9~ Ww0000wwww, dat zie er goed uit! :9~
En het wordt nog kleiner? Dan helemaal :9~ :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik begin nu ook wel erg geinteresseer te raken.

Als de prijs niet al te hoog word inc verzendkosten wil ik er ook wel 1 voor in mn via kastje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ziet er niet verkeerd uit :)

en mijn naam staat er op(tnx), komt dat op alle printjes?
dat is namelijk wel stoer.

als de inkoop actie nou van start zou gaan, even een nieuw topic openen(wel zo makkelijk), en ik geef 1 tip, zet er een max aan, dus maximaal 50 of 100 printjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op zaterdag 11 mei 2002 00:12 schreef KingOfDos het volgende:

Jij bent toch de ontwerper? Hoop ik voor je, want als er zo'n (c) bij staat oh oh oh :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
de site was offline tijdje, daardoor kon ik em (en de rest prob. ook) niet zien ;)
tnx voor de moeite anyway..

hoe kan je dat din trouwens heeeel langzaam laten pulsen? als ik R1 groter maak dan gaat ie uit en nooit meer aan, en grotere elco werkt ook niet lekker want dan zie je nauwelijks nog verschil in fel-heid van de led (terwijl je wel kan zien dat ie langzamer "uit en aan" gaat als je t zo nog kan noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 01:10 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

Jij bent toch de ontwerper? Hoop ik voor je, want als er zo'n (c) bij staat oh oh oh :(
Zo te zien is Doc de ontwerper (zie linkje topic 1). Maar of die daar nou van wakker ligt??? Er stond geen (C) bij!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op zaterdag 11 mei 2002 00:12 schreef KingOfDos het volgende:

als de inkoop actie nou van start zou gaan, even een nieuw topic openen(wel zo makkelijk), en ik geef 1 tip, zet er een max aan, dus maximaal 50 of 100 printjes.
100 STUKS??? Tering, ik ga daar ff met de hand 3100 gaatjes van 0,8mm boren... :P Nee, we doen het als volgt: ik kan max 25 stuks compleet -dwz geboord en gesoldeerd- leveren, en daarnaast een -in principe onbeperkt- aantal geëtste printen (niet geboord, dat mag je dan zelf doen). Ik wacht nog even met een inkooptopic, want ik heb tentamens deze en volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken je ook een piccie maken als alles erop gesoldeert is van de onderkant of staat die er nou al :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

solderen en boren kan ik zelf wel, geen probleem.

Ik denk dat je beter de onderdelen en geetste printjes kan leveren.... dat zou ik iig ideaal vinden. Vind het zelf namelijk ook leuk om te solderen ;)

misschien is het ook een id'tje om een 2leds versie te maken ofzo...
dus eigenlijk 2 onafhankelijke op 1 printje. 2 ledjes op 1 uitgang solderen is geen probleem. Maar voor 2 verschillende ingang en uitgang heb je nu wel 2 printjes nodig.

Ik (en misschien meerdere mensen) zou het iig erg relaxed vinden als je bijvoorbeeld een 2in1 printplaatje maakt.

Zie maar of dit een leuk idee is, als je besluit t te doen kan je mij iig noteren voor 1 2-led en 1 1-led.

maar,
't is jouw feestje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En, gaat er een inkoopactie van start? /me is in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb komende week nog tentamens, en het weekend daarop ben ik een paar dagen op vakantie, maar daarna strart ik zeer waarschijnlijk de inkoopactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand mij vertellen waar ik de LM1458 kan vinden in het conrad boek? zie alleen de MC 1458 (tweevoudige OP) dil 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Primadelima, ik hoor het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op zaterdag 18 mei 2002 12:38 schreef AcouSE het volgende:
Ik heb komende week nog tentamens, en het weekend daarop ben ik een paar dagen op vakantie, maar daarna strart ik zeer waarschijnlijk de inkoopactie.
Succes met je tentames, en fijne vakantie, maarrr.. als je terug bent snel aan het werk, en printjes bakken hoor!!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op zaterdag 18 mei 2002 13:07 schreef Jiver het volgende:
kan iemand mij vertellen waar ik de LM1458 kan vinden in het conrad boek? zie alleen de MC 1458 (tweevoudige OP) dil 8.
Da's wel dezelfde geloof ik. Een dual-opamp in een 8 pin DIP behuizing. Je zou even bij conrads downloadcentrum (onder service) een datasheet kunnen downloaden en ff de pinout bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 15:25 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Da's wel dezelfde geloof ik. Een dual-opamp in een 8 pin DIP behuizing. Je zou even bij conrads downloadcentrum (onder service) een datasheet kunnen downloaden en ff de pinout bekijken.
ben maar naar de electroboer gegaan. totale kosten van alle onderdelen € 2,60. dus lekker goedkoop. let wel op dit was zonder led. printje ga ik nu ff knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 20:24
wil me ook vast inschrijven (hoor graag bij die 25)

Ingeschreven mensen:

Avenger 1x schopme@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Laatst online: 19-09 10:42

Kr3Kr

Melpomene

*krekrrr is ook wel in voor een inkoop actie.
had het ding al gezien, maar voor mijn doen was dat schema echt te zwaar. had ook niet van die printjes in huis....

ziet er wel evil uit >:)

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
sorry voor de kick, maar @home lag er 2 weken uit

hier een filmpje

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1502785367

en dan nog ff mn nieuwe casebadge :)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2131833307

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:49
Ik ben ook wel geinteresseerd: het ziet er echt cool uit.
laten jullie even weten als er een inkoomactie wordt gestart?
Ik wil er wel 2 á 3.
E-mail: brouwerpower14@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

* AcouSE ademt diep in... neemt een aanloopje... en KLABAM, geeft dit topic een rotschop :P

Ik heb het op het moment nog al druk op de zaak, waardoor ik niet zo veel vrije tijd over heb. Ik heb besloten een PCB-fabrikant om een offerte te vragen, eens kijken wat dat kost. Ik ben namelijk van mening dat iedereen mee moet kunnen doen aan de inkoopactie, en de printjes dus i.i.g. geboord moeten zijn. Daarnaast wordt zo'n printje veel mooier met een soldeermasker (het groene laagje). Het oog wil immers ook wat!

De bedoeling is om alles klaar voor verzending te hebben in week 28 (jaja, ik weet het, jullie moeten lang wachten), want dan zijn m'n ouders hier in Zweden en kunnen zij het alles meenemen zodat iedereen min, 1 euro verzendkosten bespaart. (Pakket-Post hier is duur! Ik stond echt ff te gapen toen ik bij het postkantoor vroeg wat zo'n pakje naar NL sturen kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op zaterdag 01 juni 2002 16:04 schreef AcouSE het volgende:
* AcouSE ademt diep in... neemt een aanloopje... en KLABAM, geeft dit topic een rotschop :P

Ik heb het op het moment nog al druk op de zaak, waardoor ik niet zo veel vrije tijd over heb. Ik heb besloten een PCB-fabrikant om een offerte te vragen, eens kijken wat dat kost. Ik ben namelijk van mening dat iedereen mee moet kunnen doen aan de inkoopactie, en de printjes dus i.i.g. geboord moeten zijn. Daarnaast wordt zo'n printje veel mooier met een soldeermasker (het groene laagje). Het oog wil immers ook wat!

De bedoeling is om alles klaar voor verzending te hebben in week 28 (jaja, ik weet het, jullie moeten lang wachten), want dan zijn m'n ouders hier in Zweden en kunnen zij het alles meenemen zodat iedereen min, 1 euro verzendkosten bespaart. (Pakket-Post hier is duur! Ik stond echt ff te gapen toen ik bij het postkantoor vroeg wat zo'n pakje naar NL sturen kost).
En die ene speciale (10-voudige) wordt dat nog mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Kreeg net mail: €2,30/print (da's duurder dan zelf doen, maar imho wel OK) en €100:- startkosten. Da's wel een behoorlijk verschil met zelf maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 12:38 schreef AcouSE het volgende:
Kreeg net mail: €2,30/print (da's duurder dan zelf doen, maar imho wel OK) en €100:- startkosten. Da's wel een behoorlijk verschil met zelf maken...
Dan is het maar goed ook dat je ze niet hebt laten maken, want ik weet niet voor welke schakeling je dat printje hebt gemaakt, maar niet voor het schemaatje met de 1458, want behalve de voedingsspanningsaansluitingen zit alles zo ongeveer op de verkeerde plaats.

Ah, ik zie het al, je hebt de opamps in de dualbehuizing verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op zaterdag 08 juni 2002 08:47 schreef exter het volgende:
[..]
Ah, ik zie het al, je hebt de opamps in de dualbehuizing verwisseld.
Ow ja, dat wou ik nog zeggen :P

Ik krijg op woensdag een buisje SMD-opamps, daar plak ik er even een van op m'n printje. Ik heb hem namelijk nog steeds niet werkend gekregen omdat ik geen opamps had (en druk op de zaak was/ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't is wat stil geworden in dit topicje, maar omdat ik van het weekend op verzoek enkele PCBtjes voor het schakelingetje heb gemaakt heb ik het ding zelf ook opgebouwd met de LM1458.
Evenals bij The Dolf, voor wie ik de PCBtjes heb gemaakt, werkte die voor geen meter.
Na R6 te hebben vervangen door een draadbrug en R1 in waarde te hebben verhoogd tot 68K ging ie wel goed.
Dit met een groen LEDje, hoe die het gaat doen met een blauwe weet ik niet, maar voor een nette afregeling is het schakelingetje bij mij dus uitgebreid met een 50k trimpotje in serie met R1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de volledige topic doorlezen. Kan ik nu besluiten dat de printplaat die gepost staat niet werkt ? Of is er nu al een defenitieve versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een definitieve versie van dit schakelingetje, werkend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Laatst online: 20:50
Op zondag 21 juli 2002 03:02 schreef exter het volgende:
Ik heb een definitieve versie van dit schakelingetje, werkend. :)
en zou je daar nog even een goed schema van kunnen maken, zoIETS als in de eerste post? k heb nl. geen ets mogelijkheden oid. Wil em gewoon op een printplaatje maken. Zou je et kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het schema van de eerste post gebruikt, R6 verwijdert en een trimpotje van 25 of 50k in serie met R1 doet, dan werkt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Laatst online: 20:50
Op zondag 21 juli 2002 10:21 schreef exter het volgende:
Als je het schema van de eerste post gebruikt, R6 verwijdert en een trimpotje van 25 of 50k in serie met R1 doet, dan werkt ie.
Nou perfect!

Afbeeldingslocatie: http://www.technologyindex.com/education/store/robotics/solarbot/images/100ktrim.jpg

[n00b mode]
Waar dient deze voor en welke pootjes moet je aansluiten? Midden en een zijkant?
[/n00b mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Laatst online: 19-09 10:42

Kr3Kr

Melpomene

Op zondag 21 juli 2002 10:35 schreef Verdicampo het volgende:

[..]

Nou perfect!

[url="http://www.technologyindex.com/education/store/robotics/solarbot/images/100ktrim.jpg"][afbeelding][/url]

[n00b mode]
Waar dient deze voor en welke pootjes moet je aansluiten? Midden en een zijkant?
[/n00b mode]
ja, waarschijnlijk wel

ps: hij dient er voor het voltage in te stellen [toch?]

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle 13 goed. :)

btw 't is een mooie multiturn instelpotmeter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
OK, ik had dit schema ook gemaakt, zie nu dat er problemen mee zijn?

Dit is wat ik gemaakt heb... btw R6 is 1K ohm ipv 100K

[url="http://www.geocities.com/marcodwit/printplaat.jpg"]Plaatje 1[/url]
[url="http://www.geocities.com/marcodwit/printplaat2.jpg"]Plaatje 2[/url]

Link doet et niet :( eff gedult

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 13:47 schreef Lethal het volgende:
OK, ik had dit schema ook gemaakt, zie nu dat er problemen mee zijn?

Dit is wat ik gemaakt heb... btw R6 is 1K ohm ipv 100K

[url="http://www.geocities.com/marcodwit/printplaat.jpg"]Plaatje 1[/url]
[url="http://www.geocities.com/marcodwit/printplaat2.jpg"]Plaatje 2[/url]

Link doet et niet :( eff gedult
En doet de flasher zijn werk?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Op zondag 21 juli 2002 13:51 schreef The Dolf het volgende:

[..]

En doet de flasher zijn werk?
Uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 13:53 schreef Lethal het volgende:

[..]

Uiteraard...
En wat voor ledje heb je gebruikt?

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Op zondag 21 juli 2002 14:00 schreef The Dolf het volgende:

[..]

En wat voor ledje heb je gebruikt?
blauwe 3 mm van conrad (maar is nog wel vrij fel, iets te fel. Beste is denk ik iets van 2K ohm weerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 14:02 schreef Lethal het volgende:

[..]

blauwe 3 mm van conrad (maar is nog wel vrij fel, iets te fel. Beste is denk ik iets van 2K ohm weerstand)
Das heel vaag. Want ik heb precies hetzelfde ledje. Alleen werkt ie bij mij niet.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nou de oplossing toepast die ik je aan de hand heb gedaan dan gaat ie wel werken, die van mij staat op dezelfde PCB al 4 dagen continue te faden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Kan iemand nu een definitief schema maken aan de hand van hoe dit topic werdt gemaakt?

Dat schema begreep ik namelijk nog wel, maar dat laatste schema was iets te technisch voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Tis gewoon precies dat schema van die site, alleen r6 is ipv 100kohm 1/4Kohm

Hoe lager de weerstand, hoe langer hij aanblijft. Bij de r6 op 1 kohm heb ik het idee dat hij uitfade, dus dat hij af en toe langzaam uitgaat en gelijk weer aan. Bij 4 Kohm gaat ie af en toe langzaam uit en gelijk weer uit.

I prefer 2Kohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Lethal heb jij het schema werkend met 2Kohm?

en met 1/4Kohm bedoel je denk ik 1 (of) 4 Kohm lezend uit je bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 19-09 14:05

ThaHandy

Discovery Channel

Op vrijdag 10 mei 2002 17:28 schreef AcouSE het volgende:
De beloofde pics. Ik heb niet de juiste onderdelen in huis, dus ik heb er maar zo ff wat opgedrukt, uit de grote voorraadkast:

[url="http://members.lycos.nl/acouse/Schema/Pulsing_led/Print_boven.jpg"][afbeelding][/url] [url="http://members.lycos.nl/acouse/Schema/Pulsing_led/Print_onder.jpg"][afbeelding][/url]

Het printje ziet er in werkelijkheid trouwens wat beter uit dan op die onderste pic, dat komt volgens mij door de flitser...

Ik denk er trouwens over om die condensator te vervangen door een liggende versie. Ik moet toch de maten van de print aanpassen om er zoveel mogelijk uit een plaat te halen
dat print kan toch wel 2x zo knein hoor.. (door staande weerstanden. op R4 na)
dan kunnen er meer op een euro print en gaan de kosten omlaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Yep, en als ik hem in dubbelzijdig SMD route dan blijft er helemaal niets meer over. Kost het ook bijna niets meer... Nadeel is dan dat niemand hem meer zelf kan maken :P

Maar ff serieus, met 10 stuks uit een europrint liggen de kosten imho laag genoeg. Staande weerstanden vind ik persoonlijk oerlelijk, mede doordat het nooit netjes rechtop staat.

Maar als je Eagle van Cadsoft ([url="http://www.cadsoft.de"]www.cadsoft.de[/url]) download kun je van mij de .sch en .brd files krijgen. Dan kun je hem zelf tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik ga ff hier verder met de discussie in dit topic:
[topic=554454]
Op maandag 22 juli 2002 22:17 schreef exter het volgende:
Ik kan de schakeling niet tot in detail verklaren, want ten eerste ben ik geen electronicus en ten tweede zijn opamps en oscillatoren niet mijn sterkste punt, en dit is een oscillator opgebouwd met opamps, maar in de schakeling zitten 2 opamps, de een wekt een blokgolf (IC1B) op en de andere, maakt er een driehoekspanning van (IC1A).

Mijn theorie is deze:
De driehoekspanning op de uitgang varieert tussen en min en en max.
Maak je de spanning op het knooppunt van R1 en R2 lager, dan worden ook U min en max op de uitgang lager.

Een blauwe LED op de uitgang heeft een hogere Umin nodig dan een groene, omdat een groene met zijn lagere drempelspanning eerder oplicht.
Staat Umin te hoog ingesteld, dan zal de groene LED niet eens uit gaan, en lijkt het net alsof ie op een constante spanning brandt.
Bv als de uitgangsspanning varieert tussen de 3 en 7 Volt dan zal de groene LED zowel bij 3 als bij 7 Volt oplichten.
Een blauwe LED zal wel even uit gaan.
Door nu in serie met R1 een potmetertje te zetten kun je de spanning op het knooppunt R1/R2 lager maken.
De groene LED gaat nu ook faden.
Het gedeelte na het stippellijntje kun je even wegdenken, is een inverterend trapje voor een tweede LED.

[url="http://members.home.nl/horseflower/pulseledje.jpg"][afbeelding][/url]
Het is nou net die blokgolfgenerator en driehoeksgenerator die ik niet begrijp (ook niet nu ik weet dat het blok en driehoeksgenerators zijn)... voel me wat dom, maar ik vat hem echt niet... :(

In ieder geval, over een oplossing voor de problemen met de verschillende diodespanningen van leds: Waarom plaatsen we niet de led tussen V+ en de collector van de transistor.
-zul je wel denken: 'Heb je hem ook weer met z'n stroombron'-, maar ik zie echt geen nadelen. Eventueel moeten er wat weerstandwaardes worden aangepast, maar door een driehoek van bijvoorbeeld 0 tot 6V te creeren en de emitterweerstand zo te nemen dat er bij 5,3V 30mA loopt, varieert de stroom rechtevenredig aan de spanning op de basis, ongeacht de diodespanning van de led in de collectorleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog even wat gemeten aan de schakeling en mijn theorie uit fading lampje werd bevestigd.
Daar zit dus wel het knelpunt.
En met 1 extra weerstandje of nog beter een trimpotje is het hele probleem de wereld uit.
Het mooie van een extra trimpotje is nu juist dat je fade-verloop mooi kunt instellen.

edit:

Het LEDje zit nu in de collectorleiding en het probleem is er dus nog steeds.
De Umin aan basis is te hoog in deze configuratie.
Het bijregelen met de trimpot werkt nu natuurlijk ook veel minder goed.
Ik heb hier helaas geen blauw LEDje, dat is wel jammer.
(mijn) conclusie:

Schakeling laten zoals ie is met het LEDje in de emitterleiding,
R6, wat daar het nut ook van moge zijn, vervangen door een draadbrug,
een trimpot van 50k in serie met R1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 23 juli 2002 10:01 schreef exter het volgende:
Nou kun je de LED wel in de collectorleiding gaan zetten, maar dan zit je nog met het probleem dat een blauwe LED, omdat ie een hogere drempelspanning heeft, later aan zal gaan dan een groene.
Ehm... nee...

Stel je even de volgende theoretische schakeling voor: Geen led , alleen een weerstand (430R) tussen emmiter en GND, collector aan 12V. De spanning op de basis is een driehoek tussen 0 en 5V. Stijgsnelheid 1V/s.

• Op t=0s staat er 0v op de basis, en dus 0v op de emitter (en 12V op de collector).
• Op t=0,7s staat er 0,7V op de basis t.o.v. gnd en gaat de transistor gedeeltelijk (of net niet, is maar hoe je het ziet) in geleiding.
• Op t=1s staat er 1V op de basis, waarvan er 0,7V over de basis-emitter valt en 0,3V over de weerstand. Deze spanning over de weerstand zorgt ervoor dat er door de collector-emittor een stroom loopt van 0,3/430.
• Op t=5s staat er 5V op de basis, waarvan er 0,7 Over de basis-emitter valt en 4,3V over de weerstand. Dit resulteert in een stroom van 10mA.

De stroom door de collector-emitter is dus rechtevenredig met de spanning op de basis en de grootte wordt bepaald door de weerstand aan de emitter. Nu komt het mooie: deze stroom door de collector-emitter is dus [i]onafhankelijk[i] van wat er in de collectorleiding bevind. De enige regel is dat de voedingsspanning hoger moet zijn dan de maximale basisspanning+de diodespanning in de collectorleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je hebt helemaal gelijk, foutje van mij, had het ook al weggehaald.

Die theorie van jou is wel goed en het werkt ook wel.
Nu is alleen het punt om de uitgangsspanning zo in te stellen dat het faden goed werkt.
Dat kan wel, heb nu een trimpotje van 100k in serie met R1, maar de afstelling is gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Hoe was het nou ook alweer? De schakeling oscilleert rond de halve voedingspanning (6V) met een amplitude die wordt bepaald door r1/r2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, hoe lager je de spanning op het knooppunt R1/R2 instelt
hoe lager de spanningen op de uitgang ook worden.
Ben nog even aan het experimenteren geweest met de LED in de collectorleiding.
Het instellen van de uitgangsspanning met de deler R1/R2 is lastig. Het punt waarbij de oscillator afslaat verschilt nog geen 0.1V van het punt waarbij de schakeling nog goed werkt.
Het verloop van het uitfaden naar het infaden is niet zo goed in te stellen als bij de configuratie waarbij de LED in de emitterleiding zit, daar kun je de LED "verder uit" laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb zojuist even wat samples van de LM1458 besteld, die komen morgen, dus dan zal ik ook wel ff aan het meten gaan.

Ik heb zitten prutsen met een opamp in SO8 smd, maar daar is bijna niet aan te meten...

De LM1458 is trouwens geen rail-to-rail, dus het is mogelijk dat de uitgang nooit zo laag wordt dat de transistor geheel spert in een opstelling met de led in de collector.

[offtopic]
Je bent geen electronicus? Mag ik vragen wat je dan wel doet en hoe je aan een dergelijke kennis van el. komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn kennis van electronica is maar beperkt hoor, 'k heb in het verleden een cursus bij Dirksen Opleidingen te Arnhem gedaan, en vrij veel gehobbied.

btw, de experimenten die ik nu heb uitgevoerd betreffen de LM324.
In de LM324 zitten 4 741-opamps en in de 1458 zitten 2 opamps ala 741.
In hoeverre er nog verschil in kan zitten weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik geloof niet dat het type opamp hier van belang is. Specifieke eigenschappen als slew-rate en/of wel of niet rail-to-rail doet er niets toe, omdat het een laagfrequente oscilatie van een paar volt is.

Moet ik trouwens een nieuw printje routen? R6 er gewoon uitknikkeren en een trimpotje in serie met r1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

kan je die files eens mailen naar filiep.verpoucke@pandora.be

dank bij voorbaat.
Op dinsdag 23 juli 2002 09:16 schreef AcouSE het volgende:
Yep, en als ik hem in dubbelzijdig SMD route dan blijft er helemaal niets meer over. Kost het ook bijna niets meer... Nadeel is dan dat niemand hem meer zelf kan maken :P

Maar ff serieus, met 10 stuks uit een europrint liggen de kosten imho laag genoeg. Staande weerstanden vind ik persoonlijk oerlelijk, mede doordat het nooit netjes rechtop staat.

Maar als je Eagle van Cadsoft ([url="http://www.cadsoft.de"]www.cadsoft.de[/url]) download kun je van mij de .sch en .brd files krijgen. Dan kun je hem zelf tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 12:56 schreef AcouSE het volgende:

Moet ik trouwens een nieuw printje routen? R6 er gewoon uitknikkeren en een trimpotje in serie met r1?
Ik heb een printje ontworpen, ja, verleden week al hoor, kan alles op, een eventuele R6 of doorverbinding, een trimpot en zelfs nog een extra ontstoorelcootje. Ook nog 2 bevestigingsgaten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/fade1458waregrootte.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 23 juli 2002 13:24 schreef Excaliboer het volgende:
Hoi,

kan je die files eens mailen naar filiep.verpoucke@pandora.be

dank bij voorbaat.
[..]
Nee sorry, ik mail niet met belgen :P
geintje, check your mail

Ow en exter, op ware grootte gaat natuurlijk alleen op als we dezelfde monitorgrootte, resolutie en dotpitch hebben :P Hij ziet er nu uit als een SMD-printje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo, heb jij dan nog een 14" monitor? :)

printafmetingen zijn 36 x 33 mm. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Nee, een 17"... maar nu heb ik ff met een schuifmaat op m'n scherm gemeten (geen aanrader) en ik meet 19x25... Vandaar dat ik een beetje verbaast was dus, dat ie zo klein was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zo snel niet aan gedacht. Mijn monitor is ook 17", maar staat op 800 x 600.
Kleiner krijg ik het printje niet met standaardcomponenten, maar ik vind het mooi zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt hé, ik ga straks eens kijken naar die files.
Op dinsdag 23 juli 2002 14:11 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Nee sorry, ik mail niet met belgen :P
geintje, check your mail

Ow en exter, op ware grootte gaat natuurlijk alleen op als we dezelfde monitorgrootte, resolutie en dotpitch hebben :P Hij ziet er nu uit als een SMD-printje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb hem nu ook ff op een breadbordje gedrukt, en ben nog niet helemaal tevreden. Ik heb een 100k potmeter aan R1 hangen, die ik vervolgens afstel op een zo groot mogelijke zwaai (met scoop op de basis). Daarna regel ik de emitterweerstand af voor de correcte helderheid van de led. (ook in de emitter). Maar ik vind de uit-tijd niet echt goed. Dus heb ik gewoon twee leds in serie gezet. Perfect resultaat nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de LEDs nu in de collectorleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Nee, in de emitter.

Ik zag net dat ze een 'sprongetje' maken. alsof de golf er zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
     /\
    /  \
   |    |
   |    |
  / \
 /    \
/       \

'k zal zo even een scoop erbij pakken...

[edit]
Hmm, dat sprongetje is nou weer weg, zal wel een slecht contactje geweest zijn... I.i.g. heb ik nu een scoop eraan hangen en wat me opvalt is dat de driehoek niet symetrisch is; De stijgtijd is veel langer dan de daaltijd (2/3 vs 1/3 zou ik zo zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat meende ik aan het faden ook al te zien, op het [url="http://www.rabidhardware.net/howtos/pulsingled/pulsing.gif"]filmpje[/url] dat op de bewuste site staat.
Dan is't niet en driehoek, maar een zaagtand.

Maar je hebt nu 2 diodes in serie, hoe kan dat nou weer dat dat nodig is, daar heb ik weer geen last van.
1 van de LEDs vervangen door een diode, is dat wat?
'k zal straks eens een blauwe LED proberen, heb een stuk of wat van BB gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

M'n zaagtand (op de basis) varieert van 2V tot 6V (ongeveer), en met 1 diode dooft die dus nooit (of net wel, da's wat moeilijk te zeggen). Met twee leds in serie zijn ze langer uit.

Ik heb trouwens geen 22uF maar een 47uF C-tje, maar ik geloof niet dat dit zo belangrijk is.

[edit]
Meer metingen: De blokgenerator genereert een blok 1/3 hoog, 2/3 laag, tussen 12V en 2V. tijdens de hoge puls daalt de zaagtand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net een blauwe LED geprobeerd en die doet het inderdaad met de trimpot helemaal dicht, oftewel zonder.
Voor een optimale afregeling is ie wel nodig.

Hoe kom jij nou weer aan die moeilijkheden met dat ding dat je er een tweede LED voor nodig hebt?
Welk IC gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

LM1458N, zoals in het originele schema. Rode leds 1,8V diodespanning (2x is dus ongeveer gelijk aan 3,5V blauwe led)

Hij doet het wel zonder de 2e led, maar omdat de spanning op de basis alleen gedurende een korte tijd onder de 2,5V (1,8 + 0,7) zakt is de led maar zeer kort uit. Met de tweede led ligt het sperpunt rond de 4,3V (2x1,8 + 0,7) en zijn ze ongeveer even lang uit als aan. De aan-periode heeft nog wel z'n piek bij 2/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, maar ik kan hem dus met 1 rode LED ,2V, en een trimpot van 50k heel goed afregelen, ook met een LM1458.
Nu ben jij degene met de meeste problemen.
Btw die kortere fadeout-tijd vind ik geen probleem, valt ook niet direct op en ach, uiteindelijk is het maar een gadget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ach ja, ik vind het eigenlijk ook wel best zo. Hij staat nu te faden, maar ik heb nu al gezien dat ik die niet in m'n kast wil hebben. Is me toch iets te storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

<schop>

Ik heb toch nog even wat zitten prutsen en analyzeren met het geheel en een 100k potmeter ipv R3 geplaats. Gevolg: Regelbare ontlaad en laadcyclus (snelheid dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry dat ik dit topic weer omhoogschop, maar ik heb eindelijk ook m'n schakeling in orde gemaakt (werkte eerst niet) maar hij pulst heel zwakjes. Ik heb als R6 een 10K ohm potmetertje genomen. Maar ik heb steeds maar een 'verschil' (min/max) van +/- 0,8 V en dit vind ik een beetje tegenvallen. (je ziet het maar net). Wat is hier aan te doen en heeft iemand misschien een ideaal schema (met extra trimpotjes, weerstanden en weet ik veel wat :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ook helemaal geen R6 gebruiken, welke kleur LED heb je, heb je een trimpotje in serie met R1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruikte eerst een rode. Nu heb ik het geprobeert met een blauwe en dat werkt perfect B-)
Hoe zit het met het trimpotje in serie met R1 ? Wat voor potje is het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een trimpotje van 25 à 50k in serie met R1 zet, kun je het schakelingetje afregelen op het LEDje wat je gebruikt.
Heeft met de doorlaatspanning van groen/rood en blauw te maken.
Staat allemaal in dit topicje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als ik nu 3 leds aan wil sluiten op 1 schakeling (dus allemaal tegelijk pulsen) welke waarde moet ik dan voor R7 nemen ? Of kan ik die dan wel weglaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter is het om elke LED zijn eigen voorschakelweerstand te geven.
Yes it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das toch oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 23:16:
Beter is het om elke LED zijn eigen voorschakelweerstand te geven.
Yes it is.
Dus alledrie de leds parralel schakelen met een aparte weerstand ?
Wat bedoel je daar precies mee ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 13:26

ReseTTim

Chocolate addicted

KingOfDos, als je dit leest of weer thuis bent plz turn je icq on..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Nou, als we dan toch verder gaan in dit topic zal ik ook nog even wat vertellen: Ik heb er nu twee gebouwd en aangesloten op een dual-led.

Ik heb geen potmeter over R1, wat resulteerd in een led die net wel/net niet uitgaat, maar wel een potmeter 100K i.p.v. R3 om de snelheid te regelen.
Resultaat met een dual led: Een led die 'random' rood, oranje en groen wordt!

ik wil nu een 3e pulser maken en een RGB-led aansturen, want dit is echt mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Laatst online: 15-09 22:14
mmmm, als ik mijn A7V in sleep mode zet gaat het powerlampje ook zoo knipperen, dat zou ik op de eoa manier ook moeten kunnen doen als hij niet op sleep mode staat ???
weet iemand of dat kan dus gewoon software matig aansturen via de sm-bus ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Laatst online: 15-09 22:14
Heb nog wat lopen googlen maar niets kunnen vinden :( moet volgens mij toch niet zo moeilijk zijn om de power led te laten knipperen net zoals in sleep mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij gaat dat niet werken. Mocht het zo zijn dat ie aan de SMBus hangt (wat ik persoonlijk niet verwacht), dan kan je nog steeds niet een 'sleep-command' op die bus knikkeren, want er zijn zeker meer componenten die dat opvangen...
Pagina: 1 2 3 Laatste