Op dinsdag 23 april 2002 21:27 schreef LineS het volgende:
Als een audigy dit zelf kan decoderen??? Dan hoef je toch alleen nog maar een versterker??
Bij mij werkt dit perfect, ik heb alleen nog 1 probleem. Hij decode alleen ac3 als ik een dvd zit te kijken. Kan iemand mij vertellen hoe ik bijvoorbeeld een mp3, met ac3 af kan spelen??
Ik heb geen aparte dolby decoder/versterker.
Met alleen een versterker kom je er niet, of je moet een zes kanaals versterker gebruiken (niet bepaald goedkoop). Op de meeste AC3 sets zit ook een digitale ingang voor de interne decoder, zou een beetje een omweg zijn om die van de audigy te gebruiken (tenzij je ingangen tekort komt dan kun je terugvallen op de 5.1 analoge ingang).
MP3 kun je niet 'met AC3 afspelen' simpelweg omdat dit geen AC3 is. AC3 moet je zien als een compressiemethode om 6 kanalen in een digitale stream te zetten. Een AC3 decoder decodeert deze weer terug. De kanalen worden dus eerst naar één onbegrijpelijk digitaal spoor gezet en daarna weer terug naar 6 apart gescheiden audiosporen.
Waar jij het over hebt is Dolby Prologic. Dit kun je even simpel gezegd zien als een manier om 4 kanalen in 2 kanalen te toveren. Een pro-logic decoder kan deze 4 kanalen weer uit elkaar halen (dat gaat nooit helemaal netjes en 100% gescheiden als met AC3/DolbyDigital). En heb je geen dolby prologic dan hoor je gewoon de twee kanalen (met hierin verwerk het middenkanaal en achterkanaal).
Muziek (en dus ook mp3) is een stereokanaal, en het gebeurt toch zeker regelmatig dat hier een pro-logic kanaal in zit (niet alleen van die new age hippie muziek, maar zeker ook top40). Als je dit dus in pro-logic wilt afspelen heb je een pro-logic decoder nodig. Ik heb werkelijk geen idee of deze op een audigy zit, maar volgens mij niet (ik ben het nog nooit tegen gekomen). Wel kan power DVD realtime een pro-logic signaal coderen in stereo, maar je hebt wel een pro-logic versterker (heeft dus niks te maken met AC3/DolbyDigital) voor nodig om dit weer terug te krijgen.
Overigens is het niet aan te raden om muziek te luisteren in pro-logic.