Toon posts:

Waarom hang iedereen een ac3 decoder achter audigy

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als een audigy dit zelf kan decoderen??? Dan hoef je toch alleen nog maar een versterker?? :?

Bij mij werkt dit perfect, ik heb alleen nog 1 probleem. Hij decode alleen ac3 als ik een dvd zit te kijken. Kan iemand mij vertellen hoe ik bijvoorbeeld een mp3, met ac3 af kan spelen??

Ik heb geen aparte dolby decoder/versterker.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

mp3 is twee kanaals, en je kan 'm niet door je ac3-decoder laten gaan.
Als een audigy dit zelf kan decoderen??? Dan hoef je toch alleen nog maar een versterker??
Omdat versterkers met een 6-kanaals ingang over het algemeen ook wel een digitale ingang hebben, en dat zijn toch minder touwtjes achter je apparatuur.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
mp3 is twee kanaals dus moet ook kunnen met ac3 of dolby. Dit werkt namelijk gewoon wel met een 'echte' decoder

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 22:27 schreef LineS het volgende:
mp3 is twee kanaals dus moet ook kunnen met ac3 of dolby. Dit werkt namelijk gewoon wel met een 'echte' decoder
2 kanalen is 2 kanalen. Daar tover je er niet zomaar 4 bij (5.1 is 6 kanaals). Als je toch een mp3 over al die speakers hoort zijn het nog steeds 2 kanalen maar dan over meerdere speakers. Het is dan dus geen AC3 of DD.

Verwijderd

Topicstarter
Ja daag!! (sorry, ik ben moe)

Als je een mp3 afspeelt op een pro logic setje komt er toch echt Dolby Pro Logic uit!!!

Check bijvoorbeeld de omschrijving bij powerdvd:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1890600686

Dit is echter niet genoeg want ik wil gewoon die decoder van mijn audigy gebruiken!!

Sorry, inmiddels al weer afgekoeld... :P

edit:
Als ik afspeel naar spdif, gaat het wel goed. Dit gaat echter alleen met een dvd.

En als je van 2 kanalen geen 6 kanalen krijg, leg mij dan eens uit hoe die sorround eruit komt bij tv + decoder???

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 23 april 2002 22:41 schreef LineS het volgende:
Als je een mp3 afspeelt op een pro logic setje komt er toch echt Dolby Pro Logic uit!!!
Alleen als er bij de opname ook 'prologic' is ingestopt.

De meeste (alle?) muziek heeft GEEN prologic. Als je bij een muziek-mp3 toch geluid van alle kanten hoort, dan is dat extra geluid gewoon verzonnen door je geluidskaart.

Siditamentis astuentis pactum.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dolby Pro Logic is een stereo signaal waarbij door decoders een center signaal gevonden kan worden (kijken naar overeenkomsten links&rechts) en achterspeakers mono kan vinden (door te kijken naar "faseverschil")

In principe ondersteunen alle stereo apparaten dit zolang er niets aan signaal verandert.

Dit staat los van alle X.Y setjes.
Dolby Pro 5.1, AC 3 of hoe dan ook is TOTAAL ANDERS.

En wat meer ontopic: waarom wil iedereen MP3 als AC3 afspelen? MP3 is magere kwaliteit (tenzij >192 Kbps maar das is mijn misschien audiofiele mening) en dat wordt niet mooier als het als AC3 geïnterpreteerd wordt.

{signature}

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op dinsdag 23 april 2002 21:27 schreef LineS het volgende:
Als een audigy dit zelf kan decoderen??? Dan hoef je toch alleen nog maar een versterker?? :?

Bij mij werkt dit perfect, ik heb alleen nog 1 probleem. Hij decode alleen ac3 als ik een dvd zit te kijken. Kan iemand mij vertellen hoe ik bijvoorbeeld een mp3, met ac3 af kan spelen??

Ik heb geen aparte dolby decoder/versterker.
Met alleen een versterker kom je er niet, of je moet een zes kanaals versterker gebruiken (niet bepaald goedkoop). Op de meeste AC3 sets zit ook een digitale ingang voor de interne decoder, zou een beetje een omweg zijn om die van de audigy te gebruiken (tenzij je ingangen tekort komt dan kun je terugvallen op de 5.1 analoge ingang).

MP3 kun je niet 'met AC3 afspelen' simpelweg omdat dit geen AC3 is. AC3 moet je zien als een compressiemethode om 6 kanalen in een digitale stream te zetten. Een AC3 decoder decodeert deze weer terug. De kanalen worden dus eerst naar één onbegrijpelijk digitaal spoor gezet en daarna weer terug naar 6 apart gescheiden audiosporen.

Waar jij het over hebt is Dolby Prologic. Dit kun je even simpel gezegd zien als een manier om 4 kanalen in 2 kanalen te toveren. Een pro-logic decoder kan deze 4 kanalen weer uit elkaar halen (dat gaat nooit helemaal netjes en 100% gescheiden als met AC3/DolbyDigital). En heb je geen dolby prologic dan hoor je gewoon de twee kanalen (met hierin verwerk het middenkanaal en achterkanaal).

Muziek (en dus ook mp3) is een stereokanaal, en het gebeurt toch zeker regelmatig dat hier een pro-logic kanaal in zit (niet alleen van die new age hippie muziek, maar zeker ook top40). Als je dit dus in pro-logic wilt afspelen heb je een pro-logic decoder nodig. Ik heb werkelijk geen idee of deze op een audigy zit, maar volgens mij niet (ik ben het nog nooit tegen gekomen). Wel kan power DVD realtime een pro-logic signaal coderen in stereo, maar je hebt wel een pro-logic versterker (heeft dus niks te maken met AC3/DolbyDigital) voor nodig om dit weer terug te krijgen.

Overigens is het niet aan te raden om muziek te luisteren in pro-logic.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Shittyoldman legt het heel erg duidelijk uit. Dit soort dingen staan ook in de FAQ, maar met een beetje logisch nadenken is het toch logisch dat het relaxter is om een digitaal kabeltje naar je dolby digital receiver te leggen, dan 6 analoge (als je de interne decode gebruikt) en daarnaast is een DD versterker tegenwoordig gewoon normaal.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.