12 Volt van moederbord opgeblazen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zoals je al las ,ik heb mijn 12 Volt van me moederbord opgeblazen. Hoe kan dit? Ik had van me stage bedrijf een zooi fanne meegenomen. Daar zat o.a. een Nidec Beta V ta450DC fan bij (Om bijvoorbeeld raid contollers te koelen, diameter 16cm)leek me leuk en heb het via de molex connectors aangesloten, draden geel en zwart voor de 12 volt. Dit is allemaal goed gegaan. Na de eerste start draaide dat gekke ding goed. De volgende start deed me cpu fan en chipsetfan en extra fan het niet meer. Hoe is dit nu mogelijk?

Hoop dat iemand dit kan verklaren. :?

extra gegevens: Voeding 300w
fan: 12v .40 Amp (moet denk wel 0.4 amp zijn toch?)
Merk: Compaq
op dat moment aangesloten devices:
Cd-rom
2 hdŽs
floppy drive

Verwijderd

je puter start volgens mij niet meer op als er geen 12 volt is..

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Gewoon je voeding opgeblazen misschien?
Heb je verder nog info over die ene fan?
Hoeveel watt die trekt of hoeveel ampere die nodig heeft?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• doak
  • Niet online
12 MOEDERBORD STUK niet de voeding.Heb voeding door gemeten en die werkt nog super.Ook de 5 volt

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

doen je HD's het nog?

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

zonder 12 volt op je mamabordje doet je pc toch ook niets ? waarom gaat er anders 12 volt heen?
pci toch ?

• jadjong
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:41 schreef doak het volgende:
Zoals je al las ,ik heb mijn 12 Volt van me moederbord opgeblazen. Hoe kan dit? Ik had van me stage bedrijf een zooi fanne meegenomen. Daar zat o.a. een Nidec Beta V ta450DC fan bij (Om bijvoorbeeld raid contollers te koelen, diameter 16cm)leek me leuk en heb het via de molex connectors aangesloten, draden geel en zwart voor de 12 volt. Dit is allemaal goed gegaan. Na de eerste start draaide dat gekke ding goed. De volgende start deed me cpu fan en chipsetfan en extra fan het niet meer. Hoe is dit nu mogelijk?

Hoop dat iemand dit kan verklaren. :?

extra gegevens: Voeding 300w
fan: 12v .40 Amp (moet denk wel 0.4 amp zijn toch?)
Merk: Compaq
op dat moment aangesloten devices:
Cd-rom
2 hdŽs
floppy drive
Hoe meet jij de spanning bij een compaq? of gebruik je een multimeter?

• doak
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:44 schreef bobo1on1 het volgende:
Gewoon je voeding opgeblazen misschien?
Heb je verder nog info over die ene fan?
Hoeveel watt die trekt of hoeveel ampere die nodig heeft?
ik heb neergezet wat er op die fan stond.Meer weet ik er niet van, helaas

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
de interne draadjes op je mobo zijn dus doorgebrand.
heel simpel als er te veel stroom (ampere) doorheen loopt brand hij door :'(
fan's gwoon op de molex aansluiten.

dat wij tweakers er niet op in gingen op de 12 volt van je mobo is omdat het mobo alleen spanning doorgeeft, wij dachten al weer verder naar je voeding 8-)

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• doak
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:46 schreef jadjong het volgende:

[..]

Hoe meet jij de spanning bij een compaq? of gebruik je een multimeter?
handige pa en natuurlijk een multimeter. Ligt nog naast me :9

• doak
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:46 schreef Loran het volgende:
fan's gwoon op de molex aansluiten.

dat wij tweakers er niet op in gingen op de 12 volt van je mobo is omdat het mobo alleen spanning doorgeeft, wij dachten al weer verder naar je voeding 8-)
Sorry tweakers ben maar een n00b met electra.Maar fan stond dus op de molex en dat is het rare juist.Wilde eerder me voeding omzeep helpen dan me mobo

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
Hmm dus je had de fan aangesloten op een molex.
De voeding werkt nog goed.
Maar de aansluiting op je moederbord is doorgebrand.

Hmm das idd raar

maar die aansluitingen op het moederbord zijn niet echt van belang zolang je pc maar start.
dus gewoon die fan op je molex laten }:O

* Loran zijn fan aansluiting op zijn mobo is ook doorgefikt >:)

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• doak
  • Niet online
kan het zijn dat het komt door dat de fan 0.4 Amp is?Staat op de sticker .40 Amp. Heb er niet zoveel verstand van

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Kan je je pc verder wel normaal booten?

Want dan maakt het niet zo heel veel uit als die aansluitingen op je mobo zijn doorgebrand.

Kun je dan gewoon op de molex aansluiten :)

plaatje van twistedhardware >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.twistedhardware.net/graphics/mb/mbb0001.jpg

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Ik denk dat je gewoon te veel aan je voeding hebt gehangen. Hoe kan het nou dat je de '12 v' van je mobo naar de knoppen hebt geholpen?? Hoe ben je er eigenlijk achter gekomen?? Als je comp nie meer op start dan is er iets mis, maar als je je voeding helemaal los haald, en doormeet dan is het logish dat ie de juiste spanningen geeft. Nullast. Volgens mij heb je er gewoon te veel WATT aan gehangen, en dan start je 'puter namelijk ook nie meer.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• M14

M14

Op dinsdag 23 april 2002 20:46 schreef Loran het volgende:
Da's grote onzin! Je voeding is afgesteld op een bepaald voltage met een bepaalde stroom voor het mobo. Die voltages, en stromen kunnen alleen maar minder worden naar mate je meer aan de voeding hangt! NOOIT meer (of je moet er 380V op zetten) |:( |:(

• doak
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 00:03 schreef M14 het volgende:
Ik denk dat je gewoon te veel aan je voeding hebt gehangen. Hoe kan het nou dat je de '12 v' van je mobo naar de knoppen hebt geholpen?? Hoe ben je er eigenlijk achter gekomen?? Als je comp nie meer op start dan is er iets mis, maar als je je voeding helemaal los haald, en doormeet dan is het logish dat ie de juiste spanningen geeft. Nullast. Volgens mij heb je er gewoon te veel WATT aan gehangen, en dan start je 'puter namelijk ook nie meer.
Ik ben er achter gekomen door naar mycom te gaan met mobo en ze daar er naar te laten kijken. Oke 300 watt voeding hab aanstaan:
2 hdŽs
1 cd-rom
1 floppy drive
--------------
1 fan molex en zwart gaat naar zwart en rood (op fan) gaat naar geel. Moet kloppen. Test momenteel deze opstelling op een oude pc van me. Het werkt en ga er nu nog 4 fannetjes bij plaatsen om te zien of het nu eens fout gaat.Lijkt allemaal goed te gaan ;) Toch wel jammer van dat a7v-266 amd bordje :Ž(

even tussen door. Stel het gaat fout door 1 van de fanne die op molex zit dan hoort me voeding het toch te begeven of een zekering in te knappen?en toch nix met het mobo?

• doak
  • Niet online
en nog even iets. Na het stil staan van me cpu fan heb ik deze op molex gezet en geboot.
Let op!!! Win98 normaal starte duurde:27 seconde en nu na doorbranden zowieso 3 min en xp 2 min. Dus er is meer stuk denk ik. Heb me bordje weg gebracht met een smoes en hoop een nieuwe te krijgen (was nu niet op voorraad) Ga slapen,tweakse

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 00:08 schreef M14 het volgende:

[..]

Da's grote onzin! Je voeding is afgesteld op een bepaald voltage met een bepaalde stroom voor het mobo. Die voltages, en stromen kunnen alleen maar minder worden naar mate je meer aan de voeding hangt! NOOIT meer (of je moet er 380V op zetten) |:( |:(
Nee, M14 heeft gelijk, wat jij hier vertelt is grote onzin.
Jij weet het verschil tussen spanning en stroom niet.
Dat is niet erg, maar je moet geen rare dingen gaan zeggen.
De spanning wordt niet hoger als je je voeding belast, maar de stroom natuurlijk wel.
Vermogen is U * I, weet je, dat leer je op je eerste electronicalesje.

Verwijderd

Je Draadje in de molenex is doorgebrand!

------------------------------------------
Ik snap eigenlijk niet dan "men"zijn Comp.voeding daarvoor gebruikt.
Ik lees alweer een jaartje GoT en de ervaring leert dat je er verstandig aan doet om een losse voeding voor je experimenten,extra blowers en ccfl te gebruiken.

Mocht je door je eigen geknoei sluiting of wat veroorzaken blijft je pc gewoon heel.
Ik heb zelf 2 cpu coolers 1cooler(klein, eigenlijk back up) gewoon op het mobo, een grote blower op een externe voeding van 8 Amp.
overigens is het ook beter voor je 5volt lijn om zo min mogelijk van je Comp.Voeding te vragen.
Mijn ccfl`s blowers lopen allemaal op de externe voeding :)

• M14

M14

Op woensdag 24 april 2002 00:35 schreef exter het volgende:

[..]

Nee, M14 heeft gelijk, wat jij hier vertelt is grote onzin.
Jij weet het verschil tussen spanning en stroom niet.
Dat is niet erg, maar je moet geen rare dingen gaan zeggen.
De spanning wordt niet hoger als je je voeding belast, maar de stroom natuurlijk wel.
Vermogen is U * I, weet je, dat leer je op je eerste electronicalesje.
Het mobo gaat niet meer stroom vragen als je extra fan's aan hangt. Dus gaat er ook nix doorbranden in het mobo (of zie ik dat verkeerd). (Trouwens, ik weet HEEL goed het verschil tussen spanning (in volt) en stroom (in ampere))

edit:

k zie het nou pas dat ik toch een foutje heb gemaakt. [quote]
Die voltages, en stromen kunnen alleen maar minder worden naar mate je meer aan de voeding hangt
[/quote]

Het voltage kan minder worden, maar de stroom wordt idd dan meer naarmate er meer vermogen wordt gevraagt. Dit gebeurt ook in het geval van de topic starter, maar niet bij het mobo, maar bij de fan.

Pagina: 1