Enermax dood, need help!

Pagina: 1
Acties:

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
@^#@$^#$! zwaar K!

mijn enermax is dood en het is me eigen domme schuld |:(

er zat een of andre kortsluiting ergens, want me voeding viel na 1/2s telkens uit. ik alle kabels checken... nix! dus toen d8 ik, misschien zit het IN de voeding.

hup ding open schroeven, kijken... en in mijn zoektocht maak ik met de schroevendraaier kortsluiting :'( BALEN!

nu is er een groen (condensator?) ding doormidden. er staat op:
SCK
057
het is een groen dingetje van +/- 1,5cm hoog. en ik kan nu ook heel mooi de binnenkant zien en er zit een soort van koolstof in. het heeft 2 pootjes en daarmee zit het vast op de main-printplaat. (als je van bovenaf kijkt, links onderin)

ik was dus in het bezit van deze ENERMAX 350W en had een 5V-mod uitgevoerd met suc6.

nu vraag ik me af of ik misschien een nieuw dingetje (condensator?) erin kan solderen. en waar kan ik zo'n dingetje halen (ik bedoel, wat is het precies en welke waarden heeft het? dan kan ik bij conrad.nl wel zoeken, maar ik weet dus niet eens zeker of het een condensator is)

Alsvast bedankt: Mark

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

KUT!!??? dat mag niet!
Erin solderen is moelijk om te doen en ik denk ook dat het gevaarlijk is voor je apparaatuur (stoppen die doorslaan) of een pc die overbelast is dus doorbrand.

Samen staan we sterk!

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 17:39 schreef IkBenAlles het volgende:
KUT!!??? dat mag niet!
Waarom niet?

Gewoon die condensator eraf solderen en ermee naar de display of andere electoshop, die weten je precies te vertellen werk nieuw consensatortje daar in moet, hebben ze waarschijnlijk nog wel wel liggen ook :)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05
Ja, koop een nieuwe voeding! Liever 1 voeding kapot dan een voeding + Moderplank + processor + geheugen + Video kaart + Geluidskaart kapot!

• weili191
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10-2023
heb je met een schroevedraaier liggen te pielen in je voeding terwijl de stroom nog aangesloten was?!

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 17:43 schreef weili191 het volgende:
heb je met een schroevedraaier liggen te pielen in je voeding terwijl de stroom nog aangesloten was?!
JA dat kan leuke vonken gegeven hebben :P

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 17:43 schreef weili191 het volgende:
NeeeH! naatuurlijk niet, maar er blijft altijd stroom in de die voeding hangen (ELCO/Condensator).

en Display electronica zaken... die zitten niet bij mij in de buurt geloof ik :(

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 17:45 schreef Wapzer het volgende:

[..]

JA dat kan leuke vonken gegeven hebben :P
Jah :( en pijnlijk... heb mezelf ook al eens onder stroom gezet vanuit de voeding |:( blij dat hij niet was aangesloten, dan was ik nu zwart geweest. maar jezelf onder stroom zetten is iig beter als je voeding kortsluiten :) dat geeft namelijk geen kick...

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid ...

Als je een elco (ofwel condensator) kortsluit ontlaad je um en daar gaat die dus niet van kapot.

Dus er zal wel iets anders aan de hand zijn zoals met de schroevendraaier in de voeding gaan liggen pielen terwijl de netspanning erop staat. En tja zoals genoemd werd -> nieuwe kopen of een elektrotechnisch vakman um na laten kijken.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
stond dat ding serieus nog aan toen je em open schroefde???
dat kun je niet menen |:(

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 18:03 schreef mad_maxz het volgende:
Even voor de duidelijkheid ...

Als je een elco (ofwel condensator) kortsluit ontlaad je um en daar gaat die dus niet van kapot.

Dus er zal wel iets anders aan de hand zijn zoals met de schroevendraaier in de voeding gaan liggen pielen terwijl de netspanning erop staat. En tja zoals genoemd werd -> nieuwe kopen of een elektrotechnisch vakman um na laten kijken.
ik heb een grote ELCO kortgesloten, waardoor ergens anders in me voeding een kleine is geëxplodeerd!

-------------------------------------------

Maar kan iemand mij nu vertellen wat het precies voor ding is wat ik bovenaan deze draad beschrijf?

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 18:10 schreef Crash-Override het volgende:
stond dat ding serieus nog aan toen je em open schroefde???
dat kun je niet menen |:(
NEEEN! hij stond NIET aan... dat heb ik nu al 2 keer gezecht. hij stond dus NIET aan mensen... dus dat is niet het probleem!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Op dinsdag 23 april 2002 18:12 schreef Mark_Oostdam het volgende:

[..]

NEEEN! hij stond NIET aan... dat heb ik nu al 2 keer gezecht. hij stond dus NIET aan mensen... dus dat is niet het probleem!
owkeej, sorry dan :*
had het niet zien staan,
maar mischien kun je em naar een elektronica zaak brengen zoals de Display,
die weten vast wel of het te maken valt en wat er nu precies kapot is

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:57
dat is een thermische, kortsluit beveiliging of zo, ik denk dat deze er zelfs uit mag, wel doorverbinden ...

deze staat dus in serie met de voedings draden

bij mijn enermax 431 watt SCK 0510

verder zou ik controleren voor je voeding terug gebruikt

- De glas zekering
- de diode brug (indien stuk bij inschakelen kan voeding helemaal stuk gaan)

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 18:18 schreef Petzl het volgende:
dat is een thermische, kortsluit beveiliging of zo, ik denk dat deze er zelfs uit mag, wel doorverbinden ...

deze staat dus in serie met de voedings draden

bij mijn enermax 431 watt SCK 0510

verder zou ik controleren voor je voeding terug gebruikt

- De glas zekering
- de diode brug (indien stuk bij inschakelen kan voeding helemaal stuk gaan)
Kijk! das nog eens info.. de zekering is O.K., maar ik weet niet waar ik de diode brug moet vinden en hoe die er dan uit moet zien.

iig bedankt, en ik hoop dat je me nog iets verder kan helpen.

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:57
zwart blokje met 4 aansluitingen aanduidingen AC en + - er op hier + gaatje er in

Verwijderd

weetje wat ook leuk is ? voeding op 115 volt zetten
ffies aanzetten tot die rookt :)
dan weer op 230 volt zetten
zekering doorsolderen en dan spanning er op :-))
krijg je BOEM! :)

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 19:38 schreef Petzl het volgende:
zwart blokje met 4 aansluitingen aanduidingen AC en + - er op hier + gaatje er in
ehhh.. ja? en dan?
hoe moet ik zien of er iets mis is?

Verwijderd

is dat niet een gelijk richter?

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:14 schreef Dannyke het volgende:
is dat niet een gelijk richter?
ja, dat is een diode brug. zijn 4 diodes = gelijkrichter

• [TazZ]
  • Laatst online: 25-06-2025
Op dinsdag 23 april 2002 19:44 schreef Dannyke het volgende:
weetje wat ook leuk is ? voeding op 115 volt zetten
ffies aanzetten tot die rookt :)
dan weer op 230 volt zetten
zekering doorsolderen en dan spanning er op :-))
krijg je BOEM! :)
[off-topic]
lekker nuttig... BTW als je em maar lang genoeg aan laat staan op 115 volt knalt hij ook wel hoor (tenminste wel bij oude at voedingen van americanen :P
[/off-topic]

Ik zou trouwens gwoon naar een of andere electroboer in de buurt gaan en daar ff navragen wat het voor onderdeeltje is en wat het doet enzo, het lijkt me namelijk niet dat het er voor nix zit...
Ik vermoedt persoonlijk eiglijk wel dat het een elco is, aangezien dat je zei dat er iets met kool ofzo in zat...

Denk er aan, niets is voor nix in zo'n voeding, je kunt er je hele pc mee opblazen als je iets fout doet :( Is al meer dan 1x gebeurd in de winkel waar ik werk... (kapotte voeding maakt meer kapot dan je lief is)

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1