Hmmz, ik ben nog maar een simpele hobbyist en ik zit nog steeds op de middelbare school, dus 's avonds programmeren is er niet bij. Sowieso komt het er niet zo heel vaak van, omdat ik met school bezig moet zijn natuurlijk (yeah right

).
Maar goed, de ideale omgeving om te programmeren. Mjah, gewoon thuis, op m'n kamer achter m'n eigen PC. Een PC die helemaal is ingesteld op mezelf. Alle programma's die ik gebruik bij 't programmeren zijn er, dus ik heb meteen alles bij de hand. Ook erg belangrijk, een leeg bureau. Ik heb er een hekel aan als m'n broer weer eens achter m'n computer heeft gezeten (onder zijn eigen account zodat ie mijn instellingen niet kan wijzigen

), dan is het meestal weer een zootje op m'n bureau. M'n toetsenbord staat opeens ergens anders, CD's uit m'n CD speler gehaald (die ik eigenlijk bijna nooit gebruik, doe mij maar Winamp

), en m'n muis staat opeens weer ergens anders. Ook heel irritant, als m'n broer weer eens m'n computer opnieuw opgestart heeft, heel erg irritant.
Ik programmeer ook nog wel eens bij een vriend van me. Maar dat werkt gewoon niet lekker. Meestal moet ik hem dan helpen bij een probleem waar die tegen aanloopt, maar dan zijn de instellingen van de programma's die die gebruikt heel anders dan bij mijzelf, dus dan moet ik eerst weer zien waar welk schermpje staat en zo. Dat is echt heel irritant.
Conclusie, een eigen computer is een must voor de serieuse programmeur. Nou ja, voor mij in ieder geval wel

.