ruis op speakers, heb gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
ik heb gezocht maar vond geen topic die waar ik veel aan had.

Ik heb Ruis op mijn speakers deze word bijna zeker veroorzaakt door de kabel(10m) tussen mijn PC en versterker. Dit denk ik omdat:
1. Als ik alles demp van de soundkaart blijft de ruis
2. Als ik de versterker mute is het weg
3. Als ik de versterker harder zet word de ruis harder
4. Als mijn PC uitstaat veranderd de ruis in een hele luide brom

Ik heb geen geaard stopcontact of verwarming in de buurt dus dat zou de oorzaak kunnen zijn. Maar hoe is dit op te lossen? is er geen filter in de handen/te bouwen die de ruis filterd?

Een ander vraagje, is het verstandig om audiokabels te solderen op de connectors? zo nee, hoe moet ik dat dan fixen?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Ongetwijfeld heb je in de search ook gezien dat dat op te lossen is met een leuk dingetje wat je tussen je kabeltje gooit en de brom eruit filtert, vekrijgbaar bij o.a. conrad.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op dinsdag 23 april 2002 00:21 schreef Speedy_J het volgende:
Ongetwijfeld heb je in de search ook gezien dat dat op te lossen is met een leuk dingetje wat je tussen je kabeltje gooit en de brom eruit filtert, vekrijgbaar bij o.a. conrad.
uhm, was dat niet voor de coax om een aardlus tegen te gaan (50Hz)? (voor 8 euro bij de conrad)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

is onderling aarden, dus het ijzeren frame van je versterker met een ijzerdraadje verbinden met het ijzeren frame van je pc? Bij platenspelers werkt dat iig wel. Normaal gesproken gebeurd dat natuurlijk al als je zo'n tulipstekkertje inplugd, maargoed. Wie weet.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Heb je 'm toevallig aangesloten op de "phono" (pickup)ingang?
Zo ja sluit 'm aan op een normale line in.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ziet er naar uit dat de aarde draad van je kabel naar de klote is, ik zou es een andere kabel proberen, zeker geen goed kopie el cheapo ding, dat is toch enkeld maar ***. neem een normale fatsoenlijke kabel met metalen (!!!!) pluggen :)

blabla

• borgdaville
Op dinsdag 23 april 2002 00:21 schreef Speedy_J het volgende:
doel je op deze:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0206064751019553759&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=2480&TK_PAR[MEDIUM]=

Moet ik er daar 2 van hebben? Als ik een stereo signaal wil filteren voordat hij bij de versterker komt?

• LordHuberti
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13

LordHuberti

Help?

Op dinsdag 23 april 2002 11:32 schreef borgdavile het volgende:

[..]
Moet ik er daar 2 van hebben? Als ik een stereo signaal wil filteren voordat hij bij de versterker komt?
Die zijn voor in de auto en dus niet voor in huis, werken alleen op 12 volt

.........

• borgdaville
Op dinsdag 23 april 2002 11:41 schreef LordHuberti het volgende:

[..]

Die zijn voor in de auto en dus niet voor in huis, werken alleen op 12 volt
oeps dacht dat je die gewoon tussen de audiokabel kon zetten en dat het dan geregeld was maar deze hebben blijkbaar toch voeding nodig!

Welke moet ik hebben dan voor in huis??

• borgdaville
niemand die weet welke ik moet hebben, kan ik echt niet die dingen voor in de auto gebruiken?

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:08

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

same problem hier. tis alleen weg als ik de casema cabel (voor het ontvangen van de radio) uit mijn stereo trek. maar ja, ik zit dus nu al dik een half jaar zonder radio die mij wakker kan maken :(

heb al geprobeerd om de mantel van die coax d'r af te halen en op zich helpt dat wel tegen de brom, maar het ontvangs van de zenders op de radio is bar en bar sdlecht nu :(

We've got that ring of confidence

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 01:04 schreef Yukkie het volgende:
same problem hier. tis alleen weg als ik de casema cabel (voor het ontvangen van de radio) uit mijn stereo trek. maar ja, ik zit dus nu al dik een half jaar zonder radio die mij wakker kan maken :(

heb al geprobeerd om de mantel van die coax d'r af te halen en op zich helpt dat wel tegen de brom, maar het ontvangs van de zenders op de radio is bar en bar sdlecht nu :(
Mantel van coax onderbreken en overbruggen met 470 pF condensatortje.
Op dinsdag 23 april 2002 00:15 schreef borgdavile het volgende:

Ik heb geen geaard stopcontact of verwarming in de buurt dus dat zou de oorzaak kunnen zijn. Maar hoe is dit op te lossen? is er geen filter in de handen/te bouwen die de ruis filterd?
Je zou een draad kunnen trekken naar de waterleiding of gasleiding, kijken hoe het dan is.
Sla anders een tentharing oid de grond in, als test.
Ook kun je aan je kabel meten of de afscherming niet onderbroken is, dat kan wel es voorkomen met die fabrieksdingen.
Of probeer es een andere (kortere) kabel en/of ander apparaat.
Je zult wat moeten experimenteren in deze.

Suc6. :)

O ja, ruis eruit filteren zal niet gaan, ruis omvat nl het hele geluidsspectrum, van hoog tot laag.

Verwijderd

is je pc wel geaard?
ongeaard leverd ook ruis op

pas wel op met aarden van je pc, doe het goed en voorkom dat je aardlekschakelaar omklapt en dan heb je geen stroom meer ;-)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op woensdag 24 april 2002 10:28 schreef wildweazel het volgende:
is je pc wel geaard?
ongeaard leverd ook ruis op

pas wel op met aarden van je pc, doe het goed en voorkom dat je aardlekschakelaar omklapt en dan heb je geen stroom meer ;-)
Hebben we het nu over ruis of brom... Is een groot verschil zeg maar:

Brom word veroorzaakt door een aardlus of slechte bekabeling. (en klinkt als brrrrrrrr (50Hz))
Ruis word veroorzaakt door de apparatuur zelf. (en klinkt als: ssssssssssss)
Maw. Ruis haal je niet weg door je apparatuur te aarden of door condensators op de kabel te zetten. Dat laatste gaat de kwaliteit van je audio aantasten.

Even over de ruissssss (en dus niet brommmmmm):
Test eens als je de mini-jack uit je soundcard haalt of je dan nog steeds ruis hoort, zo ja, dan ligt het gewoon aan je versterker.
Zo nee, dan ruist je soundcard dus op de uitgang die je gebruikt.
Gebruik je de line-out of speaker out (als je die hebt), probeer de andere output even... maar wel rustig aan als je de speaker out gebruikt, de master van je soundcard wat lager zetten anders help je je versterker misschien naar de ***** ;)

Alles kan stuk.

• borgdaville
Op woensdag 24 april 2002 11:51 schreef remco_k het volgende:

[..]

Brom word veroorzaakt door een aardlus of slechte bekabeling. (en klinkt als brrrrrrrr (50Hz))
Maw. Ruis haal je niet weg door je apparatuur te aarden of door condensators op de kabel te zetten. Dat laatste gaat de kwaliteit van je audio aantasten.

Test eens als je de mini-jack uit je soundcard haalt of je dan nog steeds ruis hoort, zo ja, dan ligt het gewoon aan je versterker.
Gebruik je de line-out of speaker out (als je die hebt), probeer de andere output even... maar wel rustig aan als je de speaker out gebruikt, de master van je soundcard wat lager zetten anders help je je versterker misschien naar de ***** ;)
ik weet niet of het ruis of brom is. Ik heb zo het idee een beetje van allebei. Btw: ik heb de kabel naar de versterker uit mijn SB128 getrokken in in de onboard sound geprikt. De storing is nu wel minder maar nog niet helemaal weg.

Iets anders wat vreemd is: als ik de audiokabel uit de soundkaart trek en als ie dus niet meer is aangesloten kijg ik echt een hele harde brom op de speakers. Zodra ik de plug in een walkman of andere geluidskaart duw is dit weer weg, maar heel vreemd dat als ie niet is ingestoken.

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 14:11 schreef borgdavile het volgende:

[..]

Iets anders wat vreemd is: als ik de audiokabel uit de soundkaart trek en als ie dus niet meer is aangesloten kijg ik echt een hele harde brom op de speakers. Zodra ik de plug in een walkman of andere geluidskaart duw is dit weer weg, maar heel vreemd dat als ie niet is ingestoken.
Dat is niet vreemd, dat is normaal.
Die lange, nergens op aangesloten draad fungeert als een antenne die van alles uit z'n omgeving oppikt.
Hoe langer de draad, hoe harder de brom.

Verwijderd

Een goede brede kabel met metale pluggen zodat de onderlinge aarde goed is en door de breete weinig kwaliteit verloren gaat kan wonderen doen.
Is de SB128 overigens niet een type van SoundBlaster waarvan bekend is dat die lichte ruis geeft? Of ben ik in de war met een ander?

• borgdaville
Op woensdag 24 april 2002 18:03 schreef exter het volgende:

[..]

Dat is niet vreemd, dat is normaal.
Die lange, nergens op aangesloten draad fungeert als een antenne die van alles uit z'n omgeving oppikt.
Hoe langer de draad, hoe harder de brom.
speelt dit ook niet mee als de kabel wel is aangesloten? Dus dat de lichte ruis die ik nu heb(via onboard veel minder dan sb128 :d)door de lengte van de kabel komt dat die nog vanalles opvangt.

Is hier wat aan te doen? Helpt duurdere audio kabels? En zijn deze per meter te koop? Dus niet kant en klaar met pluggen en al er al aan? Ik gebruik nu kabels van de Gamma, rolletje van 25m voor iets van 5 Euro nogwat.

• borgdaville
Op woensdag 24 april 2002 20:00 schreef The_Tzar het volgende:
Een goede brede kabel met metale pluggen zodat de onderlinge aarde goed is en door de breete weinig kwaliteit verloren gaat kan wonderen doen.
Is de SB128 overigens niet een type van SoundBlaster waarvan bekend is dat die lichte ruis geeft? Of ben ik in de war met een ander?
een extra kabel wil ik eigenlijk niet, kabels heb ik al overal en zijn lelijk dus dit doe ik pas als laatste.

Dat van die SB128 zou heel goed kunnen, welk type was dat? Sinds ie op mijn onboard zit is het iig een stuk minder. Maar er zit nog steeds wat in ;(

Verwijderd

Ik vrees dat je altijd wat ruis houdt, als ik de volumeknop van mijn versterker, die aan mijn SBLive 10424 hangt, opendraai, dan ruist ie mij ook meer dan me lief is.
De ruis wordt niet veroorzaakt door de kabel, dus je hoeft neit een andere.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Op woensdag 24 april 2002 22:19 schreef borgdavile het volgende:

[..]
Is hier wat aan te doen? Helpt duurdere audio kabels? En zijn deze per meter te koop? Dus niet kant en klaar met pluggen en al er al aan? Ik gebruik nu kabels van de Gamma, rolletje van 25m voor iets van 5 Euro nogwat.
Ik denk dat betere kabels zeker gaan werken :7
deze zijn natuurlijk per meter te koop , maar je moet er dan wel zelf een plug aansolderen.

Anders koop je een high quality snoer met aangegoten stekkers :P

Iig alles is beter dan dat stuk koper van de gamma , maar daar was je zelf ook al achter :D

• borgdaville
Op donderdag 25 april 2002 00:07 schreef Klubbheads het volgende:

[..]

deze zijn natuurlijk per meter te koop , maar je moet er dan wel zelf een plug aansolderen.

Iig alles is beter dan dat stuk koper van de gamma , maar daar was je zelf ook al achter :D
ja hier ben ik dus nog niet zo van overtuigd, wat is het wezenlijk verschil van gamma koper en goede audiokabels? Ik heb voor ong 35 m audiokabel liggen op mijn kamer dus dat zou mij een heleboel geld kosten, kant en klare kabels zal bij mij niet zo makkelijk gaan omdat ik de kabels wel fatsoenlijk wil wegwerken dan moet ik alles precies op maat kunnen maken.

Aan welk bedrag per m moet ik denken voor een goede kabel? En wat kosten de pluggen per stuk die ik eraan moet solderen, en dan ga ik ff uit van tulp stekkers.

Tenslotte: Zijn er ook stereokabels verkrijgbaar, dus met 4 draaden? Die gamma draad is 2 aarderig dus nu heb ik van mijn PC naar Verterker 2x10m lopen. Zou veel netter zijn als dat 1 kabel was :9 .

• remco_k

remco_k

Op donderdag 25 april 2002 00:07 schreef Klubbheads het volgende:

[..]

Nog een keer:
De kabels veroorzaken geen ruis, ze hebben hooguit last van andere storing van buitenaf, maar dan hoor je geen ruis.
Die ruis komt gewoon uit de soundcard.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Wat ik vaak het met die goedkope tulipkabeltjes is gewoon draadbreuk. Dat kan ook brom geven. Je kunt eens proberen een ijzerdraadje van het ijzeren frame-werk van je versterker naar de ijzeren kast van je pc te leggen. Als het verschil geeft laat je die gewoon liggen ;), maar waarschijnlijk maakt het geen verschil, want ik meen te herinneren dat de SB128 gewoon niet zo'n fantastische kaart is als de Soundblaster Live. Heb je eigenlijk al gekeken of er niet nieuwere drivers zijn voor je kaart? Ik ben bang dat het geen verschil maakt, maar ach, je kan het altijd proberen. Nieuwere drivers zijn altijd leuk :).

P.S. Je hoort inderdaad altijd wel ruis, maar als ik ruis hoor dan wil ik niet in dezelfde kamer staan als ik dan muziek ga draaien op dat volume :).

• borgdaville
Op donderdag 25 april 2002 10:50 schreef The_Tzar het volgende:
P.S. Je hoort inderdaad altijd wel ruis, maar als ik ruis hoor dan wil ik niet in dezelfde kamer staan als ik dan muziek ga draaien op dat volume :).
sinds ie op de onboard zit is de ruis nauwelijks meer aanwezig, ik denk dat ik me er maar bij neerleg zoals het is.

Nu vraag ik me nog 1 ding af:
maakt het wat uit of de R en L speaker of die echt rechts en links staan of mag dat ook omgedraaid. Zo ja, ik weet niet hoe ik dat rechts en links dan moet begrijpen. Als ik bij mijn computer zit hangen de boxen precies achter me. En als ik bij mijn TV/Bed/bank/Raam zit dan hangen ze voor me. Als ik bij mijn computer zit is de 1e box rechts en de 2e links. En als ik ergens anders zit is het net omgedraaid. Nu vind ik zelf dat het geluid altijd het beste overkomt als ik niet achter mijn computer zit! Wat denken jullie ervan?

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 13:34 schreef borgdavile het volgende:

[..]

sinds ie op de onboard zit is de ruis nauwelijks meer aanwezig, ik denk dat ik me er maar bij neerleg zoals het is.

Nu vraag ik me nog 1 ding af:
maakt het wat uit of de R en L speaker of die echt rechts en links staan of mag dat ook omgedraaid. Zo ja, ik weet niet hoe ik dat rechts en links dan moet begrijpen. Als ik bij mijn computer zit hangen de boxen precies achter me. En als ik bij mijn TV/Bed/bank/Raam zit dan hangen ze voor me. Als ik bij mijn computer zit is de 1e box rechts en de 2e links. En als ik ergens anders zit is het net omgedraaid. Nu vind ik zelf dat het geluid altijd het beste overkomt als ik niet achter mijn computer zit! Wat denken jullie ervan?
je moet je oren eens uit laten spuiten

• borgdaville
Op donderdag 25 april 2002 18:17 schreef robh het volgende:

[..]

je moet je oren eens uit laten spuiten
wat wil je hiermee zeggen? dat het niet uit maakt of de rechterspeaker ook wel echt rechts staat en niet links?

Verwijderd

Links en rechts is als je met je gezicht naar de spaekers toe staat.

• remco_k

remco_k

Op donderdag 25 april 2002 19:27 schreef exter het volgende:
Links en rechts is als je met je gezicht naar de spaekers toe staat.
En het maakt niet uit of links links en rechts rechts is.
Het mag ook andersom nl. link rechts en rechts links... :)
Maar ik zou toch voor links links en rechts rechts kiezen.
Helaas zijn er niet meer varianten.
Het maakt echt geen drol uit. Het is maar wat je zelf wil. Voor de leuk zou het moeten kloppen...

Alles kan stuk.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Links/rechts omgedraaid vind ik alleen lichtelijk irritant als je bepaalde nummers gewend bent met een instrument meer naar links of rechts, maar als je vier speakers zou gebruiken moet je uiteraard de achterste links/rechts omdraaien, als je er met je gezicht voor staat.

Nog één keer voor de goede orde dan: jouw ruis kan enkel en alleen worden veroorzaakt door elektronische componenten en zeker niet door kabels of connectoren. Zelfs een slechte kabel van 100m. zal nog geen ruis opleveren, wel veel brom, slechte geluidskwaliteit (weinig hoog iig) en misschien een russische radiozender ofzo, dus verspil je geld ajb niet aan dure kabels en connectoren als het geluid van je sb toch al niet supergoed is.

Wat je nog kan proberen is om met de plaatsing van je SB in de kast te experimenteren, maar erg veel zal dat niet uitmaken. Controleer ook even of hij niet ongelofelijk heet wordt ofzo. Als je dat geprobeerd hebt is het jammer, maar is die soundcard gewoon behoorlijk slecht (misschien kapot).

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 08:30 schreef remco_k het volgende:

[..]

En het maakt niet uit of links links en rechts rechts is.
Het mag ook andersom nl. link rechts en rechts links... :)
Maar ik zou toch voor links links en rechts rechts kiezen.
Helaas zijn er niet meer varianten.
Het maakt echt geen drol uit. Het is maar wat je zelf wil. Voor de leuk zou het moeten kloppen...
Links moet links en rechts moet rechts omdat je de muziek dan hoort zoals ie opgenomen is.
Als de gitarist aan de rechterkant staat en je hoort em links, dan klopt er iets niet, hè..
Op een hoofdtelefoon staan de L en de R er ook niet voor de kat d'r *** op.

• remco_k

remco_k

Op vrijdag 26 april 2002 10:12 schreef exter het volgende:

[..]

Links moet links en rechts moet rechts omdat je de muziek dan hoort zoals ie opgenomen is.
Als de gitarist aan de rechterkant staat en je hoort em links, dan klopt er iets niet, hè..
Op een hoofdtelefoon staan de L en de R er ook niet voor de kat d'r *** op.
Miaaaauauww! *D

hehe... natuurlijk, helemaal mee eens!
Hoewel je sommige gitaristen het liefst helemaal niet wil horen... dan nog liever Miauw...

Alles kan stuk.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
Op mijn vorige pc had ik ook een SB128pci en mn pc aan de Reciever.

VOlgens mij wil ej pc dus gewoon gaan aarden op je versterken(en je versterker zit op kabel radio)

Ik heb nu een nieuwe pc en een nieuwe geluidkaart en nu is de brommmmmmm weg.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op woensdag 24 april 2002 11:51 schreef remco_k het volgende:

[..]

Precies. Om het nog ff concreter te maken:

De brom: die kan je oplossen door de mantel van de coax die in je pc of tv zit te onderbreken. Dat moet je doen met een condensator, waarde komt niet zo nauw. Als je geen zin hebt om te kloten kan je ook gewoon een trafo'tje te kopen, kost je iets van 10 euro, en dan heb je een kant en klaar verleng stukje voor je coax kabel (met connectoren er ook aan enzo).
Je pc moet je dan misschien gaan aarden, maar dat is een kwestie van uitproberen. Als je nog steeds een brom hebt op het moment dat de mantel van je coax kabel onderbroken is, moet je je pc in een geaard stopcontact steken en desnoods hem verbinden met de verwarming (maar dat mag eigenlijk niet schijnt).

De ruis: vink de mute all aan van je windows mixer, en zet de volumeknop van je versterker op een redelijk niveau (1/4 a 1/3). Trek dan de jack uit de pc (jack niet aanraken met je handen, anders krijg je brom). Als de ruis dan weg is, is het je geluidskaart die ruist. Zoals gezegd heeft dit niks met de kabel te maken.
Wat je kan doen zijn twee dingen: ten eerste kan je de signaal/ruis verhouding zo hoog mogelijk de maken door het signaal hoger te maken (ruisniveau kan je niks aan doen). Dus gewoon alle volumeregeling zo hoog mogelijk. Als het niet acceptabel te krijgen is, dan blijft er één optie over: een fatsoenlijke geluidskaart kopen.

• borgdaville
Op zaterdag 27 april 2002 00:19 schreef Jag het volgende:

[..]

Precies. Om het nog ff concreter te maken:
zo hej, denk dat ik hier wel weer ff iets meekan :7

Ben alleen nu te stoned om het allemaal te begrijpen :9 dus moet het morgen nog maar eens lezen :+

Verwijderd

ik als pc fan zit ook met hetzelfde probleem, heb mijn pc aangesloten op een Hill mengtafel met Alesis versterker, als ik de audiokabel van mijn pc niet aansluit en alles opengooi ... totaal geen ruis, maar zodra die pc aangesloten is, alleen maar problemen....

ik hoorde laatst wel van iemand dat een pc meer ruist dan een mac, ongeacht het type geluidskaart? is dit waar of loopt een macfreak gefrustreerd te doen ??

Verwijderd

nog maar even een post... kom net uit de studio vandaan, en heb van alles geprobeerd om die brom uit mun speakers te halen....

dus..

snoertje van pc naar versterker... ruis
snoertje van pc naar verwarming .. ruis

geen snoerje.. jaja ...............ruis

helpt zon 50 hertz ding van conrad nou... of is dit onzin?

pleaz help me out..

edit>>>

pc is dus wel geaard, en voor diegene..
alles zit op dezelfde groep aangesloten en is dus geaard, ik heb wel gelezen over transformatoren etc... maar dan schijnt er een kleine, maar toch niet wensende geluidsverlies op te treden.
Pagina: 1