Toon posts:

w2k server users

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de vraag een keer eerder gesteld, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik heb windows 2000 server draaien en SQL server 2000
Middels een VPN bellen ongeveer 15 gebruikers in op de server, en krijgen zo toegang tot de database (De users werken met een access project als client-server applicatie)
Ik gebruik geen SQL verificatie, maar de geintegreerde windows methode.
Ere is een hele voorraad toegangsrechten aangemaakt.

Maar nu de grote en moeilijke vraag::::::

Ik wil een tweede server met de eerste server laten synchroniseren, zodat niet alleen de database gesynchroniseerd wordt (want dat is op zich nog niet zo moeilijk) maar ook de user-logins en alle roles.
De tweede server moet in geval van nood namelijk de eerste over kunnen nemen.

Wat ik laatst van een "professional" te horen kreeg was, dat dit niet mogelijk was, omdat als er gebruikers van het ene systeem naar het andere systeem gekopieerd worden, krijgenm ze een andere SID, en dan ging het mis met het toekennen van rechten enz. in SQL server. IS dit zo???
Ik zou het werkelijk waar een beetje raar vinden als Microsoft hier niet iets voor bedacht heeft..

Wat ik al wel gevonden heb op internet:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q246133

Alleen dit verhaal is me niet helemaal duidelijk. Ze willen me het met een een stukje SQL code laten doen, alleen is dit volgens mij eenmalig bedoeld, en is het niet mogelijk volgens mij om op deze manier te "synchroniseren" als er meerdere gebruikers zijn bijgekomen. Weet iemand of zoiets uberhaupt wel mogelijk is???? Je hoeft niet perse meteen te vertellen hoe, maar als ik alleen al weet dat het kan ben ik al heel blij, en heb ik geen slapeloze nachten meer.

Alvast bedankt!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Uhm, kan zijn dat ik je niet snap maar je kunt toch gewoon die 2e server Domain Controller maken in hetzelfde domein? Dan repliceert hij ook gelijk die dingen die jij wilt.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Als ik het goed begrijp dan laat je de authenticatie op je database nu door de NT systeem login accounts gebeuren.

Idd, kopieren van accounts is dan geen oplossing, vanwege die SID. Waar je in zo'n geval over praat is een Domein waar je de 2 inbel servers op maakt. Om een failover te hebben moeten allebij de servers Domain controller worden en met elkaar repliceren.

Als je systeem echer niet al te krachtig is, dan kan een AD op je server een behoorlijke extra belasting zijn, gezien alle bijkomende poespas.

SQL data repliceren met MS-SQL is iets waar ik -helaas- geen kaas van heb gegeten, maar het moet mogelijk zijn.
Als ultieme oplossing zou je met Advanced Server en Micrsosoft Cluster Services een MSSQL Cluster kunnen bouwen wat tzt dan vrij eenoudig naar 3 of meer servers is uit te breiden mocht dat noodzakelijk worden. ClusterServices is echter wel een stukkie complexer dan het alledaagse Windows Klei en Brij werkje. Om dat betrouwbaar en doordacht op te zetten heb je wel wat meer voorbereiding nodig.

Het verhaal wat je op Internet gevonden hebt betreft Autorisatie vanuit de SQL masterDB zelf, die over de SQL servers wordt gesynchroniseerd. Op dat moment maak je geen gebruik meer van de NT Logon informatie. In jouw geval heeft dat dus - naar ik begrijp - geen toepassing.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21

Arno

PF5A

Had dit niet gewoon in [topic=473330] door kunnen gaan dan :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Wat jij wil kan bijv. met een cluster. Kan met 3rd party software.

Zou ik een gesharede database maken, en via de software kan je aangeven welke services er overgenomenen moeten worden als 1 van de 2 uitvalt.

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

als je alleen de database en de active directory gegevens wil synchroniseren, kun je gewoon een 2e win2k server er bij in hangen en dcpromo draaien, en vervolgens toevoegen aan het bestaande domein.

Alleen als server 1 uitvalt zal deze niet de VPN functionaliteiten meenemen.

daar komt idd 3rd party software aan te pas.

misschien is een mooiere oplossing om je server betrouwbaar te maken

RAID 5 hot swopppable, OS disk gemirrord, rendunant voeding, UPS erachter.

Verwijderd

Topicstarter
OK Ik ben weer wat wijzer, maar tegelijk zijn er weer meer bomen in het bos bijgekomen wat mogelijkheden betreft.

Jelmer stelt voor de 2e server domein controller te maken. Ik heb hier geen ervaring mee, maar mijn vraag is dan weer
a Is dit standaard optie in Win2k server?
b Dit gaat toch buiten SQL server om? of is dit een domme vraag. Als ik de reacties goed begrijp, gaat het in dit geval ook mis met die SID als ik naast het domein controllen de database ga synchroniseren.

En wat ik van FireFox niet snap: Gaat het met de constructie waarbei allebei de servers domeincontroller zijn nu wel of niet goed (Dat ze dezelfde SID krijgen)?

Zo ja, dan denk ik dat we dit moeten doen, en vervolgens de database repliceren naar de andere server en dan telkens synchroniseren.

Wat systeemvereisten betreft hoef je niet bang te wezen. Beide computers zijn identiek, met 2 x 80 Gb gemirrorde schijven, 1 Gb RAM en de processor is geloof ik een PIII 1.7 Ghz

In een van de reacties staat ook dat ik dcpromo moet draaien.
Is dit ook onderdeel van w2kserver? en wat doet dit programmaatje allemaal?

Ik hoop dat iemand nog iets meer duidelijkheid kan geven

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op dinsdag 23 april 2002 23:50 schreef Glupke het volgende:
OK Ik ben weer wat wijzer, maar tegelijk zijn er weer meer bomen in het bos bijgekomen wat mogelijkheden betreft.

Jelmer stelt voor de 2e server domein controller te maken. Ik heb hier geen ervaring mee, maar mijn vraag is dan weer
a Is dit standaard optie in Win2k server?
b Dit gaat toch buiten SQL server om? of is dit een domme vraag. Als ik de reacties goed begrijp, gaat het in dit geval ook mis met die SID als ik naast het domein controllen de database ga synchroniseren.

En wat ik van FireFox niet snap: Gaat het met de constructie waarbei allebei de servers domeincontroller zijn nu wel of niet goed (Dat ze dezelfde SID krijgen)?

Zo ja, dan denk ik dat we dit moeten doen, en vervolgens de database repliceren naar de andere server en dan telkens synchroniseren.

Wat systeemvereisten betreft hoef je niet bang te wezen. Beide computers zijn identiek, met 2 x 80 Gb gemirrorde schijven, 1 Gb RAM en de processor is geloof ik een PIII 1.7 Ghz

Allereerst denk ik dat deze beter naar WOS kan.

Een 2e DC maken kun je door op server 2 dcpromo.exe draaien, hiermee maak je hem additional DC in het bestaande domein (vooropgesteld dat je al een domein hebt gemaakt met je andere server).

Met 2 domeincontrollers gaat dit (als ik de vraag goed begrijp) gewoon goed, users enzo worden gewoon gerepliceerd en als je wil kan je zelf mbv Distributed File Systems bepaalde mappen met data synchroniseren.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Hhmmmm als je dat al niet weet . . .

DCpromo is gewoon het commando om een domain controller te maken. Dan vraag ik het me af hoe je het bij die andere hebt gedaan.

a) En wat bedoel je met standaard optie in 2000, het is iig geen vinkje dat je ergens moet aanzetten of zo nee.

b) nee dit heeft niks met SQL te maken en die kan jet niet mirrorer op de manier, dat moet met 3rd party software. bijv. Legato.

Als je een 2e Domein controller erbij zet neemt hij alle account over, staan dus exact hetzelfde op allebei de server. (mits je voor de optie "extra domain controller for an existiing Domain" hebt gekozen) ?Dan hebben de Account dezelfde SID (security ID)

Die database synchroniseren lijkt me niet echt een mooie oplossing.

Stel je synchroniseert 's Avonds, vlak daarvoor klapt de 1e server eruit. Ben je een hele dag werk kwijt. De 2e server neemt ook niet de taken van de 1e over. Dus ben je een 2e dag kwijt om SQL en VPN op die andere server om te zetten.

There is no art to find the minds construction in the face

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 17:23

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Is er uberhaupt wel sprake van een domain, of is het gewoon een losstaande w2k server.
wanneer er geen sprake is van een domain dan zijn de gebruikers op de huisige server, lokale gebruikers, welke je alleen maar lokaal kan gebruiken en rechten aan kan geven. wanneer je een 2e database server wilt maken die de rol van de eerste over kan nemen, dan zal je een domain moeten maken, en je gebruikers overzetten naar domainusers.
opdat moment kan je op elke databaseserver rechten zetten op gebruikers uit het domain.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Juist ja, ondertussen weten we nog steeds niet of er uberhaupt een domein is, wat we wel weten is dat dit topic hier niet thuishoort.

Verwijderd

Topicstarter
Nee er is wel een domein op de huisige computer :)
En je hebt gelijk dat het hier niet helemaal thuis hoort, maar het is ook voor een deel een netwerk / domein / server probleem om het zo maar te zeggen.

Ik ga inderdaad de server als domein-controller configureren, alleen weet ik nog steeds de beste oplossing voor SQL server niet.

SQL server heeft zelf ook verschillende mogelijkheden, waaronder het opzetten van een standby server, alleen mis ik nog een beetje de link met mijn windows-accounts.

Het is dus mogelijk d.m.v. een domein-controller de logins te synchroniseren, en tevens is mogelijk in SQL server een standby server op te zetten, maar ik wil allebei, zonder dat er conflictsituaties optreden.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:42

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 23 april 2002 23:50 schreef Glupke het volgende:
....

Heb jij eigenlijk wel al een domein :?
Zo ja wie heeft die domein controller dan geinstalleerd ?
Op dinsdag 23 april 2002 17:20 schreef arjo_kamp het volgende:
misschien is een mooiere oplossing om je server betrouwbaar te maken

RAID 5 hot swopppable, OS disk gemirrord, rendunant voeding, UPS erachter.
2 domeincontrollers zorgen natuurlijk voor replicatie verkeer maar doet hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Maar 2 servers bieden meer betrouwbaarheid dan 1 "betrouwbare" server en je verlicht de taken van de server.

Voor die VPN server...
Kan je niet gewoon 2 VPN servers opzetten en iedereen laten connecten op hostname.
In de je dns servers geef je dan de VPN servers voor die hostname zodat geswitched wordt tussen beide.
Vraag is wel of dat geen probleem geeft met je authenticatie.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is een crosspost en bovendien geen Professional Networking & Servers.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.