hoe stroomt de lucht door een PC kast?

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:45

zap8

do ya wanna bump

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand vertellen hoe de lucht door een PC kast stroomt?
Zuigt de fan van de voeding bv lucht (en dus stof) aan en blaast hij die in de kast.

Ik stel deze vraag omdat ik me afvraag, omdat als ik een kast na een paar maand openen het moederbord altijd behoorlijk onder het stof zit.

Zijn er mogelijkheden om op een velige manier te voorkomen dat er stof in de kast komt, bv door gebruik filters. Behalve natuurlijk dat de kast in een stofvrije ruimte te zetten, want dat is onmogelijk voor mij.

dank

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Hoe stroomt lucht in een kast....hangt er vanaf waar je de fans plaatst :Y)

Voeding blaast altijd naar buiten (mits je hem niet getweaked hebt). Warme lucht stijgt op dus ....trek je conclusies.

Probeer eens filters voor je fans te plaatsen. Op die manier hou je stof uit je kast en uit je fans.

Ohja hier vind je ook vast wel wat.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Hier vind je allemaal leuke regeltjes over GoT. Een echte aanrading :Y)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09
Waar heb jij handen voor gekregen?
Zoals bij je voeding: plaats je hand er achter en voel je lucht? dan blaast hij.
En zo verder....

Taal fouten inbegrepen ;)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

welkom op GoT :) zoals iemand al zei: hier kan je veel informatie vinden http://gathering.tweakers.net/forum/faq :Y)

veel plezier nog op GoT

Verwijderd

als je pc op de grond staat word het meestal een grote stof bende van binnen.
ja kan met lijm een panty voor je intake fan plaatsen dat houd wel een hoop tegen.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op vrijdag 19 april 2002 11:52 schreef Mr_Man het volgende:
als je pc op de grond staat word het meestal een grote stof bende van binnen.
ja kan met lijm een panty voor je intake fan plaatsen dat houd wel een hoop tegen.
ik heb m'n kast op de grond staan (met tapijt), onder m'n tafel die weer onder m'n bed staat. De kast staat altijd open voor de koeling, maar er komt niet veel stof in, veel minder dan op m'n bureau zelf

het ligt er sterk aan waar en hoe jem neerzet, een beetje proberen en je weet het zo

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
meestal zuigt je voeding de lucht aan door de lucht uit de kast naar buiten toe.
Dus komt de lucht je kast binnen via alle kieren.

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:25
hier lees je alles over airflow :)

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 20:39

Weeds

what is a weed...

In pc zitten 2 extra case fans. De onderste zuigt de lucht van buiten aan en de bovenste blaast de lucht naar buiten. Omdat ik ook bang was voor een enorme stofbende in mijn compu, heb ik een afzuigkap-filter voor de onderste case-fan gezet.
Het werkt prima !

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 12:00

joker1977

Tweakert

Op vrijdag 19 april 2002 12:25 schreef internetinfo het volgende:
hier lees je alles over airflow :)
Ik heb het eens doorgelezen en ik kan je wel vertellen dat het misschien praktisch wel klopt, maar theoretisch is het echt kolder.. Een paar voorbeelden:
1. Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het theoretisch gezien zo dat de temperatuur hoger is.
Wat een onzin. Weliswaar 'pomp' je, op het eerste gezicht veel lucht in de kast waardoor er dus een overdruk ontstaat, echter: Dit overschot aan lucht lekt natuurlijk weer net zo snel weg. Kortom: Onzin
2. Hier kun je zien dat de linker fan naar binnen blaast en de fan rechtsonder naar buiten. Eigenlijk is dit dus in precies de tegenovergestelde richting als dat warme lucht zich beweegt. Het is namelijk zo dat warme lucht stijgt, en koude lucht laag bij de grond blijft. Hier blaast met koude lucht bovenin naar binnen, waardoor de warm geworden lucht eigenlijk gezegd beneden weg moet, wat dus niet gaat.
Warme lucht stijgt op, klopt. Echter, deze regel gaat niet op in een geforceerd koelsysteem, zoals een PC is. Zeker niet bij de voorbeelden die hier geschetst zijn met 3 koelers (voeding, casefan en processorkoeler). De geproduceerde luchtstromen door de fans zijn in dat geval significant groter dan de normale luchtstroom door een temperatuur-gradiënt.

De beste koeling van je processor krijg je in vrijwel alle gevallen door koude lucht over je processor heen te sturen.

Hoe krijg je een kaars uit: Door em uit te zuigen of em uit te blazen ?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:50

BaRF

bijna kerst

Op vrijdag 19 april 2002 12:40 schreef joker1977 het volgende:

[..]

Hoe krijg je een kaars uit: Door em uit te zuigen of em uit te blazen ?
over het algemeen kan een mens harder blazen dan zuigen (en dan heb ik het niet over bepaalde vrouwelijke personen ;))

Als je zo hard blaast als zuigt heb je meer moeite om die kaars uit te krijgen hoor!

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 12:00

joker1977

Tweakert

Op vrijdag 19 april 2002 12:49 schreef BaRF het volgende:

[..]

over het algemeen kan een mens harder blazen dan zuigen (en dan heb ik het niet over bepaalde vrouwelijke personen ;))

Als je zo hard blaast als zuigt heb je meer moeite om die kaars uit te krijgen hoor!
Ik had kunnen weten dat men zou reageren op de subjes, maar OK.

Voor een fan geldt principieel hetzelfde. Achter het zog van de fan wordt er over een groot deel van een denkbeeldige afgevlakte conus lucht aangezogen. Door de vorm van de fanschoepen wordt deze lucht vrij selectief als een cylinder-vorm weer weggeblazen. Een fan als die wij in de computer proppen is dan ook gemaakt om te blazen en niet om te zuigen.

En nogmaals: Het is kolder om de wetten van vrije convectie te gebruiken in een PC kast met 3 fans. Helaas is het sowieso vrij moeilijk om de luchtstroming in een kast te bepalen. Tenslotte hebben we veel te veel storende elementen in onze kast. Mijn aanrader is: Zet al die wetten overboord, zoek uit welke hot-spots je wilt koelen en probeer dan empirisch vast te stellen welke opstelling de laagste temperatuur geeft. Let daarbij ook op de andere temperaturen. Je zult zien dat bij de meeste systemen de processor het best gekoeld wordt door de case-fan er over heen te laten blazen.

Verwijderd

Lees de FAQ, gebruik de Search.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.