Toon posts:

[EL] Schok als ik PC + verwarming aanraak.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer staat ongeveer 20cm met de achterkant
van de radiator van de verwarming af.
Als ik aan het werk ben achter de computer, draden aansluiten van monitor/toetsenbord etc etc en ik raak
terwijl ik dat doe met me arm de verwarming aan krijg
ik een heftige stroomstoot. :(

Wil dit zeggen dat me PC niet goed ge-aard is of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hetzelfde gehad, mijn toestenbord was van onderen niet afwedekt (gewoon metaal ofzo dus)...dit is volgens mij niks meer of minder dan pure ESD (statische ontladingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naja het gebeurd niet specifiek als ik het
toetsenbord of whatever aansluit, maar gewoon
als ik de achterkant van me pc aanraak, bijvoorbeeld
dat ijzer rondom de fan van me voeding, en
tegenlijkertijd de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:38

Cheezus

Luiaard

Je PC is gewoon niet geaard idd :)

Heb ik ook.. gewoon niet de pc en de verwarming tegelijk aanraken dan is er niets aan de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 19:55

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Kan zijn dat hij te goed of niet goed genoeg geaard is.
Verklaring:

Niet goed: Is de PC niet goed geaard zal deze zich ontladen via jou.

Te goed: Als jij geladen bent ontlaad jij je via de PC.

Zoals RixTer al zei is het zeer waarschijnlijk ESD (Electro Static Discharge).
Als je bijv. op je burostoel zit op een tapijt vloer. Droge lucht op je kamer en synthetische kleding.
Hier je kun je vrij weing aan doen.

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:38

Cheezus

Luiaard

Op woensdag 17 april 2002 22:21 schreef Carp_Hunter het volgende:
Kan zijn dat hij te goed of niet goed genoeg geaard is.
Verklaring:

Niet goed: Is de PC niet goed geaard zal deze zich ontladen via jou.

Te goed: Als jij geladen bent ontlaad jij je via de PC.

Zoals RixTer al zei is het zeer waarschijnlijk ESD (Electro Static Discharge).
Als je bijv. op je burostoel zit op een tapijt vloer. Droge lucht op je kamer en synthetische kleding.
Hier je kun je vrij weing aan doen.
Ik denk dat zijn PC gewoon niet geaard is. De meeste wandcontactdozen (jaja) zijn namelijk niet geaard (alleen in nieuwe huizen zijn ze geaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hetzelfde.
Misschien is je voeding niet goed geaard (intern) en staat er 110V op de kast. Ik vond de opsodemieter te hoog voor 12 volt dus heb het nagemeten. De ontlading kan alleen via jouw naar verwarming.

dus bij stekkertjes heel voorzichtig of hoofd stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okeej.. tnx 4 reply's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heeft niets te maken met ESD.
Die schok komt van een paar ontstoringscondensatortjes in je voeding. Het feit dat je die schok krijgt geeft aan dat je PC niet geaard is.

Leg een draadje van je kast naar je verwarming, dan ben je van het probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik zat meestal onbewust met mijn voeten tegen de verwarming achter de computer. Dan kreeg ik ook een schok als ik de kast aanraakte. Maar ook als ik mijn Palm uit de cradle haalde, of een GSM aan de datakabel verbond. De Palm zat daarbij ook nog niet in de kast zelf, maar hing aan een USB hubje. Geen fijn idee dat de computer zich ontlaadt via een Palm of een GSM.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry maar je pc met een draad verbinden naar de verwarming moet je nooit doen.

Nu gaat het nog goed omdat het om relatief kleine ladingen gaat, maar straks, als je pc naar de klote is ofzo, en er staat echt 220 V op de buitenkant van de kast, dan is er een kansje dat je aardlek schakelaar niet uitschakelt. Daarna ga jij ff lekker douchen en WHahahahahahahahah vuurwerk in douchehokje.

Niet aan te raden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 09:27 schreef IconOS het volgende:

Nu gaat het nog goed omdat het om relatief kleine ladingen gaat, maar straks, als je pc naar de klote is ofzo, en er staat echt 220 V op de buitenkant van de kast, dan is er een kansje dat je aardlek schakelaar niet uitschakelt. Daarna ga jij ff lekker douchen en WHahahahahahahahah vuurwerk in douchehokje.

Niet aan te raden dus.
Als je je PC zo vern**kt hebt dat hij 220 overbrengt dan loop je die kans ja.. Maar je verwarming is toch ook geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

btw.. ik heb het ook meegemaakt, het is een lading (van 180 Volt(gemeten)) die zich telkens weer oplaad. en door blijft gaan.
om het op te lossen hang een draat tussen de verwarming en je pc :) en opgelost..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Laatst online: 07-05-2024

Niet aan te raden dus.
Zeker aan te raden!

Op het moment dat er een hoge spanning op de aarding komt valt de aardlek uit, als die niet uitschakelt, dan smelt de zekering door (kortsluiting geeft de mogenlijkheid tot > 16A doorstoming) het enige dat je in de douche gebeurd is dat je van het donker schrikt, en je nek breekt over de kleren die je hebt laten rondslingeren als je uit de douche stapt. :+
Moraal: kleren opruimen voor je gaat douchen (sorry heb melige zin)

Tevens, stel je hebt wel een geaard stopkontact, en jouw waterleidingen zijn ook geaard, dan kan je stellen dat beide kontact maken, niet?
Goed, stel dan dat de aardlek weigert tijdens een lekstroom naar de aarde, dan zou er dus ook spanning op de waterleidingen moeten staan.
Het leuke is nu dat je ook dan er geen last van hebt,
weg van de minste weerstand bepaald de weg en die is:
Radiator>aan of afvoer>aarde
niet Radiator>aan of afvoer> CV > waterleiding> douchekop> Slachtoffer> doucheputje> aarde..

Serieus:
Ook mijn tip is: kabeltje, lusje om schroefje-moertje boutje bij kast en lusje om (blank-geschuurd) verwarmingsbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet aan te raden dus.
Jij lult gewoon uit je nek, dat weet ik omdat ik zelf elektromonteur ben...
Je kan de pc gerust verbinden met je radiator, want die radiator zit op dezelfde aardaansluiting als de aarde van je stopcontacten en de aarding van je waterleiding, aarding in de vloer van je badkamer en ga zo maar door.
En de aardlekschakelaar knapt er zeker niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet aan te raden dus.
Jij hebt duidelijk geen verstand van elektriciteit |:(
Anders had je geweten dat aarde altijd 0V is, dus spanning op je waterleiding? In your fucking dreams... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:36

KillerB

______

Waarom wordt het bij elke opleiding voor elektromonteur dan zwaar afgeraden om je apparaten aan de verwarming te knopen :? Juist omdat het gevaarlijke situaties op kan leveren. Tuurlijk, meestal zal het wel goed gaan, ookal gaat je computer naar de klote. Maar stel dat de verwarmingsbuis door koppelingen die niet zo goed geleiden geen GOEDE aarde is. Wat gaat er dan gebeuren? Dan gaat het fijn via de douche of via degene die op dat moment met zijn klauwen aan de verwarming zit.

Het kan gewoon gevaarlijke situaties opleveren, al zal het in de praktijk wel meevallen. Maar ik neem het risico liever niet. Liever geen aarde, dan wel aarde met de kans dat je een optater krijgt.

En de topicstarter, dit heb ik idd ook, dus ff oppassen dat je het niet tegelijk aanpakt. Het is trouwens niet gevaarlijk ofzo, geeft alleen een vervelend gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Is het eigenlijk zo veel moeilijker/duurder om een geaard stopcontact aan te leggen? Het bespaart een hoop irritatie als overal gewoon fijne geaarde stopcontacten zijn, toch?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ram in je tuin een stalen pin in de grond en trek een draadje van je pc naar die stalen pin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat je verwarmingsbuis niet goed zou aarden vanwege slechte koppelingen lijkt me ook sterk, zeker als je al hebt ondervonden dat ie wel goed aard :P en als we het over CV buisen hebben mag ik hopen dat die vloeistof die er in zit genoeg op water lijkt om ook te geleiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB

KillerB

______

Op donderdag 18 april 2002 20:45 schreef Hiro Shima het volgende:
dat je verwarmingsbuis niet goed zou aarden vanwege slechte koppelingen lijkt me ook sterk, zeker als je al hebt ondervonden dat ie wel goed aard :P en als we het over CV buisen hebben mag ik hopen dat die vloeistof die er in zit genoeg op water lijkt om ook te geleiden ;)
Water geleidt niet zo goed hoor :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CV aarden en je puter aarden :)

*krijgt altijd stroom stooten van zijn CATV splitter :/ slechte aarding op dat ding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 00:12 schreef DaBit het volgende:
Dit heeft niets te maken met ESD.
Die schok komt van een paar ontstoringscondensatortjes in je voeding. Het feit dat je die schok krijgt geeft aan dat je PC niet geaard is.

Leg een draadje van je kast naar je verwarming, dan ben je van het probleem af.
slim hoor als je je peeecee stuk wil moet je dat doen :7

k heb hier op mijn kamer ook alles laten aarden toen het ff kon t bij verbouwing van je huis ben je verplicht meteen in het verbouwde gedeelte te aarden :0 dus dat heb ik hier al weer klaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hadden we net niet al iemand helemaal afgefikt omdat ie meende even te melden dat een draadje aan je verwarming je pc stuk maakt?

ik heb ook niet zo'n enorm brein op het gebied van elektrotechniek maar...

IK hou m'n mond er over :(

draadje = aardig = goed. dat heeft net 10 man elekrto goeroe lopen vertellen en uitleggen.
RTFT (die tweede T is natuurlijk TOPIC :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

aarde zelf aanleggen dmv koperen pin in de grond slaan is wat lastig! Die pen zou dan zeven meter in de grond moeten zitten om goede aarde te geven. De aarding via de CV is dus een goed alternatief....

tip vande dag:
als je in je kast gaat wroeten, power eraf, dan ff je aan/uit knoppen een paar keer indrukken. De rest spanning in je voeding (condensatoren) kan zich dan niet via jou ontladen naar je nieuwe Gforce4 maar word gewoon ontladen via je systeem ;)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 09:35
Op donderdag 18 april 2002 20:40 schreef mast3r het volgende:
ram in je tuin een stalen pin in de grond en trek een draadje van je pc naar die stalen pin :D
Bliksem slaat in op die paal en je hebt een Kentucky Fried pC >:) ;) .
Ik denk zal een draadje (ijzer) spannen tussen pc en verwarming zodat de spannings verschillen niet (te) groot kunnen worden dat jij een schok door je heen krijgt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Op vrijdag 19 april 2002 10:56 schreef klaasbram het volgende:

[..]

Bliksem slaat in op die paal en je hebt een Kentucky Fried pC >:) ;) .
Hmm.. waar, maar of die kans groter is dan wanneer je de normale aarde gebruikt (die ook wel wat meemaakt als de bliksem vlakbij inslaat) hangt af van hoe goed jij aardelektrodes kan slaan :)

Of het alleen kleine ladingen zijn in de ontstoringscondensatoren betwijfel ik; ik zou liever spreken van een continue lek die door die dingetjes worden veroorzaakt omdat de pc niet is geaard. Anders zou je een eenmalige ontlading meemaken, en ik d8 dat de topicstarter een continue lichte of wat heftigere brrrr voelt als hij de verwarming en de pc aanraakt of alleen de verwarming zonder de pc..

Heb zo'n beetje hetzelfde hier; een continu spanningsverschil tussen chassis van pc en de kabelaarde, die via de audio(min) van versterker duidelijk merkbaar is. En dat terwijl de versterker niet geaard is en de pc evenmin. Geen kwestie meer van een statische lading maar een zwevende spanning, veroorzaakt door een of beide apparaten, die wel continu aanwezig is. Aarden is een oplossing.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB

KillerB

______

Dat laatste heb ik dus ook.
Me pc hangt aan me radio en tv. En niks heeft aarde. MAAR er hangt wel een COAX aan van de tv. En nou gaat het hele spulletje zich aarden aan de COAX. Dus lekt die 115V die normaal op me kast zou staan bijna helemaal weg via de COAX kabel van de TV.
Niet zo leuk als je met je kabel aan het klussen bent. krijg je elke keer een optater. Moet ik eerst alle verbinding verbreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Goed, jullie hebben er al een paar afgebrand, dus zo ben ik ook aan de beurt:

Aarden via waterleiding of CV kan, maar is niet aan te raden.

Wie belooft je namelijk dat je CV leiding of waterleiding wel goed geaard is? Ik heb net een huisje gekocht waar alles wel geaard is op elkaar, maar ze alleen de draad naar de aardpin effe waren vergeten...... Effect wat je dan krijgt als je staat te douchen en er ontlaadt zich iets via de waterleiding is een permanente stijve. Zeker als de douchekuip wel goed geaard is.

En in sommige huizen (voornamelijk nieuwbouw of waar al een keer in is geklust) zijn CV leidingen en waterleidingen veel van kunststof. radiatorplaten zijn niet altijd geaard. Water is een SLECHTE geleider, dus daar kan je ook niet op vertrouwen. (giet voor de gein maar eens water in een verlengsnoer, in de gaatjes voor de stekker, tot deze helemaal vol zit. De stop zal er niet uitklappen. Zou water goed geleiden, zou de stop er direct uit liggen (stroomsterkte groter dan 16A). De aardlek kan wel gaan, maar dat is omdat er meer dan 30mA lekt.

Koppelingen maken vaak onbetrouwbaar elektrisch contact. Afhankelijk van de temperatuur bewegen die dingen nogal eens tov de buis, met verschillen in betrouwbaarheid tot gevolg.

En het volgende: Jouw PC is geaard via de CV. De CV monteur komt langs, en zaagt de CV leidingen doormidden, om vervolgens links en rechts beet te pakken........ In het gunstigste geval wordt het je niet in dank afgenomen......

Als het goed is heeft ieder huis een aardpen (aansluiting) in de meterkast. Vandaar loopt een sternetwerk naar de diverse te aarden objecten. Dit moet een ster blijven, en geen lussen erin. Dit kan leiden tot brommen van versterkers, en dat soort dingen, door een permanente vereffeningsstroom. Als de aardleiding door buizen loopt, is 2,5mm2 genoeg (installatiedraad). Loopt de aardleiding niet door een buis, dan is 10mm2 verplicht (weet exacte maat niet uit hoofd), zijnde vertind koperdraad (op kleine rollen (doorsnede 10cm) in de bouwmarkt te koop.)

Dus aarden via de CV KAN, maar wordt niet aangeraden door allerlei onvoorspelbare mogelijke gebeurtenissen. Wil je het doen zoals het hoort, aardt dan de groep waar je PC op aangesloten staat. Dit is een uurtje werk, met als investering een trekveer, een stuk installatiedraad (groen/geel) en een stopcontact met randaarde, eventueel een paar lasdoppen. Een trap is handig omdat je bij de centraaldozen moet zijn. Soms is een zaklamp handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef toe: een nette aardaansluiting aanleggen is het beste wat je kunt doen.

Maar wat die PC betreft: de stroom die er vloeit richting aardaansluiting is bijzonder klein. De reden dat je een tik krijgt is dat er 1 of 2 condensatortjes van meestal 2.2nF zich opladen via jouw lijf als het ding niet geaard is. Dat is een piek, en geen continu gebeuren.

Vanwege die lage aardstroom beschouw ik het aarden van een PC via de verwarming of waterleiding ter voorkoming van die irritante stroomtikken als veilig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterixonline
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 09:02
Wat een gelul hier..Je moet gewoon een aarde kabeltje trekken :) dat heb ik ook gedaan :) Je zoekt gewoon een elektro doosie met aarde draad er in, dan plug je een extra kabel bij de groen / gele draad :) en maak je in je kamer een opbouw doosie met dat aarde draad er in, en klaar is,..eh Kees. O, en dat verwarming koppel gedoe kan echt geen kwaad..dat is echt binnen notime naar aarde toe gelekt.. :7 Ik heb ook een kabeltje van 20 meter getrokken om aarde te krijgen *D loopt echt vanaf de andere kant van het huis naar me kamer..heb er wel een inbouw doos van gemaakt voor het mooië.. naja..Have Fun.. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascona
  • Laatst online: 14-02-2022
met andere woorden
geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Nu online
kijk anders even bij mijn topic over computer aarden staat in dit topic

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, het kan wel.

Maar: Als je een schok krijgt van je pc + verwarming kan dat ook zijn dat er spanning van de verwarming naar je pc loopt(kans erruuuug klijn maar je weet het maar nooit). Ookm kan het zijn dat je verwarmingsbuis niet goed geaard is waardoor hij als een condensator gaat werken. Jij raakt de pc aan, die ontlaat zich via jouw naar de verwarming, de verwarming "laad zichzelf op" en jij voelt een schok. Om te controleren of je m zonder problemen kan aansluiten zou je it kunnen doen: Pak ff een volt meter, zorg dat je pc niet geaard is, meet daarna de spanningwaarde tussen pc en cv. Je moet de + aansluiting van de meter op de pc houden, en de - aansluiting van de meter op de cv. Als de meter nu een positieve waarde aangeeft, loopt er een stroom van je pc naar de cv. Dit is goed. Staat er een negatieve waarde, dan loopt er stroom van je cv naar je pc toe. Dit is errug fout.

Plaats in ieder geval ook voor de zekerheid een weerstand tussen de afvoer draad. Een weerstand van 10 Kohm of iets dergelijks. Dit voorkomt de piekstromen die gaan lopen als je de draad aansluit of als je een ander apparaat zoals een printer o.i.d aansluit op de pc, die ook geaard moeten worden. Zo heb je minder kans op onderdelen die overlijden door piekstromen.

Ow, ja, als ik fouten maak, zie sighn.....
Pagina: 1