Helaas is het aansluiten van een monitor, toetsenbord, speakers etc slecht voor zowel je videokaart, moederbord, geluidskaarts - alsook de componenten die je daarop aansluit.
Er loopt hier op GoT een topic over iemand die een mobo heeft met kapotte keyboard-fuse - waarschijnlijk veroorzaakt door een
passieve switch (KVM) of een gebruiker die van toetsenbord wisselt met de PC aan. (de knowledgebase van Sun en IBM zeggen hetzelfde over keyboards.)
Aansluiten van speakers met PC aan is vooral slecht voor de actieve componenten en je tweeters. Aansluiten van inputs op je geluidskaart is slecht voor de ingang en de chips die daarachter zitten.
Dat het bij jou (al jaren) goed gaat, wil niet zeggen dat het correct is.
Ik heb meegemaakt met een ongeaarde PC dat de scanner het niet deed. In de winkel deed de scanner het wel. Bij die persoon de PC geaard, en zijn nieuwe scanner deed het meteen goed.
Ander voorbeeld:
Bij iemand liep elke dag/om de dag de PC vast (niet vast te pinnen op een tijdstip). Uiteindelijk bleek na aarding de PC het 3 weken uit te houden zonder crash / error.
Maar even goed duidelijk maken:
AARDEN VAN JE PC MOET !
Ik weet, ik schreeuw, maar mensen, er zit niet voor niets een geaarde stekker aan, en lees die handleiding eens, vooral het eerste hoofdstuk over aansluiten!