AV aansluiten; welke kabels nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ik sta op het punt om een dvd speler + dts receiver aan te schaffen. Omdat het aansluiten op diverse manieren kan wil ik graag jullie mening hierover!

DVD speler --> AV receiver
- voor het geluid: digitale coax
- voor het geluid2: analoge kabel (moet voor mp3, deze gaat bij de Yamaha RXV-630 blijkbaar niet door de digitale kabel)
- voor het beeld zijn meerdere mogelijkheden nl 1. component video (rgb 3x) 2. s-video of 3. cinch

Videorecorder --> AV receiver
- voor het geluid: scart kabel die zich splitst in 3 cinch aansluitingen (links, rechts + video)

Videorecorder --> TV
Coax kabel (omdat scart aansluitingen volzitten en de videorecorder wel een s-video out heeft maar mijn tv niet (TV heeft alleen scart/coax in)).

Nu moet het beeld nog van de DVD speler (via AV receiver) naar de videorecorder. 2 opties (via receiver of niet) dus de vraag hier is:
- moet het "beeld" via de receiver lopen ?!? Dit kost weer een extra kabel.....
Nu moet het beeld uiteindelijk bij de videorecorder binnenkomen via de scart aansluiting. Wat is de beste oplossing (kwalitatief).

Dus wat ik wil weten is:
- moet het beeld van de DVD speler via de receiver lopen of niet ?!?
- indien het beeld via de receiver loopt wat voor kabel moet er dan (als beste) tussen de dvd speler en receiver zitten?
- hoe kan ik het beeld (al dan niet via de receiver) het best mogelijk naar de videorecorder krijgen.

Specs:
AV receiver =Yamaha RX-V630
DVD speler=Yamaha DVD-S520
Videorec=JVC-7500 S-VHS
TV=oud & mono ;)

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:42
waar heb je die yamaha rxv630 gekocht en voor hoeveel? Ben daar namelijk naar op zoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 17 april 2002 19:12 schreef Jivecar het volgende:
DVD speler --> AV receiver
- voor het geluid: digitale coax
- voor het geluid2: analoge kabel (moet voor mp3, deze gaat bij de Yamaha RXV-630 blijkbaar niet door de digitale kabel)
Dat ligt niet aan de receiver, maar aan de DVD speler. Mijn philips 712 doet dat ook niet.
- voor het beeld zijn meerdere mogelijkheden nl 1. component video (rgb 3x) 2. s-video of 3. cinch
Gewoon degene die de TV aankan, en dan het liefst component, dan scart-RGB, dan S-video en als laatste cinch
Videorecorder --> AV receiver
- voor het geluid: scart kabel die zich splitst in 3 cinch aansluitingen (links, rechts + video)
prima
Videorecorder --> TV
Coax kabel (omdat scart aansluitingen volzitten en de videorecorder wel een s-video out heeft maar mijn tv niet (TV heeft alleen scart/coax in)).
- moet het beeld van de DVD speler via de receiver lopen of niet ?!?
Nee, helemaal niet. Alleen als je perse met je receiver ook videobronnen wil schakelen wel.
- indien het beeld via de receiver loopt wat voor kabel moet er dan (als beste) tussen de dvd speler en receiver zitten?
s-videokabels, maar dat heeft geen zin, want dat ondersteunt je TV toch niet, oftewel, gewoon cinch videokabel (composiet)
- hoe kan ik het beeld (al dan niet via de receiver) het best mogelijk naar de videorecorder krijgen.
Als de receiver meerdere video aansluitingen heeft, zit er ook een op met video-uit. SLuit een video-cinch kabeltje op een video-ingang van de videorecorder.

Maar, bedenk je wel dat DVD's kopieren op videoband je niet goed gaat lukken. Ik zou zelf gewoon die VCR met COAX op de TV aansluiten en de DVD speler met een scartkabel. DVD's op video opnemen lijkt me nou niet iets wat je vaak zal doen, temeer omdat dat beveiligd is met macrovision. Je DVD speler zal aangepast moeten worden om die beveiliging te omzeilen. Je bent dan fabrieksgarantie kwijt. Voordeel is, dat de speler dan regiovrij is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Op woensdag 17 april 2002 19:39 schreef Vuurvlieg het volgende:
waar heb je die yamaha rxv630 gekocht en voor hoeveel? Ben daar namelijk naar op zoek..
Zoals ik in mijn post aangeef ben ik van plan om een dts receiver te kopen; nl de RX-V630.

Aangezien ik de RX-V630 in het titanium wil heb ik maar één aanbieder die hem nu kan leveren:
www.hifi-regler.de voor 429 euro.

Mediacheckpoint.de kan hem ook leveren, maar vanaf 06-2002 voor 439 euro.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Op woensdag 17 april 2002 19:42 schreef JvS het volgende:

Gewoon degene die de TV aankan, en dan het liefst component, dan scart-RGB, dan S-video en als laatste cinch
dus als eerste optie component ?!? Waarschijnlijke een lompe vraag: maar hoe ziet deze eruit ?!? De scart-rgb, s-video en cinch zijn mij wel bekend.....
Nee, helemaal niet. Alleen als je perse met je receiver ook videobronnen wil schakelen wel.
Heeft dit voordelen ?!? Ik zie nog niet direct waarom ik met de receiver videobronnen wil schakelen. Maar ik ben een leek, dus het kan best zijn dat het (voor mij) wel beter is.
Als de receiver meerdere video aansluitingen heeft, zit er ook een op met video-uit. SLuit een video-cinch kabeltje op een video-ingang van de videorecorder.
Zal het s-videokabeltje geen beter resultaat geven ? Al ondersteund mijn tv het niet ? Dit is iig toekomstgerichter!!
Maar, bedenk je wel dat DVD's kopieren op videoband je niet goed gaat lukken. Ik zou zelf gewoon die VCR met COAX op de TV aansluiten en de DVD speler met een scartkabel. DVD's op video opnemen lijkt me nou niet iets wat je vaak zal doen, temeer omdat dat beveiligd is met macrovision. Je DVD speler zal aangepast moeten worden om die beveiliging te omzeilen. Je bent dan fabrieksgarantie kwijt. Voordeel is, dat de speler dan regiovrij is.
DVD's kopieren is niet mijn bedoeling, tenslotte draait het voor mij (nu) om DD en DTS. Krijg je toch nooit op tape...

Als ik het zo concludeer zeg je eigenlijk:
- dvd naar receiver (of als je niet wil schakelen tussen videosignalen?!?) naar de videorecorder met of s-video (maar aangezien de tv dit niet ondersteund theoretisch onzin) of met cinch. (dus of dvd --> receiver --> videorecorder of dvd --> videorecorder)

- videorecorder naar tv met coax (ok!)

En het audio gedeelte had ik al goed, ligt idd aan de dvd speler; ik hoorde dit via het hifi forum (hifi.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je wil niet kopieren?

Dan gewoon de DVD speler met een scartkabel op de TV aansluiten.

Component is gewoon drie 'tulpkabels', maar dat gebruik je in nederland toch nooit. En tussen videobronnen schakelen met de receiver kan handig zijn als je 4 DVD spelers op 1 TV aan wil sluiten. Dan kan je de TV-out van de versterker eropaansluiten en dan tussen de 4 dvd spelers schakelen met de versterker.

Maar aangezien niemand 4 dvd spelers heeft, gebruikt geen hond die optie, ook al omdat je dan meer kabels moet gebruiken en omdat TV;s zat ingangen hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
dus als eerste optie component ?!? Waarschijnlijke een lompe vraag: maar hoe ziet deze eruit ?!? De scart-rgb, s-video en cinch zijn mij wel bekend.....
Component is een verzamelnaam voor meerdere videosoorten om het maar even zo te noemen. Bijvoorbeeld RGB of YUV. In dit geval is component dus de RGB, deze gaat via de scart. Wil je hiervan genieten dan moet je TV het wel ondersteunen. Bij een oude mono tv betwijfel ik dit ;)

{quote]Heeft dit voordelen ?!? Ik zie nog niet direct waarom ik met de receiver videobronnen wil schakelen. Maar ik ben een leek, dus het kan best zijn dat het (voor mij) wel beter is.[/quote]
Beter is het niet, het is meer voor onze amerikaanse vrinden welke vaak een stuk meer videobronnen ter beschikking hebben, dan is switchen wel makkelijk. Als het niet noodzakelijk is zie ik niet het nut om het te gebruiken, hoewel het wel weer handig kan zijn video en geluid in één keer om te zetten.
Zal het s-videokabeltje geen beter resultaat geven ? Al ondersteund mijn tv het niet ? Dit is iig toekomstgerichter!!
Nee, dan krijg je nu namelijk zwart/wit beeld. Daarnaast zijn er nu al betere manieren dan een s-video kabel (zoals eerdergenoemd component RGB), dus voor het toekomstgerichte hoeft het eigenlijk ook niet.
Als ik het zo concludeer zeg je eigenlijk:
- dvd naar receiver (of als je niet wil schakelen tussen videosignalen?!?) naar de videorecorder met of s-video (maar aangezien de tv dit niet ondersteund theoretisch onzin) of met cinch. (dus of dvd --> receiver --> videorecorder of dvd --> videorecorder)

- videorecorder naar tv met coax (ok!)
Ik zou die videorecorder er tussenuit halen dan, dus
DVDbeeld --> TV, via de scart
DVDgeluid --> RECEIVER, (2x, namelijk digitaal en analoog)

en dan wat betreft de videorecorder:
VIDEObeeld --> TV, via coax gaat ie standaard, zou daarnaast nog via cinch kunnen
VIDEOgeluid --> RECEIVER, via scartblok met twee audio cinch aansluitingen + kabeltje

Succes en veel kijk en luister plezier

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Op woensdag 17 april 2002 20:43 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Component is een verzamelnaam voor meerdere videosoorten om het maar even zo te noemen. Bijvoorbeeld RGB of YUV. In dit geval is component dus de RGB, deze gaat via de scart. Wil je hiervan genieten dan moet je TV het wel ondersteunen. Bij een oude mono tv betwijfel ik dit ;)

{quote]Heeft dit voordelen ?!? Ik zie nog niet direct waarom ik met de receiver videobronnen wil schakelen. Maar ik ben een leek, dus het kan best zijn dat het (voor mij) wel beter is.

Beter is het niet, het is meer voor onze amerikaanse vrinden welke vaak een stuk meer videobronnen ter beschikking hebben, dan is switchen wel makkelijk. Als het niet noodzakelijk is zie ik niet het nut om het te gebruiken, hoewel het wel weer handig kan zijn video en geluid in één keer om te zetten.
[..]

Nee, dan krijg je nu namelijk zwart/wit beeld. Daarnaast zijn er nu al betere manieren dan een s-video kabel (zoals eerdergenoemd component RGB), dus voor het toekomstgerichte hoeft het eigenlijk ook niet.
[..]

Ik zou die videorecorder er tussenuit halen dan, dus
DVDbeeld --> TV, via de scart
DVDgeluid --> RECEIVER, (2x, namelijk digitaal en analoog)

en dan wat betreft de videorecorder:
VIDEObeeld --> TV, via coax gaat ie standaard, zou daarnaast nog via cinch kunnen
VIDEOgeluid --> RECEIVER, via scartblok met twee audio cinch aansluitingen + kabeltje

Succes en veel kijk en luister plezier
OK, ik ben eruit:
- ik wil niet kunnen schakelen via de av receiver

Qua dvd --> videorecorder --> tv vs dvd --> tv het volgende.
De TV heeft één scart en één coax in; kun je deze beide gebruiken?

Zoja komt dat voor de videorecorder better uit (die heeft 2 scarts, en 1 s-video out), dan zou ik de tv out van de pc naar scart 1 kunnen, scart 2 is voor het geluid als scart out. De tv gaat dan via de coax naar de videorecorder kunnen.

Heb ik alleen zo'n scart blok nodig; deze heb ik al voor mijn videorecorder gekocht, dat was zo'n standaard scart blok (audio 2x, video en in/out schakelaar).

Zit er nog verschil in de kwaliteit van zo'n scartblok; is oehlbach bv op dit gebied beter ?

Dan heb ik van de dvd naar tv (op het scartblok) nog zo'n video cinch kabel nodig. Ik heb er nog één liggen, maar die is bijzonder dun (bijgeleverd bij de vid.kaart uit pc). Van oehlbach hebben ze kabels van rond de 25 euro (1meter)! Dikker zijn ze iig, maar geven ze ook een beter beeld?

Wat me nu opvalt (en ik zeker niet wil hebben met een standalone dvd) is dat het beeld van dvd's vlakken vertonen op de tv (via tv out van pc). Dit is een soortelijke video cinch kabel maar dan langer (7,5m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
GvS & Shitty old man ?!? Geen reactie hierop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
Op zaterdag 20 april 2002 11:41 schreef Jivecar het volgende:
GvS & Shitty old man ?!? Geen reactie hierop ?
GvS ken ik niet :+ maar bij deze mijn reactie:
- ik wil niet kunnen schakelen via de av receiver

Qua dvd --> videorecorder --> tv vs dvd --> tv het volgende.
De TV heeft één scart en één coax in; kun je deze beide gebruiken?
Is geen probleem. De videorecorder voegt een eigen signaal toe aan die van de CAI. Ofwel, je krijgt er een zneder bij, je videokanaal. Deze kun je met de TV opzoeken hetzelfde als hoe je normaal een zender opzoekt/instelt. Check je handleiding van de tv hiervoor.
Zoja komt dat voor de videorecorder better uit (die heeft 2 scarts, en 1 s-video out), dan zou ik de tv out van de pc naar scart 1 kunnen, scart 2 is voor het geluid als scart out. De tv gaat dan via de coax naar de videorecorder kunnen.
Ik weet niet precies hoe het zit met jouw videorecorder. Maar de mijne pakt dan automatisch scart2 als ingang en scart1 als uitgang. Echter krijg je denk ik nog een probleem met de S-video aansluiting. Als ik het zo lees heeft de video geen s-video ingang. Maar daarnaast ondersteunt je tv het ook niet. Dan zul je de tv-out moeten aansluiten met een gewone tulp verbinding en die op een scartblok aansluiten achterop de video.
Heb ik alleen zo'n scart blok nodig; deze heb ik al voor mijn videorecorder gekocht, dat was zo'n standaard scart blok (audio 2x, video en in/out schakelaar).

Zit er nog verschil in de kwaliteit van zo'n scartblok; is oehlbach bv op dit gebied beter ?

Dan heb ik van de dvd naar tv (op het scartblok) nog zo'n video cinch kabel nodig. Ik heb er nog één liggen, maar die is bijzonder dun (bijgeleverd bij de vid.kaart uit pc). Van oehlbach hebben ze kabels van rond de 25 euro (1meter)! Dikker zijn ze iig, maar geven ze ook een beter beeld?
Wat je nodig hebt is het volgende:
- 2 scart blokjes met hierop tulpaansluitingen (beide voor de video)
- 1 goeie 21pins scartkabel (dvd>TV)
- 2 tulp audiosnoeren (video>receiver & dvd>receiver)
- 1 tulp videosnoer (voor de tv-out)
- 1 digitale coax

Die twee scartblokjes gaan dus achterin de videorecorder, deze zijn bedoeld als video ingang en audio uitgang. Hier hoef je niet een hele speciale voor te nemen, die met een switch zijn prima.

Dan heb je een goeie scartkabel nodig waarbij alle pinnen intern verbonden zijn. Dus niet een goedkope dunne scartkabel. Dit is omdat je later, met een nieuwe tv bijv. gebruik kunt maken van RGB, en dat werkt alleen als je een volledig verbonden scartkabel hebt. Een dunne zal nu ook werken, maar op een dag moet je alsnog die dikkere kopen. Hiervoor zou ik gewoon een normale goeie kopen, niet een van 200 piek ofzo, maar een gewone goeie, kijk even in de winkel hiervoor. (persoonlijk vind ik dan een oehlbach en dat soort merken wel leuk)

Dan twee audio tulpkabels. De één gaat van de videorecorder naar de receiver (via dat scartblokje met switch), de ander gaat van de DVD speler naar de receiver, via de audio output (zal er wel opzitten toch?), dit is voor mp3 cd's.

Het tulp videosnoer is voor de tv-out van de pc.
De digitale coax is voor het digitale geluid van de dvd naar de receiver.
Wat me nu opvalt (en ik zeker niet wil hebben met een standalone dvd) is dat het beeld van dvd's vlakken vertonen op de tv (via tv out van pc). Dit is een soortelijke video cinch kabel maar dan langer (7,5m).
Wat je precies met vlakken bedoelt weet ik zo niet, kan er dus niet veel zinnigs over zeggen. Maar over het algemeen geeft een standalone DVD speler wel beter beeld, gewoon proberen dus denk ik...

En nu ga ik zelf eens wat kabels halen :7 :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:38
Is d'r ergens een site waar dat RGB, YUV en component allemaal wordt uitgelegd? Wordt d'r gek van
Pagina: 1