Toon posts:

[EL] [Grote pics] Lampjes, maar hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay, D_e_X heeft weer wat gevonden!

Om ff iedereen te laten zien wat, hier een aantal reusachtige pics ;)

Ik zal ze maar niet met de img tag plaatsen aangezien ik niet denk dat het zo op prijs gesteld wordt. Vandaar dat ik gewoon het linkje geef, da's veel makkelijker.

Klik hier

Okay nu komt mijn vraag, ik ga er zo ff twee draadje aan solderen (vasthouden en tegelijk een foto maken valt tegen!). Op 12 volt doen ze het vrij helder. Helaas is het ledje van de hdd niet 12 volt. Is er een manier om dit op het ledje van de hdd te laten knipperen als ik stroom tap van een molex stekkertje?

Nou toch een relatief simpele vraag lijkt mij :)

[sorry dat de multimeter een beetje onduidelijk is maar ik heb hem op voltages van 10, 12 en 20 (die viel terug naar 17) laten branden. Dit alles met een oude trein travo!]

Verwijderd

simpele vraag... DURE oplossing :(

ik weet de oplossing niet, maar ik weet wel dat hier heel wat aan te pas moet gaan komen! ;(

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
dat kan.. met een relais is het zo gebeurt, zorgen dat je de spoel met de led contacten op je mainboard bekrachtigd en dan de relais contacten gebruiken om de 12V te schakelen.

Het zal ook vast kunnen met transistors.. maar zo'n held ben ik nu ook weer niet. Beetje zoeken naar schema's moet wel lukken.

Enne: zo'n multimeter heb ik ook ;)

Verwijderd

Optocoupler!

• Mephix
Op maandag 15 april 2002 20:36 schreef MasterOverdrive het volgende:
simpele vraag... DURE oplossing :(

ik weet de oplossing niet, maar ik weet wel dat hier heel wat aan te pas moet gaan komen! ;(
Welnee.. met een relais ben je met een eurooootje klaar

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 20:38 schreef Mephix het volgende:
dat kan.. met een relais is het zo gebeurt, zorgen dat je de spoel met de led contacten op je mainboard bekrachtigd en dan de relais contacten gebruiken om de 12V te schakelen.

Het zal ook vast kunnen met transistors.. maar zo'n held ben ik nu ook weer niet. Beetje zoeken naar schema's moet wel lukken.

kan een relais dusdanig snel schakelen? Misschien een duf idee he, maar als ik de led draden bij de 12v aansluit en de led gaat aan, dan gaat het voltage toch omlaag?

ennu de multimeter rulez, wel super cheap ;)

• Mephix
Op maandag 15 april 2002 20:38 schreef Pureoptical het volgende:
Optocoupler!
Ja, daar schiet ik toch ff tekort.. soz. Maarruh, transitor niet makkelijker / beter?

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Op maandag 15 april 2002 20:38 schreef Mephix het volgende:

Geen relais gebruiken op je HD-led, je wordt helemaal knetter van dat getik :+

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 20:38 schreef Pureoptical het volgende:
Optocoupler!
lol ik ben een beetje een noob, kun je ff uitleggen hoe aan te sluiten en waar te koop? :D

• Mephix
Op maandag 15 april 2002 20:40 schreef D_e_X het volgende:

[..]

kan een relais dusdanig snel schakelen? Misschien een duf idee he, maar als ik de led draden bij de 12v aansluit en de led gaat aan, dan gaat het voltage toch omlaag?

ennu de multimeter rulez, wel super cheap ;)
Ja, een relais kan sneller schakelen dan jij kan zien.. en welk voltage gaat omlaag? die van je 12V ? das niet te hopen, want dan is je voeding te zwak en zal je systeem ook problemen gaan geven.

Oww.. enne die multimeter was idd ERRUG goedkoop maar werkt prima ;)

edit:
trouwens, vergeet dat relais. Het kan met een transistor ook, en zoals hierboven genoemd met een optocoupler. Moet je alleen ff schema's zoeken.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

die multimeter heb ik ook :9

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 20:41 schreef Mephix het volgende:

[..]

Ja, een relais kan sneller schakelen dan jij kan zien.. en welk voltage gaat omlaag? die van je 12V ? das niet te hopen, want dan is je voeding te zwak en zal je systeem ook problemen gaan geven.

Oww.. enne die multimeter was idd ERRUG goedkoop maar werkt prima ;)
lol nee niet op die manier, maar als je 5 en 12 volt combineerd krijg je 7 niet waar? als je de lage voltage van je hdd led combineerd met je 12v krijg je toch ook iets laags lijkt me?

• Mephix
Op maandag 15 april 2002 20:43 schreef D_e_X het volgende:

[..]

lol nee niet op die manier, maar als je 5 en 12 volt combineerd krijg je 7 niet waar? als je de lage voltage van je hdd led combineerd met je 12v krijg je toch ook iets laags lijkt me?
Erm.. die 12V staat niet in verbinding met de HDD led. De HDD led stuurt spoel aan, de 12V gaat over de contacten. Maar.. vergeet het relais :D

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Op maandag 15 april 2002 20:40 schreef DenniZ-X het volgende:

[..]

Geen relais gebruiken op je HD-led, je wordt helemaal knetter van dat getik :+
sterker nog, dan hoor je niet eens meer wanneer je hdd rot gaat doen :)
zoals deze bijvoorbeeld...

Het beste kun je inderdaad een optocoupler gebruiken. Dat is een led met een foto-gevoelige transistor in een behuizing. Eventueel heb je daarachter nog een extra transistor nodig voor de versterking, maar veel gaat het niet kosten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 13:13
optokoppelaar is een dinkie dat ook in je muis zit volgens mij een lichtgevoelige sensor die schakelt in bij licht en uit boij geen licht...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 april 2002 20:45 schreef Mephix het volgende:

[..]

Erm.. die 12V staat niet in verbinding met de HDD led. De HDD led stuurt spoel aan, de 12V gaat over de contacten. Maar.. vergeet de spoel :D
Hehe maar mijn specialiteit is draadjes aansluiten. Ik vraag me alleen af of de theorie helemaal klopt... Heb je overigens geen icq die je ff aan kunt zetten, gaat wat makkelijker ;)

• Mephix
Op maandag 15 april 2002 20:46 schreef lama het volgende:
optokoppelaar is een dinkie dat ook in je muis zit volgens mij een lichtgevoelige sensor die schakelt in bij licht en uit boij geen licht...
edit:
hier stond een domme opmerking :9

Verwijderd

zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
                +12v
                |
                |
                 100ohm
                |
                 _|_

led-geval
                 ___
                |
                |
hdd led       | /c
      ---|4k7|-----|V    BC547
              b| \e
                |
                |
               ground

niet direct na gaan bouwen hoor, ik weet niet of de weestandswaarden kloppen en of die 547 dat aan kan.

Verwijderd

Topicstarter
Okay mensen ik ga vanmiddag ff een optocoupilator (goed geschreven?) halen bij display en dan ff aansluiten. Ik post als ik klaar ben wel wat foto's en een schema hier voor de searchertjes onder ons :)

Verwijderd

Schemaatje voor een optocoupler:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2458140344
Alstublieft :P

O ja, die CNY17 heeft 6 pootjes
Afbeeldingslocatie: http://www.isocomoptocouplers.com/isocom/6leuw.gif
1: +HDD
2: -HDD
5: +Molex/led
4: GND (-Molex) en daar moet nog een weerstand van 68 Ohm aan (dus voor het ledje)
Pagina: 1