Toon posts:

HD uitschakelen, ook IDE kabel ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meerdere HD's in mijn PC zitten. Maar als ik audio opnamens ga maken, wil ik mijn maar 1 HD draaiende hebben om zo min mogelijk bijgeluiden te hebben.

Ik vraag me nog steeds af of ik niet gewoon schakellaar tussen de power van de andere HD's kan zetten, en dat ik voor het opstarten kan kiezen welke HD's ik aan wil hebben.

Maar kan ik dan gewoon de IDE kabel laten zitten ?? Of moeten die perse ook ontkoppeld zijn??

Ik hoor hier nog steeds verschillende meningen over, en zou heel graag willen weten of het verder geen schade aan je HD brengt als je de IDE niet ontkoppeld terwijl de power wel ontkoppeld is.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Dat werkt prima, ik gebruik het af en toe ook zo. Het enige is dat m'n HD LED constant aan blijft als het IDE lint nog in de schijf zit.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Kheb een tijd geleden 2 HDD's gehad, en allebei op een aparte voeding aangesloten. Als ik dan 1 van de 2 voedingen uitzette, ging ook 1 van de HDD's uit. Ging gewoon goed. Zelfs als ik in mijn desktop zat, kon ik ze allebei uitzetten, zolang ik niks probeerde te openen.

Dus...
Ik denk dat het bij jou dan ook wel lukt...;)

Verwijderd

En geeft de ide-connector ook stroom af? Dat daar nog andere voltages als +5 en +12 op staan. Dan maakt het namelijk wel uit...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 18:14 schreef KipKilligan het volgende:
Kheb een tijd geleden 2 HDD's gehad, en allebei op een aparte voeding aangesloten. Als ik dan 1 van de 2 voedingen uitzette, ging ook 1 van de HDD's uit. Ging gewoon goed. Zelfs als ik in mijn desktop zat, kon ik ze allebei uitzetten, zolang ik niks probeerde te openen.

Dus...
Ik denk dat het bij jou dan ook wel lukt...;)
Daar ging het mij niet om. Maar of het slecht is als IDE kabel eraan blijft zitten. Want daar staat toch ook een spanning op? Want ik hoorde van iemand dat je daarmee de electronica je HD mee kan beschadigen!

• FreeRider
Tijdens het draaien van Windows uitzetten is vaak wel fataal. Op zich kan het nog tijden goed doorlopen, maar als je bijv. Explorer opent en er mist een schijf dan is het vaak hangen. Zowiezo is "netjes" afsluiten vaak niet meer mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 18:20 schreef FreeRider het volgende:
Tijdens het draaien van Windows uitzetten is vaak wel fataal. Op zich kan het nog tijden goed doorlopen, maar als je bijv. Explorer opent en er mist een schijf dan is het vaak hangen. Zowiezo is "netjes" afsluiten vaak niet meer mogelijk.
Ik had ook niet gezegd dat ik een HD ga uitschakelen terwijl ik in Windows zit !!! Dat doe ik wel VOOR DAT IK OPSTART !!!

p.s. LEES NOG FF MIJN VRAAG, BOVENAAN, het gaat om die IDE kabel !

Verwijderd

Ik zou zeggen, laat er lekker inzitten, maarja, dan heb ik weer iets gezegd als het fout gaat...

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 11:04

DaRoot

Some say...

Is al een topic overgeweest: Hardeschijf en schakelaar

Ff artikel uit de Duitse C'T Magazin online gezet.
Link
Suc6!!!

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
http://www.regenboog.net/docs/pi993033340_3.htm

kijk, op die pagina is een aparaat dat je in staat stelt zomaar van os te wisellen, ik denk dat dit met het zelfde principe werkt...

ook hebben ze leuke fingerguards voor je fans :9

tis maar een voorbeeld, kwam het eens tegen...

dus, ik denk dat het niet schadelijk is voor je hd... (weet het niet zeker)

Check mijn knowledge base!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Lijkt me geen probleem, dat met die schakelaar kan ook wel.
elke removable hd bay werkt toch ook zo?
alleen dan niet met een schakelaar maar dan met een slotje dat het contact verbreekt.

• FreeRider
Op zondag 14 april 2002 18:29 schreef River het volgende:

[..]

Ik had ook niet gezegd dat ik een HD ga uitschakelen terwijl ik in Windows zit !!! Dat doe ik wel VOOR DAT IK OPSTART !!!

Rustig maar, alles komt goed ... probeer het nou maar eerst eens. Je hebt toch al antwoord, er gaat niks kapot als je dat doet.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 18:39 schreef sjuk het volgende:
Lijkt me geen probleem, dat met die schakelaar kan ook wel.
elke removable hd bay werkt toch ook zo?
alleen dan niet met een schakelaar maar dan met een slotje dat het contact verbreekt.
UHmm ja, maar... ik heb wel ontdekt dat er een paar transistoren en weerstanden op een printje in zo'n HD slede zitten, en pas beweerde iemand dat er toch een of andere ader van de IDE wordt ontkoppeld, maar weet het niet zeker.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05

ThaHandy

Discovery Channel

http://www.bbdsoft.com/ide.html
een van deze is er voor voor om de HD uit te zetten (subsend mode)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 april 2002 18:49 schreef ThaHandy het volgende:
http://www.bbdsoft.com/ide.html
een van deze is er voor voor om de HD uit te zetten (subsend mode)
Sorry, maar daar heb ik niks aan. Zie mijn vraag helemaal bovenaan !

Verwijderd

Nou, lekker vriendelijk. Beetje aardig zijn tegen mensen die proberen te helpen. Moet je maar niet van die "moeilijke" vragen stellen...

Verwijderd

Ik heb het met schakelaars in de kabels geprobeerd vanaf de voeding.
Helaas was het een groot drama werkte soms wel en soms niet.
Het opstarten duurde ook alle jezus lang als er een uit stond,vaak starte hij helemaal niet op.
Bleef dan ergens in de overgang van je bios posts en het oppakken van windows hangen.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 18:29 schreef River het volgende:
[..]
Daar zijn die removable harddisk-laadjes toch ook op gebaseerd!!! Nooit problemen mee gehad!!!

Zolang je die stunts maar niet doet als je OS erop draait... :+
Pagina: 1