Router, hub of switch?

Pagina: 1
Acties:

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 11:12
Beste Tweakers,

Ik ben een newbie hier. Dit is om precies te zijn mijn eerste post. Maar oke ff ter zake.

Wat is nu mijn probleem? Nou ik heb binnenkort mijn 2e pc. Nu wil ik ook internet delen, maar de pc's moeten onafhankelijk kunnen werken. Dus niet dat 1 pc aan moet staan omdat de andere op het internet wil.

Ik heb kabel via @home. Nu wil ik dat dus opsplitsen. Hoe doe ik dat? Via een router, hub of switch. Ook heb ik dan de vraag: wat voor'n kabels moet ik erbij kopen? Patch kabels?

Kan ik ook via een router, hub of switch ook op de ander pc komen? Dus dat ik ook data uit kan wisselen?

Ik heb in allebei de pc's 1 netwerkt kaart zitten van 10/100mbit. Ik heb ook een kabel van @home gekregen voor mijn internet aansluiting. Ik weet niet wat voor een kabel dit is. Ik denk een patch kabel.

Willen jullie mij adviseren wat ik moet nemen (router, hub of switch) en waar ik op moet letten?

Mijn dank is groot.

ps heb een IPLinx DSL Router Pro gezien die mij wel goed leek.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Een DSL router zal niet gaan voor je KABEL-internet van @home ;)

maar lees dit eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/309398#router :)

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Lees de FAQ eens van internetdelen, mischien heb je dan in een keer andwoord op al je vragen!!
[topic=309398]

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Op zondag 14 april 2002 13:12 schreef veldmuis het volgende:
Een DSL router zal niet gaan voor je KABEL-internet van @home ;)

maar lees dit eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/309398#router :)
Als het goed is, zijn de routers tegenwoordig redelijk universeel, en kan een DSL router ook wel een Kabel router zijn..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zondag 14 april 2002 13:14 schreef Wierdo_NL het volgende:

[..]

Als het goed is, zijn de routers tegenwoordig redelijk universeel, en kan een DSL router ook wel een Kabel router zijn..
Zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt, in dat geval heb ik niks gezegd :)

Ik zat te twijfelen, neem aan dat je met zo een DSL modem ook vpn enzo kan opzetten oid :? :)

• Freehumor
Op zondag 14 april 2002 13:12 schreef Neptunus het volgende:
Lees de FAQ eens van internetdelen, mischien heb je dan in een keer andwoord op al je vragen!!
[topic=309398]
Ja gedaan, maar wat heb ik eraan? Ik zou graag willen weten of ik een hub, switch of router nodig heb en wat voor kabels (utp)

Of ben ik nu zo blond dat ik erover heen heb gelzen :?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je niet wilt dat 1 computer aan moet staan heb je niks aan een hub of een switch.

Je kunt bij @home een 2e ip nummer aanvragen. Dan kun je met een hub of switch werken, echter kun je nu niet meer (veilig) contact maken tussen beide computers thuis.

De kabel tussen je modem en je pc is gewoon een normale (geen cross)

je zou eventueel bij het grof vuil kunnen zoeken naar een oude 486 oid waarin je 2 netwerk kaarten en waarop je freesco zet. Ben je vaak nog goedkoper uit dan een router.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• flat
  • Niet online
Op zondag 14 april 2002 13:29 schreef Janoz het volgende:
je zou eventueel bij het grof vuil kunnen zoeken naar een oude 486 oid waarin je 2 netwerk kaarten en waarop je freesco zet. Ben je vaak nog goedkoper uit dan een router.
inderdaad, dat zou ik ook doen
moet je nog wel een hub/switch kopen, maar die zijn niet zo duur
't werkt dan als volgt:
code:
1
2
3
                     /- PC 1
@home -- 486 --- hub/switch -
                     \- PC 2

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Freehumor
Op zondag 14 april 2002 13:29 schreef Janoz het volgende:Je kunt bij @home een 2e ip nummer aanvragen. Dan kun je met een hub of switch werken, echter kun je nu niet meer (veilig) contact maken tussen beide computers thuis.
Ik wil wel databestanden uit kunnen wisselen. Dus daar heb ik niks aan.
Op zondag 14 april 2002 13:29 schreef Janoz het volgende:
Oke dat is waar, maar dan moet die 486 dag en nacht aan staan. Dan heb ik mijn pa weer.... dat kost veel stroom. :'(

Dus nu heb ik begrepen dat ik voor een router moet gaan. Nu heb ik dus die IPLinx DSL Router Pro gezien. Maar Veldmuis zei dat die misschien niet met @home overweg kon. Wat volgens mij wel kan.

Hebben jullie nog ervaring met goede en goedkope routers?

• flat
  • Niet online
Op zondag 14 april 2002 13:35 schreef Freehumor het volgende:
Oke dat is waar, maar dan moet die 486 dag en nacht aan staan. Dan heb ik mijn pa weer.... dat kost veel stroom. :'(
nah, hij hoeft alleen maar aan te staan als je daadwerkelijk wilt gaan internetten hoor
en daarnaast, er hoeft geen HD in, of monitor aan, dus het energieverbruik valt best mee
en als derde: een hardware-router verbruikt ook energie hoor

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

[..]

[..]

Dat valt reuze mee als je beter gaat kijken. Ik heb hier een p133 staan die 24/7 aan staat. En kost me per jaar tussen de F100,- en F150,- Valt MIJ iig reuze mee en weegt op tegen alle andere bezwaren.

If it's just us, it seems like an awful waste of space

• Wierdo_NL
punt 1 : hardware routertjes zijn tegenwoordig niet duur meer. tjek ff de pricewatch. ( voor 150 Euro heb je er 1 )

punt 2 : Het ding zal geen geluid produceren.

punt 3 : Een PC trekt altijd meer stroom dan een hardware routertje met een klein adaptortje.

punt 4 : De meeste hebben al een 10/100Mbit switch erin zitten.

Hardware router is dus kosten besparend..
Klein, makkelijk.. Nouja, noem maar op..

• Freehumor
Op zondag 14 april 2002 13:42 schreef Wierdo_NL het volgende:
punt 1 : hardware routertjes zijn tegenwoordig niet duur meer. tjek ff de pricewatch. ( voor 150 Euro heb je er 1 )

punt 2 : Het ding zal geen geluid produceren.

punt 3 : Een PC trekt altijd meer stroom dan een hardware routertje met een klein adaptortje.

punt 4 : De meeste hebben al een 10/100Mbit switch erin zitten.

Hardware router is dus kosten besparend..
Klein, makkelijk.. Nouja, noem maar op..
Ja ben het ermee eens. Maar nu moet ik nog een goede router vinden. Die met @home overweg kan en die een 10/100mbit kaart ofzo erin heeft zitten.

• aatos
  • Laatst online: 19:51

[..]

[..]

Dus nu heb ik begrepen dat ik voor een router moet gaan. Nu heb ik dus die IPLinx DSL Router Pro gezien. Maar Veldmuis zei dat die misschien niet met @home overweg kon. Wat volgens mij wel kan.

die iplinx pro staat voor 129 bij alternate.
ik gebruik zelf een edimax, nagenoeg dezelfde specs, ook 4 poorts switch ingebouwd. die kostte toen 145 bij mycom, nu 125 bij mycom (goedkoper dan de goedkoopste in de pricewatch). over dat ding ben ik zeer tevreden, het was de eerste keer dat ik zo'n ding instelde, maar binnen 5 minuten was alles gedaan.

• Wierdo_NL
http://www.tweakers.net/pricewatch/19344

Probeer deze eens...
Zoek de site van de fabrikant..
En kijk of je je gegevens die @home wil hebben in de router kan plaatsen..
Bel het bedrijf op, waar je hem wil aanschaffen, en vraag het ze.. ( die zullen het ook wel weten.. )

Simpel..

• Freehumor
Op zondag 14 april 2002 13:46 schreef aatos het volgende:

[..]

die iplinx pro staat voor 129 bij alternate.
ik gebruik zelf een edimax, nagenoeg dezelfde specs, ook 4 poorts switch ingebouwd. die kostte toen 145 bij mycom, nu 125 bij mycom (goedkoper dan de goedkoopste in de pricewatch). over dat ding ben ik zeer tevreden, het was de eerste keer dat ik zo'n ding instelde, maar binnen 5 minuten was alles gedaan.
Heeft die ook een printerserver... (hoeft niet perse, maar die van iplinx pro die heeft dat wel, maar ik weet nog steeds niet of die met @home overweg kan) Kan er namelijk geen info overvinden.

Verwijderd

[..]

[..]

het gaat als volgt: kabelmodem-hub-pc en pc

als je 2 ip's hebt van @homo kan je een hub aan je kabelmodem pleure

Verwijderd

ik heb voor een kennis ook hun @home laten delen met meerdere gebruikers. Dat heb ik gedaan via een Draytek 2200E router. Deze kan ik je van harte aanbevelen. Waarom? De draytek heeft zeer duidelijke gebruiksaanwijzing, heeft ook een firewall en niet te vergeten een ingebouwde 4poorts switch. Kost een paar centen maar je hebt er wel wat aan.

• Freehumor
Op zondag 14 april 2002 13:54 schreef Shred het volgende:

[..]

het gaat als volgt: kabelmodem-hub-pc en pc

als je 2 ip's hebt van @homo kan je een hub aan je kabelmodem pleure
Je kan toch ook alleen een router nemen met ingebouwde switch?

Dankzij wierdo_NL heb ik de Barricade Router 7004BR + printerpoort gevonden en die leek mij wel wat. Niet duur en wel voor kabel en heeft printerserver met switch ingebouwd. Dus dan ben ik voor 135 klaar. (excl bekabeling)

• Wierdo_NL
:) suc6 ermee..
Een maat van mij heeft de 7 poorts versie ofzo..
En hij is er erg content mee..

Nette instellingen enzo, en makkelijk te configgen..

Verwijderd

router

Verwijderd

waarom een router dan? dat is alleen maaar prijzig terwijl je met een hubje al klaar kan zijn...

echt men zoekt hier altijd naar gaar dure oplossingen die ook niet praktisch zijn opzich het gaat om een internetdelingkje en intern wat verkeer. 10mbit hub aan je modem, kabels in de hub en klaar.. hij zegt zelf dat ie newbie is dus een hub is het simpelst

• aatos
  • Laatst online: 19:51
Op zondag 14 april 2002 13:47 schreef Freehumor het volgende:

[..]

Heeft die ook een printerserver... (hoeft niet perse, maar die van iplinx pro die heeft dat wel, maar ik weet nog steeds niet of die met @home overweg kan) Kan er namelijk geen info overvinden.
geen printerserver. het is dit ding:

http://www.edimax.com/Product/IAS/BR600x/br6004+_e.htm

ik heb chello trouwens.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zondag 14 april 2002 14:06 schreef Shred het volgende:
waarom een router dan? dat is alleen maaar prijzig terwijl je met een hubje al klaar kan zijn...

echt men zoekt hier altijd naar gaar dure oplossingen die ook niet praktisch zijn opzich het gaat om een internetdelingkje en intern wat verkeer. 10mbit hub aan je modem, kabels in de hub en klaar.. hij zegt zelf dat ie newbie is dus een hub is het simpelst
mwah, dat zou ik ten sterkste afraden.
1. Je hebt 2 ip's van @home nodig. Beide computers zijn n uop dezelfde manier met elkaar verbonden als de rest van de computers in de buurt. Als jij met comp1 op een gedeelde map van comp 2 kunt schrijven, kan je buurman met @home dat ook.

2. Gebruik je 1 ip dan zul je of met 1 comp tegelijk kunnen internetten of zul je alsnog met een internet deel programmatje moeten werken. Dit laatste zal voor vel collisions zorgen omdat 1 netwerkkaart zich als 2 moet voordoen. Ook hier zullen de packetjes over het hele @home netwerk worden verspreid waardoor je overlast voor de hele buurt veroorzaakt en de hele buurt zou die packetjes ook kunnen lezen.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 14:15 schreef Janoz het volgende:

[..]

mwah, dat zou ik ten sterkste afraden.
1. Je hebt 2 ip's van @home nodig. Beide computers zijn n uop dezelfde manier met elkaar verbonden als de rest van de computers in de buurt. Als jij met comp1 op een gedeelde map van comp 2 kunt schrijven, kan je buurman met @home dat ook.

2. Gebruik je 1 ip dan zul je of met 1 comp tegelijk kunnen internetten of zul je alsnog met een internet deel programmatje moeten werken. Dit laatste zal voor vel collisions zorgen omdat 1 netwerkkaart zich als 2 moet voordoen. Ook hier zullen de packetjes over het hele @home netwerk worden verspreid waardoor je overlast voor de hele buurt veroorzaakt en de hele buurt zou die packetjes ook kunnen lezen.
erm.. wat heeft de buurt ermee te maken.. alles word op de gateway vastgezet zodat je niet bij elkaar op de hd kan enzo..

eigenlijk beetje stomme argumenten/niet erg belangrijke argumenten

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zondag 14 april 2002 14:22 schreef Shred het volgende:

[..]

erm.. wat heeft de buurt ermee te maken.. alles word op de gateway vastgezet zodat je niet bij elkaar op de hd kan enzo..

eigenlijk beetje stomme argumenten/niet erg belangrijke argumenten
Als jij je modem rechtstreeks op je locale netwerkje aansluit (door 'm in de hub te prikken) zullen alle packets die voor de andere computer bij jou thuis bedoeld zijn net zo hard door de modem op internet gegooid worden. Bij @home wordt dit wel redelijk afgevangen, maar in de buurt is dat nog heel goed te ontvangen en te misbruiken. Deze kome je namelijk tegen voordat je bij de gateway van @home bent. Deze argumenten lijken me dus redelijk belangrijk.

Verwijderd

vreemd dat @home dan zelf ook als oplossing een hub geeft..

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als jij je modem rechtstreeks op je locale netwerkje ansluit (door 'm in de hub te prikken) zullen alle packets die voor de andere computer bij jou thuis bedoeld zijn net zo hard door de modem op internet gegooid worden.
dat lijkt me niet, aangezien een kabelmodem zal herkenen dat het packet niet bestemd is voor zijn hardwareadres.

maw de modem zal -net zoals een gewone nic dat doet- de packets negeren.

Het is wel heel goed mogelijk dat broadcasts wel doorgelate worden (weet niet als kablemodems op ip niveau werken of nog een stap eronder)

In dat geval kan het zijn dat je eventueel de buurman zijn gedeelde printer kan gebruiken en zijn bestanden kan lezen..

Delen met freesco/linux of delen met router zijn imo evenwaardige oplossingen, met router is het zeer gemakkelijk in te stellen, met een linuxbak die 24/7 aanstaat kan je ook nog heel wat leuke extras doen.

Zelf heb ik een smc7008BR en ik ben er uiterst tevreden mee, vroeger deed ik het met een oude linuxcomp wat ook perfect werkte samen met nog enkele services die ik daarop draaide..

2 ip's: kan je ook doen maar tis duur...

edit:
natuurlijk: in combinatie met 2 ip's: is de enige manier waarop zij er ook iets aan verdienen

You don't need eyes to see, you need vision

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zondag 14 april 2002 16:41 schreef Shred het volgende:
Die oplossing is eigenlijk vergelijkbaar met 2 losse aansluitingen. Werkt perfect en veilig, todat je tussen die twee computers mappen of printers probeert te delen.

Verwijderd

En hoe zit het met dat 2e ip adres? Kan het niet gebeuren dat deze een ander subnet krijgt dan de eerste?

Daar ben je lekker klaar mee dan als je bestanden gaat delen, moet het eerst naar een router op inet...

En over dat van die modem die dat stopt is volgens mij ook niet waar, want die weet niet of de pc voor wie dit paketje bedoelt is al dan niet op het @home netwerk staat...

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 16:44 schreef Janoz het volgende:

[..]

Die oplossing is eigenlijk vergelijkbaar met 2 losse aansluitingen. Werkt perfect en veilig, todat je tussen die twee computers mappen of printers probeert te delen.
uiteraard ga ik er vanuit dat je een firewall gebruikt

maargoed iig ik heb zelf ook een routertje met firewall enz dus dan hoef ik die meuk zelf niet te doen.. maar ik gaf gewoon als goedkope en toch werkende oplossing een hub ok?

allemaal happy? 8)

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 18:15 schreef Shred het volgende:

[..]

uiteraard ga ik er vanuit dat je een firewall gebruikt

maargoed iig ik heb zelf ook een routertje met firewall enz dus dan hoef ik die meuk zelf niet te doen.. maar ik gaf gewoon als goedkope en toch werkende oplossing een hub ok?

allemaal happy? 8)
Hub is nooit de beste oplossing, tis bijna altijd de goedkoopste oplossing.

Zeker voor zoiets als internet zou ik geen onbeveiligde verbinding willen hebben, dus een router lijkt me wel handig.

Verwijderd

ik geef niet echt zo om dikke veiligheid en bla.. i mean ik ben geen bedrijf ofzo en welke interesante aap wil mij nou hebben..

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

hmm

De dag dat een "aap" begint te wissen op je comp spreek je mischien anders?

beveiliging is altijd nodig

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

hmm dat wil ik eerst es ff test ehier in het dorp...

ik heb dus ook 4 pcs met 3 ip's van @home op een switch...
En file sharing aan. Wil ik es weten of een vriend van me een straat verderop in het dorp op mijn pc kan komen.

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

misschien een stomme vraag:

Hebben jullie met die 468 enzo, en FREESCO niet een enorm snelheidsverlies met verbindingen?

Ik heb nl: NT4 workstation geinstalleerd op een p100 16 MB deze week, met PROXY+, maar het was niet vooruit te branden! 16 Kb/sec, normaal een dikke 400Kb/sec

Nu Proxy+ geinstalleerd op mijn P333 256 Mb en dat wil wel...

Je kan hier beter niets zetten....

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:54
Ik had een 486 dx/2 66 met freesco die ongeveer 700 kbyte/s van de ene naar de andere interface kon pompen. Snel zat dus:)
Maar linux is op oudere pc's gewoon een stuk sneller dan NT4.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Pagina: 1