Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
misschien zit er wel een 6.1 input op, zodat je met een externe decoder DTS ES kan krijgen?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Gelijk heb je; tenslotte zou het officieel DD EX en DTS ES zijn.....maar die fabrikanten gebruiken ALLES door elkaar.Op donderdag 11 april 2002 19:38 schreef JvS het volgende:
pffffffff, omdat het gewoon allemaal moeilijke irritante termen zijn...
misschien zit er wel een 6.1 input op, zodat je met een externe decoder DTS ES kan krijgen?
Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Een standaard DTS DVD speler kan (neem ik aan) toch gewoon ook DTS ES dvd's afspelen in DTS ES opstelling (dus 6.1)?
Ik heb nog geen DTS ES dvd-spelers gezien......
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Ik heb idd ook dvd's gezien met opschrift "DTS 5.1 ES"; in mijn ogen slaat dit nergens op. DTS ES is nl. automatisch 6.1 en niet 5.1!Op donderdag 11 april 2002 21:59 schreef Nikel het volgende:
Mijn receiver (marantz sr6200) is volgens de specs ook DTS ES compatible. Een dvd met "DTS 5.1 ES" (waarom heet dat 5.1 terwijl het dus 6.1 is? ook al zoiets) kan hij echter prima decoderen, waarbij dus het dts lampje en alle 7 lampjes voor de kanalen ook gaan branden.
Verwijderd
Hier stond iets wat door ShittyOldMan veel beter wordt verwoordOp vrijdag 12 april 2002 11:28 schreef Jivecar het volgende:
[..]
Ik heb idd ook dvd's gezien met opschrift "DTS 5.1 ES"; in mijn ogen slaat dit nergens op. DTS ES is nl. automatisch 6.1 en niet 5.1!
Je hebt DTS-ES matrix en DTS-ES discrete. In het geval van de eerste is het een 5.1 signaal met een extra rearkanaal in de achterste twee. De één noemt het 5.1 (omdat het een 5.1 signaal is), de ander noemt het 6.1 (omdat je uiteindelijk 6.1 kanalane krijgt), daardoor ontstaat die verwarring.Op vrijdag 12 april 2002 11:28 schreef Jivecar het volgende:
[..]
Ik heb idd ook dvd's gezien met opschrift "DTS 5.1 ES"; in mijn ogen slaat dit nergens op. DTS ES is nl. automatisch 6.1 en niet 5.1!
Mijn inziens is het het makkelijkst gewoon DTS-ES 5.1 te zeggen zodat er geen verwarring ontstaat met DTS-ES discrete.
heb je dan ook nog een center speaker achter?
ik heb nl, een lampje met Center-Back op mijn JVC THA10R Dolbydecoder zitten... maar dat gaat dus nooit aan...
(zit overigens ook nergens een aansluiting voor)
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Je hebt wel een ES bron nodig om deze te laten werken, dus een DTS-ES (matrix of discrete) DVD op de digitale ingang bijvoorbeeld.
wat heb je meer dan bij gewoon DTS?
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Wel vreemd, want als ik een DVD met 1 of beide formaten afspeel krijg ik gewoon 5.1 binnen op mijn receiver... terwijl mijn receiver wel 6.1 heeft...
Moet je DVD speler ook 6.1 aan kunnen om het 6.1 signaal digitaal over te sturen dan?!?
En als dat zo is... welke DVD spelers hebben eigenlijk 6.1 support?!?
En wat voor receiver heb je ?!? Die moet namelijk wel discreet 6.1 zijn.Op vrijdag 12 april 2002 17:11 schreef TeknoGecko het volgende:
DD EX en DTS ES = 6.1 ?!? Dat wist ik niet...
Wel vreemd, want als ik een DVD met 1 of beide formaten afspeel krijg ik gewoon 5.1 binnen op mijn receiver... terwijl mijn receiver wel 6.1 heeft...
Moet je DVD speler ook 6.1 aan kunnen om het 6.1 signaal digitaal over te sturen dan?!?
Heb je een gewone 5.1 receiver/versterker dan kan hij wel een center rear hebben maar is dit een ghost rear centre. Gematrixed signaal van beide achter surrounds. Virtual 6.1 wordt dit genoemd (bv sony 870)
je hebt een extra rearkanaal meer. In plaats van twee kanalen achter heb je met EX/ES drie kanalen achter.Op vrijdag 12 april 2002 15:55 schreef Dirk-Jan het volgende:
wat is er precies extended aan?
wat heb je meer dan bij gewoon DTS?
Je DVD speler hoeft niet speciaal DTS 6.1 te zijn ofzo, het ding moet gewoon het DTS signaal via de digital out door kunnen geven. Volgens mij kunnen alle DVD spelers dat wel.Op vrijdag 12 april 2002 17:11 schreef TeknoGecko het volgende:
DD EX en DTS ES = 6.1 ?!? Dat wist ik niet...
Het kan overigens zijn dat je receiver wel 6.1 heeft, maar slechts 5 speaker aansluitingen. Meerdere receivers hebben dit. Er is dat wel een 6.1 preout aanwezig zodat je er nog een eindversterker aan kunt hangen.
De nieuwe AVR8000 van Harman Kardon is hiervan een goed voorbeeld, een erg wijze 7.1 THX-EX ultra set met DTS-ES discrete, DTS-ES matrix, DD, DD-EX, logic7, 7 channel stereo, echter alleen aansluitingen voor twee rears. Alleen via de pre outs en een eindversterker krijg je 7.1 geluid. (extreem domme fout, anders had ik 'm wel gekocht).
Ik heb eens op de sony site gekeken, maar ik wordt er echt niet wijs uit wat nou precies dat virtual 6.1 moet voorstellen. Is dit niet een soort van spatial functie op het monogeluid van de rears, zodat het geluid dat uit beide speakers moet komen iets ruimtelijker als vanuit een andere lokatie klinkt? (net zoiets als virtual dolby surround, rear geluid uit je fronts door een kleine vertraging o.i.d.)Op vrijdag 12 april 2002 19:20 schreef Jivecar het volgende:
[..]
En wat voor receiver heb je ?!? Die moet namelijk wel discreet 6.1 zijn.
Heb je een gewone 5.1 receiver/versterker dan kan hij wel een center rear hebben maar is dit een ghost rear centre. Gematrixed signaal van beide achter surrounds. Virtual 6.1 wordt dit genoemd (bv sony 870)
Sony is off course vaag......that's sonyOp vrijdag 12 april 2002 20:39 schreef ShittyOldMan het volgende:
Ik heb eens op de sony site gekeken, maar ik wordt er echt niet wijs uit wat nou precies dat virtual 6.1 moet voorstellen. Is dit niet een soort van spatial functie op het monogeluid van de rears, zodat het geluid dat uit beide speakers moet komen iets ruimtelijker als vanuit een andere lokatie klinkt? (net zoiets als virtual dolby surround, rear geluid uit je fronts door een kleine vertraging o.i.d.)
Volgens mij kunnen er maar 5 speakers op worden aangesloten dus disceet of matrix 6.1 kan het denk ik niet zijn.....zal dus idd wel een effectje zijn!
Het klopt inderdaad dat een dvd speler niet geschikt hoeft te zijn voor 6.1. Ze hebben namelijk een extra kanaal verstopt in het normale 5.1. Hierdoor is het 6.1 signaal ook backward competible met 5.1, dus kun je de dvd's overal in gebruiken.
De receiver ziet het 6.1 signaal als hij de juiste decoders heeft. Als het een gewone 5.1 reciever is dan leest hij gewoon een 5.1 signaal.
Mag duidelijk zijn he
En let op, we hebben het niet over rear center he. Als je 6.1 gaat gebruiken krijg je side surround en back surround, waarbij het back surround kanaal eventueel dubbel kan worden uitgevoerd, waardoor je 7.1 krijgt. (is gewoon een 6.1 signaal)
Waarom 7.1 vraag je je af? Nou een luidspreker precies achter je hoofd is niet zo'n goed idee... i.v.m. je oren. Je oren kunnen niet goed geluid van achter horen. Door dat kanaal te splitsen in 7.1 is dat probleem dus opgelost. En zo het je dus een kamer vol met luidsprekers
De sony 870QS is bij mijn weten virtueel 6.1; hogere modellen zoals de 1070QS zijn wel discreet 6.1 of 7.1.Op zondag 14 april 2002 01:18 schreef Flint123 het volgende:
Nee, Sony heeft echt wel een 6.1 receiver, maar het is mij ook niet helemaal duidelijk wat voor decoders hier inzitten... want ik zie geen DD EX of DTS ES logo's voorop staan. Misschien een klein menings verschil tussen Sony en Dolby/DTS?
Het klopt inderdaad dat een dvd speler niet geschikt hoeft te zijn voor 6.1. Ze hebben namelijk een extra kanaal verstopt in het normale 5.1. Hierdoor is het 6.1 signaal ook backward competible met 5.1, dus kun je de dvd's overal in gebruiken.
De receiver ziet het 6.1 signaal als hij de juiste decoders heeft. Als het een gewone 5.1 reciever is dan leest hij gewoon een 5.1 signaal.
Mag duidelijk zijn he
En let op, we hebben het niet over rear center he. Als je 6.1 gaat gebruiken krijg je side surround en back surround, waarbij het back surround kanaal eventueel dubbel kan worden uitgevoerd, waardoor je 7.1 krijgt. (is gewoon een 6.1 signaal)
Waarom 7.1 vraag je je af? Nou een luidspreker precies achter je hoofd is niet zo'n goed idee... i.v.m. je oren. Je oren kunnen niet goed geluid van achter horen. Door dat kanaal te splitsen in 7.1 is dat probleem dus opgelost. En zo het je dus een kamer vol met luidsprekers
Dus bij een 7.1 receiver is het eigenlijk weer fake omdat dit een 6.1 is met 2 mono achterkanalen (rear centre) die achter worden opgesteld ?!? De normale rears staan nu aan de zijkant 90graden gedraaid naar de luisteraar ??
Een 7.1 receiver heeft 4 rear aansluitingen. Bij een 6.1 bron wordt de back surround dus verdeeld over twee speakers. De side surrounds staan inderdaad naast je, zoals in de meeste bioscopen. Wanneer de receiver ook THX-EX heeft gaan er wel weer twee aparte signalen naar de back surrounds, deze komen dus van de THX processor. Daarnaast beschikt de receiver ook nog eens over een 7.1 ingang om een externe decoder er aan te hangen voor toekomstige 'echte' 7.1 formaten. Als je dan echt een dure bak koopt heb je THX ultra2, deze kan met alle 5.1 en 6.1 bronnen spannende dingen doen en verwerken tot een 7.1 output.Op zondag 14 april 2002 11:09 schreef Jivecar het volgende:
[..]
De sony 870QS is bij mijn weten virtueel 6.1; hogere modellen zoals de 1070QS zijn wel discreet 6.1 of 7.1.
Dus bij een 7.1 receiver is het eigenlijk weer fake omdat dit een 6.1 is met 2 mono achterkanalen (rear centre) die achter worden opgesteld ?!? De normale rears staan nu aan de zijkant 90graden gedraaid naar de luisteraar ??
Kortom, voorlopig is 7.1 alleen nog voor dingen als THX, logic7, 7channel stereo, enz, maar voor de huidige geluidsbronnen (van bijv DVD) is 6.1 het maximale. Zonder eerder genoemde foefjes heb je inderdaad een mono signaal naar de back surrounds.
Ja... hij is volledig 6.1: Sony DB-1070 QSOp vrijdag 12 april 2002 19:20 schreef Jivecar het volgende:
[..]
En wat voor receiver heb je ?!? Die moet namelijk wel discreet 6.1 zijn.
Nee, ik heb zekers 7 speaker aansluitingen... ook 7 pre-outs en 2 7-kanaals analoge inputs, 2 coaxiaal digitaal en 4 optisch digitaal...Op vrijdag 12 april 2002 20:39 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
Je DVD speler hoeft niet speciaal DTS 6.1 te zijn ofzo, het ding moet gewoon het DTS signaal via de digital out door kunnen geven. Volgens mij kunnen alle DVD spelers dat wel.
Het kan overigens zijn dat je receiver wel 6.1 heeft, maar slechts 5 speaker aansluitingen. Meerdere receivers hebben dit. Er is dat wel een 6.1 preout aanwezig zodat je er nog een eindversterker aan kunt hangen.
De nieuwe AVR8000 van Harman Kardon is hiervan een goed voorbeeld, een erg wijze 7.1 THX-EX ultra set met DTS-ES discrete, DTS-ES matrix, DD, DD-EX, logic7, 7 channel stereo, echter alleen aansluitingen voor twee rears. Alleen via de pre outs en een eindversterker krijg je 7.1 geluid. (extreem domme fout, anders had ik 'm wel gekocht).
[..]
Misschien ligt het aan het feit dat ik geen speaker aangesloten heb op die uitgang... hij geeft namelijk "DTS [3/2]" op de display aan... dat staat zo te zien gelijk aan het aantal boxen dat ik aangesloten heb...
Maareh... ik kan bij 6.1 op mijn reciever kiezen tussen 2 opstellingen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| S S
FL FC FR FL FR
óf ML MR
RL RC RR RL RR
waarbij:
L = Left
R = Right
C = Center
F = Front
M = Middle
R = Rear
S = Subwoofer |
Wat is dan de beste opstelling? Links of Rechts?
De rechter opstelling is toch aangeraden voor THX?
Dat is eigenlijk helemaal afhankelijk van de situatie, hoe de gehele opstelling in de kamer staat, plaatsingsmogelijkheden, enz enz. Mocht je extra speakers willen kopen, neem dan dezelfde rears als die je nu hebt (of koop 4 nieuwe). Gezien het dan vaak per twee gaat zou ik meteen ff de rechter opstelling proberen. De versterker heeft echter geen twee aparte versterkers voor de back surrounds dus het komt neer op twee speakers op één aansluiting, wellicht dat dat weer een ander geluid geeft. Gewoon proberen dus wat de beste/mooiste geluidsbeleving geeft.Op maandag 15 april 2002 13:24 schreef TeknoGecko het volgende:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16S S FL FC FR FL FR óf ML MR RL RC RR RL RR waarbij: L = Left R = Right C = Center F = Front M = Middle R = Rear S = Subwoofer
Ok... ik was al van plan een extra setje rears te halen..Op maandag 15 april 2002 22:41 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk helemaal afhankelijk van de situatie, hoe de gehele opstelling in de kamer staat, plaatsingsmogelijkheden, enz enz. Mocht je extra speakers willen kopen, neem dan dezelfde rears als die je nu hebt (of koop 4 nieuwe). Gezien het dan vaak per twee gaat zou ik meteen ff de rechter opstelling proberen.
[..]
Ja en nee... de center rear en front aansluitingen kunnen ingesteld worden als de 2 middles... geen apparte versterkers dus (anders zou ik 8.1 hebben!), maar wel schakelbaar...Op maandag 15 april 2002 22:41 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
De versterker heeft echter geen twee aparte versterkers voor de back surrounds dus het komt neer op twee speakers op één aansluiting, wellicht dat dat weer een ander geluid geeft. Gewoon proberen dus wat de beste/mooiste geluidsbeleving geeft.
Ik vraag me alleen af welke opstelling het 6.1 signaal heeft, want ik neem aan dat die ieder een eigen kanaal hebben (Front-Left, -Right ed.) en niet positional of iets dergelijks... in dat geval zal er bij één van de twee opstellingen altijd gemixed worden... toch?
Waarschijnlijk is 6.1 dus gelijk aan de linkse opstelling en is rechts automatisch minder omdat ie gemixed is...
Maargoed, je versterker geft 6x100 Watt. En je hebt 7 speakeraansluitingen (zoals de rechter opstelling). Ik neem dan aan dat de back surrounds _intern_ op één aansluiting zitten. Ander had je 7x100W.
Het 6.1 signaal is inderdaad gelijk aan de linker opstelling. In het geval van de rechter wordt het extended signaal alleen verdeeld over twee speakers, that's all. Het kan een ruimtelijker effect geven.
De sony 1070qs is wel 7.1 maar dit houdt in dat het een volledig DTS ES/DD EX 6.1 is met de mogelijkheid tot een 7.1 voorversterker uitgang.Op dinsdag 16 april 2002 17:12 schreef ShittyOldMan het volgende:
Oke, dat laatste kan ik niet echt helemaal volgen
Maargoed, je versterker geft 6x100 Watt. En je hebt 7 speakeraansluitingen (zoals de rechter opstelling). Ik neem dan aan dat de back surrounds _intern_ op één aansluiting zitten. Ander had je 7x100W.
Het 6.1 signaal is inderdaad gelijk aan de linker opstelling. In het geval van de rechter wordt het extended signaal alleen verdeeld over twee speakers, that's all. Het kan een ruimtelijker effect geven.
Of zit ik fout; bij iedere 7.1 zie ik in de specs staan 6 x ??watt vermogen. Én de vermelding dat er een 7.1 uitgang op zit.....
Er zijn trouwens toch geen 7.1 bronnen ?!? Discreet 6.1 is voor zover ik weet het hoogste op DVD / laserdisc niveau...
Kijk nog 's goed naar die rechter opstelling.. die mist het front/center kanaal. Dus 6 kanalen. (plus .1 onversterkte sub out)Op dinsdag 16 april 2002 17:12 schreef ShittyOldMan het volgende:
Oke, dat laatste kan ik niet echt helemaal volgen

Maaruh, ik snap 'm niet helemaal. Als ik de foto goed bekijk dat kun je kiezen ofzo, want je zie een combinatie van "center" en "SB-R". (zie rechtsboven "pre-out")
Wat als je SB-R gebruikt? heb je dan geen center ofzo? Of moet je dan een van de subwoofer uitgangen gebruiken? want daar zijn er toch twee van.
Kijk, de oorzaak van de verwarring, tenminste iemand die opletOp dinsdag 16 april 2002 22:12 schreef Jasper Janssen het volgende:
[..]
Kijk nog 's goed naar die rechter opstelling.. die mist het front/center kanaal. Dus 6 kanalen. (plus .1 onversterkte sub out)
Ik heb dit systeem nog nooit eerder gezien. Vind het ook een vrij bizar systeem. Hoewel het wel weer beter is dan de meeste 6.1 receivers omdat je nu nog een keuze hebt (kep zelf geen midspeaker namelijk, althans, ik gebruik dat ding nooit). Echter prefereer ik nog altijd een 7.1 receiver, dus én met twee back surrounds én met een front center.
Dan meteen maar ff wat reacties/vragen doorlopen
Het zijn dan 6 speaker aansluitingen (niet 7Op maandag 15 april 2002 13:24 schreef TeknoGecko het volgende:
Nee, ik heb zekers 7 speaker aansluitingen... ook 7 pre-outs en 2 7-kanaals analoge inputs, 2 coaxiaal digitaal en 4 optisch digitaal...
Misschien ligt het aan het feit dat ik geen speaker aangesloten heb op die uitgang... hij geeft namelijk "DTS [3/2]" op de display aan... dat staat zo te zien gelijk aan het aantal boxen dat ik aangesloten heb...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16S S FL FC FR FL FR óf ML MR RL RC RR RL RR waarbij: L = Left R = Right C = Center F = Front M = Middle R = Rear S = Subwoofer
De rechter opstelling wordt niet specifiek aangeraden door THX, maar THX-EX maakt wel gebruik van twee back surrounds. Vervolgens is er nog een hele waslijst waar je aan moet voldoen om een THX cirtified luisterruimte te krijgen.
6.1 is inderdaad gelijk aan de linker. Ik neem aan dat bij de rechter opstelling, het normale surround geluid blijft uit dezelfde speakers komen alleen moet je ze dan naast je zetten, en het extended signaal wordt doorgestuurd naar de twee back surround speakers. Eentje kun je al aansluiten, de andere speaker moet je dus op het normale center kanaal aansluiten. Het center kanaal komt vervolgens uit beide frontspeakers.Op dinsdag 16 april 2002 13:31 schreef TeknoGecko het volgende:
Ik vraag me alleen af welke opstelling het 6.1 signaal heeft, want ik neem aan dat die ieder een eigen kanaal hebben (Front-Left, -Right ed.) en niet positional of iets dergelijks... in dat geval zal er bij één van de twee opstellingen altijd gemixed worden... toch?
Waarschijnlijk is 6.1 dus gelijk aan de linkse opstelling en is rechts automatisch minder omdat ie gemixed is...
De Sony 1070qs is dan een 6.1 versterker met de mogelijkheid om een tweede back surround aan te sluiten. Naar beide back surrounds gaat gewoon hetzelfde signaal, er zit geen 7.1 processor in zoals bijv THX-EX.Op dinsdag 16 april 2002 19:28 schreef Jivecar het volgende:
[..]
De sony 1070qs is wel 7.1 maar dit houdt in dat het een volledig DTS ES/DD EX 6.1 is met de mogelijkheid tot een 7.1 voorversterker uitgang.
Of zit ik fout; bij iedere 7.1 zie ik in de specs staan 6 x ??watt vermogen. Én de vermelding dat er een 7.1 uitgang op zit.....
Er zijn trouwens toch geen 7.1 bronnen ?!? Discreet 6.1 is voor zover ik weet het hoogste op DVD / laserdisc niveau...
Er zijn wel 6.1 receivers met ook twee apart versterkte back surround kanalen, zoals bijvoorbeeld de 3802 van Denon. Om even bij dit merk te blijven is er ook nog de 4802, welke ook THX-EX post processing heeft.
Kleine correctie: AVC A11SR, de 4802 kennen we hier namelijk niet. Heel klein verschil: de 4802 heeft een tuner dus is het een reciever terwijl de A11SR een digitale versterker is.Op woensdag 17 april 2002 00:57 schreef ShittyOldMan het volgende:
Om even bij dit merk te blijven is er ook nog de 4802, welke ook THX-EX post processing heeft.
Ah, dat wist ik dus niet, vandaar dus dat ik die 4802 ook nergens kon vinden. Die A11SR staat op denon.nl. Tnx! (ben zelf zoekende namelijkOp woensdag 17 april 2002 20:48 schreef Flint123 het volgende:
[..]
Kleine correctie: AVC A11SR, de 4802 kennen we hier namelijk niet. Heel klein verschil: de 4802 heeft een tuner dus is het een reciever terwijl de A11SR een digitale versterker is.
DTS ES compatible
Wil bij Yamaha zeggen dat 'ie geen DTS NEO6 heeft.
Het complete DTS ES pakket zou moeten omvatten:
- DTS ES Matrix
- DTS ES discreet
- DTS NEO6
Aangezien de v630 e.a. geen DTS NEO6 heeft is de receiver niet volledig DTS ES. Maar DTS ES Compatible; de receiver zou dus zowel met het matrix als het discrete signaal moeten kunnen omgaan.....
DTS/DD ES (discreet)::
Het geluid zit er ECHT digitaal ingecodeerd (meestal 1 kanaal d'r bij (rear))
DTS/DD EX (matrix)::
Het extra kanaal wordt ontrokken uit een downmix van de 2 achterkanalen (fake dus, eigen net zoals Dolby Pro Logic)
Zo goed?
ff ES/EX aangepast
Stimmt bijna..... DD ES discreet bestaat niet.Op zondag 26 mei 2002 17:32 schreef Vinnienerd het volgende:
Dus:
DTS/DD ES discreet::
DTS/DD ES matrix:
Het extra kanaal wordt ontrokken uit een downmix van de 2 achterkanalen (fake dus, eigen net zoals Dolby Pro Logic)
Zo goed?
Je bedoeld waarschijnlijk DD EX, en dit is altijd een matrix signaal....
De bomen zijn omgekapt, het bos is weer zichtbaar en we snappen het weer (althans, ik (nog) wel)!!!
Nog steeds bijna en niet helemaalOp zondag 26 mei 2002 17:32 schreef Vinnienerd het volgende:
Dus:
DTS/DD ES (discreet)::
DTS/DD EX (matrix)::
Zo goed?
edit:
ff ES/EX aangepast