Toon posts:

[monitor] brom bij aanzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn monitor aanzet, geeft ie korte harde bromton, het is niet alleen zeer irritant, maar ik vraag me af of het ook normaal is :?

Het gaat om een 17" philips 107 s monitor

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 22:52

pistole

Frutter

issie oud?

Dat is wel vaker zo... Wat er precies gebeurt weet ik zelf ook niet.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Oud :? ik dacht ut nie he ;)

Hij is aangeschaft op : 1 maart 2002 :)

En ja, het is een nieuwe :)

Verwijderd

Wij hebben hier twee Philips 107E monitoren en die doen dat allebei ook. De ene echt keihard en de andere wat minder. Zal dus wel normaal zijn.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 22:52

pistole

Frutter

mijn tv doet het trouwens ook.. Is bijna 3 jaar oud.

Dat zijn vast de electroontjes die wakker geschud worden ofzo :)

Ik frut, dus ik epibreer

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Dat is de degauss die je hoort, is bij veel monitoren zo en is niet schadelijk bij normaal gebruik. Check ook eens in het menu (mits aanwezig) voor deze functie, dan zie je ook meteen wat er eigenlijk gebeurt (beeld doet ff raar), daarna gevold door een tik en dan staat het weer goed.

/edit
Dat zijn vast de electroontjes die wakker geschud worden ofzo :)
Om heel precies te zijn, de electronen vertrekken (door verhitting) vanuit de cathode (als je in de tv kijkt zie je iets heel lichtjes gloeien), richting de anode (is positief en trekt de negatieve electronen aan). Daarna gaan ze door een soort van gaatjesmasker welke overeen komt met de fosforstructuur van het beeldscherm. Zo komt het dus dat wanneer een electron precies door zo'n gaatje gaat deze dus ook precies op het stukje fosfor terecht komt welke vervolgens weer oplicht. Nou wil het wel eens zo zijn dat dit masker licht magnetiscg geladen wordt, door magnetische straling of bijv. aardstralen. Hierdoor wordt de electronenstraal iets afgebogen waardoor deze op de verkeerde plek terechtkomt en dit zorgt weer voor kleurverschil (groene of paarse vlekken bijv.). De degaussring zorgt ervoor dat dit masker weer demagnetiseerd. Dit gebeurt dan bij iedere opstart. Niks aan de hand dus, wellicht vervelend, maar minder vervelend dan vlekken op het scherm.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Dat is dan wel een zware verbruiker die degauss-ring want er volgt een mega *KLAKKK* achteraan. Ik heb ook twee philps 107MB monitoren, en nog een 19" sony, en die maakt nog meer herrie bij het opstarten

Verwijderd

Topicstarter
Dan kan ik met die brom wel leven dnek ik, ik wilde het gewoon even zeker weten of het niet schadelijk was, of een gebrek ergens in de monitor :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op woensdag 10 april 2002 23:51 schreef Ketchup-Heinz het volgende:
Dat is dan wel een zware verbruiker die degauss-ring want er volgt een mega *KLAKKK* achteraan. Ik heb ook twee philps 107MB monitoren, en nog een 19" sony, en die maakt nog meer herrie bij het opstarten
Moet je mijn BB-tv van Sony horen als je hem aanzet. FARTTTT hoor je dan keihard.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft geen zin om hier "het grote welke monitor maakt het meeste lawaai topic"van te maken. Dus een uitleg hoe het kan dat ie bromt, daar hebben mensen wat aan, een opmerking van die van mij maakt ook lawaai, is niet echt relevant denk ik :)

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het niet de hoogspanning die ineens op je beeldbuis komt te staan? Mijn Iiyama 22" geeft ook een luide "ta-woing...ku-lik" bij het aanzetten :)
De degauss klinkt heel anders, da's meer "brrrrrrroing"

Mischien moeten we er maar wavjes van maken voor de duidelijkheid ;)

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Is volgens mij alleen maar het trillen van de magneten, spoelen en het masker die in de beeldbuis zitten die even gaan resoneren doordat ze plotseling veel stroom krijgen. De boel reageerd dan ff op mekaar. Niet elke monitor (ook niet van hetzelfde type) heeft er (evenveel) last van. Voorzover ik weet (en da's nou een jaar of 10) kan het absoluut geen kwaad.

Specs? Zie ondertitel...

Pagina: 1