Toon posts:

DTS-ES/Dolby Digital EX/THX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wat is nou het verschil; ik ken dolby digital (5.1) , ik ken dts (met dus minder zware codering als DD als ik het goed zeg) ik ken Dpl (achterboxen 1 kanaal)

Nu heb ik laatst een 7.1 versterker van pioneer gezien (volgens mij THX) en nu hebben we ook een 6x100 watt van pioneer die dus dts-es is :? en nu las ik laatst ook iets over DD EX .. wat houdt dit allemaal in?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

[topic=232566/1/100]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
ja die had ik al gelezen maar het werd me toch niet echt duidelijk.
bovendien zou ik het zeer op prijs stellen als je reageert op een topic met een normale zin, is wel zo beleefd.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hey, sorry dat ik je niet in een complete nederlandse zin een relevante link geef hoor...

Ik zal je nooit meer proberen te helpen zonder een complete zin te tikken :z

en daarnaast:
Let wel: DTS-ES en DD-EX zijn in principe hetzelfde. Beide systemen verkrijgen door middel van matrix decodering een extra (achter) centerspeaker. Als je niet van plan bent die speaker daar ook neer te zetten maakt het dus niets uit. Volgens mij zijn er ook maar bar weinig DVD's met het systeem op de markt, zal later meer worden natuurlijk.
Dat is PRECIES je antwoord... Een extra achterkanaal, gecodeerd op een prologic achtige manier. (behalve dan dat DTS theoretisch beter is dan DD).

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Op maandag 08 april 2002 12:46 schreef Master187 het volgende:
bovendien zou ik het zeer op prijs stellen als je reageert op een topic met een normale zin, is wel zo beleefd.
Het wordt ook op prijs gesteld als je dat soort dingen dan even in je openingspost zet, hoe kan hij dat nou ruiken? |:(

Strava

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 12:56 schreef JvS het volgende:
hey, sorry dat ik je niet in een complete nederlandse zin een relevante link geef hoor...

Ik zal je nooit meer proberen te helpen zonder een complete zin te tikken :z

bedankt alvast.

en daarnaast:
[..]

Dat is PRECIES je antwoord... Een extra achterkanaal, gecodeerd op een prologic achtige manier. (behalve dan dat DTS theoretisch beter is dan DD).

ok, ik begreep dit stukje niet zo goed, maar na je heldere uitleg is het me volkomen duidelijk.

verder heb ik nog niks gelezen over dat 7.1, misschien dat je daar wat over te vertellen hebt?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:52
Joost mag het weten, dat blijkt maar weer :+ :z

En nog even een aanvulling, THX-EX is dan weer een foefje dat gebruikt maakt van het DD-EX kanaal, en met dit gematrixte extra rearkanaal, door middel van allerlei truukjes als het ware twee kanalen maakt, zo krijg je dus een vorm van 7.1.
Persoonlijk heb ik DD-EX nog nooit gehoord, maar over het algemeen hou ik niet zo van pro-logic achtige coderingen. Als de THX verwerking er dan ok nog eens overheen gaat lopen pissen vraag ik me al helemaal af wat ervan overblijft. Maargoed, ik heb het nog niet gehoord, wellicht dat het toch wel erg magisch klinkt.

Om de lijst dan toch ff compleet de maken, naast DTS-ES en DD-EX (al dan niet met 'THX plugin'), hebben we ook nog DTS 6.1 discrete. Oftewel, gewoon het 'echte' 6.1 waarbij het extra rearkanaal een apart kanaal is en niet is gecodeerd in de twee andere rears.

May the force be with you :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 13:06 schreef Prulleman het volgende:

[..]

Het wordt ook op prijs gesteld als je dat soort dingen dan even in je openingspost zet, hoe kan hij dat nou ruiken? |:(
goed dan zal ik speciaal voor jou even uitleggen waarom ik dit zo zeg.
als je een gesprek met iemand hebt reageer je toch ook niet zo? het is toch een normale manier van omgaan met elkaar om in hele zinnen te spreken?
bovendien kan je er dan op zn minst bijzetten waarvoor je die link geeft (ofschoon dat nu wel enigzins duidelijk was)
begrijp me niet verkeerd, ik stel het op prijs dat iemand de moeite neemt om te reageren maar doe dat dan op een normale manier.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 13:10 schreef ShittyOldMan het volgende:
Joost mag het weten, dat blijkt maar weer :+ :z

En nog even een aanvulling, THX-EX is dan weer een foefje dat gebruikt maakt van het DD-EX kanaal, en met dit gematrixte extra rearkanaal, door middel van allerlei truukjes als het ware twee kanalen maakt, zo krijg je dus een vorm van 7.1.
Persoonlijk heb ik DD-EX nog nooit gehoord, maar over het algemeen hou ik niet zo van pro-logic achtige coderingen. Als de THX verwerking er dan ok nog eens overheen gaat lopen pissen vraag ik me al helemaal af wat ervan overblijft. Maargoed, ik heb het nog niet gehoord, wellicht dat het toch wel erg magisch klinkt.

Om de lijst dan toch ff compleet de maken, naast DTS-ES en DD-EX (al dan niet met 'THX plugin'), hebben we ook nog DTS 6.1 discrete. Oftewel, gewoon het 'echte' 6.1 waarbij het extra rearkanaal een apart kanaal is en niet is gecodeerd in de twee andere rears.

May the force be with you :)
ok nu snap ik het helemaal, bedankt voor je uitleg.

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 13:13 schreef Master187 het volgende:
het is toch een normale manier van omgaan met elkaar om in hele zinnen te spreken?
Sorry, kan het niet laten.
Posts met alleen een link erin zijn hier heel gebruikelijk hoor. Het gaat er toch om dat je geholpen wordt ? Jij hoeft alleen maar op de link te klikken, en voila je bent geholpen. Als je een normaal gesprek wilt pak je gewoon de telefoon. :z

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 13:13 schreef Master187 het volgende:
goed dan zal ik speciaal voor jou even uitleggen waarom ik dit zo zeg.
als je een gesprek met iemand hebt reageer je toch ook niet zo? het is toch een normale manier van omgaan met elkaar om in hele zinnen te spreken?
Je hebt hier geen gesprek met iemand. Zou wat zijn, als ik wat zei en de ander geeft pas een uur later antwoord, waar ik een uur later weer op reageer.

Je stelt hier vragen om er een antwoord op te krijgen, en dat kreeg je. Die post van JvS was dus 100% correct en strikt conform de hier geldende norm.

Verwijderd

thx is zeker wel beter....Maar dan heb je nog wel het verschill in kwaliteit,meest voorkomende is thx select das gewoon simpel dolby digital in 7.1 gepropt.De betere is thx ultra die is nog beter uitgesplist.voor goede thx 7.1 is dan ook een aparte eindtrap voor nodig die de achterste 2 speakers aanstuurt.Ikzelf speel altijd ps 2 enz op een beamer met die thx ultra 7.1 bij ons in de winkel :9~

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 16:15 schreef Jazzy_jef het volgende:
Ikzelf speel altijd ps 2 enz op een beamer met die thx ultra 7.1 bij ons in de winkel :9~
Volgens mij doet een ps2 niets met THX, laat staan THX Ultra 7.1 hoor ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01

Jag

Hmmm, waar heb ik zo'n topic toch eerder gezien :P? Krijgen we weer de gebruikelijke discussies over het verschil tussen dts en dd, het nut van de extra "centre" en de verwarring over thx. Ik zal hem niet meteen op slot doen, maar als het niks nieuws brengt alsnog.

• ShittyOldMan
Op maandag 08 april 2002 16:15 schreef Jazzy_jef het volgende:
thx is zeker wel beter....Maar dan heb je nog wel het verschill in kwaliteit,meest voorkomende is thx select das gewoon simpel dolby digital in 7.1 gepropt.De betere is thx ultra die is nog beter uitgesplist.voor goede thx 7.1 is dan ook een aparte eindtrap voor nodig die de achterste 2 speakers aanstuurt.Ikzelf speel altijd ps 2 enz op een beamer met die thx ultra 7.1 bij ons in de winkel :9~
Dat het beter is, is een mening, laten we het daar even bij houden.
Daarnaast staat THX niet altijd voor 7.1, er zijn ook wel degelijk THX 5.1 sets. Daarnaast is er ook nog verschil in wel of geen THX speakers wat bij een 100% THX setup van belang is. Persoonlijk ben ik nog geen goede THX fronts en al helemaal geen rears tegengekomen. Dat is deels te wijten aan het idee achter THX, en deels aan mijn persoonlijke voorkeur voor speakers.

Nog wellicht even iets nuttigs voor de topicstarter, THX kun je heel globaal zien als een soort van keurmerk voor apparatuur, om zo het geluid over gelijk te krijgen in een zogeheten THX-setup. Een film afgemixt in THX zal dus net zo klinken (ongeveer dan he) in de THX bioscopen. Check www.thx.com voor meer info. Op www.dolby.com staat ook het een en ander aan nuttige informatie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

THX is inderdaad het laatste waar ik me druk om zou maken... THX is er vooral om cool te klinken en te patsen bij de buurman (of op een forum :X). Je kan beter gewoon voor kwaliteit en 5.1 gaan. Dan kan ruimschoots een mooie setup krijgen voor een leuke prijs...

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 16:20 schreef Courage het volgende:

[..]

Volgens mij doet een ps2 niets met THX, laat staan THX Ultra 7.1 hoor ;)
van een goeie 5.1 dolcy digital (bijv:mgs 2)Kan een thx versterker makelijk 7.1 maken das dan wel gesimuleert maar dan nog klinkt het beter.

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 16:41 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik nog geen goede THX fronts en al helemaal geen rears tegengekomen. Dat is deels te wijten aan het idee achter THX, en deels aan mijn persoonlijke voorkeur voor speakers.
ik ken natuurlijk jou voorkeur van speakers niet maar ff over het algemeen van goede thx speakers:

Kef home thx:

http://www.kef.com/products/homethx/images/tdm_23c_23f_big_image.jpg

En als je het helemaal goed wilt doen neem dan deze set:

http://www.jbl.com/home/synthesis/productlist.asp?SerId=Syn2

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

als jij dat thuis neer wil zetten :{

Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/home/synthesis/images/products/small/S2ML.gif

ik denk dat 4 mooie hifi speakers, een goede center en een lekkere sub misschien wat minder SPL's neerzetten, maar zeker niet onderdoen voor zo'n set en met muziek mooier klinken en er vooral erg veel beter uitzien...

Nu moet je voor laag je sub gebruiken...

Voor 50.000 euro weet ik wel een leukere set... (5 speakers, decoder eindtrappen en een sub)...

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 18:10 schreef JvS het volgende:
als jij dat thuis neer wil zetten :{

[afbeelding]

ik denk dat 4 mooie hifi speakers, een goede center en een lekkere sub misschien wat minder SPL's neerzetten, maar zeker niet onderdoen voor zo'n set en met muziek mooier klinken en er vooral erg veel beter uitzien...

Nu moet je voor laag je sub gebruiken...
inbouw sweety :)

en believe me die boxen knlinken zeker wel beterdan welke andere speakers dan ook voor muziekn zowel als film ik heb ze zelf gehoort bij de importeur

wijzelf hebben op de instalatie in de zaak infinity kappa op die 7.1 gezet met rel sub

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

THX is toch alleen een keurmerk dacht ik? Alleen speakers die door zo'n zware test doorgestaan hebben mogen zo'n THX logo dragen. De nieuwste Logitech 4.1 setje Z-560 heeft ze ook, dus het hoeft helemaal niet 7.1 of 5.1 te zijn.

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 18:16 schreef O.D.Smolik het volgende:
THX is toch alleen een keurmerk dacht ik? Alleen speakers die door zo'n zware test doorgestaan hebben mogen zo'n THX logo dragen. De nieuwste Logitech 4.1 setje Z-560 heeft ze ook, dus het hoeft helemaal niet 7.1 of 5.1 te zijn.
i know maar daar gaat het neit om 7.1 is gewoon lacher dan dan 5.1 :)

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 20:09

GeJe

Je...

Die jbl boxen zijn volgens mij nog beter dan ze in de gemiddelde bioscoop hebben.

Weet iemand het type en merk speakers die ze in de bioscoop hebben. Meestal zijn het ook JBLs. Maar volgens mij niet die.

Vandaag is het feest en morgen ook.

• ShittyOldMan
Op maandag 08 april 2002 18:06 schreef Jazzy_jef het volgende:
ik ken natuurlijk jou voorkeur van speakers niet maar ff over het algemeen van goede thx speakers:

Kef home thx:
http://www.kef.com/products/homethx/images/tdm_23c_23f_big_image.jpg
Op dit soort sets doel ik inderdaad, mijn smaak is meer een wat grotere drieweg, een uit de hogere klasse van de quadral aurum serie, een kappa 90/100, speakers die 'echt' fullrange zijn en ook zeker wat lucht kunnen verplaatsen, die je niet op 'small' hoeft te zetten. THX speakers vinnik vaak meer naar sub/sat sets gaan, da's ook het idee erachter zover ik uit hun verhalen kan begrijpen (sub doet alles onder 80Hz, sat vanaf erboven), zo ook deze Kef set. Maargoed, dat is dus persoonlijk, en persoonlij zou ik het ook alleen bij THX amps houden.
Op maandag 08 april 2002 18:16 schreef O.D.Smolik het volgende:
Kennelijk is er trouwens een nieuw type, THX-EC, ookwel THX-ElCheapo :o

THX speakers moeten een bepaald gedrag vertonen. Om het gegeven wat meer te promoten tijdens deze surround hausse waar we nu in blijken te zitten, is daar THX select gekomen voor het spul dat het normaal niet zou halen maar wel enigzins noemswaardig is. Meestal is het zo dat mensen die hier om geven het hele effect teniet doen met de opstelling die ze gebruiken (rearspeakers op de kast bij de plantenbak en de foto van oma), ik zie het hele select verhaal dan ook als marketingwijze om THX in z'n geheel onder de aandacht te brengen bij de 'gewone-rtl4-kijkende-albert-heijn-shoppende-mens' :D

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01

Jag

Op maandag 08 april 2002 19:01 schreef GeJe het volgende:
Die jbl boxen zijn volgens mij nog beter dan ze in de gemiddelde bioscoop hebben.

Weet iemand het type en merk speakers die ze in de bioscoop hebben. Meestal zijn het ook JBLs. Maar volgens mij niet die.
Ik ben niet zo thuis in de bios-audio, maar denk aan merken als EAW, Stage Accompagny, Altec en idd JBL. En nog veel meer waar ik nu niet opkom. Dikke kans dat een groot merk als Meyer ook een bioscoop lijn heeft. En er zullen ook wel een aantal merken zijn die zich specifiek op de bios (installatie) markt richten en die daardoor niet zo bekend zijn.
Pagina: 1