Aardlus

Pagina: 1
Acties:
  • 662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07-2021

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
Dag mensen,
Ik heb een probleem m.b.t. een irritante brom die door mijn speakers heen word gejaagd.
De Oorzaak die ken ik inmiddels. :7
Het is namelijk een aardlus die ontstaan is doordat mijn huis los van de CAI aansluiting is geaard.

Even een kleine info. (8>
Mijn Pc is Digitaal Coaxiaal (SPDIF) aangesloten op mijn Receiver.Diezelfde Receiver is ook verbonden met een VCR waar dus de CAI Aansluiting op zit.
Resultaat: Aardlus.

Ik heb verschillende ideeen gehoord over hoe je het beste je apparatuur kan aansluiten.
Maar het enigste waar ik naar opzoek ben is een schematische tekening met behulp van condensatoren.
Dit is de goedkoopste en het verstandigste manier om de brom te beperken.

Ik ben zeker niet van plan om de mantel van de CAI Aansluiting er tussen uit te halen want zoveel vertrouwen heb ik niet in die Dwaze Kabel exploitanten. :'(

Wie kan mij een volwaardig schematisch tekening aanbieden waar ook de waardes van de condensatoren in staan.
En + Weet iemand in de buurt van rotterdam een ElektroBoer die die spulletjes te koop heeft

Mijn dank is groot :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 08 april 2002 11:14 schreef basif het volgende:

Mijn dank is groot :r
waar slaat dit nou weer op :?

naja enniewee, ik hebber ook last van, de hele tijd van die irri tikken op de versterker die aan de tv hangt, dat komt dus door de aarding van de coax kabel, tjah, als je die eens gewoon niet aan je tv hangt, zou dat niet helpen? gewoon zoals je zelf zegt de mantel een stukje wegslopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
dat is dus het gevaarlijke als er nou een piekspanning op die coax zit dan word dat afgevoerd door mijn hele installatie dat is niet echt gezond.

dat laatste icoontje begreep ik ook niet van mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 08 april 2002 11:33 schreef basif het volgende:

dat laatste icoontje begreep ik ook niet van mijzelf.
LOL!

ken je er niet iets tussen zetten dat die schokken opvangt, of iets hannesen met je eigen aarde ofzow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Same problem here ... ik heb alle aardes van pc voeding, pc behuizing, stopcontact, reciever behuizing, cai mantel, enz.. allemaal aan elkaar geknoopt, en het is nu zo goed als weg *D
Ik heb wel eens gehoord dat je de aarde van je cai niet aan de aarde van je stopcontact mag knopen .... gewoon doen, maakt niks uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 11:36 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

LOL!

ken je er niet iets tussen zetten dat die schokken opvangt, of iets hannesen met je eigen aarde ofzow.
JA die condensatoren.
Alleen weet niet precies welke condesatoren van welke waarden en hoe je dat het beste verbind :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 08 april 2002 11:38 schreef TA2 het volgende:
Same problem here ... ik heb alle aardes van pc voeding, pc behuizing, stopcontact, reciever behuizing, cai mantel, enz.. allemaal aan elkaar geknoopt, en het is nu zo goed als weg *D
Ik heb wel eens gehoord dat je de aarde van je cai niet aan de aarde van je stopcontact mag knopen .... gewoon doen, maakt niks uit :P
nee voor jouw niet nee, maar wel voor de kabelexploitant die aan de andere kant van het draadje zit :D achjah als het helpt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35942

Lijkt mij gewoon dat je je lus moet onderbreken. Je kan wel een schakeling verzinnen die je ertussen hangt, maar die zal altijd een bepaald bereik aan frequenties evengoed nog oppakken.

Dus als je het mij vraagt, kan je het beste je PC aarden en verder niks. Probeer het iig.

Het is net zo'n verhaal als versterker aarden en je platenspeler ook, niet doen dus.

edit:
Er valt me nu nog iets op: Je hebt de mantel van je kabel verbonden aan de aarde van je stopcontacten? Dan krijg je een gigantische antenne met een lus die loopt van jouw stopcontact, de grond in, dan "ergens door de grond" of via de verdeelkast van je kabel in de wijk naar het electriciteitsnet en dan weer je huis binnen. :? Dat is waarschijnlijk de (wijze) reden dat je die mantel niet aan je eigen aarde mag knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 21:38

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op maandag 08 april 2002 11:42 schreef Ghoster het volgende:
Lijkt mij gewoon dat je je lus moet onderbreken. Je kan wel een schakeling verzinnen die je ertussen hangt, maar die zal altijd een bepaald bereik aan frequenties evengoed nog oppakken.

Dus als je het mij vraagt, kan je het beste je PC aarden en verder niks. Probeer het iig.

Het is net zo'n verhaal als versterker aarden en je platenspeler ook, niet doen dus.

edit:
Er valt me nu nog iets op: Je hebt de mantel van je kabel verbonden aan de aarde van je stopcontacten? Dan krijg je een gigantische antenne met een lus die loopt van jouw stopcontact, de grond in, dan "ergens door de grond" of via de verdeelkast van je kabel in de wijk naar het electriciteitsnet en dan weer je huis binnen. :? Dat is waarschijnlijk de (wijze) reden dat je die mantel niet aan je eigen aarde mag knopen.
Het punt is dus dat de afscherming van je CAI een ander aardpunt heeft als die van je huisinstallatie, dus als je de CAI op je PC wilt aansluiten (of apparatuur welke op de CAI zit) je altijd een aardlus krijgt.
Audio en video apparatuur is ook nooit geaard, daarom heb je er daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Je kunt ook je pc niet aarden dan ben je er ook vanaf, maar ja das niet zo goed voor je pc. Toch hebben veel huizen niet eens geaarde stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CAI kan je waarschijnlijk wel op je PC aansluiten als je dat doet met een TV-kaart, die houdt vast rekening met dit probleem.

Kan een oplossing niet in optische vorm aangedragen worden? Of bouw iets met je coaxiaal digitaal aansluiting (tussen PC en reciever) met een opto-coupler.

edit:
De mantel tussen je kabel uit halen is absoluut niet slim om te doen, dan zet je juist je zaak open voor storingen van buitenaf. Als je je kabel middels de wat goedkopere stekkertjes met het bekende varkensstaart (pigtail) principe vast zet, koop dan in ieder geval de betere stekkers die de mantel/kooy van Faraday intact houden zodra je de kabel aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 11:56 schreef Ghoster het volgende:
CAI kan je waarschijnlijk wel op je PC aansluiten als je dat doet met een TV-kaart, die houdt vast rekening met dit probleem.

Kan een oplossing niet in optische vorm aangedragen worden? Of bouw iets met je coaxiaal digitaal aansluiting (tussen PC en reciever) met een opto-coupler.

edit:
De mantel tussen je kabel uit halen is absoluut niet slim om te doen, dan zet je juist je zaak open voor storingen van buitenaf. Als je je kabel middels de wat goedkopere stekkertjes met het bekende varkensstaart (pigtail) principe vast zet, koop dan in ieder geval de betere stekkers die de mantel/kooy van Faraday intact houden zodra je de kabel aansluit.
Dat is allemaal wel mogelijk alleen te weinig pci aansluitingen voor een tv kaart een opto coupler zit ik weer met de aansluitingen van mijn receiver.
Dus wat voor mij de uitkomst is .
Is een condensator plaatsen tussen de mantel en de kern van de CAI aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De oplossing van dit probleem is erg simpel. Je zet een klein condensatortje tussen de CAI-massa en de mantel van de coaxkabel (de installatie-aarde). Dit blokkeert de 50Hz bromspanning terwijl de megahertzen van het antennesignaal er moeiteloos doorheen gaan. Gevolg: brom weg en nog steeds een prima ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 12:07 schreef polaris het volgende:
De oplossing van dit probleem is erg simpel. Je zet een klein condensatortje tussen de CAI-massa en de mantel van de coaxkabel (de installatie-aarde). Dit blokkeert de 50Hz bromspanning terwijl de megahertzen van het antennesignaal er moeiteloos doorheen gaan. Gevolg: brom weg en nog steeds een prima ontvangst.
Weet jij toevallig ook hoe de aansluiting gepleegd moet worden en welke type condensatoren worden gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 08 april 2002 12:07 schreef basif het volgende:

[..]

Dat is allemaal wel mogelijk alleen te weinig pci aansluitingen voor een tv kaart een opto coupler zit ik weer met de aansluitingen van mijn receiver.
Dus wat voor mij de uitkomst is .
Is een condensator plaatsen tussen de mantel en de kern van de CAI aansluiting
Nee, dat niet! Je sluit hiermee het antennesignaal kort en zult geen ontvangst meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De opto coupler plaats je in een schakeling die je tussen je coax aansluitingen (tussen reciever en PC) in zou kunnen plaatsen. Die schakeling heeft aan beide kanten dus weer eene elektrische aansluiting.

Het is maar een idee. Heb je redelijke stekkers voor je coax kabel in je reciever zitten? (en ook in de contactdoos en evt. kabelsplitters onderweg?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 08 april 2002 12:09 schreef basif het volgende:

[..]

Weet jij toevallig ook hoe de aansluiting gepleegd moet worden en welke type condensatoren worden gebruikt. :)
Je moet een beetje freaken met de aansluitplug. Die zit zo in elkaar dat de mantel van de coax vanzelf aan massa ligt. Dat moet je isoleren met plakband oid. Dan plaats je een condensatortje tussen de mantel van de coaxkabel en de massa van de plug. Dat is alles. De waarde van de condensator is volstrekt niet kritisch, neem maar iets van 100pF of zo.
Eigenlijk zou je de kern ook op die manier moeten isoleren, maar dat is haast altijd al in de tuner gebeurd, dus overbodig. Mocht de brom blijven dan kun je dat ook nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Oke voor mensen die er echt problemen mee hebben, hier de oplossing welke voor mij wel goed werkte :P

TZU 12 mantelstroomfilter , te verkrijgen bij Conrad voor 8 euro,nogiets simpel en doeltreffend.

Zullen ook te verkrijgen zijn in de betere vakhandel.
Vragen naar een mantelstroomfilter (heb die naam ook niet verzonnen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 08 april 2002 12:17 schreef HBM het volgende:
Oke voor mensen die er echt problemen mee hebben, hier de oplossing welke voor mij wel goed werkte :P

TZU 12 mantelstroomfilter , te verkrijgen bij Conrad voor 8 euro,nogiets simpel en doeltreffend.

Maar het is wel duur. Zo'n condensatortje kost 20 cent en is even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 12:21 schreef polaris het volgende:

[..]

Maar het is wel duur. Zo'n condensatortje kost 20 cent en is even goed.
Kent iemand zo'n elektroboer in rotterdam e.o.
die die condensatortjes verkoopt?????? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 08 april 2002 12:24 schreef basif het volgende:

[..]

Kent iemand zo'n elektroboer in rotterdam e.o.
die die condensatortjes verkoopt?????? :9~
Bij alle elektronicazaken kun je ze krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:01

almightyarjen

When does the hurting stop?

Hee, ik wil niet moeilijk doen hoor, maar het is veel makkelijker om gewoon je computer te ontaarden: verlengstekker d'r tussen zonder de aarde aan te sluiten: probleem weg! :) hoef je ook niet lopen te fucken met kleine condensatortjes die niet willen vast blijven zitten aan de coax enzo... :9

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 14:40

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Op maandag 08 april 2002 13:45 schreef almightyarjen het volgende:
Hee, ik wil niet moeilijk doen hoor, maar het is veel makkelijker om gewoon je computer te ontaarden: verlengstekker d'r tussen zonder de aarde aan te sluiten: probleem weg! :) hoef je ook niet lopen te fucken met kleine condensatortjes die niet willen vast blijven zitten aan de coax enzo... :9
De vraag is echt of je dat WIL (een ongeaarde pc)
Basif welkom trouwens @ GOT ;) weer een collega erbij die ook op GOT zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 08 april 2002 13:45 schreef almightyarjen het volgende:
Simpel, maar niet verstandig. Er is al heel wat dure apparatuur in rook opgegegaan omdat het systeem niet geaard was. Zoek maar eens met de search op "pc aarden" in HA en je bent al snel bekomen van de lust hem niet te aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
mijn pc niet te aarden lijkt mij geen goed plan
:+

Ik heb effe verder geneust en ben erachter gekomen dat je een condensator nodig hebt van 10nF /100 pF en dan zou het moeten werken

Polaris nog bedankt voor de wijze tip. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik zie niet wat er fout kan gaan als je je PC niet aardt... De PC heeft zijn eigen aardingsrail, kan totaal geen kwaad... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op maandag 08 april 2002 15:53 schreef almightyarjen het volgende:
Ik zie niet wat er fout kan gaan als je je PC niet aardt... De PC heeft zijn eigen aardingsrail, kan totaal geen kwaad... :(
????? Hij zal toch ergens een contactpunt moeten hebben om eventuele dingetjes kwijt te moeten denk ik zo. En dat doe je via de geaarde stekker. En heb je geen geaard stopko in de buurt, dan kan je een draadje leggen tussen je kast en de dichtsbijzijnde verwarming. Als je regelmatig bij het aanraken van een niet-geaarde pc een optater hebt gehad, ben je wel wijzer dan het ding niet te aarden.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op maandag 08 april 2002 15:16 schreef basif het volgende:
mijn pc niet te aarden lijkt mij geen goed plan
:+

Ik heb effe verder geneust en ben erachter gekomen dat je een condensator nodig hebt van 10nF /100 pF en dan zou het moeten werken

Polaris nog bedankt voor de wijze tip. 8-)
470pF om precies te zijn.

Maar voordeel van een filter is dat deze voor een galvanische scheiding zorgt en je dus ook geen last hebt van bliksem inslag op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 16:55 schreef HBM het volgende:

[..]

470pF om precies te zijn.

Maar voordeel van een filter is dat deze voor een galvanische scheiding zorgt en je dus ook geen last hebt van bliksem inslag op de kabel.
470pF is dat zo ?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 08 april 2002 17:00 schreef basif het volgende:

[..]

Die werkt ook wel. Zoals ik al zei: het steekt niet krap. Bescherming tegen bliksem biedt zo'n condensator overigens niet. De isolatiespanning ervan is op zijn best 400 volt en de bliksem gaat wel wat hoger. Maar alle CAI's zijn zelf al tegen bliksem beveiligd dus het is ook niet zo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op maandag 08 april 2002 17:00 schreef basif het volgende:

[..]

Ach heb het niet van mezelf, kijk anders hier ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

Je kan je geluidssysteem ook aansluiten met een DI-box er tussen.

Geen idee of je weet wat het is en wat voor type signalen SP-DIF geeft, maar zo'n ding werkt als volgt:

Je sluit het aan tussen de aansluiting naar keuze en je reciever. Dus je heb dan een extra kabeltje nodig.

Hoop dat ik het goed zeg...
In dit boxje zitten twee spoelen. De spoel A zet de electrische signalen om in magnetische golven en spoel B die er naast zit pak die weer op en maakt er weer een praktisch evenhoge spanning weer retour aan de kabel naar de reciever.

Wat is er nu gebeurt...
Magnetisch is het medium. Magnetisch krijg je alleen maar door beweging van electronen, dus is je aardlus verdwenen, WANT...
Een aardlus is een spanningsverschil dat ontstaat tussen twee plaatsen in een huis of ruimte door bijvoorbeeld twee apparaten op verschillende fase van je stroomkastjes aan te sluiten (of geel geen aardaansluiting). Dit veroorzaakt een gelijkspanning, die als een brom uit je speakers komt.
Door middel van de elek - magn - elek omzetting zijn alle gelijkspanningen opgeheven.

Hopelijk is dit een oplossing voor je probleem.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Op maandag 08 april 2002 18:00 schreef VisionMaster het volgende:
Je kan je geluidssysteem ook aansluiten met een DI-box er tussen.

Geen idee of je weet wat het is en wat voor type signalen SP-DIF geeft, maar zo'n ding werkt als volgt:

Je sluit het aan tussen de aansluiting naar keuze en je reciever. Dus je heb dan een extra kabeltje nodig.

Hoop dat ik het goed zeg...
In dit boxje zitten twee spoelen. De spoel A zet de electrische signalen om in magnetische golven en spoel B die er naast zit pak die weer op en maakt er weer een praktisch evenhoge spanning weer retour aan de kabel naar de reciever.

Wat is er nu gebeurt...
Magnetisch is het medium. Magnetisch krijg je alleen maar door beweging van electronen, dus is je aardlus verdwenen, WANT...
Een aardlus is een spanningsverschil dat ontstaat tussen twee plaatsen in een huis of ruimte door bijvoorbeeld twee apparaten op verschillende fase van je stroomkastjes aan te sluiten (of geel geen aardaansluiting). Dit veroorzaakt een gelijkspanning, die als een brom uit je speakers komt.
Door middel van de elek - magn - elek omzetting zijn alle gelijkspanningen opgeheven.

Hopelijk is dit een oplossing voor je probleem.
Wat jij beschrijft is eigenlijk gewoon een scheidingsfilter, niet? Zulke dingen heb je ook in de badkamer (ast goed is..) ze scheiden je scheerapparaat fysiek van het lichtnet zodat er ALS er sluiting plaatsvindt je niet helemaal harrie-in-de-warrie wordt.

edit:

Er loopt dus maar een klein stroompje doorheen. Ik weet echter niet of die dingen er nou speciaal voor SP DIF aansluitingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40452

Ik heb dat ook met mijn boxen. Bij mij komt het omdat een diepvriezer op het zelfde circuit zit als de versterker. Met een scheidingstransfo (primaire en secundaire windingen volledig gescheiden) zou dit opgelost zijn maar het kost wel veel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op maandag 08 april 2002 18:00 schreef VisionMaster het volgende:
heel verhaal
Dat zeg ik ? mantelstroomfilter !
Is dus een galvanische scheiding, alleen dan bedoeld voor coaxkabels, één kant plug je in je CAI doos en op de andere kant komt je coaxkabel naar je audio/video installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19

Jag

Je moet gewoon van het aardepotentiaal van de coax aansluiting af. Gewoon een trafo ertussen zetten dus (dus tussen de tv/vcr en CAI aansluiting). Die dingen zijn gewoon kant en klaar te koop voor nog geen 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Natuurlijk: trafo's, optokoppelaars en mantelstroomfilters lossen het probleem wel op, maar zo'n condensatortje ook en dat is toch verreweg het goedkoopst. Ikzelf gebruik deze methode al jaren tot volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basif

basif

Knowledge comes first

Topicstarter
Jongens ik vind het allemaal prachtig wat jullie allemaal posten maar naar aanleiding van mijn eerste post vroeg ik in principe maar om een ding en dat was het plaatsen van een condensator en van welke waarde.

Het punt is dat ik al die dingen niet nodig vind.
want het is inprincipe maar een onderdeel wat je hoeft te plaatsen en dan is het opgelost.
Al die andere mogelijkheden zijn meestal de duurste en tijdrovende plegingen.

Ik laat het jullie wel weten wanneer het opgelost is. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19

Jag

Op maandag 08 april 2002 19:01 schreef polaris het volgende:
Natuurlijk: trafo's, optokoppelaars en mantelstroomfilters lossen het probleem wel op, maar zo'n condensatortje ook en dat is toch verreweg het goedkoopst. Ikzelf gebruik deze methode al jaren tot volle tevredenheid.
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in. Wel meer werk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Op maandag 08 april 2002 16:53 schreef LangTall het volgende:

[..]

????? Hij zal toch ergens een contactpunt moeten hebben om eventuele dingetjes kwijt te moeten denk ik zo. En dat doe je via de geaarde stekker. En heb je geen geaard stopko in de buurt, dan kan je een draadje leggen tussen je kast en de dichtsbijzijnde verwarming. Als je regelmatig bij het aanraken van een niet-geaarde pc een optater hebt gehad, ben je wel wijzer dan het ding niet te aarden.
Als je een optater van de kast krijgt, dan zit de fout binnenin. Of je hebt een fout moederbord oid. Normaal gesproken mag de computer niets lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 19-05 13:00
Nou heb ik zelf ook nogal last van een aardlus, echter ben ik niet van plan dit op te lossen met een weerstandje, maar met een ander device, namelijk deze.
(ik hoop dat de url het doet :) )

Niet omdat ik wel of geen vetrouwen zou hebben in een weerstandje hoor, dat werkt ook, maar met deze ben je meteen verzekerd tegen blikseminslag en andere schadelijke spanningspieken tot zo'n €30.000,-

Maar heeft iemand enig idee of dit apparaat dan ook de aardlus tegenhoudt? Er zit een coaxaansluiting op welke verder ook pieken e.d. tegengaat en de boel is geaard. Het lijkt me dan een kleine moeite iets dergelijks in te bouwen. (anders zou ik er alsnog zelf iets tussenzetten van de conrad ofzo). Iemand een idee> Mijn duits is niet al te goed en ons aller babbelvis maakt er ook niet veel soeps van...

plaatje:
nee, de aansluitingen zijn niet de juiste, maar deze is er wel voor de duitste -> nederlandse markt
Afbeeldingslocatie: http://images.belkin.com/F5C208g2AV-TEL3/STD1_F5C208g2AV-TEL3.jpg

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op dinsdag 09 april 2002 11:49 schreef almightyarjen het volgende:

Als je een optater van de kast krijgt, dan zit de fout binnenin. Of je hebt een fout moederbord oid. Normaal gesproken mag de computer niets lekken.
Statische electriciteit heb je altijd. En dat is -als je het niet verwacht- ook best wel 'schokkend'. Als ik 220 van m'n kast krijg weet ik ook wel dat er iets goed fout is. Maar dan denk ik dat het beessie zelf al eerder overleden is.

Maar om m'n verhaal nog maar samen te vatten, waarom denk je dat er een geaarde stekker aan een pc-snoer zit? Die is echt niet voor de sier. Dus als het kan, gewoon aarden dat ding. Maar zou je misschien uit willen leggen wat jij onder 'eigen aardingsrail' verstaat in je vorige post? Dat is me nl niet helemaal duidelijk.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Eigen aarding... Da's meestal een rail wat als nul volt wordt beschouwd. Hoe dat precies zit weet ik ook niet. Ik heb mijn compu ook niet geaard, door een aardlus, maar ik heb nergens last van. Moet toegeven: goed punt ivm statische elektriciteit. Maar mijn compu verschuif ik nooit en ik raak hem zelf zelden aan. Als je geen last hebt van een aardlus: ja, aard je compu dan, kan zeker geen kwaad. Heb je wel last van een aardlus, dan kan je overwegen: zitten pielen met condensatoren die het signaal vernaggelen (okee, C's laten hoge frequenties door maar je hoort het altijd dat er iets geblokt is, of er is altijd wel een 50 Hz component aanwezig in het signaal, wat niet geblokt word door de condensator) of je gebruikt gewoon een ongeaarde stekker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Laatst online: 18:34

jasjenl

Liab A Tymo

Op dinsdag 09 april 2002 12:33 schreef ShittyOldMan het volgende:
Nou heb ik zelf ook nogal last van een aardlus, echter ben ik niet van plan dit op te lossen met een weerstandje, maar met een ander device, namelijk deze.
(ik hoop dat de url het doet :) )

Maar heeft iemand enig idee of dit apparaat dan ook de aardlus tegenhoudt? [afbeelding]
Toevallig heb ik net van het weekend zo'n belkin stekkerdoos met coax en telefoon aansluiting gekocht. Ik heb op die stekkerdoos weliswaar geen computer aangesloten, maar wel mijn tv, AV-receiver en dvd speler, videorecorder, telefoon en wat lampen. En als ik nu de antenne van mijn tv via deze stekkerdoos laat lopen, heb ik juist een aardlus.. :(. Ik heb namelijk de audio van mijn tv op m'n receiver aangesloten en als ik nu tv kijk zit er een brom in het geluid. Als ik de antenne niet via de belkin doos laat lopen, is de brom weg. Dus of deze doos helpt met een aardlus, betwijfel ik ten zeerste... Zelf heb ik toch maar besloten zo'n mantelstroomfilter aan te schaffen (ik heb ook een aardlus probleem als ik mijn pc, die ook weer op die receiver is aangesloten, op een geaard stopcontact aansluit), alleen zag ik net dat die bij conrad uitverkocht zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28844

Als ik me er even in mag mengen:
de methode met de condensator(s) lijkt me het makkelijkst, goedkoopst en simpelst.

(Die belkin doos lijkt me niet de oplossing voor dit probleem, wat kan je nou doen aan de kant van de computeraarding, die mag niet losgekoppeld worden...)

Zoals al gezegd, als je van die simpele doe-het-zelf kabelstekers hebt (noemde iemand dat met pigtail oid?) kan je gemakkelijk de mantel isoleren (plakband) van het stekerdeel dat het eigenlijk door zou moeten geven. Verbind daarna je condensator met de mantel en aan de andere kant met de steker.

Neem een MKT of Polystyreen condensator (oid), in elk geval een niet-polair type. In geen geval een elko. (is meer een spoel dan een capaciteit op hoge frequenties)

Waarde is niet zeer kritisch, voor tv signalen heb je het toch over vele MHz-en, maar als je van rekenen houdt:
f(-3dB)=1/(2xPIxRxC), dus kom je op:
C=1/2xPIxfxR

f is hierin de afsnijfrequentie (daar is nog 0,7 maal het oorspronkelijke signaal over van voor het filter). R is de 75ohm van je antenneimpedantie (tegelijkertijd is dat de impedantie van je kabel en van de ingang van je ontvanger, en in principe ook van de aansluiting/zendkant van de CAI), PI=3.1415 (etc) en C is dan je capaciteitswaarde.

Als je voor C iets van 2nF neemt, ligt je f op 1MHz,
op 100MHz heb je dan nauwelijks reductie van het signaal, gezien de modulatietechniek van FM en TV maakt dat niet uit voor de geluids/beeldkwaliteit. (voor AM evt wel, maar dat zit niet op de kabel neem ik aan, heb je een aparte antenne voor)

Je repressie van de 50Hz brom zou dan moeten zijn:
(effe steggelen, ik laat de 'j' weg):
Vo/Vi=2xPIxfxRxC/(2xPIxfxRxC + 1)= 8.888888888888e-9
Dus plm 160dB reductie van je 50Hz brom.
Aangezien je SNR niet echt boven de 100dB zal komen (mij lijkt het dat als je de 85 haalt het al best zal klinken), is een beetje extra brom op -160dB echt niet meer van invloed (ervanuitgaande dat het oorspronkelijke signaal niet in de kV was... :D )

Oh ja, als je bang bent voor blikseminslag ed, zul je capaciteiten moeten nemen die geschikt zijn voor hoge spanningen, weet niet of die gemakkelijk te vinden zijn en of ze heel duur zijn.
Maar ja, de meeste mensen hebben helemaal geen scheiding, en bij hun gaat het ook goed... ik zou me daar geen zorgen over maken.

Ps ik heb geloof ik hetzelfde probleem, ga vanavond ff testen... (heb mijn tv kaartje pas een week, als ik mijn versterker niet ver opendraai, merk ik het niet eens, maar ja, als ik nu wat zou willen opnemen met mijn compu moet daar natuurlijk geen brom in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op maandag 08 april 2002 12:17 schreef HBM het volgende:

Waarom als dat gedoe als het met bovenstaande oplossing zeker verholpen is??? Dit werkt namelijk echt goed. Zeker als je niet helemaal precies weet waar je mee bezig bent (zoals ik)

En dan nog wat:
iemand opperde het koppelen van de randaarde van de CAI aan de overige aardes..... da's echt niet handig. Als iemand in de wijk of de monteur in een huisje het voor elkaar krijgt om (per ongeluk) een spanning op die aarde te zetten (waar je dus zelf geen invloed op hebt) ben je de beer en is ALLES kapot...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neehoor, dan wordt alle stroom van die koppeling via je eigen aarde afgevoerd.
Is niet zo leuk voor de kabel, maar je eigen apparatuur hoeft daar geen last van te hebben.

De aarding van je stopcontact is nl nogal laagohmig, dus je eigen apparatuur zal het nauwelijks merken.
(Behalve evt de mantel en aardingen van dat ene apparaat waardoor de aardes verbonden worden, maar in bovenstaand idee was dat je eigen draad)

De CAI des te meer, en het is dan ook niet echt handig, je wil namelijk geen dc stromen in je geleiders/mantels/afscherming.

Volgens mij zijn die 'galvanische scheidingsfilters' ed ook niet echt meer dan gewoon wat capaciteitjes...
Dus inderdaad: gewoon een C (of 2) ertussen.

Je kan trouwens dan met een multimeter oid kijken wat voor spanningsverschil er heerst tussen je kabelmantel en je stopcontact aarde. Weet je ook weer of je 25V C voldoet of niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6269

Ik heb gewoon een ground loop filter tussen me pc en me amp zitten

werkt perfect, ook galvanische scheiding (2 spoelen meen ik) dus geen aardlus (ground loop) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
is een ground loop filter niet hetzelfde als een mantelstroomfilter? Volgens mij wel.

Verder vind ik het wel amusant dan mensen liever zelf iets in elkaar knutselen dan voor 8 euro iets bij display te kopen ;) (is dus geen offence maar leuk om de tegenstellingen tussen mensen te zien)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6269

Op woensdag 10 april 2002 13:09 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
is een ground loop filter niet hetzelfde als een mantelstroomfilter? Volgens mij wel.

Verder vind ik het wel amusant dan mensen liever zelf iets in elkaar knutselen dan voor 8 euro iets bij display te kopen ;) (is dus geen offence maar leuk om de tegenstellingen tussen mensen te zien)
ik weet niet hoe een matelstroomfileter er uit ziet, maar dat van mij is een blokje met tulp-in en tulp-uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

[b]is een ground loop filter niet hetzelfde als een mantelstroomfilter? Volgens mij wel.
Verder vind ik het wel amusant dan mensen liever zelf iets in elkaar knutselen dan voor 8 euro iets bij display te kopen (is dus geen offence maar leuk om de tegenstellingen tussen mensen te zien)
Is hetzelfde, ze verkopen ze ook voor auto-audioinstallaties, betaal je alleen 31 euro voor hetzelfde dingetje, en het bestaat inderdaad uit een varkensneuskern.

Nog een oplossing als je toevallig 2 300/75 ohm adapters hebt liggen die bij je receiver/tuner geleverd wordt en de 300 ohm aansluitingen doorlust heb je dus ook een mantelstroomfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry dat ik 'm ff kick, maar ik had eerder geen tijd om het te proberen, bovendien dacht ik vervolgens dat ik wel een condensatortje van de juiste waarde thuis had.. moest ik er alsnog een 'van de baas lenen'.

2n7 staat erop (dus 2.7nF nano Farad), volgens mij een tantaalcondensator, ik heb eerst ff gemeten of er een sterk dc verschil was tussen de compu case en de kabelmantel (meter gaf 0.1 aan op de 2000mV schaal, als ik de meetprobes tegen elkaar hou geeft hij 0.0 aan, dus meet echt iets, maar weinig) dus prima, toen alleen 1 c-tje tussen de kabelmantel en de buitenring van de connector.

En geen brom meer, terwijl als ik de c kortsluit, de brom weer precies terugkomt, zonder verdere verschillen (beeldkwaliteit is gelijk etcetc).

Had er nog over gedacht er ook 1 te plaatsen in het signaal pad, maar dat was niet nodig.

Het plaatsen van de condensator duurde niet echt langer dan wat het plaatsen van overige genoemde oplossingen (ontkoppelaars etc), ik kon direct testen hoeveel invloed het had (korstluiten gaf elektrisch weer precies de oude situatie), en het koste alleen een wandeling langs de kast op mijn werk waar die c's in liggen..... :D
(Hoefde dus geen omweg te maken naar de winkel)

En, maar dat past meer in het forum voor casemodding: ik heb natuurlijk het trotse gevoel vanwege mijn eerste antennemod! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
K :) maar welke condensator moet ik nou precies hebben?

Stel ik kom de winkel in :) wat zeg ik dan dat ik wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

laurensl schreef op 28 januari 2003 @ 16:46:
K :) maar welke condensator moet ik nou precies hebben?

Stel ik kom de winkel in :) wat zeg ik dan dat ik wil hebben?
Lees dit topic eens door zou ik zeggen....
Neem een MKT of Polystyreen condensator (oid), in elk geval een niet-polair type. In geen geval een elko. (is meer een spoel dan een capaciteit op hoge frequenties)

Waarde is niet zeer kritisch, voor tv signalen heb je het toch over vele MHz-en, maar als je van rekenen houdt:
f(-3dB)=1/(2xPIxRxC), dus kom je op:
C=1/2xPIxfxR

f is hierin de afsnijfrequentie (daar is nog 0,7 maal het oorspronkelijke signaal over van voor het filter). R is de 75ohm van je antenneimpedantie (tegelijkertijd is dat de impedantie van je kabel en van de ingang van je ontvanger, en in principe ook van de aansluiting/zendkant van de CAI), PI=3.1415 (etc) en C is dan je capaciteitswaarde.

Als je voor C iets van 2nF neemt, ligt je f op 1MHz,
op 100MHz heb je dan nauwelijks reductie van het signaal, gezien de modulatietechniek van FM en TV maakt dat niet uit voor de geluids/beeldkwaliteit. (voor AM evt wel, maar dat zit niet op de kabel neem ik aan, heb je een aparte antenne voor)

Je repressie van de 50Hz brom zou dan moeten zijn:
(effe steggelen, ik laat de 'j' weg):
Vo/Vi=2xPIxfxRxC/(2xPIxfxRxC + 1)= 8.888888888888e-9
Dus plm 160dB reductie van je 50Hz brom.
Aangezien je SNR niet echt boven de 100dB zal komen (mij lijkt het dat als je de 85 haalt het al best zal klinken), is een beetje extra brom op -160dB echt niet meer van invloed (ervanuitgaande dat het oorspronkelijke signaal niet in de kV was... )
en dus aansluiten als:

kabel mantel -------||--------- stekker
kabel signaal ------------------ stekker

2.2nF bipolair MKT of Polystyreen condensator (250V of hoger)

Iedere electronicazaak moet dat hebben, en anders zit het nog wel in een oude TV/Radio/Video/Computervoeding....
Pagina: 1