[EL] Bay bus maken: Deel II

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Bay bus maken Deel II: 'Ontwerp ontwerpen'

Korte inhoud:
Een 4 durende topic die zal gaan over het maken van een bay bus.

Deel II heb ik wat gemist?:
Geen idee ;) maar als je toch Deel I heb gemist klik dan hier.

Plan:
Deel I: 'Info & schema's verzamelen' - Status:Finished
Deel II: 'Ontwerp ontwerpen'
Deel III: 'Bay bus produceren'
Deel IV: 'Bay bus presenteren'

Plan: Deel II
Ondanks dat Deel II een beetje te laat is gekomen ga ik toch lekker door met mijn bay bus. Denk niet dat ik er een hele tijd niks aan heb gedaan, integendeel. Ben al wat gaan informeren naar prijzen van onderdelen en beschikbaarheid. Heb meerdere ideën gehad van hoe mijn bay bus eruit gaat zien maar ik denk dat ik het nu wel weet. Daarnaast ben ik op het idee gekomen om een printplaat te gaan etsen :9~

Hieronder het lijstje wat mijn bay bus moet kunnen.

Wat moet de bay bus kunnen:

1: Mogelijkheid tot het aansluiten van 6 fans
2: Fans automatisch aansturen doormiddel van 2 NTC's die de temp. meten

Zoals je ziet ik heb 2 opties weggelaten, waarom :? zal je je afvragen. Daar heb ik een duidelijk reden voor: waarom wil je je fans handmatig aansturen als het vanzelf (lees: automatisch) gebeurt. De bay bus zal zo gaan werken dat hij de fans uit kan zetten wanneer dit nodig is. Dit is voor mij de reden om géén knopjes/schakelaars te gaan gebruiken.

:9~ opties:

HD LED meter
Fan LED meter

Schema's tot nu toe:

Zie de website voor de schema's (binnenkort!)

Ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://www.zvidiensten.nl/thenewstyle/voorkant.bmp

Dit is dus de voorkant, zoals je ziet géén knopjes/schakelaars :D

In de toekomst:

Ik ben nu druk bezig met het ontwerpen van een goedwerkend schema. Deze wil/ga ik etsen, dus misschien dat deze in de toekomst ook te bestellen is voor diegene die het ook willen gebruiken :P

Website:
Fan-tastic

Nieuwe lay-out and ready for action :+

Link werkt weer :P

Commentaar:
Heb je nog ideën/opmerkingen/aanmerkingen/etc. laat maar komen :)

Verwijderd

die site doet het niet helemaal, de links werken niet.. :'(

• Robino
Op donderdag 04 april 2002 18:38 schreef _Robzilla_ het volgende:
die site doet het niet helemaal, de links werken niet.. :'(
De links doen het al lang weer hoor ;)

Verwijderd

niet bij mij hoor... :?

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

Op donderdag 04 april 2002 19:39 schreef _Robzilla_ het volgende:
niet bij mij hoor... :?
hier ook niet :X

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Robino
Op donderdag 04 april 2002 19:40 schreef Mary Wana het volgende:

[..]

hier ook niet :X
* Robino is |:(

De links werken op de site nog niet. Nee dat klopt dat heb ik hierboven ook gezegd :)

Hebben nog meer mensen commentaar :D

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 18:58

Stefan©

Toet toet

bij mij ook niet :+

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 19:41 schreef Lomu het volgende:
www.extremebaybus.tk ?
neh... http://www27.brinkster.com/robin17/fan-tastic/index.htm

• Robino
Op donderdag 04 april 2002 19:50 schreef _Robzilla_ het volgende:

[..]

neh... http://www27.brinkster.com/robin17/fan-tastic/index.htm
www.fan-tastic.tk moet ook werken :P

• Stefan©
  • Laatst online: 22-02 18:58

Stefan©

Toet toet

off-topic geblaat hier :7

• Robino
Vraagje weet iemand of je ook kan etsen zonder zonnebank :? ik wil namelijk gaan etsen maar ik weet niet of ik makkelijk aan een zonnebank kan komen :)

• Robino
Stand van zaken tot nu toe:

Ben vandaag langs de lokale electroboer geweest. Ik moet een IC hebben en die had hij niet dus zou hij even gaan navragen. Ben dus vandaag weer langs geweest maar hij had hem niet, hij gaat het nog een keer ergens anders vragen en besteld hem meteen. Het is dus grotendeels daarop wachten :(. Maar gelukkig heb ik nog een extra adres achter de hand :)

Nog over het etsen, heb gelijk een lijstje naar de electroboer meegenomen. Vroeg ik of hij ook etsen materialen heeft, heeft hij die niet :(:(. Weet iemand waar je die anders vandaan kan halen (Conrad kan ik al, en school ook ;))

Dit was het voor deze update :+

Verwijderd

TL-buis ?

• Robino
Op zaterdag 06 april 2002 20:53 schreef joost-jan het volgende:
TL-buis ?
Met etsmaterialen bedoel ik geen TL-buis :D. Volgens mij heb je daar ook niks aan :+ Wat ik daar mee bedoel is ontwikkelaar en ijzer-III-chloride en een PCB.

Verwijderd

ik bedoel in plaats van een zonnebank.

TL buis geeft ook uv licht af en genoeg voor het etsen.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 19:41 schreef Lomu het volgende:
www.extremebaybus.tk ?
www.xtremebaybus.tk

dank u :P

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

als hij ze automatish uitschakeld, das toch iri, want hoe regel je dat je bijv als het op de ene plejk warm is dat op die plek de fan aangaat, en op de andere plek.... en dat als de temp. op verschillende plaatsen hoog is dat hij bijv. 1 grote fan aanzet?

Verwijderd

ik kan niet wacht op deel 3 en 4, nee echt ik kan niet wachten

• Robino
Op zaterdag 06 april 2002 22:50 schreef _ferry_ het volgende:
als hij ze automatish uitschakeld, das toch iri, want hoe regel je dat je bijv als het op de ene plejk warm is dat op die plek de fan aangaat, en op de andere plek.... en dat als de temp. op verschillende plaatsen hoog is dat hij bijv. 1 grote fan aanzet?
Hij zal beschikken over 2 NTC's. En deze zullen hem gaan aansturen. Ik kan ook meerdere NTC's gaan gebruiken maar dan moet ik meerdere schema's maken om steeds een stuk of 2 koelers op een zo'n circuit aan te sluiten. Wat ik wel weer kan doen is één NTC vervangen door een parallel aansluiting. Maar ik weet niet of je via een prog. op een pin een spanning van 0,3V tot 0,7V kan zetten en dan natuurlijk alle tussenliggende waardes.
Op zaterdag 06 april 2002 22:50 schreef Jise het volgende:
ik kan niet wacht op deel 3 en 4, nee echt ik kan niet wachten
Jammer genoeg moet je nog even wachten ;(

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
maar hoe het ook zij,
de links werken niet

dit komt er te staan ( bij alle links):

...HTTP/1.1 404 Object Not Found

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Waar heb jij webpagina's leren maken!??!

• Robino
Op zondag 07 april 2002 15:54 schreef WiNlUx het volgende:
Waar heb jij webpagina's leren maken!??!
Aantal posts: 4 welkom bij GoT. Het is niet de bedoeling om andermans website af te gaan kraken in #OCM dus :)

Het is 100% logisch dat je een foutmelding krijgt wanneer je op pictures of iets anders klikt aangezien deze pagina's er nog niet zijn. Maar aangezien er steeds meer mensen mee komen zal ik wel even de links veranderen. Voor de duidelijkheid, de pagina's zijn er nog niet aangezien mijn bay bus er ook nog niet is. Met het ontwerp dat ik ga etsen ben ik bezig, zodra dat af is zal ik het op de site zetten ;)

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 17:57 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Aantal posts: 4 welkom bij GoT. Het is niet de bedoeling om andermans website af te gaan kraken in #OCM dus :)
hehe... rave, goede...
maar kwacht in spanning af op het resultaat ! :)

• Robino
Voor iedereen die op Fan-tastic keek en merkte dat de links niet werkte heb ik alles even werkende gemaakt. Schiet tenminste één ding op ;)

Nog even over mijn bay bus. Ik kan een NTC verwisselen voor een aansluiting op de parallele poort, alleen moet ik dan wel op 1 pin een wisselende stroom kunnen zetten. Je moet dan bedenken dat je via een schuifbalk in Win. de stroom toevoer kan beïnvloeden van 0,3V tot 0,7V. Dit zou een leuke (lees: :9~) optie zijn. Alleen kan je een wisselende stroom van 0,3V tot 0,7V ook op 1 pin zetten. Als iemand hier nog meer over weet, mensen die willen helpen graag. Misschien is het dan mogelijk om gelijk meerdere PCB's te etsen i.p.v één PCB.

Wie interesse heeft meldt het even. Ik moet je verzekeren dat het een :9~ ontwerp gaat worden.

• Robino
Post maar even een poll voor de makkelijkheid:

Zou jij ook deze bay bus willen :?
Ja.
Misschien, ik wil eerst het resultaat zien.
Nee.

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelf.com/poll/img.php?pollid=1657&var=.png

Voor de laatste stand druk op F5 :)

Verwijderd

Klinkt leuk, ik vind alleen 2 n/ptc's op 6 fans toch wel een beetje weinig.

1 valt er in ieder geval al weg. Voor de voeding en zijn fan.

1 voor de proc en zijn fan.

En dan de casefan(s)?

Trouwens, een beetje knutselaar kan altijd WEL schakelaartjes toevoegen die de schakeling daarvoor overrulen zodat ie toch ook op 12/7/5 volt kan. Maar ik heb liever dus meer ntc's of toch knopjes.

Leuk initiatief maar ik wacht het even af.

• Robino
Op maandag 08 april 2002 23:01 schreef IconOS het volgende:
Klinkt leuk, ik vind alleen 2 n/ptc's op 6 fans toch wel een beetje weinig.

1 valt er in ieder geval al weg. Voor de voeding en zijn fan.

1 voor de proc en zijn fan.

En dan de casefan(s)?

Trouwens, een beetje knutselaar kan altijd WEL schakelaartjes toevoegen die de schakeling daarvoor overrulen zodat ie toch ook op 12/7/5 volt kan. Maar ik heb liever dus meer ntc's of toch knopjes.

Leuk initiatief maar ik wacht het even af.
Ik zit met een probleem, ik kan op de IC maar 2 NTC's aansluiten of 1 NTC en een DAC signaal (geen flauw idee wat dat is :?). Ik wil zelf ook wel meer NTC's aansluiten maar hij zal toch altijd diegene kiezen die de hoogste temp. aangeeft.

Als iemand anders een idee heeft over hoe je meerdere NTC's kan aansluiten, hoor ik het graag :D

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 19:28 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Ik zit met een problempie, ik kan op de IC maar 2 NTC's aansluiten of 1 NTC en een DAC signaal (geen flauw idee wat dat is :?). Ik wil zelf ook wel meer NTC's aansluiten maar hij zal toch altijd diegene kiezen die de hoogste temp. aangeeft.

Als iemand anders een idee heeft over hoe je meerdere NTC's kan aansluiten, hoor ik het graag :D
Ik heb geen flauw idee wat voor chip je gebruikt, maar een analoge switch (muxende switch) zou je probleem kunnen verhelpen. Let wel goed op de Rinwendig van die dingen. Weet niet precies of de spreiding daarin klein genoeg is om een fatsoenlijke meting te doen. Welke chip gebruik je voor het lezen van de NTC??? (DAC is overigens digitaal--> analoog converter...)

Verwijderd

Een dac signaal is een Digital (naar) Analog Converter. Aan een dac kun je dus 8 ingangs bits hangen. Als deze ingangs bits "waar" zijn dan wordt de uitgang (analoog) 1/256e deel hoger. 8 bit is nl 256 verschillende waardes.
Zoek maar = op internet. Je zult daar vast wel beter zien wat een dac is.

edit:

Ik ben een beetje te laat met die dac uitleg.

BTW,

Als je de print ontwerpt met "maar" 1 zo'n chip erop. Kunnen sommige er ook 2 op een printplaat laten afdrukken zodat ze gewoon 4 ntc's kunnen gebruiken.

Snap ik het nu goed dat je met één ntc, 3 ventilatoren op toeren kan regelen, en dat dan 2x per chip?? Of pakt hij de hoogste van die twee en stuurt alle 6 de fan's tegelijk aan?

• Robino
Op dinsdag 09 april 2002 19:59 schreef IconOS het volgende:
Een dac signaal is een Digital (naar) Analog Converter. Aan een dac kun je dus 8 ingangs bits hangen. Als deze ingangs bits "waar" zijn dan wordt de uitgang (analoog) 1/256e deel hoger. 8 bit is nl 256 verschillende waardes.

edit:

BTW,

Als je de print ontwerpt met "maar" 1 zo'n chip erop. Kunnen sommige er ook 2 op een printplaat laten afdrukken zodat ze gewoon 4 ntc's kunnen gebruiken.

Snap ik het nu goed dat je met één ntc, 3 ventilatoren op toeren kan regelen, en dat dan 2x per chip?? Of pakt hij de hoogste van die twee en stuurt alle 6 de fan's tegelijk aan?
Ik zal het even terug brengen tot de oorsprong. Eigenlijk is die hele IC+schema maar bedoeld om 1 fan aan te sturen en dat doormiddel van 2 NTC's óf een DAC signaal en 1 NTC.

Nu kan ik wel meerdere IC op het printje zetten en dan bijvoorbeeld 2 of 3 fans per IC. Maar ik heb nog geen idee hoe duur de IC wordt. Dat weet ik pas aan het einden van de week (|:()

En hoe kan ik eigenlijk dat DAC signaal gebruiken :?

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 19:59 schreef IconOS het volgende:

edit:

BTW,

Uhm DAC werkt toch ff anders. Je hebt DAC in verschilende resoluties, van 4 tot 24 bits ofzo. Je biedt een binaire code aan --> De DAC stuurt een analoge spanning of stroom (hangt af van type) uit. Hierbij heb je meestal een analog - en analog + waartussen de dacspanning zich bevind. 0000 binair sturen --> uitgang zit op analog -

stuur je 111111 binair, zit de uitgang op analog +

• Robino
Op dinsdag 09 april 2002 20:06 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Uhm DAC werkt toch ff anders. Je hebt DAC in verschilende resoluties, van 4 tot 24 bits ofzo. Je biedt een binaire code aan --> De DAC stuurt een analoge spanning of stroom (hangt af van type) uit. Hierbij heb je meestal een analog - en analog + waartussen de dacspanning zich bevind. 0000 binair sturen --> uitgang zit op analog -

Maar kan je daarmee ook verschillende spanningen doorsturen :? Dus een spanning tussen de 0,3V en 0,7V.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:08 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Maar kan je daarmee ook verschillende spanningen doorsturen :? Dus een spanning tussen de 0,3V en 0,7V.
Stel je hebt een 8 bits voltage output DAC, en de DAC- op 0 volt en de DAC+ op 5 volt, dan zal

0000.0000b (00h) dus 0.00 volt op de DAC output zetten
1000.0000b (80h) dus 2.50 volt op de DAC output zetten
1111.1111b (FFh) dus 5.00 volt op de DAC output zetten

Vaak mag je voor de DAC+ en - niet de direct rail-to-rail voedingsspanningen gebruiken, in dat geval moet je gaan vogelen met voltage references (zitten vaak ook al in de DAC gebouwd)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:06 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Precies, Ik ging er ff van uit dat je een 8 bits dac had en legde het een beetje simpel uit.

Trouwens, ik denk niet dat je veel aan een dac hebt bij het meten van de temperatuur, aangezien de dac ingang aleen 1 en en 0 en uitleest en niet bijvoorbeeld 100 Kohm ofzo.

Pas als de ingangs spanning van een van de "bits" van een dac 5 volt bedraagt wordt het pas als een logische 1 beschouwd. De uitgang wordt dan afhankelijk van welke van de bits de 1 is. Stel dat je de lsb neemt (least significant byte) 00000001 (voor 8 bits) dan wordt de uitgang van de dac: 1/256e van 5 volt.

Was de ingestuurde bit, een bit meer waard geweest, dus 00000010, dan was de uitgangswaarde 2/256e van 5 volt. (don't electrofy me if i'm wrong)

edit:

Niet zo snel typen -easy-

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:16 schreef IconOS het volgende:

[..]

Precies, Ik ging er ff van uit dat je een 8 bits dac had en legde het een beetje simpel uit.

Trouwens, ik denk niet dat je veel aan een dac hebt bij het meten van de temperatuur, aangezien de dac ingang aleen 1 en en 0 en uitleest en niet bijvoorbeeld 100 Kohm ofzo.

Pas als de ingangs spanning van een van de "bits" van een dac 5 volt bedraagt wordt het pas als een logische 1 beschouwd. De uitgang wordt dan afhankelijk van welke van de bits de 1 is. Stel dat je de lsb neemt (least significant byte) 00000001 (voor 8 bits) dan wordt de uitgang van de dac: 1/256e van 5 volt.

Was de ingestuurde bit, een bit meer waard geweest, dus 00000010, dan was de uitgangswaarde 2/256e van 5 volt. (don't electrofy me if i'm wrong)

edit:

Niet zo snel typen -easy-
BZZZZZZZZ you're electrofied >:)

Een DAC is een OUTPUT... OUTput dus....

Owkey ik geef een hint.... Je gebruikt een input om de NTC te METEN.... en je gebruikt de DAC output om....??? :?

En dan 1 chip per ntc/fan combi :P

• Robino
Op dinsdag 09 april 2002 20:16 schreef IconOS het volgende:

[..]

Oke tot zo ver snap ik het, maar (daar komt hij weer met zijn maar ;)) wat ik dus nodig heb is om ook zelf dus handmatig alles te kunnen aansturen een signaal van 0,3V (hierbij staan de fans uit) tot en met een signaal van 0,7V (hierbij draaien de fans op volle snelheid). Kan dit nu met deze binaire bits waardes. Of is het alleen mogelijk om grotere voltages te verkrijgen :?
Op dinsdag 09 april 2002 20:21 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Owkey ik geef een hint.... Je gebruikt een input om de NTC te METEN.... en je gebruikt de DAC output om....??? :?

* Robino dit niet meer begrijpen :?

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:21 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

owke, zie signature. mijn fout.

eeuh... -easy- , leg jij t ff uit, ik zeg het toch verkeerd denk ik.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:21 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Oke tot zo ver snap ik het, maar (daar komt hij weer met zijn maar ;)) wat ik dus nodig heb is om ook zelf dus handmatig alles te kunnen aansturen een signaal van 0,3V (hierbij staan de fans uit) tot en met een signaal van 0,7V (hierbij draaien de fans op volle snelheid). Kan dit nu met deze binaire bits waardes. Of is het alleen mogelijk om grotere voltages te verkrijgen :?
BZZZZZZZ you're electrofied too >:)

Je misbruikt hier blijkbaar de eigenschappen van een transistor... Dat levert een onstabiel en onbetrouwbaar toerental. Zeer afhankelijk van spreiding in componenten en... temperatuur.

Beter is het om een spanningsvolger te maken.... onthoudt dat de Vbe (voltage tussen basis-emitter) altijd ongeveer 0.6 volt is. Duhus.... Wat je stuurt op de basis van een tor zie je -0.6V terug op de emitter.... dat was hint 2 >:)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:26 schreef IconOS het volgende:

[..]

owke, zie signature. mijn fout.

eeuh... -easy- , leg jij t ff uit, ik zeg het toch verkeerd denk ik.
Een DAC is een output... een programmeerbare spanningsbron zeg maar! Je kunt bij een 8bits dac dus de uitgangsspanning regelen tussen max en min in 256 stapjes..

Samen met hint 2 komt hier een DAC uit die een transistor als spanningsvolger aanstuurt, en de transistor stuurt een fan traploos aan >:)

• Robino
Op dinsdag 09 april 2002 20:27 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

BZZZZZZZ you're electrofied too >:)

Je misbruikt hier blijkbaar de eigenschappen van een transistor... Dat levert een onstabiel en onbetrouwbaar toerental. Zeer afhankelijk van spreiding in componenten en... temperatuur.

Beter is het om een spanningsvolger te maken.... onthoudt dat de Vbe (voltage tussen basis-emitter) altijd ongeveer 0.6 volt is. Duhus.... Wat je stuurt op de basis van een tor zie je -0.6V terug op de emitter.... dat was hint 2 >:)
Wat bedoel je met: Je misbruikt hier blijkbaar de eigenschappen van een transistor.

Dit is goed hoor want zo gaat de IC op de goede manier om met het toerental en meer van die blabla.
Op dinsdag 09 april 2002 20:29 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Een DAC is een output... een programmeerbare spanningsbron zeg maar! Je kunt bij een 8bits dac dus de uitgangsspanning regelen tussen max en min in 256 stapjes..

Samen met hint 2 komt hier een DAC uit die een transistor als spanningsvolger aanstuurt, en de transistor stuurt een fan traploos aan >:)
* Robino dit ook al weer niet snappen |:(

Kan ik nu gewoon een voltage tussen de 0,3V en 0,7V met een prog. regelen op een uitgang.

Verwijderd

mijn B-Bus is volgende week maandag af :Y) en 't word anders dan je denkt >:)

tip... Cd-rom motortje :7

( nee niet zoals Atmoz )

Verwijderd

Gewoon schakelaartje. Schakelt of de ntc op de ingang van de chip, Of hij schakelt de potmeter aan de chip :?

Aleen haal je dan idd nooit de 12 Volt. Want 12V - de basis emitter spanning van 0.6V (ongeveer) kom je op 11.4 Volt.

• Robino
Op dinsdag 09 april 2002 20:32 schreef IconOS het volgende:
Gewoon schakelaartje. Schakelt of de ntc op de ingang van de chip, Of hij schakelt de potmeter aan de chip :?

Aleen haal je dan idd nooit de 12 Volt. Want 12V - de basis emitter spanning van 0.6V (ongeveer) kom je op 11.4 Volt.
De voeding van 12V heeft niks te maken met de voltage die in het IC circuit loopt. Die is anders (lees: 0,3V tot en met 0,7V) :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:31 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met: Je misbruikt hier blijkbaar de eigenschappen van een transistor.

Dit is goed hoor want zo gaat de IC op de goede manier om met het toerental en meer van die blabla.
[..]

/me dit ook al weer niet snappen |:(

Kan ik nu gewoon een voltage tussen de 0,3V en 0,7V met een prog. regelen op een uitgang.
Ik deeenk dat je dingen oor elkaar haalt. Je zegt dat je een transistor langzaam gaat opensturen door waarschijnlijk zijn emitter aan grond te hangen, en dan zijn basis spanning langzaam over 0.6volt te trekken... Dan schakel je de tor als een stroombron. Werkt wel, maar niet echt lekker. Die 0.6 volt gaat namelijk naarmate de tor warmer loopt verlopen, dat wil je niet echt. als je de NPN tor met zijn emitter niet aan grond maar aan de + van de fan schakelt, de colertor op +12V en de fan- op ground, dan heb je een spanningsvolger die het beter doet. De spanning die je dan aanbiedt op de basis die zie je als (spanning-0.6V)terug op je fan!!!! Dat stuurt pas lekker vanuit een DA converter >:) max. is dan wel 11.4 volt zoals iconos al schrijft. wil je wel tot +12V kunnen moet je kiezen voor een FET, maar dat wil je denk ik niet gezien je electronica kennis

Verwijderd

[edit2]
*nog is knip
[/edit2]

edit:

*Knip (had toch geen zin meer)

Op de uitgang kan dus nooit 12V staan. De fan zal dan nooit 12 V krijgen.

Dit zelfde geld ook als je achter de uitgang van de chip weer een transistor zet. Ik dacht dat dit probleem kon worden opgelost door een ttl element o.i.d. maar -easy- weet daar veel meer van.

juist, een fet.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:40 schreef IconOS het volgende:
Ik bedoel, de fan.

Je kan het singaal van de ingang idd tussen 0.3 en 0.7V regelen met een potmetertje en wat weerstanden. Wat ik bedoelde is: In die chip (welke eigenlijk?? ff typenr aub dan zoek ik t ff op) zitten transistoren ingebouwd. Die hebben spanning nodig om te werken.

Als ie op vol vermogen open moet staan ( de uitgang naar de fan) dan moet je er rekening mee houden dat ie: vol vermogen - zijn eigen gebruik op de uitgang zet. Meestal is zijn eigen gebruik ongeveer 0.6V, afhankelijk van de temperatuur en wat voor een het er is.

Op de uitgang kan dus nooit 12V staan. De fan zal dan nooit 12 V krijgen.

Dit zelfde geld ook als je achter de uitgang van de chip weer een transistor zet. Ik dacht dat dit probleem kon worden opgelost door een ttl element o.i.d. maar -easy- weet daar veel meer van.
forget TTL, dat is 0-5V digitale logica. Wil je van de 11.4V toch tot de 12V kunnen MOET je een mosfet gebruiken (of een relais :P )

Die 0.6 volt heeft niet zozeer met "verbruiken" te maken maar meer met een P-N overgang waarover nu eenmaal altijd zo'n 0.6 volt blijft staan (bij normale transistoren dan).

[edit]Daarom loopt een transistor ook eerder warm, zlefs al staat hij helemaal "dicht"... P=U*I en als U=0.6v .... Dan zal de P (verstookt vermogen in dit geval) nooit heel klein worden. Een FET daarentegen heeft een Rinwendig die makkelijk 0.02 OHM kan zijn!! P=i^2 * R met R=0.02... Dat gaat wel ff beter... Handwarm bij volledige dichtsturing en 5A erdoor >:)

• Robino
Op dinsdag 09 april 2002 20:44 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

forget TTL, dat is 0-5V digitale logica. Wil je van de 11.4V toch tot de 12V kunnen MOET je een mosfet gebruiken (of een relais :P )

Die 0.6 volt heeft niet zozeer met "verbruiken" te maken maar meer met een P-N overgang waarover nu eenmaal altijd zo'n 0.6 volt blijft staan (bij normale transistoren dan).

[edit]Daarom loopt een transistor ook eerder warm, zlefs al staat hij helemaal "dicht"... P=U*I en als U=0.6v .... Dan zal de P (verstookt vermogen in dit geval) nooit heel klein worden. Een FET daarentegen heeft een Rinwendig die makkelijk 0.02 OHM kan zijn!! P=i^2 * R met R=0.02... Dat gaat wel ff beter... Handwarm bij volledige dichtsturing en 5A erdoor >:)
Ik heb het even getekend (simpel):
Afbeeldingslocatie: http://www.zvidiensten.nl/thenewstyle/simpel.gif

(dit is niet de hele schakeling hoor :+)

Het rondje is een transistor, daar vanaf gaat een pootje naar boven naar de fan. Het pootje wat naar beneden gaat gaat naar de - en op de NTC/DAC uitgangen wordt gekeken naar een spanning van 0,3V tot en met 0,7V en aan de hand daarvan wordt de uitgang weer geregeld.

De IC die ik ga gebruiken is van Micrel de MIC502 :)

Verwijderd

Nog wat vorderingen in het maken/ontwikkelen van de id'en?

• Robino
Op woensdag 10 april 2002 22:04 schreef IconOS het volgende:
Nog wat vorderingen in het maken/ontwikkelen van de id'en?
Een beetje, ik ga maar eerst één IC bestellen en kijken hoe dat werkt, etc. Daarna ga ik als ik er tevreden mee ben er meer bij bestellen.

Ik kan wel gelijk alles gaan maken, dus één IC met 2 NTC's en daarop 6 fans zetten maar ik wil eerst kijken hoe dit werkt :)

Verwijderd

Die chipies zijn niet bij de locale electroboer te halen? Dit is denk ik goedkoper dan dat je er een uit verwegistan laat komen via de post.

• Robino
Op donderdag 11 april 2002 16:48 schreef IconOS het volgende:
Die chipies zijn niet bij de locale electroboer te halen? Dit is denk ik goedkoper dan dat je er een uit verwegistan laat komen via de post.
Ze zijn niet bij de lokale electroboer te halen maar wel goedkoper als je ze via de post besteld :?

Leg dat eens uit :)

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07-2025
ik denk dat ie ics hier echt wel te verkrijgen zijn maar
niet bij een lokale boer... www.dil.nl heeft ze vast wel

maar waarom neem je geen pwm schakeling en in plaats van de potmeter een ntc ?

• Robino
Op donderdag 11 april 2002 17:37 schreef DarkRider het volgende:
ik denk dat ie ics hier echt wel te verkrijgen zijn maar
niet bij een lokale boer... www.dil.nl heeft ze vast wel

maar waarom neem je geen pwm schakeling en in plaats van de potmeter een ntc ?
Heb gezocht bij Dil maar niks gevonden :'(

Ehm ik gebruik helemaal geen potmeter :? En hij gebruikt al een pwm signaal hoor :D

Hier zeggen ze dat hij $1.20 kost. Maar dat zal wel meer worden als ik hem bestel in Nederland.

• Robino
Ben vandaag maar weer eens langs één van mijn lokale electroboeren gegaan. Weer gevraagd of hij de MIC502 al binnen had. Blijkt dat hij ze vandaag binnen zou moeten hebben krijgen maar ze nog niet had (|:(). Toen vroeg ik hoe duur hij was, maar dat wist hij zo vlug niet. Hij verzekerde me echter wel dat hij niet Fl.70,- zou kosten (de oude man rekend nog in guldens :+), beter gezegd niet vreselijk duur. Morgen ga ik nog een keer langs fietsen en dan hoop ik dat hij ze wel heeft. Als ze niet te duur zijn bestel ik er gelijk 2 bij, want dan ga ik er 3 tegelijk gebruiken voor 3/6 fans.

Ben ook nog even langs mijn andere lokale electroboer geweest voor ets materialen. Hier een lijstje van wat ik heb gekocht:

Ontwikkelaar: een klein busje helemaal dicht maar ik hoor dat er korrels in zitten, dus dat zal wel goed zijn :+. Gelukkig staat hier de gebruiksaanwijzing in het Ned. erop, dus hier heb ik geen vragen over.

Ets kristal: de meneer achter de kassa verzekerde mij ervan dat ets kristal beter is dan ijzer-III-chloride korrels. Hij zei dat dit (lees: amoniaksulfaat) sneller werkt dan Fe(III)Cl en dat het langer houdbaar is. Alleen een probleem, er staat wel wat tekst op het zakje in het Duits maar hier staat alleen maar op wat je niet moet doen. Beter gezegd niet opeten en over je handen mikken :D. Heeft iemand enig idee op welke temp. ik dit ets kristal kan gebruiken om te etsen :?

Etsbare printplaat:
Heb maar meteen een etsbare printplaat gekocht. Alleen heb ik hier ook alweer een (klein) probleem bij. Één kant is volgens mij van koper en de andere kant is doorzichtig met daaronder een groene laag. Ik heb om een 'aan 2 kanten etsbare printplaat' gevraagd. Klopt dit en welke kant kan ik het beste gebruiken om alles op vast te solderen en welke kant kan ik beter gebruiken als 'snelweg' om het zo maar te noemen.

• Pino
  • Laatst online: 13:14
Etskristal moet je gebruiken bij 40 graden Celcius. Voordeel boven Ijzer (III) chloride is dat je goed kunt zien hoe ver het etsproces is gevorderd.

Die groene laag op je printplaat is de fotogevoelige laag. Die moet je belichten en ontwikkelen. Als het goed is zit daar een zwarte folie overheen. Heb je dit aan beide kanten?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Robino
Op vrijdag 12 april 2002 19:36 schreef THEF_Pino het volgende:
Etskristal moet je gebruiken bij 40 graden Celcius. Voordeel boven Ijzer (III) chloride is dat je goed kunt zien hoe ver het etsproces is gevorderd.

Die groene laag op je printplaat is de fotogevoelige laag. Die moet je belichten en ontwikkelen. Als het goed is zit daar een zwarte folie overheen. Heb je dit aan beide kanten?
Één er zit geen zwarte folie overheen :? En ten tweede de andere kant is van koper :?

• Pino
Dus de ene kant is koperkleurig en de andere kant groen?

Waarschijnlijk heb je dan geen fotogevoelig materiaal en gewoon een enkelzijdige plaat.

Of zit er onder die groene (doorzichtig dan) laag nog koper?

• Robino
Op vrijdag 12 april 2002 19:43 schreef THEF_Pino het volgende:
Dus de ene kant is koperkleurig en de andere kant groen?

Waarschijnlijk heb je dan geen fotogevoelig materiaal en gewoon een enkelzijdige plaat.

Of zit er onder die groene (doorzichtig dan) laag nog koper?
Heb even wat pics. gemaakt (slechte |:():

Achterkant (van koper):
Afbeeldingslocatie: http://www.zvidiensten.nl/thenewstyle/Foto%201.jpg

Voorkant (een beetje bruin):
Afbeeldingslocatie: http://www.zvidiensten.nl/thenewstyle/Foto%202.jpg

• Pino
Ja. Dit is dus een enkelzijdige niet fotogevoelige printplaat. Die kun je met een watervaste stift van een printbaanpatroon voorzien en dan etsen.

Die ontwikkelaar heb je dan daarvoor niet nodig.

• Robino
Op vrijdag 12 april 2002 20:01 schreef THEF_Pino het volgende:
Ja. Dit is dus een enkelzijdige niet fotogevoelige printplaat. Die kun je met een watervaste stift van een printbaanpatroon voorzien en dan etsen.

Die ontwikkelaar heb je dan daarvoor niet nodig.
Dat meen je niet :(

* Robino weet wat hij morgen die man achter de balie aan gaat doen :(:(:(

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 16:48 schreef IconOS het volgende:
Ja sorry,

Ik bedoelde dus: Zijn die chips niet bij de lokale electroboer te halen?

Naja, dat antwoord heb je een stukje hierboven al gegeven.

• Robino
Vandaag weer langs één van mijn lokale electroboeren geweest, diegene die mij de verkeerde printplaat mee had gegeven. Gelukkig heb ik nu wel de goede, een dubbelzijdige met fotolaag :9~. Over de andere ets materialen heb ik geen vragen meer. De hoeveelheid die ik heb is voldoende voor 1L dus dat wordt de helft van de helft gebruiken per keer denk ik. Ik heb geluk want ik kan mooi alles in glazen stolpen bewaren, speciaal voor foto's te ontwikkelen.

Ben ook maar gelijk langs de andere electroboer geweest, en hij had nog steeds de IC niet binnen (|:(). Dus dat wordt volgende week maar weer langs fietsen.

Verwijderd

PIEP,

Moeten die dingen per boot uit tokio komen ofzo?

• Robino
Op zaterdag 13 april 2002 21:36 schreef IconOS het volgende:
PIEP,

Moeten die dingen per boot uit tokio komen ofzo?
Haha, hoop het niet :D. Nee hij zei dat er problemen waren met TNT, beter gezegd het bezorgen (|:().

• Robino
Woei, ondertussen meer dan een maand later en ik heb de IC nog steeds niet. Morgen fiets ik maar weer eens een keer langs de lokale elektroboer :D (ben er een hele tijd niet geweest ivm vakantie en teveel werk).

Gelijk even een vraag, deze gaat al over de PCB maar ik wacht nog even met Deel III openen.

Het probleem:
De molex stekker zal het geheel voorzien van stroom. De PCB zal 5V krijgen en de fans 12V (lijkt me logisch). Alleen nu het probleem ik moet in het circuit ook nog een aarde laten lopen. Nu heb ik voor de makkelijkheid maar een dubbelzijdige fotoprintplaat gekocht. Hierdoor kan ik tenminste onderop verder gaan. Het geheel ga ik ontwerpen met PCB Designer.

Wie heeft er nog een tip, hoe ik ervoor kan zorgen dat ik gewoon 5V, 12V en de aarde door elkaar kan laten lopen.

BTW. op de printplaat komt 3x het ontwerp dicht naast elkaar te staan. Hierdoor kan ik dus met 6 NTC's 3 fans aansturen.

Verwijderd

Nog steeds geen bericht over de mic502?

• Robino
Op dinsdag 09 juli 2002 13:56 schreef Non-et het volgende:
Nog steeds geen bericht over de mic502?
Nop, ben er mee gestopt. Kon op geen enkele manier komen aan die MIC502. Geen 1 distribiteur had hem op voorraad of kon er aan komen ;(

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02 09:40
Misschien beetje late reactie: (m'n eerste post in 2 maanden)

Is het niet een idee om het zo te maken dat met een schakelaar kan kiezen tussen de:
- NTC stand (snelheid fan's geregeld door NTC('s))
- handmatige stand (met potmeters de snelheid van 2 fan's tegelijk aangeven (anders teveel potmeters nodig))

Wel handig als je je comp bijv. op stand-by zet dat je de fan's helemaal stil kan zetten (niet uit want dan is koel functie weg :P)

Ik heb zelf geen verstand van Elektronica maar het maar een idee :)

Maakt soms wel eens een foto ...

• Robino
Op woensdag 10 juli 2002 09:06 schreef Mr.B het volgende:
Misschien beetje late reactie: (m'n eerste post in 2 maanden)

Is het niet een idee om het zo te maken dat met een schakelaar kan kiezen tussen de:
- NTC stand (snelheid fan's geregeld door NTC('s))
- handmatige stand (met potmeters de snelheid van 2 fan's tegelijk aangeven (anders teveel potmeters nodig))

Wel handig als je je comp bijv. op stand-by zet dat je de fan's helemaal stil kan zetten (niet uit want dan is koel functie weg :P)

Ik heb zelf geen verstand van Elektronica maar het maar een idee :)
Dat idee was ook een beetje de bedoeling. Helaas kan ik op geen enkele manier aan de MIC502 komen. Hierdoor kan ik gewoon niets meer doen ;( Bij meerdere elektronica boeren langsgeweest, die hebben land en stad afgebeld zelfs naar het buitenland. Nergens is de MIC502 te verkrijgen dus stopt dit project ;(

Verwijderd

Ik kan binnenkort een partij MIC502's krijgen! De BN versie.
Bij grote vraag kan ik ze wel via de post distribueren?
Prijzen hoor ik morgen.

• Robino
Op woensdag 10 juli 2002 22:09 schreef Non-et het volgende:
Ik kan binnenkort een partij MIC502's krijgen! De BN versie.
Bij grote vraag kan ik ze wel via de post distribueren?
Prijzen hoor ik morgen.
De BN versie is beter aangezien die gelukkig niet SMD is. Laat me het morgen even horen :)

Verwijderd

Ik kan beide types krijgen maar die normale lijkt me het makkelijkst. Is er iemand die de print (zie site van Micrel) kan ontwerpen? Liefst zo smal mogelijk.
Eventueel kan ik alle onderdelen van dat ontwerp erbij bestellen.

Is het project zo weer gereanimeerd?

Verwijderd

Is het niet beter om:
  • NTC uitlezing te toen (dat is ook je voorstel);
  • een ingesteld minimum/maximum temperatuur middels potmeter;
  • en de draaifrequentie te regelen met PWM (Puls-Width-Modulation) ipv voltagegeklooi waar de hele fan niet voor ontworpen is.
???

• Robino
Op woensdag 10 juli 2002 23:03 schreef Non-et het volgende:
Ik kan beide types krijgen maar die normale lijkt me het makkelijkst. Is er iemand die de print (zie site van Micrel) kan ontwerpen? Liefst zo smal mogelijk.
Eventueel kan ik alle onderdelen van dat ontwerp erbij bestellen.

Is het project zo weer gereanimeerd?
Als ik aan die MIC502 2 maal kan komen wel ja :D
Op woensdag 10 juli 2002 23:11 schreef euss het volgende:
Is het niet beter om:
  • NTC uitlezing te toen (dat is ook je voorstel);
  • een ingesteld minimum/maximum temperatuur middels potmeter;
  • en de draaifrequentie te regelen met PWM (Puls-Width-Modulation) ipv voltagegeklooi waar de hele fan niet voor ontworpen is.
???
Ja maar dan denk ik dat je een heel ander ontwerp moet gaan maken zonder gebruik te maken van de MIC502 :P Eigenlijk wordt de fan (lees: voltage) door een soort PWM signaal aangestuurd alleen dan afkomstig van een transistor.

Verwijderd

De mic502 kost verkoop ongeveer 3,50 tot 4,00 EUR. Door allerlei wazige redenen (te nieuw, te moeilijk te krijgen, min afname 1000 stuks) is dit een stuk meer als de prijs in bijvoorbeeld de US maar ik ben al blij dat ik ze heb gevonden. Met een beetje geluk heb ik ze volgende week maar ik ben iets voorzichtiger geworden m.b.t. voorspellingen..

Over bestellingen en postorders ga ik nadenken.

• Robino
Op donderdag 11 juli 2002 15:43 schreef Non-et het volgende:
De mic502 kost verkoop ongeveer 3,50 tot 4,00 EUR. Door allerlei wazige redenen (te nieuw, te moeilijk te krijgen, min afname 1000 stuks) is dit een stuk meer als de prijs in bijvoorbeeld de US maar ik ben al blij dat ik ze heb gevonden. Met een beetje geluk heb ik ze volgende week maar ik ben iets voorzichtiger geworden m.b.t. voorspellingen..

Over bestellingen en postorders ga ik nadenken.
4 euro valt nog mee :)

Verwijderd

Ik heb ze binnen! Volgens mij hield ik me (onbedoeld) even niet aan de regels van het forum.

Heeft iemand anders nog schema's voor de MIC502? Ik heb maar 1 uitgewerkt voorbeeld gezien, misschien is dat ook degene die Micrel voorschrijft?

• Robino
Op woensdag 17 juli 2002 19:37 schreef Non-et het volgende:
Ik heb ze binnen! Volgens mij hield ik me (onbedoeld) even niet aan de regels van het forum zodat ik jullie dan maar verwijs naar de page in mijn profiel.

Heeft iemand anders nog schema's voor de MIC502? Ik heb maar 1 uitgewerkt voorbeeld gezien, misschien is dat ook degene die Micrel voorschrijft?
Heb niet echt een schema nog liggen, wilde namelijk 3 van die MIC502's naast elkaar plaatsen met alle aansluitingen erbij, etc. :) Wachten was op de IC's ;)

Verwijderd

Enige interesante schema was die met "sleep-mode", de meest uitgebreide. Ik heb een klein 20x30mm printje gemaakt maar ik wil er ook steeds meer op zetten, in ieder geval een paar LED indikatoren voor sleep-mode en een soort meter voor de pulse-width.

• Robino
Op woensdag 17 juli 2002 20:08 schreef Non-et het volgende:
Enige interesante schema was die met "sleep-mode", de meest uitgebreide. Ik heb een klein 20x30mm printje gemaakt maar ik wil er ook steeds meer op zetten, in ieder geval een paar LED indikatoren voor sleep-mode en een soort meter voor de pulse-width.
Heb je al pics. van een ontwerp?

Verwijderd

Ik gooi het even in een testopstelling. Ik heb al een printlayout maar ik ben een leek op het gebied van etsen en ik heb de lagen in Layo1 doorelkaar gehaald..
Die TIP122 schakelt trouwens 5 Amp (25 middelgrote fans!)
dus daar wil ik nog een kleinere vervanger voor (darlington type). Pics volgen.

Verwijderd

'k heb hem hier draaien, zonder thermistor want die heb ik hier even niet, maar het laat zich goed aanzien, regelt leuk en die sleep setting werkt ook.
Het mooie is ook dat, al staat ie op zijn laagste stand, bij het inschakelen van de voeding de fan even voluit opstart en dan teruggeregeld wordt.
Geen rare piepgeluiden ook, er draait nu een oude voedingsfan op die op een simpele 555 PWM schakeling wel veel herrie maakte.

Verwijderd

Met dank aan Exter voor de Layo1-expertise, een print van 30mm X 20mm. Overal te plaatsen, ik gebruik het scroefgat van T1 om het aan de kast te monteren-> Gebruik isolatiemateriaal en evt. plastic schroeven want de achterkant van T1 is niet electrisch geisoleerd!!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.redcoast.nl/img/print_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.redcoast.nl/img/print_2.jpg

Regelt perfect, de elko kan nog iets kleiner maar dat hangt af van je voeding. Ik heb de diode uit de schakeling gehaald, die zat bij mij al in de fan.

Verwijderd

*

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juli 2002 @ 12:39:
Met dank aan Exter voor de Layo1-expertise, een print van 30mm X 20mm. Overal te plaatsen, ik gebruik het scroefgat van T1 om het aan de kast te monteren-> Gebruik isolatiemateriaal en evt. plastic schroeven want de achterkant van T1 is niet electrisch geisoleerd!!!!

afbeelding
afbeelding
Dat is altijd het geval met torren en regelaars in TO220-behuizing, het metalen plaatje is altijd intern verbonden met het middelste pootje.

btw, 'k heb nu een layoutje van 45mm lang en ter breedte van een potmeter ( 21mm), waar alles op kan.
Pagina: 1