[EL] Bay bus maken: Deel I

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Bay bus maken Deel I: 'Info & Schema's verzamelen'

Korte inhoud:
Een 4 durende topic die zal gaan over het maken van een bay bus.

Ja dat kennen we, van die n00bs die een bay bus gaan maken:
Nou het is niet de bedoeling dat dit een n00b topic gaat worden :). De bedoeling is om in 4 delen een bay bus te gaan maken. De reden dat ik een topic plaats terwijl de bay bus er nog niet eens is is dat ik aan de ene kant jullie mening wil vragen over mijn ideën en aan de andere kant dat jullie extra ideën kunnen opperen (8>.

Plan:
Deel I: 'Info & schema's verzamelen'
Deel II: 'Ontwerp ontwerpen'
Deel III: 'Bay bus produceren'
Deel IV: 'Bay bus presenteren'

Plan: Deel I
Genoeg informatie over hoe ik deze topic ga indelen. Terug naar waar het om draait namelijk de bay bus.

Wat moet de bay bus kunnen:
Hier een (tijdelijk) lijstje van wat de bay bus gaat kunnen:

1: Mogelijkheid tot het aansluiten van 4 fans
2: Fans automatisch aansturen doormiddel van 2 NTC's die de temp. meten
3: Elke fan apart besturen (lees: 12V/7V/0V)
4: Keuze tussen apart laten aansturen en handmatig aansturen

Extra opties:
Dual-color LED's voor 12V/7V/0V voor elke koeler
Binnenverlichting (zal bij Deel IV duidelijk worden wat dit is) *D
LED voor keuze automatisch/handmatig

Vergeten optie:
HD LED meter

Schema's tot nu toe:

Schema dual-color LED & 12V/7V
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_bicolor.jpg

Schema fan automatisch aansturen
Pic. volgt (hopelijk) binnenkort.

Schema HD LED meter:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/computer/sch_03.gif

Website:
Fan-tastic

Commentaar:
Oke, dit was het. Al je opmerkingen/aanmerkingen/etc. laat maar komen 8-)
Des te sneller ik aan de gang ken gaan >:)

Verwijderd

wat voor knoppies ga je gebruiken?

ik heb namelijk net mijn onderdeeltjes ook besteld voor 4 fans :P

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 07:15
je ken beter een schema maken voor alle fans, is duidelijker en kan je meteen een printplaat(met die zooi die jij wil zou ik dat wel doen) ontwerpen

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 19:45 schreef MasterOverdrive het volgende:
wat voor knoppies ga je gebruiken?

ik heb namelijk net mijn onderdeeltjes ook besteld voor 4 fans :P
Dat weet ik nog niet, ben er nog niet uit. Iemand ideën voor goeie knopjes :?

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 19:45 schreef bolleh het volgende:
je ken beter een schema maken voor alle fans, is duidelijker en kan je meteen een printplaat(met die zooi die jij wil zou ik dat wel doen) ontwerpen
Das ook nog een goeie ;)

BTW. weet iemand goeie software om een schema te ontwerpen voor op een printplaat :?

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Adobe Illustrator. ;)
Daar kan je strakke lijnen mee trekken, en een mooie layout maken.

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:46 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Dat weet ik nog niet, ben er nog niet uit. Iemand ideën voor goeie knopjes :?
links onder heb ik besteld :)

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/700/G1/700215G1.JPG
code:
1
2
3
4
5
6
7
Bestnr. Afb. Type Uitvoering Frontplaatuitsparing 1 vanaf 10 stuks 
700215-89 4 1-pol. aan/uit,     250 V, 6(4) A* 13 x 19,5 mm 1,28  1,15  Infobox 
700223-89 5 2-pol. aan/uit,     250 V, 6(4) A* 22 x 19,5 mm 1,79  1,64  Infobox 
700231-89 6 1-pol. aan/uit/aan, 250 V, 6(2) A* 13 x 19,5 mm 2,17  1,99  Infobox 
700240-89 7 1-pol. aan/uit/aan, 250 V, 6(4) A** 11 x 30 mm 2,02  1,87  Infobox 
700258-89 8 2-pol. aan/uit/aan, 250 V, 6(4) A** 22 x 30 mm 2,17  1,99  Infobox 
701300-89 9 2-pol. aan/uit/aan, 250 V, 6(4) A** 22 x 30 mm 3,55  3,25  Infobox

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 19:48 schreef Markaroni het volgende:
Adobe Illustrator. ;)
Daar kan je strakke lijnen mee trekken, en een mooie layout maken.
:Y)
Op zondag 24 maart 2002 19:49 schreef MasterOverdrive het volgende:

[..]

links onder heb ik besteld :)

[afbeelding]
Denk dat ik ook maar deze ga gebruiken, hebben 3 standen en vooral die kleine zijn mooi en makkelijk te gebruiken :)

Sorrie voor de dubbelpost |:(

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb verlichte knopjes, zijn aan/uit, was wel voor 6 stuks 30 euro kwijt :( maar is wel mooi, foto staat op mijn site) bedoel je met binnenverlichting verlichte knopjes? of blijft dat een verrassing :9~

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op zondag 24 maart 2002 19:47 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Das ook nog een goeie ;)

BTW. weet iemand goeie software om een schema te ontwerpen voor op een printplaat :?
op www.circuitsonline staan diverse programma's die speciaal daarvoor gemaakt zijn

ps: goed idee zo'n topic

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 19:50 schreef _ferry_ het volgende:
ik heb verlichte knopjes, zijn aan/uit, was wel voor 6 stuks 30 euro kwijt :( maar is wel mooi, foto staat op mijn site) bedoel je met binnenverlichting verlichte knopjes? of blijft dat een verrassing :9~
Ga voor de behuizing een oude cd-rom speler gebruiken. En laat daar nu eens mooi een ...... in zitten waardoor je mooi naar binnen kan kijken ;)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:49 schreef Rave17 het volgende:

[..]

:Y)
[..]

Denk dat ik ook maar deze ga gebruiken, hebben 3 standen en vooral die kleine zijn mooi en makkelijk te gebruiken :)

Sorrie voor de dubbelpost |:(
je moet ze wel 2 pollig hebben, en die kleine zijn dat niet ;)

en je moet opletten, ze zijn groot!!! ze zijn er bijmij pas vrijdag... ;)

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 19:53 schreef MasterOverdrive het volgende:

[..]

je moet ze wel 2 pollig hebben, en die kleine zijn dat niet ;)
Nou je het zegt ja, dat is dan weer jammer :(. Maar die andere die wel 2 pollig zijn zijn ook klein genoeg.

BTW. waar heb je ze eigenlijk gekocht :?
Op zondag 24 maart 2002 19:52 schreef _ferry_ het volgende:

[..]

op www.circuitsonline staan diverse programma's die speciaal daarvoor gemaakt zijn
Bedankt voor de tip :Y)

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Ik kan je iig vertellen dat het solderen van dat schema dat je gebruikt geen pretje is. Soldeerpunten zitten nog al dicht bij elkaar.

Verwijderd

wel vet dit topic wil binnen kort ook een baybus alleen weet nog niet of ik hem zelf ga maken, of er 1 ga kopen(digidoc 5)
Dus laat maar komen met de foto's en uitleg :9

Verwijderd

ik ga'm btw solderen met die knopjes linksonder X4 en dan een geel ledje bij 12 volt en een rode bij 5 volt ;) word een mooie kermis maar dat vin ik mooi (8>

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 19:58 schreef ajampaniki het volgende:
Ik kan je iig vertellen dat het solderen van dat schema dat je gebruikt geen pretje is. Soldeerpunten zitten nog al dicht bij elkaar.
De opbouw van het schema ga ik gebruiken. Maar dit betekent niet dat ik het ook zo ga gebruiken ;)
Op zondag 24 maart 2002 19:58 schreef bopitje het volgende:
Dus laat maar komen met de foto's en uitleg :9
Foto's zal zeker nog wel een week duren eerdat ik de bay bus af heb. Maar niet getreurd :D
Op zondag 24 maart 2002 19:59 schreef MasterOverdrive het volgende:
ik ga'm btw solderen met die knopjes linksonder X4 en dan een geel ledje bij 12 volt en een rode bij 5 volt ;) word een mooie kermis maar dat vin ik mooi (8>
Denk dat ik het (bijna) ook zo ga doen. Alleen dan bij 7V, iemand zij eens in een andere topic dat 7V beter is dan 5V en het verschil gering is.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 20:00 schreef Rave17 het volgende:

[..]

De opbouw van het schema ga ik gebruiken. Maar dit betekent niet dat ik het ook zo ga gebruiken ;)
[..]

Foto's zal zeker nog wel een week duren eerdat ik de bay bus af heb. Maar niet getreurd :D
als je (netzoals ik) bij conrad besteld duurt dat 5/6 werkdagen voor dat't eris :( dus ik heb deze mooie dingetjes erbij besteld:

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/744/G1/744026G1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/527/G1/527556G1.JPG

tiepvoet sorry ik ook 7 :D

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 20:05 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Denk dat ik alles maar bij de plaatselijke electroboer ga bestellen. Die is helemaal niet duur en kan aan (bijna) alles komen :P
dat hebben we niet allemaal ;(

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 20:04 schreef MasterOverdrive het volgende:

[..]

als je (netzoals ik) bij conrad besteld duurt dat 5/6 werkdagen voor dat't eris :( dus ik heb deze mooie dingetjes erbij besteld:

[afbeelding]
[afbeelding]
Denk dat ik alles maar bij de plaatselijke electroboer ga bestellen. Die is helemaal niet duur en kan aan (bijna) alles komen :P

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

kun je niet beter proberen te maken als schakelaar.

12V/7V/Auto/Uit
of een versie hiervan? want nu heb je 2 schakelaars. 1 voor 12/7 en 1 voor auto of manual...

alleen ik heb geen idee hoe de nts aan te sluiten.
je kunt misschien dit gebruiken http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9037

en wat d8 je van een display??

want als ik geld heb ga ik als eerste doen.
a) beginnen met waterkoeling
b) baybus maken

baybus voor 2 120mm fans op me radiator. tijdens lan mag ie best loeien hoor :) maar als ik slaap niet.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 20:07 schreef Oxigun het volgende:
kun je niet beter proberen te maken als schakelaar.

12V/7V/Auto/Uit
of een versie hiervan? want nu heb je 2 schakelaars. 1 voor 12/7 en 1 voor auto of manual...

alleen ik heb geen idee hoe de nts aan te sluiten.
je kunt misschien dit gebruiken http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9037

en wat d8 je van een display??

[...]
12V/7V/Auto/Uit is eigenlijk ook veel beter :9~, thanx ga gelijk even kijken hoe ik dat kan regelen.

Wat betreft dat display, heb erover zitten denken, maar ik denk dat ik het (voor deze keer) hier bij houdt :)

Verwijderd

kun je niet beter een stukje in 1 keer schrijven op een site zetten en de link posten?
werkt wat makkelijker en wat voor switch gebruik je?

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 20:10 schreef hobgoblin het volgende:
kun je niet beter een stukje in 1 keer schrijven op een site zetten en de link posten?
werkt wat makkelijker en wat voor switch gebruik je?
De bedoeling van in 4 delen schrijven is juist vragen om ideën en het is handig voor iedereen die zelf ook een bay bus gaat maken :9

Wat die knopjes betreft:
99% zeker weten deze :9~

MasterOverdrive: hoe heten die knopjes ook alweer bij Conrad :?

BTW:
Link
Wie denkt dat dit handig is om te gebruiken :?

Verwijderd

maar kan ik dan zo elke 3standen switch gebruiken of ga je uit van die van het plaatje zoja post de link ff kan ik die ook bestellen werkt wat makkelijker maak gelijkt een lijstje met onderdelen en links waar je het weg hebt werkt wat makkelijker :)

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 20:22 schreef hobgoblin het volgende:
maar kan ik dan zo elke 3standen switch gebruiken of ga je uit van die van het plaatje zoja post de link ff kan ik die ook bestellen werkt wat makkelijker maak gelijkt een lijstje met onderdelen en links waar je het weg hebt werkt wat makkelijker :)
Weet niet welke schakelaars dat zijn bij Conrad. Maar ik kan/ga ze bestellen bij de plaatselijke electroboer :Y)

• Oxi

Oxi

Op zondag 24 maart 2002 20:10 schreef Rave17 het volgende:

[..]

12V/7V/Auto/Uit is eigenlijk ook veel beter :9~, thanx ga gelijk even kijken hoe ik dat kan regelen.

Wat betreft dat display, heb erover zitten denken, maar ik denk dat ik het (voor deze keer) hier bij houdt :)
die display kan ook apart. zet je ernaast maar buiten deze schakeling.... ik ga ook even kijken of ik kan knutselen aan een schakeling.

• Robino
Extra informatie:
De schema's, etc. zijn in de toekomst op Fan-tastic te vinden *D

Verwijderd

[..]

Ik wacht wel hoor :9

• Robino
Ga proberen om voor Woensdag het ontwerp klaar te hebben inclusief Topic Deel II.

Als mensen nog ideën hebben :?

• Oxi

Oxi

Op zondag 24 maart 2002 22:27 schreef Rave17 het volgende:
Ga proberen om voor Woensdag het ontwerp klaar te hebben inclusief Topic Deel II.

Als mensen nog ideën hebben :?
ook met temperatuur-aansturing erbij? maak je daar dan ook drempel temperaturen bij?
onder de x graden = uit. boven = max. iets??

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 22:28 schreef Oxigun het volgende:

[..]

ook met temperatuur-aansturing erbij? maak je daar dan ook drempel temperaturen bij?
Boven, pcspeaker ofzo?

• Robino
Op zondag 24 maart 2002 22:28 schreef Oxigun het volgende:

[..]

Het is de bedoeling van wel, de IC+schakeling is zo gemaakt dat de fan een duti-cycle van 0% heeft bij 0,3V en bij 0,7V 100% (dit is de voltage in het schema en heeft niks te maken met de 12V aansluiting ;)). Daarnaast kan ik ervoor kiezen dat ie pas bij een hoger voltage gaat draaien, maar daar kies ik niet voor :P

• Oxi

Oxi

Op zondag 24 maart 2002 22:30 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

Boven, pcspeaker ofzo?
ook 'noodzakelijk' en pc shutdown natuurlijk...

• Robino
Moet nog een paar dingen weten:

1:Zijn deze ook beschikbaar in 4 standen:

2:Ik zat eraan te denken om voor het aansluiten van de koelers dezelfde stekers te gaan gebruiken als HlpDsK eens had gebruikt.
Artikel

3:Hoe kan ik het beste de LED's inbouwen :?

4:Is het mogelijk om via de computer (lees:prog.) en dan via de LTP-poort een signaal continue te versturen die zal liggen tussen de 0,3V en 0,7V en die ik zelf kan aansturen :P

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 08:06 schreef Rave17 het volgende:
Moet nog een paar dingen weten:

1:Zijn deze ook beschikbaar in 4 standen:
[afbeelding]

2:Ik zat eraan te denken om voor het aansluiten van de koelers dezelfde stekers te gaan gebruiken als HlpDsK eens had gebruikt.
Artikel

3:Hoe kan ik het beste de LED's inbouwen :?

4:Is het mogelijk om via de computer (lees:prog.) en dan via de LTP-poort een signaal continue te versturen die zal liggen tussen de 0,3V en 0,7V en die ik zelf kan aansturen :P
1. 4 standen *D ... nee volgens mij niet ;)
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202076071016995789&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=94322&TK_PAR[MEDIUM]=

2. die tulp? oh das wel mooi maar ik gebruik die dingen die ik erbij had gekocht :+ misschien wat klein maar bruikbaar genoeg voor mij

3. hoeveel wil je? leds ja? en waarvoor?

4. geen idee sorry, anders doe ik dat ook :9

• Oxi

Oxi

er zijn natuurlijk wel 4 standen DRAAI schakelaars :)
of een schakelaar die op de einden ergens in klikt.

Uit/0------11,999V/12V

dus in het midden is het eigenlijk een rheostat. maar goed.. dat hoeft natuurlijk ook niet...
in een draaischakelaar kun je wel mooi een lichtje zetten :)

• Robino
Denk dat ik toch maar gebruik ga maken van 5 schakelaars:
4x 3-standen schakelaar
1x 2-standen schakelaar

Nog even over de LED's, wat ik me afvroeg hoe kan ik het beste de 6 LED's uit het frontje laten steken. Weet iemand hier een mooie oplossing voor :?

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 18:58

Stefan©

Toet toet

lijkt me ook leuk om eens te doen, maar me pa wordt gek als er nog een cooler extra komt te blazen :o

• Robino
Op maandag 25 maart 2002 16:37 schreef MrWizzard het volgende:
lijkt me ook leuk om eens te doen, maar me pa wordt gek als er nog een cooler extra komt te blazen :o
Misschien dat ik (als ie goed lukt) hem in de toekomst tegen een klein bedrag voor mensen ga maken die hem zelf niet willen maken.

Schema's etc. zullen allemaal gratis te gebruiken zijn voor diegene die het willen gebruiken 8-)

Verwijderd

Ik heb ergens op got ook wel eens een fanbus gezien met 2 kleine fannetjes links en rechts naast de schakelaars. Fangrilletje ervoor. Staat nice. Kan je binnen in je kast 2 pvc (afvoer) buizen eraan zetten en 1 naar boven en 1 naar beneden laten blazen.

Deze moet dan wel UIT kunnen. Want echt noodzakelijk is het niet.

Ik heb ook een plaatje op me hdd staan (van Dabit, vraag ff aan hem. dan weet ie dat wij t schema gebruiken. http://dabit.trybit.com/ ) met een hulpje voor het opstarten van de ventilatoren op 5 Volt. Als je dit eventueel gaat gebruiken dan is dit wel gemakkelijk.

Trouwens, 1x 2kleuren led is leuk, maar ik persoonlijk vint 2x 1 kleuren led leuker.

• Robino
Op woensdag 03 april 2002 18:24 schreef IconOS het volgende:
Ik heb ergens op got ook wel eens een fanbus gezien met 2 kleine fannetjes links en rechts naast de schakelaars. Fangrilletje ervoor. Staat nice. Kan je binnen in je kast 2 pvc (afvoer) buizen eraan zetten en 1 naar boven en 1 naar beneden laten blazen.

Deze moet dan wel UIT kunnen. Want echt noodzakelijk is het niet.

Ik heb ook een plaatje op me hdd staan (van Dabit, vraag ff aan hem. dan weet ie dat wij t schema gebruiken. http://dabit.trybit.com/ ) met een hulpje voor het opstarten van de ventilatoren op 5 Volt. Als je dit eventueel gaat gebruiken dan is dit wel gemakkelijk.

Trouwens, 1x 2kleuren led is leuk, maar ik persoonlijk vint 2x 1 kleuren led leuker.
Opstarten op 5V is niet nodig, als ik er een fan van 4cm in ga zetten dan zal deze permanent met de 'automatisch aan de hand van de temp. sturing' worden verbonden. Deze zal alle koelers trouwens 2 sec. volledige power geven.

BTW. schema is onderweg, heb wat moeite gehad met het vinden van een goed prog. En nog iets ik ga zeker weten een ontwerp etsen, dit doe ik voor mezelf omdat ik dan alles zo kan maken zoals ik het wil maar ik doe dat ook omdat dat mooier is :9~

Verwijderd

Ik kan t zelf, als ik op school een docent aardig aankijk ook wel etsen.

Nog een paar dingen die er mischien inkunnen:

Paar solid state relais, zodat als die (microcontroller???) uitvalt, toch bepaalde fans 12 volt geeft en niet m'n systeem wegsmeult als ik weg ben/lig te slapen.

met microcontroller kan je ook een paar leds laten knipperen als ie over een bepaalde temp komt. Bijvoorbeeld groene led is 12V. Rode led is 5/7V. Komt ie over de 45 graden ofzo dan gaat ie op 12 V en gaat led rood knipperen totdat je schakelaartje weer op 12V zet.

Je kan met een microcontroller ook rpm monitoren. Als ie bijvoorbeeld onder de 100 rpm komt zet ie m op 12 volt, als ie dan nog niet sneller gaat draaien dan iets laten piepen of laten knipperen.

Ik gebruik de realiser software om de microcontroller te programeren. (nog nie gedaan) en gebruik de ultimate suite om print plaatjes mee te designen. Da werkt prima. Alle componenten erin + juiste groodte.

• Robino
Op woensdag 03 april 2002 20:00 schreef IconOS het volgende:
[..]

Paar solid state relais, zodat als die (microcontroller???) uitvalt, toch bepaalde fans 12 volt geeft en niet m'n systeem wegsmeult als ik weg ben/lig te slapen.

met microcontroller kan je ook een paar leds laten knipperen als ie over een bepaalde temp komt. Bijvoorbeeld groene led is 12V. Rode led is 5/7V. Komt ie over de 45 graden ofzo dan gaat ie op 12 V en gaat led rood knipperen totdat je schakelaartje weer op 12V zet.

Je kan met een microcontroller ook rpm monitoren. Als ie bijvoorbeeld onder de 100 rpm komt zet ie m op 12 volt, als ie dan nog niet sneller gaat draaien dan iets laten piepen of laten knipperen.

Ik gebruik de realiser software om de microcontroller te programeren. (nog nie gedaan) en gebruik de ultimate suite om print plaatjes mee te designen. Da werkt prima. Alle componenten erin + juiste groodte.
Hij heeft al een ingebouwde functie, wanneer de temp. te hoog wordt (= > 0,75V) dan wordt een uitgang laag. Dan zou ik er natuurlijk een invertor tussen kunnen stoppen en daaraan een rood LED'je. Alleen ik heb geen flauw idee hoe je een eigen invertor moet maken (search helpt niet)

Wat ik niet snap, jij hebt het over een microcontroller, leg eens uit (8>

Verwijderd

yep, is een chip die je zelf kunt programmeren.

Je maakt in een programma (realiser, daar doe ik het mee) de inhoud. Dat is niet moeilijker dan gewoon een paar digitale of analoge ingangen invoegen. Die corresponderen met pootjes op de mircoC. Maak aan die ingangen schakelaars, oscilators, timers comperators, & poorten, of poorten, of_niet poorten enz. en leidt deze uiteindelijk naar een digitale uitgang. Je moet er wel rekening mee houden dat de "uitgang" eigenlijk een 20 mA ingang is die alleen open gaat als de inhoud van de schakeling die je net geprogrameert hebt dat wil.

Dat is echt koekie (als je weet hoe het werkt). T ding heeft afhankelijk van welk type je gebruikt ongeveer 20 programmeerbare in of uitgangen. Sommige 40 of zelfs 60 maar die zijn vet veel duur.

Na dat je de schakeling "gebouwd" hebt plaats je de microC in/op het programeer bordt. Deze zit door middel van een lpt kabel aan je pc. Druk op de knop en t progje zit in de mircoC. Alleen dit is ff een probleem. Ik heb geen programeer unit en ik weet niet of ik daar aan kan komen. ;(

Jij mischien??

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

Op woensdag 03 april 2002 20:22 schreef Rave17 het volgende:

Wat ik niet snap, jij hebt het over een microcontroller, leg eens uit (8>
de input's en de output's zijn te programeren
wat ook is gedaan bij topic "ultieme kitt-scanner" (kan link topic ff niet vinden)

Verwijderd

Idd, dat zeg ik. Maar dan met moeilijkere woorden.

• Robino
Op woensdag 03 april 2002 21:18 schreef ThaHandy het volgende:

[..]

de input's en de output's zijn te programeren
wat ook is gedaan bij topic "ultieme kitt-scanner" (kan link topic ff niet vinden)
Is een idee, maar ik ga gewoon een voorgemaakte IC gebruiken in een schema :)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

Ik heb toch liever een Rheobus :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 20:00 schreef IconOS het volgende:
Ik kan t zelf, als ik op school een docent aardig aankijk ook wel etsen.

Zo te zien ben je de mijne aan het bedenken: www.xtremebaybus.tk >:)

Daar vind je naast het hardware ding ook een compleet SW design...

PCbtje van 8x10cm is in aanbouw.... Ik zou zeggen lees ook eens door [topic=441366]
(ik weet het, is alweer een grote draad *D )
Daar vind je ook veel info.... Hierbij de uitnodiging om mee te denken >:)

• Robino
Op donderdag 04 april 2002 10:57 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Zo te zien ben je de mijne aan het bedenken: www.xtremebaybus.tk >:)

Daar vind je naast het hardware ding ook een compleet SW design...

PCbtje van 8x10cm is in aanbouw.... Ik zou zeggen lees ook eens door [topic=441366]
(ik weet het, is alweer een grote draad *D )
Daar vind je ook veel info.... Hierbij de uitnodiging om mee te denken >:)
Zeg zijn we reclame aan het maken in mijn topic :D

Verwijderd

Ow, toffe site. Maar ik zweer dat ik nooit erop ben geweest. Ik ben zelf op die id'en gekomen.

Maar ik zal zeker eens goed naar de site kijken. Er zijn vast nog wel handige id'en vanaf te halen.

Trouwens, Waarmee programeer jij dan die microcontroller? Ik wil nl. meer dan 3 fans.... Mischien kun je het layout bestand van het programma waarmee je programeert naar me mailen zodat ik, zeg maar de "source" er van heb en ik deze een beetje kan aanpassen naar mijn eigen wensen. Of programeer je direct in hex?

edit:

ff nie goed op je site gekeken.

Het doc bestandje maakt een hoop goed. Wacht maar ff totdat ik alles gelezen heb met antwoorden want ik moet nu weg en heb vanavond weer tijd
Pagina: 1