opsodemieter van mijn versterker :(

Pagina: 1
Acties:
  • 2.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik wil net mijn versterker wat zachter zetten, en ik krijg een opsodemieter van dat ding. Ik heb verder geen andere apparatuur erop aangesloten (alleen cd speler). Ik heb 3 vragen.

1) wat is de oorzaak hiervan?

2) is dit schadelijk voor de versterker dat hij zich zo ontlaad. (ik neem aan dat hij er niet beter van wordt ;) ) Het antwoord zal wel ja zijn.

3) wat kan ik er aan doen?
ik heb al gekeken naar stopcontact met randaarde, maar helaas is ie er niet :( (Ik neem aan dat ik hem het beste kan laten fixen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:18
Dat ding aarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
Maar hoe komt het dat hij hier ineens last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 09:03
Was het niet stastiche electriciteit ???

Heb ik altijd last van errug rottig dvd speler gaat dan helemaal over de zeik (dv 737)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Je zult je versterker idd moeten aarden. Misschien kun je met een verlangsnoer een verbinding maken met het dichtstbij gelegen geaarde stopcontact?

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
had het bij ons in de woonkamer zelfs van de luidsprekerkabel terwijl versterker uitstond.. hele hand verkrampt.. ouch.. maar aarding lijkt me inderdaad de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik zou er maar voorzichtig mee zijn... als er echt iets mis is met die amp.. en je aardt hem.. dan zou je nog wel eens serieus iets kunnen mollen. En pas voor je eigen gezondheid ook op met dit soort grappen...

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:14
Net een nieuwe trui ofzo? Een wollen trui of fleece trui kan ook nog wel eens statische electriciteit veroorzaken. Het hoeft dus niet aan de versterker te liggen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:12
hmmm als je geen aarde hebt op je stopcontact kan je hem ook koppellen aan de verwarming, die is altijd geaard.

BTW: wil je nog een schok krijgen dan moet je de comp. kast vastpakken en de verwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Op woensdag 03 april 2002 20:12 schreef MisterE het volgende:
hmmm als je geen aarde hebt op je stopcontact kan je hem ook koppellen aan de verwarming, die is altijd geaard.
houd wel rekening met de aanwezigheid van de niet geleidende lak op de cv :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 14:20
...
BTW: wil je nog een schok krijgen dan moet je de comp. kast vastpakken en de verwarming :)
En daarom dus NIET aan de verwarming aarden!
Oke de verwarming is aangesloten op de aarde om gevaarlijke stromen af te voeren en dan zou je door het aarden van je apparatuur het hele boeltje weer onder spanning zetten :?

En dr zijn daardoor doden gevallen dus...

Maar weer terug naar Alarmnummer, ik denk dat het statische electriciteit is (heb ik ook vaak genoeg last van).

En van aarden zal je nog wel steeds een tik krijgen als je statisch bent maar dan weet je zekers dat je versterker er geen schade van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
als het statische electriciteit dan zou ik er al eerder last van moeten hebben. Ik heb mijn stereo in elkaar gezet (heeft tijdje niet aangesloten gezeten ivm nieuwe bank) en heb daarvoor ook wel eens een opflikker gehad (dat begon zo maar ineens. ik woon hier al een tijd). Maar toen zat er ook grote hoeveelheid apparatuur aan pc/tv/video recorder en ik dacht dat het daardoor kwam (vooral tv die is brak).

Maar er zit dus nu niet helemaal niets aan en nog steeds een schok. Ik heb trouwens wel van dat lekkere nylon vloerbedekking ;) maar had wel mijn schonen aan.. Dat betekend dat ik mijn lading vasthou.. maar aan de andere kant.. ik laad ook niet snel op omdat mijn schoenen me isoleren van de vloerbedekking.

Trouwens ik heb daar ook alleen nog maar een schok gehad van die versterker, want ik heb meer dan genoeg andere apparaten staan (ook ijzer) waarvan ik al lang een schok van gehad zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Ik heb het zo nu en dan wel eens, maar dan niet van de versterker, maar van eigen statische electriciteit, voornamelijk door het rijden met m'n bureaustoel e.d., gewoon nutteloze dingen zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49173

CPU vastpakken en verwarming vastpakken en dan een klap krijgen, kan, dan fungeer jij als 'draad' :) , zorg je nu dat een gewone draad dat doet, kan er weinig gebeuren als je dan nog weer wat aanraakt, want alle spanning is al via die draad weggevloeid. En alle aarde komt in de meterkast op 1 blok samen en gaat naar de aardpin (zit ong 3/4 meter in de grond, ligt aan de weerstand vd aarde). Ps ik werk bij installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12610

tip: bedien je versterker voortaan met een afstandsbediening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 21:55

NaWA

Hai, I Copy desu!

Op woensdag 03 april 2002 22:11 schreef horrabin het volgende:
tip: bedien je versterker voortaan met een afstandsbediening :)
Nu weet je ook direct waarom de afstandbediening is uitgevonden...

(samen met de reden dat het gemakkelijk is vanuit je luie gat :))

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

joker1977

Tweakert

Op woensdag 03 april 2002 19:34 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik wil net mijn versterker wat zachter zetten, en ik krijg een opsodemieter van dat ding. Ik heb verder geen andere apparatuur erop aangesloten (alleen cd speler). Ik heb 3 vragen.

1) wat is de oorzaak hiervan?

2) is dit schadelijk voor de versterker dat hij zich zo ontlaad. (ik neem aan dat hij er niet beter van wordt ;) ) Het antwoord zal wel ja zijn.

3) wat kan ik er aan doen?
ik heb al gekeken naar stopcontact met randaarde, maar helaas is ie er niet :( (Ik neem aan dat ik hem het beste kan laten fixen)
1. Ik vermoed statische electriciteit
2. Niet schadelijk voor je versterker (heus niet, eerder schadelijk voor je eigen zenuwen)
3. Niks praktisch

Je moet je versterker niet aarden. Als dat de bedoeling was geweest, hadden ze er wel een geaarde stekker aan gezet, denk je niet ? Dat ding is met opzet niet geaard, om te voorkomen dat ie alle trash oppakt die op de aard-lijn terecht komt door koelkasten, wasmachines, magnetrons, stofzuigers, ventilatoren, boormachines ed.

Kortom, niks aan het handje, allemaal (hoe gek het ook moge klinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47785

Geaard sropcontact of niet. Ik heb het idee dat dat niets uitmaakt , want voor zover ik weet zit er geen geaarde stekker aan je versterkertje :P Dus wil je hem aarden dan zal je dit toch moeten doen m.b.v. een draadje van de kast naar cv of wat dan ook. Ik zelf geloof ook dat het temaken had met statische elektrische tijd. Wat al gevraagd werd nieuwe trui of vloerbedekking ofzo???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24643

Je moet je versterker niet aarden. Als dat de bedoeling was geweest, hadden ze er wel een geaarde stekker aan gezet, denk je niet
Waarom hebben ze er wel een stekker met randaarde aan mijn Harman Kardon AVR-3000 gezet??? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Als je versterker een ouderwetse voeding met een transformator heeft, kan het ook genoeg zijn om de stekker in het stopcontact om te draaien. Klinkt misschien gek, maar bij ouderwets opgebouwde voedingen gaat de spanning van de transformator door een gelijkrichter. De min kant van die gelijkrichter wordt als referentie (aarde) gebruikt.

Nou heb je in je stopcontact een 'hete' en een 'koude' kant, de hete kant wordt ook wel de 'fase' genoemd, dat is de draad waar je een schok van krijgt als je hem aanraakt en je geaard bent. Afhankelijk hoe je je stekker in het stopcontact steekt wordt de hete kant of de koude kant door de gelijkrichter als referentie gebruikt. Voor je versterker maakt dat niet uit omdat die niet geaard is, dwz. de referentie in de versterker ligt niet vast t.o.v. de echte aarde. Maar als je nu in de ene hand de referentie vasthoudt (de aarde, en meestal zit die aan de behuizing aangesloten) en met de andere hand de vaste referentie 'aarde' vasthoudt (dwz. je verwarming, of geaard via je schoenen of iets anders), dan merk je fysiek dat de referentie in de versterke niet dezelfde is als de referentie 'aarde' :), gaat er dus een stroom lopen en krijg je dus een schok.

Lang verhaal, als je het echt wil snappen moet je iets van stromen en spanningen weten. Helaas ben ik geen leraar, dus ik garandeer niet dat ik het helemaal juist heb uitgelegd :).

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Dit klopt niet. De beide lichtnetaansluitingen gaan de primaire kant van de trafo in, de gelijkrichter zit aan de secondaire kant. De stand van de stekker heeft geen enkele invloed op de potentialen aan de secondaire aansluitingen. Je bent waarschijnlijk in de war met oude televisies. Die hadden helemaal geen transformator en de netspanning werd rechtstreeks gelijkgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

je kan zo'n sleuteltje kopen, die ontlaad de spannig die je hebt opgebouwd door een lampje te laten branden, handig en leuk :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52340

Hey,

Heb ik ook wel eens,
als ik m'n trainingsbroek aanheb word ik ook statisch geladen en krijg ik af en toe ook een tik van mijn versterker.

Volgens mij niets om je zorgen over te maken

P.s. Dit kun je niet oplossen door hem te aarden.
Aarde zorgt ervoor dat als b.v de fase tegen je kast van je versterker komt dat dan de stroom word afgevoerd en dat de stop springt.

Mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:44
als ik met de bovenkant van mijn hand over mijn versterker aai (we zijn heel close :)) dan voel ik het ook een beetje trillen, maar ik moet ongeveer 25 meter aardedraad trekken wil ik aarde in mijn kamer hebben. binnenkort toch maar eens doen. Gelukkig krijg ik geen schokken :).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

joker1977

Tweakert

Op donderdag 04 april 2002 10:36 schreef naitsirhc het volgende:

[..]

Waarom hebben ze er wel een stekker met randaarde aan mijn Harman Kardon AVR-3000 gezet??? :? :?
Dan is die wel met de juiste scheidings-filters uitgerust.

Vuistregel:

Als je versterker een geaarde stekker heeft, geaard aansluiten. De meeste versterkers hebben het niet, dan hoeft het (dus) ook niet. Mijn Marantz SR590 heeft het bijvoorbeeld niet, dus ook niet zelf gaan aarden via één of ander systeem.

Bovendien loop je dan het risico een gekke aardingslus te introduceren tussen de FM-antenne aansluiting van het kabelsysteem (CAI) en je lichtnet-aarding, die niet gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
voor afvoer van statische electriciteit kan je prima aarden aan de verwarming. en als je bang bent dat je daardoor gevaarlijke spanningen op je verwarming krijgt, dan aard je hem toch met een weerstandje van een paar megaohm ertussen? de statische electriciteit kan weg, en er kan nooit een grote stroom gaan lopen naar je verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Laatst online: 20-04 11:23
Op donderdag 04 april 2002 10:49 schreef RetepV een hoop onzin over gelijkrichters:
een wisselspanning heeft dan wel een fase en een nul nodig maar je zal nooit door de fase en de nul om te draaien het "referentiepunt" omdraaien, door de constructie van de brugdiode is het namelijk zo dat je fase en nul kan omdraaien zonder dat er stroom op de kast van je versterker komt..

als er stroom staat op de behuizing van je versterker en dit was voorheen niet probeer dan eens het volgende

hang je versterker gedurende een paar uur aan de stroom, pak vervolgens een verwarmingsbuis vast zodat je zelf niet statisch geladen bent, indien de versterker je nog een schok voelt,controleer of je versterker vol stof zit of neem ff contact op met iemand die er meer verstand van heb want een apparaat mag je nooit en te nimmer een schok geven, gebeurt dit wel dan is er gewoon iets mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15831

Op zaterdag 06 april 2002 00:45 zat MR_WAZOO RetepV af te zeiken..
Het omdraaien van de steker kan weldegelijk helpen.

De naaimachine van een vriendin van mij stond altijd onder stroom tenzij je de steker omdraaide.

Het lampje van de oven van het gasfornhuis blijft ook altijd branden als de steker op 1 manier erin zit. Deze is zelfs geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Even iets over aarden:

De vuistregel bij een geluidsinstallatie is:

NIET ALLES AARDEN!

Slechts 1 punt moet geaard zijn: hetzij je versterker, hetzij je CD speler, hetzij je ... Zit d'r een radio en of TV tussen, dan NIETS aarden, omdat de CAI-aansluiting reeds geaard is, of de mantel van de coax (aan 1 kant)los gooien.

Sluit ook alle apparatuur op hetzelfde stopkontakt aan.

Ga je daarna nogmaals iets aarden heb je vrijwel gegarandeerd een brom. Dan heb je namelijk een zg 'aardlus', waardoor er een potentiaal over de aardpunten staat, die die brom opleverd.

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34818

hehe versterkers hebben meestal gewoon een euro stekker dus met twee pinnekes geen aarde (ik heb er btw geen last van), gewoon een dikke koperen staaf de grond in rossen en een draad na je versterker spannen, of gewoon op een geaarde stopcantact aftappen, wasmachine ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34818

daarom hebben die dingen nooit aarde, thx voor die info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
het is me opgevallen dat ik alleen een opsodemieter krijg als ik mijn schoenen aan heb (sport schoenen) en verder heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Op zaterdag 06 april 2002 14:55 schreef DaDaJoker het volgende:
Even iets over aarden:

De vuistregel bij een geluidsinstallatie is:

NIET ALLES AARDEN!

Slechts 1 punt moet geaard zijn: hetzij je versterker, hetzij je CD speler, hetzij je ... Zit d'r een radio en of TV tussen, dan NIETS aarden, omdat de CAI-aansluiting reeds geaard is, of de mantel van de coax (aan 1 kant)los gooien.

Sluit ook alle apparatuur op hetzelfde stopkontakt aan.

Ga je daarna nogmaals iets aarden heb je vrijwel gegarandeerd een brom. Dan heb je namelijk een zg 'aardlus', waardoor er een potentiaal over de aardpunten staat, die die brom opleverd.
Dat is dan kennelijk het probleem wat ik ook heb, ik heb de coax in de video, de video met tulp naar de tv-in op m'n pc en tevens geluid van m'n pc naar de versterker (en geluid van de video naar versterker), kortom, alles met elkaar verbonden. Als ik nu de pc aard, krijg ik een flinke brom in het geluid. Is er een oplossing om dit eruit te krijgen? Ik wil wel m'n pc aarden en ook tv kunnen kijken :)

Maar dan nog een ander probleem, als ik m'n video verder ontkoppel van alle snoeren en het ding gewoon aanzet (stekker erin), dan krijg ik een opsodemieter van vermoedelijk in de buurt van 220 wanneer ik de mantel-aansluiting (om het zo maar even te noemen, of anders de mantel van de aangesloten coax kabel) en de verwarmingspijp. Dit is mijn inziens dus een vreemd voorval maar daarnaast ok buitengewoon vervelend gezien de coax binnenkomt 10 cm van de verwarmingspijpen en ik er zo nu en dan wel bij moet. Overigens speelt dit niet altijd, de ene keer heb ik het wel, de andere keer niet, heb al van alles geprobeerd met aarde en weet-ik-het-wat. Het beeld is verder wel altijd goed en het geluid ook.
Iemand anders eventueel enig idee?

Pagina: 1