Op zaterdag 06 april 2002 14:55 schreef DaDaJoker het volgende:
Even iets over aarden:
De vuistregel bij een geluidsinstallatie is:
NIET ALLES AARDEN!
Slechts 1 punt moet geaard zijn: hetzij je versterker, hetzij je CD speler, hetzij je ... Zit d'r een radio en of TV tussen, dan NIETS aarden, omdat de CAI-aansluiting reeds geaard is, of de mantel van de coax (aan 1 kant)los gooien.
Sluit ook alle apparatuur op hetzelfde stopkontakt aan.
Ga je daarna nogmaals iets aarden heb je vrijwel gegarandeerd een brom. Dan heb je namelijk een zg 'aardlus', waardoor er een potentiaal over de aardpunten staat, die die brom opleverd.
Dat is dan kennelijk het probleem wat ik ook heb, ik heb de coax in de video, de video met tulp naar de tv-in op m'n pc en tevens geluid van m'n pc naar de versterker (en geluid van de video naar versterker), kortom, alles met elkaar verbonden. Als ik nu de pc aard, krijg ik een flinke brom in het geluid. Is er een oplossing om dit eruit te krijgen? Ik wil wel m'n pc aarden en ook tv kunnen kijken
Maar dan nog een ander probleem, als ik m'n video verder ontkoppel van alle snoeren en het ding gewoon aanzet (stekker erin), dan krijg ik een opsodemieter van vermoedelijk in de buurt van 220 wanneer ik de mantel-aansluiting (om het zo maar even te noemen, of anders de mantel van de aangesloten coax kabel) en de verwarmingspijp. Dit is mijn inziens dus een vreemd voorval maar daarnaast ok buitengewoon vervelend gezien de coax binnenkomt 10 cm van de verwarmingspijpen en ik er zo nu en dan wel bij moet. Overigens speelt dit niet altijd, de ene keer heb ik het wel, de andere keer niet, heb al van alles geprobeerd met aarde en weet-ik-het-wat. Het beeld is verder wel altijd goed en het geluid ook.
Iemand anders eventueel enig idee?