Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Tenzij je je honden (of andere huisdieren... los van vissen
Crosspost ?!? Ik heb wel 2 posts geplaatst. Deze is voor de creatievelingen onder jullie en die andere voor de concrete personen.....Op dinsdag 02 april 2002 19:17 schreef tbusquet het volgende:
Crossposten.. in zelfde forum ofzo.. ga ajb naar de HK.
Er worden overigens duidelijk 2 verschillende vragen gesteld !!!! Dus echt géén crosspost !!!!
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
PIC:

This speaker can be attached to the surface of a display or glass. It is likely to be mainly used for PDAs, mobile phones, LCD TVs, and other products with image displays.
Typical speakers generate sounds by moving a coil with magnetic power and directly transmitting vibration to the diaphragm. But the "Sound Window" leaves an 100-micron space between the display and the film, and sends air therein to indirectly cause a vibration. This aerodrive technology enables the speaker to set directly on a touch-panel type of transparent film adopted for PDAs.
Since the air causes the entire film to vibrate, there is hardly any loss in sound volume by a partial touch on the display. Although a high frequency range cannot be gained fully, power consumption in the sound reproduction is about 1/25 of the average speaker.
Stereo sub; klinkt leuk maar lage tonen kun je toch niet plaatsen. Dus behalve 2x zoveel laag (=+3db) heb je niet. Maar de THX speakers van B&W hebben wel 2x subs, één links en één rechts...Op dinsdag 02 april 2002 20:13 schreef DarKHunteR het volgende:
gewoon 6.2 ofzo
prima
Over 10 jaar hebben we allemaal een ingebouwde koptelefoon, of in iedergeval altijd een koptlefoon bij de hand.
Het 3d gebeuren wordt dan door speciale dsp's bewerkt zodat je een echte surround ervaring hebt
(welke eikel heeft bedacht dat je heelveel luidsprekers nodig hebt om surround te kunnen weergeven? je hebt toch maar twee oren???)
Het suroundgedeelte zit dus wel goed, qua bas kun je vertrouwen op je trilalarm van je zakcomputer.
Daarnaast kunnen de koptelefoontjes best laag weergeven.
Hypothese 2:
een man in de VS heeft al een luidsprekersysteem ontwikkelt dat werkt als een laserstraal, sta je noet in de laser, hoor je ook niks. Met deze installatie kun je snoeiharde muziek luisteren zonder dat iemand klaagt. Er zullen dus plasmaschermpjes komen met een ingebouwde camera. Die kijkt hoeveel paren oortjes hij voor zich heeft en richt de geluidslasers daarop. 2 per persoon. De reactie snelheid van het geluidssysteem is zo goed dat je rustig heen en weer kan bewegen. Wat niet kan is lekker tegen elkaar aan liggen...
diskeltische lurker
opgegeven moment is de cirkel rond, dan heb je het niet nog meer nodig..
De eikel die zich realiseerde dat het veel overtuigender weer te geven is met meer speakers dan met fasedraaiingen. Dat wordt namelijk door kameracoustiek volledig verpest. Overal heb je andere klank enzo. Het kan dus wel, maar het gaat wel erg moeilijk. Met een hoofdtelefoon kan het inderdaad wel veel beter, omdat je dan een gecontroleerde omgeving hebt.Op woensdag 03 april 2002 08:10 schreef technopeuter het volgende:
(welke eikel heeft bedacht dat je heelveel luidsprekers nodig hebt om surround te kunnen weergeven? je hebt toch maar twee oren???)
Met 5 speakers gaat het gewoon perfect. 4 is in principe al genoeg om alle richtingen weer te geven (met een béétje goede speakers) en een center is relaxed om stemmen uit de TV te laten komen (helemaal bij net iets minder ideale opstellingen). Zaken als 6.1 zie ik het nut niet zo van in (extra speaker achter met prologic-achtig gecodeert centerkanaal) 7.1 met speakers voor, naast en achter je lijkt me nog wel enigszins nuttig, maar lang niet zo'n overtuigende sprong voorwaards dan van stereo naar 5.1 ofzo.
En sja, meerdere subs kan altijd. Dat doen mensen met stereo ook weleens. Er zijn best mensen die met "2.2" spelen
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
DTS zou ik zelf niet echt als standaard willen bestempelen, eerder DD, alhoewel die tegenwoordig ook eigenlijk onafscheidelijk zijn. Voor de bron (DVD) zie ik DD wel nog altijd als standaard.Op dinsdag 02 april 2002 19:09 schreef Jivecar het volgende:
Naast DTS 5.1 heb je ook 6.1 en 7.1 versterkers. Nu is DTS 5.1 de standaard voor thuis gebruik. Enkele DVDs zijn slechts discrete 6.1 opgenomen; het merendeel gewoon 5.1 of DTS.
Een speaker in de vloer gaat er niet komen. Dit is thuis moeilijk te realiseren maar veel belangrijker, in de bios zal dit ook niet echt lukken. Eentje in het plafond lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.Op dinsdag 02 april 2002 19:33 schreef Termi het volgende:
Ik denk dat we eeuwige door zouden kunnen gaan. Straxz heb jij een grote goede geisoleerde huiskamer, met je 20.2 (links en rechts sub woofer
) en dan 4 voor, 4 midden-voor, 4 midden achter, 4 achter. 2 in het plafond, 2 in de vloer
. Ideetje
Goed geluid is imho niet alleen de trillingen die de oren bereiken, maar tevens het effect dat massale luchtverplaatsing weet te veroorzaken. Ik luister zelf ook wel eens met de koptelefoon en dat klinkt best goed hoor, heel gedetailleerd ook, maar als ik dan op via mijn speakers de drums weer in m'n buik voel en m'n broekspijpen meewapperen is mijn keuze snel gemaaktOp woensdag 03 april 2002 08:10 schreef technopeuter het volgende:
Hypothese 1.
Over 10 jaar hebben we allemaal een ingebouwde koptelefoon, of in iedergeval altijd een koptlefoon bij de hand.
Het 3d gebeuren wordt dan door speciale dsp's bewerkt zodat je een echte surround ervaring hebt
Het suroundgedeelte zit dus wel goed, qua bas kun je vertrouwen op je trilalarm van je zakcomputer.
Daarnaast kunnen de koptelefoontjes best laag weergeven.
Wat betreft de twee oren, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar met mijn twee oren gepaard met inzicht in de situatie kan ik wel degelijk verschil horen tussen geluid van achteren en geluid van voren. Ik denk dat iedereen dat wel kan.
Lekker is dat, wil je in de bios bukken om je cola te pakken, krijgt die kerel voor je opeens een opdonderHypothese 2:
een man in de VS heeft al een luidsprekersysteem ontwikkelt dat werkt als een laserstraal, sta je noet in de laser, hoor je ook niks. Met deze installatie kun je snoeiharde muziek luisteren zonder dat iemand klaagt. Er zullen dus plasmaschermpjes komen met een ingebouwde camera. Die kijkt hoeveel paren oortjes hij voor zich heeft en richt de geluidslasers daarop. 2 per persoon. De reactie snelheid van het geluidssysteem is zo goed dat je rustig heen en weer kan bewegen. Wat niet kan is lekker tegen elkaar aan liggen...
Volgens mij werkte dit systeem met hersengolven, maar is dit absoluut in een testfase en zou geluid zo overbrengen slechts een mogelijkheid zijn. Nu kun je alleen enkele vage tonen horen. (kan ook zijn dat dit weer een andere reportage is overigens)
Er zullen nou echt niet direct weer een zooi speakers bijkomen. Als je naar de afgelopen jaren kijkt is wel te zien dat voor de thuismarkt het aantal speakers, en daarbij ook de kanalen, flink is gegroeit (laten we zeggen, van 2.0 naar 5.1-7.1). Echter als je kijkt naar de bioscoop dan is daar de afgelopen 50 jaar niet bijster veel veranderd. Sterker nog, 6 kanaals geluid was er al in de jaren '50 (op 70 mm Todd-AO film op magnetische strips, waar nu het SR en SDDS signaal zit). Ook op het gebied van luidsprekers was het altijd al een set frontspeakers achter het scherm en een ring surroundspeakers. De thuismarkt heeft nu alleen een inhaalrace achter de rug om de bioscopen bij te houden. Maar inhalen zal het niet.Op dinsdag 02 april 2002 19:09 schreef Jivecar het volgende:
Wat zullen we over 10 jaar aantreffen?? Consumenten zitten niet zo 1,2,3 te wachten op x luidsprekers. Dus waar ligt de grens ???
Ik denk dat 5.1 en enkele variaties daarop voorlopig wel even zullen standhouden. Totdat er in de bioscopen een grote verandering plaatsvindt.
Trouwens dat jij het verschil tussen voor en achter kunt horen is ook niet waar! Als iets PRECIES voor je is kun jij niet zeggen of het voor of achter is. (gewoon even testen met een persoon erbij)je zult zien dat onze oren geen verschil tussen rechtvoor en rechtachter kunnen maken.
Als je echter iets uit het centrum gaat met je geluid blijk je het wel te kunnen.
Trouwens, goeie opmerking over dat de thuismarkt de bioscoop volgt. Toch blijkt dat DD vaak niet optimaal gemixt is voor thuisweergave, ik denk dat we daarin verschil gaan zien met de bios, meer omgevingseffecten dan in de bios (waar het te moeilijk is ivm de hoeveelheid mensen)
diskeltische lurker
Daarom zei ik ook 'gepaard met inzicht in de situatie'. Als het geluid precies van voren komt en je ziet voor je een auto rijden dan lijkt het ook meteen van voren te komen. Daar zorgt het beeld dan dus voor (voor het inzicht).Op woensdag 03 april 2002 20:09 schreef technopeuter het volgende:
shittyoldman: Wat dacht je van koptelefoon + subwoofer?
Trouwens dat jij het verschil tussen voor en achter kunt horen is ook niet waar! Als iets PRECIES voor je is kun jij niet zeggen of het voor of achter is. (gewoon even testen met een persoon erbij)je zult zien dat onze oren geen verschil tussen rechtvoor en rechtachter kunnen maken.
Als je echter iets uit het centrum gaat met je geluid blijk je het wel te kunnen.
Hetzelfde gebeurt wel eens als je in een zaal ofzo zit en je hoort ergens een geluid vandaan komen. Het lijkt echt overal vandaan te komen en je kunt het niet lokaliseren. Maar als je eenmaal weet wat het geluid veroorzaakt kun je het meteen lokaliseren.
Dat verschil is er zeker. Ik durf zelfs te zeggen dat het voor de thuismarkt beter is. In weinig gevallen kan ik zeggen dat ik het surroundgeluid in bioscopen mooi vind. Dit is gewoon omdat in de bios het geluid veel meer mensen moet bereiken. Zo zit ik zelf regelmatig in pathe arena, een bios waar je wel wat van mag verwachten, alleen daar hangen de rearspeakers gewoon veel te hoog! Als deze nou eens een meter of twee boven oorhoogte zouden hangen was het al veel natuurlijker geweest dan wanneer het gewoon van boven komt. Wellicht dat een THX setup hier uitkomst biedt, waarbij het de bedoeling is dat het dan overal soortgelijk klinkt, echter zijn hier dan wel meteen voor en nadelen aan verbonden. Zelf heb ik overigens nooit goed een THX thuis setup bestudeerd, maar ik weet nu al dat ik geen THX speakers wilTrouwens, goeie opmerking over dat de thuismarkt de bioscoop volgt. Toch blijkt dat DD vaak niet optimaal gemixt is voor thuisweergave, ik denk dat we daarin verschil gaan zien met de bios, meer omgevingseffecten dan in de bios (waar het te moeilijk is ivm de hoeveelheid mensen)
/edit
overigens koptelefoon + sub kan wel, maar ik vind uit een goeie sub weer een heel ander geluid komen dan uit een goed stel frontspeakers, de eerste 'moet door je heen gaan', de tweede 'moet je voelen'. Maar da's moeilijk uitleggen eigenlijk.
Er zouden dan 2 'stralen' gericht worden. En daar waar ze elkaar kruisen ontstaat het geluidsbron. Dat kan dus midden in een ruimte zijn. Op die manier kun je het geluidsbron door de ruimte verplaatsen.
Ik heb er verder nooit meer wat van gehoord / gelezen. Het leek mij wel intressant.
Dit systeem moet je je echt voorstellen als geluid dat door een tunnel gaat. 1 meter verderop hoor je niks sta je er in dan hoor je alles. Net een laser dus allen iets groter.
Het bereik dat je iets nog goed kon horen was 150 Meter.
Men had het er ook over dat een autofabrikant het al in een auto had zitten, erg handig om iedeen eigen geluid te geven.
papa handsfree bellen, zonder dat iemand kan meeluisteren.
mama luisterd naar de Dolly Dots
zusje luisterd Eminem.
jij luisterd en kijkt naar een nieuwe DVD
diskeltische lurker
Ik rij meestal zelf; dus dan moet je van Netelenbos WEL handsfree DVD kijkenOp donderdag 04 april 2002 14:05 schreef technopeuter het volgende:
papa handsfree bellen, zonder dat iemand kan meeluisteren.
mama luisterd naar de Dolly Dots
zusje luisterd Eminem.
jij luisterd en kijkt naar een nieuwe DVD
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Verwijderd
Ja, maar met 2 speakers klinkt nu nog echt niet zoals 5.1Op donderdag 04 april 2002 22:49 schreef Jazzy_jef het volgende:
dat bestaat al lang suround met 2 speakers..........net als multi sim.gesimuleert een stuk of 50 spealers om je heen met maar 5 echte speakers, dat klinkt ook wel lache
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
ik weet wel zeker van niet....Op donderdag 04 april 2002 22:37 schreef JT het volgende:
Zelf denk ik dat we strax van surround kunnen genieten met maar 2 speakers
De technieken bestaan allang, dat zijn gewoon fasedraaiingen zodat het achter je lijkt te zijn. Alleen is elke kamer anders, zodat je een goede opname nooit helemaal goed hoort...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Waarom uitgaan van huidige technieken terwijl er nog zoveel uit te vinden valt...Op donderdag 04 april 2002 22:59 schreef JvS het volgende:
[..]
ik weet wel zeker van niet....
De technieken bestaan allang, dat zijn gewoon fasedraaiingen zodat het achter je lijkt te zijn. Alleen is elke kamer anders, zodat je een goede opname nooit helemaal goed hoort...
Ecodan warmtepomp