Toon posts:

Voor de TV monteurs onder u: schaduwen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn TV 'schaduwt', dwz alle horizontale donker-licht overgangen schaduwen als een lichte vlek een halve centimeter verderop :?. Is vrij irri bij het lezen van ondertiteling. Is daar eenvoudig iets aan te doen qua afregelen, moet en/of kan dat door een monteur gedaan worden? Of is dit een onoverkomelijk probleem.
(En kom nou niet aan met: ligt aan het signaal, want me teletekst en OSD schaduwen ook). Grrr, TV fabrikanten zijn ook niet meer wat ze geweest zijn...

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:34
Merk + type erbij vermelden is wel makkelijk...

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 15:05

joker1977

Tweakert

Iets specifieker:

Merk + type + bouwjaar
Schaduw links of rechts van de letters

't Kan nl. een focusprobleem zijn, maar ook een instabiele hoogspanning (misschien door een storing de flyback).

Kortom: Wees even wat specifieker en post je EXACTE probleem.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het zal hem wel in de videoversterker zitten. Hebben alle kleuren het? Of slechts *een*?

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik vrees toch dat we meer info nodig hebben van de schrijver, want met dit soort info kan ik vrij weinig aanvangen.

Kan echt letterlijk van alles zijn, incl. convergentie problemen. Kan ook een klap hebben gehad, waardoor de deflection yoke(s) lichtelijk verschoven zijn.

Zo lang de topic-starter niet weer langskomt met een meer specifieke beschrijving, waag ik me niet aan een weddenschap wat er precies mis is :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Dat noemen ze nou ghosting.. 100hz bakkie zeker ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Dit is een heel bekend probleem. Heeft te maken met de manier van bekabelen die je gebruikt. Wat er precies mee was weet ik niet meer. Het lijkt mij logisch dat het iets is van slecht afgeschermde kabels langs elkaar liggen die dan vrolijk gaan zitten intefereren.
Er wordt in ieder geval ergens 2 keer hetzelde signaal (zwakker maar toch) op de kabel gezet. Goedkope splittertjes enzo kunnen deze effecten ook geven, door namelijk bepaalde frequenties te reflecteren ipv door te geven...

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op dinsdag 02 april 2002 19:19 schreef DerHanzl het volgende:
Dit is een heel bekend probleem. Heeft te maken met de manier van bekabelen die je gebruikt. Wat er precies mee was weet ik niet meer. Het lijkt mij logisch dat het iets is van slecht afgeschermde kabels langs elkaar liggen die dan vrolijk gaan zitten intefereren.
Er wordt in ieder geval ergens 2 keer hetzelde signaal (zwakker maar toch) op de kabel gezet. Goedkope splittertjes enzo kunnen deze effecten ook geven, door namelijk bepaalde frequenties te reflecteren ipv door te geven...
Dat verklaart niet waarom z'n OSD en teletekst ook last heeft.

Neen, het is niet op te lossen met andere bekabeling ed. Zoveel is al wel duidelijk

Verwijderd

Integedeel...
Dit bewijst juist wel dat hij ook problemen heeft met bijvoorbeeld zijn teletekst...
Aangezien het signaal dat de TV binnen krijgt niet zuiver is, is het voor de TV moeilijk om hier nog iets van te bakken...
Alleen die OSD... daar moet ik je gelijk in geven, als deze ook verneukt is zal het probleem binnen de TV zelf moeten liggen.
Alhoewel ik nu ook begin te twijfelen of dat zo is... is je nooit opgevallen dat als je bijvoorbeeld met sneeuw op 't beeld je zenders probeerd af te stellen je OSD ook raar doet? Dat zou willen zeggen dat je "kwaliteit" van je OSD wel degelijk af hangt van het aangeboden signaal...

Verwijderd

Ik heb niet goed gelezen....
Zie net dat zijn teletekst niet slecht is, maar ook schaduwd... dit heeft niets te maken met het aangeboden signaal. Het ligt toch in de TV zelf...
Focussing zou idd een oplossing kunnen zijn...
sorry...

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20
Op dinsdag 02 april 2002 19:21 schreef joker1977_forum het volgende:

[..]

Dat verklaart niet waarom z'n OSD en teletekst ook last heeft.

Neen, het is niet op te lossen met andere bekabeling ed. Zoveel is al wel duidelijk
Me pa heeft een philips 100 hz digital scan 82 cm breedbeeld bak staan :), (32PW8504). Als deze aan het zoeken is naar kanalen, dan kan het OSD ook mee scheef gaan of veranderen van vorm. Dus als ie een beetje aan het zoeken is gaat het OSD soms gelijk ook mee :(.

Verwijderd

dit is vrij bekend voor mij.
Heb bij een klant van mij die het ook zo overdreven had (en ik noem dit reflectie) een monteur laten komen die de (philips) televisie de "focus" heeft bijgesteld. ik denk dat dit bij u ook nodig is.

maar verder is het vrij normaal (reflectie) dat je dit een beetje ziet bij ondertiteling, heb het er al over gehad met de kabelmaatschappij en daar zeggen ze ook dat het normaal is.

• tbusquet
Op dinsdag 02 april 2002 19:28 schreef DerHanzl het volgende:
Integedeel...
Dit bewijst juist wel dat hij ook problemen heeft met bijvoorbeeld zijn teletekst...
Aangezien het signaal dat de TV binnen krijgt niet zuiver is, is het voor de TV moeilijk om hier nog iets van te bakken...
Alleen die OSD... daar moet ik je gelijk in geven, als deze ook verneukt is zal het probleem binnen de TV zelf moeten liggen.
Alhoewel ik nu ook begin te twijfelen of dat zo is... is je nooit opgevallen dat als je bijvoorbeeld met sneeuw op 't beeld je zenders probeerd af te stellen je OSD ook raar doet? Dat zou willen zeggen dat je "kwaliteit" van je OSD wel degelijk af hangt van het aangeboden signaal...
Sorry hoor, maar die twee dingen staan echt los van elkaar..

Zoals ik al zei.. het is ws. ghosting.. waar een hoop 100hz tv's last van hebben.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op dinsdag 02 april 2002 19:28 schreef DerHanzl het volgende:
Integedeel...
Nee, dan krijg je totale crap op je beeldscherm, of hier en daar een foute letter op je teletekst. De TT-generator genereert de letters zelf en haalt die uit de onderste PAL-lijnen. De kwaliteit van het aangeboden videosignaal heeft NIKS met de kwaliteit van de geproduceerde letters van de TT-generator te maken, helaas...

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Als het de focussering was, zou het hele beeld onscherp zijn. Daar maakt hij ook geen melding van.

Verwijderd

Topicstarter
Jezus, ik verwachtte een enkel replytje terug, heb ik er al 13 in 5 uur... Bedankt allemaal in ieder geval. Bak is een 100 Hz Panasonic TX-28PL10F, heb em pas sinds zaterdag :(
Stel dat ik een zwart verticale lijn op het scherm zie, dan zie ik meteen rechts daarvan een zelfde lichtere lijn. Niet puur wit maar meer over het beeld heen geprojecteerd. Aangezien dit ook in TT zichtbaar is kan het niet de bekabeling zijn. Bovendien heb ik alles al gewisseld (splitter, kabels, video ertussenuit enzo), effect blijft. Bij lichter-donker overgangen (bv witte teletekst letters op blauwe achtergrond) kan ik niets ontdekken. Genoeg info zo?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op dinsdag 02 april 2002 23:14 schreef Frenkyboy het volgende:
Bak is een 100 Hz Panasonic TX-28PL10F, heb em pas
sinds zaterdag
Niet moeilijk doen: terugbrengen.

Verwijderd

Topicstarter
En nee, hij is niet onscherp i.h.a. (afgezien van wat de ruisonderdrukking onscherp maakt :(), het probleem doet zich voor bij alle donker-licht overgangen en mijn teletekst levert geen onzin karakters nee...

Thanx guys!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Op dinsdag 02 april 2002 23:19 schreef Lampje het volgende:

[..]

Niet moeilijk doen: terugbrengen.
Jah, beste oplossing lijkt mij :)

Kheb dit ook es gehad met een monitor, heb deze toen ook gewoon ingeleverd een een nieuwe gekregen, problem solved

Suc6 :)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• delorean7
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

DNR op minimaal of uit? Mijn Phillips 100 Hz wil je ook ECHT niet op DNR MAX, lijkt dan wel een slechte divx :r

Verwijderd

Topicstarter
** Schop **
>:)

• joker1977

joker1977

Tweakert

Je gaat toch niet zelf sleutelen aan een TV die je nog geen week hebt? Meteen terugbrengen en ik -vermoed- dat je 1 op 1 een nieuwe meekrijgt. Da's officieel de procedure zo snel na aanschaf.

Klinkt als een hoogspannings-probleem in de voeding en/of flyback-circuit.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Op dinsdag 02 april 2002 19:15 schreef tbusquet het volgende:
Dat noemen ze nou ghosting.. 100hz bakkie zeker ?
Treed ghosting niet alleen op bij bewegingen? (vooral lekker extreem met een DNR erbij).
Overigens heb ik zelf ook zo'n probleem, maar dan op een ouwe 50Hz tv. Vooral op BBC bij the Simpsons, dan zie je alles duidelijk dubbel. Maar het is per zender verschillend dus dit zal (in mijn geval) wel aan de kabelaanbieder liggen.

Ik raad je aan ook eens naar de beeldinstellingen te kijken. Ik heb een dergelijk probleem wel eens vaker gezien bij anderen, daar was het simpel op te lossen door de instellingen op 'natuurlijk' te zetten. Wellicht het proberen waard, kweet niet hoe dat zit op een panasonic tv.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• tbusquet
WAT SNAP JE NOU NIET ?!

Ik zeg nu voor de 3e keer het is GHOSTING.. daar doe je niets aan..

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op donderdag 04 april 2002 15:08 schreef tbusquet het volgende:
WAT SNAP JE NOU NIET ?!

Ik zeg nu voor de 3e keer het is GHOSTING.. daar doe je niets aan..
Het hoeft geen ghosting te zijn, en mag je verwachten van een nieuwe TV dat de ghosting niet zo ernstig is dat je er zoveel hinder van ondervindt bij bv. de teletekst (!!), of ondertitels.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Wat het is maakt eigenlijk niets uit. Hij is gloednieuw en niet goed, dus gewoon terugbrengen, dan zoekt de dealer het maar uit.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op donderdag 04 april 2002 17:10 schreef polaris het volgende:
Wat het is maakt eigenlijk niets uit. Hij is gloednieuw en niet goed, dus gewoon terugbrengen, dan zoekt de dealer het maar uit.
Helemaal mee eens! De meeste winkels hanteren een soepel beleid als het apparaat nog geen week oud is. Waarschijnlijk krijg je meteen een nieuwe mee..

Verwijderd

zover ik weet : Schaduwen en spookbeelden krijg je wanneer er refectie op de lijn (kabel) optreedt. Reflectie wordt op zijn beurt opgewekt door misaanpassing van impedanties... Dwz, bijvoorbeeld een 50 Ohm kabel op een 75 Ohms ingang van een tv. De meest voorkomende fout hiervan is dat met, als iemand z'n kabel wil splitten, dat hij dat doet zoals we een gewone stroomkabel zouden splitten, zonder impedantieaanpassing.
Maar het kan ook iets anders zijn, zoals Ghosting :? (eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit van gehoord, maarja :)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 15:04

Tim Schuhmacher

abasios

Op donderdag 04 april 2002 11:43 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]
Vooral op BBC bij the Simpsons, dan zie je alles duidelijk dubbel. Maar het is per zender verschillend dus dit zal (in mijn geval) wel aan de kabelaanbieder liggen.
Of het nou wel of niet ghosting is. Dit heb ik ook. Maar dit ligt volgens mij wel aan de bbc of de kabelmaatschappij / kwaliteit van het signaal, want een dvd met de simpsons is perfect.

Is ghosting ook effect wat optreed wanneer een felle lichtbron of horizontaal of vertikaal bijna over de volle breedte / hoogte van het beeld uitwasemd?

Bovenstaande effecten heb ik soms (50 hz, nieuwe sony 52cm)

• tbusquet
Op donderdag 04 april 2002 22:17 schreef Tim Schuhmacher het volgende:

[..]

Is ghosting ook effect wat optreed wanneer een felle lichtbron of horizontaal of vertikaal bijna over de volle breedte / hoogte van het beeld uitwasemd?

Bovenstaande effecten heb ik soms (50 hz, nieuwe sony 52cm)
Ja, juist bij veel contrast en beweging zie je dit soort dingen.

Bij een 50hz toestel zou je er veel minder last van moeten hebben, tenzij er weer allerlei digi-noise-reducers etc. aanstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm okee, ghosting dus. Ik dacht dat dat alleen optrad bij slecht (gereflecteerd) antennesignaal of incorrecte kabelaansluitingen (impedantie). Of bestaat er ook zoiets als interne ghosting, doordat sommige kabels niet goed afgeschermd zijn? Ik breng em in ieder geval vanavond terug, stom ding...
Pagina: 1