Enermax +5V mod gedaan, nu een probleem

Pagina: 1
Acties:

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik heb me al een tijdje bezig gehouden met de ENERMAX mod, en ik heb hem nu eindelijk uitgevoerd. ik heb nu dus al de search gebruikt, heel wat gevonden, maar niet het antwoord op devolgende vraag:

Gebruikt een MoBo de +12V lijn van mijn voeding?* want die is nu namelijk erg dicht bij de 14V :( en das natuurlijk te veel. maar ik heb mijn HD's enzo al voor de mod ff op een andere voeding gegooit en daar blijven ze dan ook maar op.

maar ik maak me dus wel zorgen over me mobo, zal die er last van hebben?

* ik weet dat mijn mobo van die fan aansluitingen heeft, daar gaat dan 12V heen...

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Mark_Oostdam
  • Niet online
nog even voor alle duidelijkheid nog wat informatie die ik net heb opgezocht:

Vcore: 2.18
Vmem: 3.9
multiplier: 9x
FSB: 161

STRESSED:
5v op molex: 5.05
op mobomonitor: 4.68
12V op molex: 13.82
op mobomonitor: 13.62

IDLE:
5v op molex: 5.28
op mobomonitor: 5.00
12V op molex: 13.57 ( :? )
op mobomonitor: 13.44

dat de 12V omlaag gaat als ik van stressed naar idle ga, snap ik al helemaal niet :?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zou je niet verw88 van een enermax ,mijn cheapo 300watt voeding presteert nog veel beter maja,

Misschien moet je hem maar ongedaan maken ,had je ervoor ook probs dan?
Als je dat niet had kan je het best het ongedaan maken.

Verwijderd

je moet hem terugschroeven naar een 5v van 5.10 !
Hij staat echt te hoog, 5.38 is een beetje overkill en je 12v gaat dan automatisch mee !

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Voorheen kon ik niet zo'n hoge overclock halen en als ik zonder maar over te clocken ging stressen met een Vmod, dan sloeg die vast, dat is nu opgelost! das wel een heel voordeel :D
Op vrijdag 29 maart 2002 21:06 schreef Bartjuh het volgende:
Zou je niet verw88 van een enermax ,mijn cheapo 300watt voeding presteert nog veel beter maja,

Misschien moet je hem maar ongedaan maken ,had je ervoor ook probs dan?
Als je dat niet had kan je het best het ongedaan maken.

• Mark_Oostdam
  • Niet online
ok ik heb hem iets terrug geschroeft, maar nu is me 12V nogsteeds hoog, n.l. 13,5V :'(

ik weet nu dus ook nogsteeds niet of het kwaad kan of niet :?

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 23:30 schreef Mark_Oostdam het volgende:
ok ik heb hem iets terrug geschroeft, maar nu is me 12V nogsteeds hoog, n.l. 13,5V :'(

ik weet nu dus ook nogsteeds niet of het kwaad kan of niet :?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dat niet echt goed voor je HD enzo.. Aangezien je die op een andere voeding hebt gedaan zal dat dus niet veel uit maken ;) Ik weet niet of je mobo er last van zou kunnen hebben. Maar dit is iig een beetje erg aan de hoge kant :P Ik d8 dat mijn 12.8 hoog was =)

Verwijderd

Volgens mij mag je maar 5% afwijking hebben op de 12 en 5V

Dus 5.25 max en 12.6 max..... 13.5 is dus vrij hoog ja ;)

(Bij mij op de molex 5.24V , 12.68V)

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op zaterdag 30 maart 2002 10:38 schreef Natte_beschuitbol het volgende:
Volgens mij mag je maar 5% afwijking hebben op de 12 en 5V

Dus 5.25 max en 12.6 max..... 13.5 is dus vrij hoog ja ;)

(Bij mij op de molex 5.24V , 12.68V)
10% :)

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
misschien een 7812 tussen plaatsen oid :?
of is het verschil te weinig en moet je low drops gebruiken, moet je ff navragen in een electronica winkel, of iemand moet het hier weten

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

[b]Op vrijdag 29 maart 2002 21:00 schreef dat de 12V omlaag gaat als ik van stressed naar idle ga, snap ik al helemaal niet :?
Ik wel. De voeding stabiliseert de 3.3 of 5V spanning. Als deze zwaar belast word, dan worden de uitgangstransistoren verder opengestuurd om de spanning op 5V te houden. En aangezien de 12V 'gekoppeld' zit aan de 5V, zal deze dan ook stijgen.

Niet helemaal 100% technisch correct, maar 't idee moet duidelijk zijn.

Over die spanningen: ik meen dat de tolerantie op de 5V en 3.3V 5% mocht zijn, en op de andere spanningen 10%. Zelf verwacht ik geen problemen met 13.5V ipv 12V, maar veel hoger zou ik niet gaan.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Waarschijnlijk is de weerstand of potmeter die je gebruikt hebt niet echt van goede kwaliteit.
Als je namelijk de weerstand van 7k15 erin zet, dan is je 5volt waarschijnlijk zo'n 4.75volt en je 12volt is hooguit zo'n 12.25volt.
Het vreemde is dat als je er een potmeter inzet en je de 5volt hoger draaid je 12volt wel heel erg veel omhoog gaat.
Dit komt namelijk omdat je 5volt in een opgeschroefde situatie echt geen 5.25volt of iets dergelijks is, maar toch zeker richting de 6volt toe gaat. Je kunt dit testen door je voeding redelijk onbelast te meten. (Niet onbelast want dit is geen gelijke situatie)
Aangezien het vermogen wat gevraagd wordt door je board zo ontzettend veel is moet je dus inderdaad de 5volt zo ontzettend hoog zetten. Hierdoor is je 12volt uiteraard ook veel hoger want deze wordt gestabiliseerd via dezelfde lijn als dat je de 5volt omhoog hebt geschroefd.
Het jammere is gewoon dat bij bijna alle voedingen het sense signaal op de 3.3volt zit en deze dus bij de meeste boarden vrijwel niet belast wordt.
Als je nu dus een hele zware belasting aan de 3.3volt zou hangen zodat deze zou inzakken naar bijv. 3.1volt, dan zou je voeding dit moeten compenseren naar 3.3volt en dus het uitsturings signaal verhogen. Hierdoor zou ook je 5volt en je 12volt omhoog moeten gaan.
Blijft nog steeds het probleem dat de 12volt gewoon veel te hoog blijft.
Je mainboard maakt geen gebruik van de 12volt, dus alleen je harddisks/burners etc. zouden kunnen sneuvelen van deze hoge 12volt. Punt is wel dat ook deze tolleranties hebben en ook weer een voltage regulator circuit hebben.
Natuurlijk is de 5volt ook te hoog, dus houdt ook daar rekening mee.
Wat je namelijk meet met motherboard monitor is helemaal anders dan dat je meet aan de molex en of aan de transistors op het board.
Enige gemakkelijke (niet altijd) oplossing is gewoon 2 voedingen gebruiken. Hierdoor krijgt je board lekker een hoog 5volt signaal wat je dan mooi op zo'n 5.20volt kunt instellen en je harde schijven etc. laat je mooi via de 2de voeding lopen zodat deze niet zo ver buiten specs hoeven te functioneren.
Anders zou je een schakelingetje kunnen maken met bijv. een 7412 en een 7405. Deze hang je dan aan een molex en aan de andere zijde een nieuwe molex. Je uitgangs voltage is dan lager dan wat erin de schakeling komt.
Ook zou je met hele dikke diodes kunnen proberen te werken, maar houdt er rekening mee dat een harddisk die moet upspinnen ontzettend veel vermogen verbruikt op dat moment en een diode gemakkelijk kan doorbranden.
Als er gewoon eens iemand was die aan schema's kon komen van ENERMAX voedingen bijv. >:)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op zaterdag 30 maart 2002 14:54 schreef Rick2001 het volgende:
...
Enige gemakkelijke (niet altijd) oplossing is gewoon 2 voedingen gebruiken. Hierdoor krijgt je board lekker een hoog 5volt signaal wat je dan mooi op zo'n 5.20volt kunt instellen en je harde schijven etc. laat je mooi via de 2de voeding lopen zodat deze niet zo ver buiten specs hoeven te functioneren.
...
dat heb ik dus, en das maar goed ook! mijn ENERMAX 350W heeft het al niet meer zo naar zijn zin als ik ga stressen :( ik heb die fan's nog nooit zo hard horen draaien. er zit nu een papst NG fan in mijn voeding :D dat pompt gelukkig aardig lucht B-)

is er een mogelijkheid om te kijken hoeveel W je PSU te voorduren heeft?

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op zondag 31 maart 2002 12:33 schreef Mark_Oostdam het volgende:

[..]

dat heb ik dus, en das maar goed ook! mijn ENERMAX 350W heeft het al niet meer zo naar zijn zin als ik ga stressen :( ik heb die fan's nog nooit zo hard horen draaien. er zit nu een papst NG fan in mijn voeding :D dat pompt gelukkig aardig lucht B-)

is er een mogelijkheid om te kijken hoeveel W je PSU te voorduren heeft?
FUCK! kom er net 8r dat er maar een fan aanstond.. de andere werd geblokkerd door een dik stuk draad :( dat gaat nu al dagen zo, blij dak het nu zie!
het is nu verholpen, en mijn fan draait weer rustig :D

maar nu zit ik nogsteeds met de vraag:
kan ik uitrekenen ofzo hoeveel watt een bepaalde proc. (amd Tbird) verbruikt bij een bepaald voltage en een bepaalde snelheid?
ik hoor namelijk soms mensen zeggen dat hun proc 120W verbruikt ofzo :? hoe weten ze dag?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op donderdag 04 april 2002 12:42 schreef Mark_Oostdam het volgende:

[..]

FUCK! kom er net 8r dat er maar een fan aanstond.. de andere werd geblokkerd door een dik stuk draad :( dat gaat nu al dagen zo, blij dak het nu zie!
het is nu verholpen, en mijn fan draait weer rustig :D

maar nu zit ik nogsteeds met de vraag:
kan ik uitrekenen ofzo hoeveel watt een bepaalde proc. (amd Tbird) verbruikt bij een bepaald voltage en een bepaalde snelheid?
ik hoor namelijk soms mensen zeggen dat hun proc 120W verbruikt ofzo :? hoe weten ze dag?
Door middel van het programma'tje RADIATE en de datafile RADIATE DATA die erbij dient te worden gecopieerd.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 23:44 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Door middel van het programma'tje RADIATE en de datafile RADIATE DATA die erbij dient te worden gecopieerd.
Hartelijk dank!

Pagina: 1