Kleurgebruik: felle kleuren, kén dat?

Pagina: 1
Acties:

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
(de search leverde geen topics op over het onderwerp hevig kleurgebruik en de implicaties daarvan)

Ik ben voor m'n site als m'n nieuwe software (forum) er op komt alvast een aantal skins aan het ontwerpen. Nu zie je overal pastel kleuren ed, en ik wilde wat origineels, wat uiteindelijk een soort van futuristisch retro 70' gebeuren is geworden.

Nu is de stelling: felle kleuren, kén dat?

Felle kleuren, kan dat wel of wordt meteen de suggestie gewekt dat het speels is oid.

Het vroege ontwerp an sich:

http://members.ams.chello.nl/e.klingen/nzlogo_test3.gif
http://members.ams.chello.nl/e.klingen/nzlayout_test5.gif

Zoals je ziet, strakke lijnen gecombineerd met extreem hevig kleurgebruik, wat je niet vaak ziet.

Na opmerkingen gekregen te hebben van een aantal personen dat felle kleuren gewoon not done is, laat ik hier ook een van m'n eerdere tests zien:

http://members.ams.chello.nl/e.klingen/nzlayout_test.gif

Zoals je ziet, pastelkleuren (alhoewel een rare combinatie, het moet wel origineel blijven). Het probleem in mijn ogen is dat het futuristische retro effect helemaal weg is zo, en er geen coherente gedachte meer achter zit.

Wat vinden jullie? felle kleuren, kan dat wel, of schrikt het zodanig af dat een nieuw ontwerp met pastel kleuren een betere optie is?

Verwijderd

Nahhhh, ik vind ze allebei wel mooi hoor >:)
Het schrikt heel misschien op het eerste gezicht, maar daar wennen ze aan :) mooi gemaakt hoor btw:*

Verwijderd

hmmz felle kleuren kan maar ik vind die combo nou net niet mooi =]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 15:57
Ik vind die pastel mooier.. maar die felle kleuren misstaan zeker niet..
en als je retro wil.. probeer eens wat rare rondingen ipv rechte hoeken..

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ík vind het iig niet mooi maar zolang de bezoeker het mooi vindt, boeiuh. Alleen even de toekomstige admins waarschuwen dat als ze deze skin als standaard instellen veel bezoekers oogletsel oplopen ;)

• DiSiLLUSiON
Dus jullie vinden hier ook dat 't eigenlijk niet kan?
Op vrijdag 29 maart 2002 02:21 schreef RaZoRhEaD het volgende:
en als je retro wil.. probeer eens wat rare rondingen ipv rechte hoeken..
Dan is 't 'gewoon' 70' retro stijl, en niet 'futuristische retro' stijl meer, en ook niet origineel meer :)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 29 maart 2002 02:35 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Dan is 't 'gewoon' 70' retro stijl, en niet 'futuristische retro' stijl meer, en ook niet origineel meer :)
Hmja, maar aangezien de meeste mensen nog nooit gehoord hebben van 'futuristische retrostyle' -laat staan dat ze weten wat het is-, denk ik niet dat dit een hit gaat worden.

Die pastelkleurtjes vond ik erg netjes gekozen, maar als je iets met retro wilt doen dan moet je het er ook wel als retro uit laten zien.

Heb zelf ook ooit es wat in die stijl gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://jj.upnet.nl/got/pst_2_disco.gif

Er is op i'net zat inspiratie te vinden over dit soort zaken, bekijk ook die ouwe platenhoezen uit dit topic es voor de gein.

Verwijderd

felle/uitgesproken kleuren kunnen wel degelijk; maar ik denk dat er wel wat continuiteit moet worden toegepast.
voorbeeld dat gelijk bij me opkwam bij het zien van de topictitle: Orange Juice
enne kiroi was ooit fel groengeel geloof ik
tsjah, tis wel leuk soms :)

Verwijderd

mooie pic trouwens pelle; erg leuk nummer ook :D ff downloaden

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 15:09
Kennen jullie adflip.com: the world's largest searchable database of classic print ads. We love ads and the pop culture they represent (géén spam btw ;)). Echt een geweldig archief vanaf plm de jaren 40/50!

Misschien dat je wat 'retro' inspiratie vandaan kan halen..

Over je logo/forum opzet. Bij het logo vind ik de kleuren echt tè, echter bij je forumopzet met die felle kleuren vind ik het wel okay. De variant ziet er ook wel okay uit, misschien iets minder flets.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Interessant onderwerp. Ben bezig voor een klant die per sé een aantal uiterst felle kleurstellingen wenste, en die heeft 'ie gekregen. Persoonlijk vind ik het absoluut niet not-done, wat het kan heel hip zijn. Overigens vond ik de twee plaatjes van DiDiLLUSiON niet echt super, dat kwam vooral door oranje vs blauw, en complementair vind ik niet helemaal je van het; Daarnaast de dikke zwarte lijnen, iew..

Dan vond ik het 3e plaatjes aardiger, met idd de pastelachtige kleuren en fijnere lijntjes. Hier is trouwens het plaatje wat als splashscreen gaat dienen bij die klant:

Afbeeldingslocatie: http://test.yoursite.nl/bbj/redesign-home.gif

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Ontwerp is erg strak, kleuren kunnen redelijk door de bocht vinnik. Waar het me in eerste instantie aan deed denken is de Engelse vlag (mooi ding is dat toch) Ik zou voorstellen de kleuren net wat meer op elkaar af te stemmen, beetje spelen met wat andere versies tot ie retestrak in elkaar zit. Want ook met felle kleuren werken nog steeds de regels he? (neem vooral de gestalt wetten eens door, en de primaire kleurenschijf) zie je meteen wat waar wel en waar niet past en wat je eraan kunt doen.

Verwijderd

Ik denk zeker dat felle kleuren in een website gebruikt kunnen worden. Bij correct gebruik levert t juist een orginelere effect op. Ik heb mijn site ook gebasseerd op felle kleuren. www.link-parties.com (om mensen voor te zijn, het is niet bedoeld als spam. Het is slecht een voorbeeld van fel kleur gebruik.)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
KTEINO:
(Het is slecht een voorbeeld van fel kleur gebruik.)
Het is inderdaad een slecht voorbeeld ;)
Nee, zonder gekheid, 'k vind het helemaal niet zo fel, oranjetinten zijn warme kleuren, 't is een weinig fel IMHO...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik vind je design wel erg gejat van die ene orange site, weet niet precies wat url was maar volgens mij is zelfs het lettertype het zelfde.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Felle kleuren zijn onze huisstijl.. moet kunnen dus ;)

Probleem is alleen dat je echt felle kleuren niet op je scherm krijgt..

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
DiSiLLUSiON, ik moet zeggen dat ik het er eigenlijk wel supergaaf uit vind zien!

Alleen als je er voor kiest om deze felle kleuren te gebruiken, zou ik er wel voor zorgen dat het main scherm rustigere kleuren heeft. Zoals het er nu uit ziet aan de randen kan het naar mijn mening wel, maar het gedeelte waar de eigenlijke text zou moeten komen zou ik rustiger houden, omdat dat gewoon makkelijker leest.

but that's just like, MY opinion man...

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Ik vind ze alletwee wel mooi eigenlijk. Ook al vind ik persoonlijk de pastel mooier, maar dat is mijn smaak. Die felle kleuren zijn zeker niet slecht imho. :)
Btw, ziet er sowieso wel koel uit.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• DiSiLLUSiON
Pelle: Thnx voor die link, er staan wat erg mooie voorbeelden bij, al is het niet bruikbaar voor m'n huidige project zegmaar, want zo is het gewoon 'echt' retro, en ik voeg er liever m'n eigen draai aantoe dat het wel retro KAN zijn maar niet perse hoeft, snap je?

Ook Jasper, erg bedankt voor de link, die oude reclames roelen! tis net alsof je 't zo vast kunt pakken die oude posters 8-) Ik zal er binnenkort even goed de tijd voor nemen om daar rond te bladeren, er staat zo te zien heel wat leuks bij.

Spiney: yup ik zal nog ff wat met de kleuren spelen, kijken of er nog wat betere combinaties uit komen.

KTEINO: er zitten wel felle kleuren bij, maar ook pastel kleuren, en die treken meteen de wat fellere kleuren naar beneden zodat het geheel meer warm dan fel aandoet.

raptorix: kan je een linkje geven aub? ik ben benieuwd, ik heb trouwens geen lettertype whatsoever gebruikt, de letters zijn gewoon pixel voor pixel getekend.

Tha_Flea: bedankt, en het midden scherm blijft misschien zo fel (witte achtergrond met zwarte letters en oranje artifacts) als het leesbaar genoeg is, misschien ook niet.

En ook OkkE bedankt, maar ff voor de duidelijkheid, ik heb dit topic niet geplaatst voor checks op het ontwerp zelf, dus daar hoef ik ook geen (mooi!) of (lelijk!) over te horen, het gaat mij vooral om het kleurgebruik en of het wel kan, ook in het algemeen.

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
Heel mooi, Ik hou ervan als ik op een site kom die me kwa kleuren en ontwerp weet te verrassen... zie je steeds minder... klasse werk joh!

too fly for a white guy

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
http://www.ojuice.net ik moet zeggen dat het eigenlijk wel meevalt, ik bedoelde ook zeker niet dat het een rip was maar het heeft wel veel overeenkomsten.

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 29 maart 2002 10:18 schreef raptorix het volgende:
http://www.ojuice.net ik moet zeggen dat het eigenlijk wel meevalt, ik bedoelde ook zeker niet dat het een rip was maar het heeft wel veel overeenkomsten.
Ah die url gaf Baz_ ook al. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen overeenkomsten zie hoor, behalve dan dat de kleur oranje gebruikt wordt :o maar het zal wel, 'k ben toch aan het spelen met andere kleurencombinaties.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:37

JJJ

Hmm... ik wil iig wel een opmerking plaatsen:
die 'knoppen' boven, het font is IMHO veeel te klein, ik kan het nauwelijks lezen (en nee, ik heb zeker geen slechte ogen :))

• TheKeeper
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Felste versie is nog steeds goed te lezen en als de rest vn je pagina of rustig is of in de zelfde kleuren is, is er geen probleem. Let vooral op je doelgroep, als de pagina voor alle i-net gebruikers is, kan het toch wat te fel zijn. Jeugd heeft daar schijt aan en wil juist zo knallend mogelijk.

• RRX
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op vrijdag 29 maart 2002 02:03 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
[..]
eej, het valt me eigenlijk op, dat hoe vaker ik er naar kijk, hoe mooier ik het begin te vinden :o misschien is het ook gewoon een beetje wennen, want de kleuren zijn gedurft en dat is zeker :). Waar ik nog steeds niet aan gewent ben zijn de lettertje, die zijn naar mijn mening toch echt iets te klein :) misschien 1 puntje groter, en een kleurtje kiezen die iets meer in contrast staat tot de achtergrond?

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 10:18 schreef raptorix het volgende:
Nou eerlijk gezegd kan ik niet veel overeenkomsten vinden. Op de ojuice site wordt er een heel andere stijl gebruikt. Daarnaast straalt deze site een ander gevoel uit door het grijs.

• T. van Beek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

T. van Beek

flickritus

Ik vind het erg cool, retro kleuren zijn nog best in en gewaagd, kortom: Ik hou er van, ookal passen de rustige bij deze site ook prachtig! Maar als je een beetje wil opvallen zou ik voor de drukke gaan ;)

Veel suxes...

http://flickr.com/photos/itommy/

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

/me vind het eerdere ontwerp veeeeel beter

Verwijderd

oeps

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 02:03 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
wat uiteindelijk een soort van futuristisch retro 70' gebeuren is geworden.
Het doet me meer aan pokemon denken ;)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-09 12:44
die pastel vind ik ontzettend mooi....heel relaxt om te lezen en rustige professionele uitstraling

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:54
De felle kleuren vind ik ontzettend mooi. Ze springen er echt uit. Heel hip :)

De pastelkleuren vind ik lijken op dezelfde felle kleuren die te lang in de zon hebben gestaan... Net net fel genoeg dus. Gewoon wat té pastel, IMHO.

Heeft iemand trouwens een linkje naar die gestalt's wetten? Want ik kan niets echt bruikbaars vinden (GoT, google)

Verbouwing

• Blaise
  • Niet online
Ik vind de pastelkleuren beter, dat maakt het rustig. Die felle kleuren zijn wel mooi, maar net iets te druk. Bij een forum lijkt me rustige kleuren wel wat prettiger, dat leest rustiger/fijner IMO.

• Cubix
  • Niet online
Dit is mijn laatste site:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.dewachter/tweakers/sitepic.jpg

Ik hou erg van verandering; dus ik wilde eens wat anders. De meningen van mijn vrienden zijn verdeeld over het kleurgebruik.

Wat vinden jullie?

• RRX

RRX

@life-

Op zaterdag 30 maart 2002 15:51 schreef Cubix het volgende:

[afbeelding]

Ik hou erg van verandering; dus ik wilde eens wat anders. De meningen van mijn vrienden zijn verdeeld over het kleurgebruik.

Wat vinden jullie?
ff offtopic/

als ik bij je site nomaal window kies, dan kan ik vanuit je flashmovie mijn window zonder bevestiging (van IE) sluiten? hoe heb je dat gefixed? ik kan altijd alleen maar een gepopupt window sluiten?

• Cubix
  • Niet online
Op zaterdag 30 maart 2002 16:02 schreef RRX het volgende:

[..]

ff offtopic/

als ik bij je site nomaal window kies, dan kan ik vanuit je flashmovie mijn window zonder bevestiging (van IE) sluiten? hoe heb je dat gefixed? ik kan altijd alleen maar een gepopupt window sluiten?
Dat komt doordat je mijn site bent binnengekomen via GoT (huisje). Het window waar mijn site in zit is niet het "opper-window".
Copy en paste mijn adres maar eens in een nieuwe explorer-window, dan lukt het niet meer...

• RRX

RRX

@life-

Op zaterdag 30 maart 2002 16:06 schreef Cubix het volgende:

[..]

Dat komt doordat je mijn site bent binnengekomen via GoT (huisje). Het window waar mijn site in zit is niet het "opper-window".
Copy en paste mijn adres maar eens in een nieuwe explorer-window, dan lukt het niet meer...
verhip :) daar had ik niet aan gedacht :)

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 15:51 schreef Cubix het volgende:

[afbeelding]

Wat vinden jullie?
Ik vind'm cool!
Alleen de lettertype is iets te standaart :P
Pagina: 1